Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 141759 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 141759 | beleidsregel |
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
het gewenst is om een beleidsregel vast te stellen omtrent de uitleg van artikel 2.4 van de regels van het paraplubestemmingplan Darkstores (NL.IMRO.0363.GA2201PBPGST-VG01, zodat binnen de gemeente op een zo veel mogelijk eenduidige manier uitleg en toepassing wordt gegeven aan de vraag of in afwijking van het algemene gebruiksverbod in een bepaald geval en op een bepaalde locatie een darkstore wel of niet passend is;
op 17 mei 2022 het college het Ruimtelijk afwegingskader flitsbezorging vanuit een darkstore heeft vastgesteld;
dat er inspraak is verleend over het Ruimtelijk afwegingskader;
gelet op artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 3.1.2, tweede lid, aanhef en onder a, van het Besluit ruimtelijke ordening in samenhang met artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, van de Wet algemene bepalingen omgevingswet en artikel 2.4 van de regels van het paraplubestemmingsplan Darkstores,
Bij de toepassing van deze beleidsregel worden de volgende begripsbepalingen gehanteerd:
Voor de vraag of een darkstore niet leidt tot een onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat, de gebruiksmogelijkheden van de openbare ruimte en de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden als bedoeld in artikel 2.4 van het paraplubestemmingsplan Darkstores, worden de effecten van de vestiging of uitbreiding voor de volgende onderdelen inzichtelijk gemaakt:
Het college van burgemeester en wethouders kan deze beleidsregel buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing voor een of meerdere belanghebbenden zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld op 21 maart 2023
Amsterdam, 29 maart 2023,
De burgemeester, Femke Halsema
De gemeentesecretaris, Peter Teesink.
Toelichting op de Beleidsregel darkstores 2023
Sinds medio 2021 zijn in Amsterdam flitsbezorgdiensten die vanuit een darkstore opereren (verder te noemen: darkstores) actief. Deze bedrijven zijn bezig met een snelle opmars in de stad en zijn in toenemende mate terug te zien in het Amsterdamse straatbeeld. Tijdens de lockdown konden boodschappen snel thuis bezorgd worden, maar ook nu lijken darkstores voor bepaalde doelgroepen een nieuwe (dagelijkse) boodschappen bezorgservice geworden.
Het is inmiddels duidelijk dat de vestiging van een flitsbezorgdienst vanuit een darkstore een grote impact kan hebben op het woon- en leefklimaat in de directe omgeving van de darkstore. Dit wordt bevestigd door klachten en handhavingsverzoeken die de gemeente de afgelopen tijd heeft ontvangen over bepaalde bestaande locaties van flitsbezorgdiensten vanuit een darkstore en feitelijke waarnemingen.
De komst van darkstores kan er toe leiden dat de leefbaarheid van bewoners en ondernemers onder druk komt te staan door o.a. de (combinatie van) transportbewegingen van de koeriers, het laden en lossen (bevoorraden) van de distributiecentra, het parkeren van (brom)fietsen op straat en het rumoer van de flitsbezorgers op straat.
De bedrijfsvoering is daarmee echt anders dan de bedrijfsvoering die tot nu toe als toegevoegde waarde wordt gezien voor het gemengde stedelijk milieu waar wonen en overige functies hand in hand samengaan en onderdeel zijn van hetzelfde stedelijk weefsel en identiteit van Amsterdam.
Ook voor een op publiek gerichte omgeving of op publiek gerichte bedrijven kan de komst van een darkstore nadelige gevolgen hebben. Daarbij valt te denken aan de effecten op de representativiteit (het zijn vaak afgeplakte en gesloten ruimtes) en effecten op de verkeersveiligheid en hoe de omgeving wordt ervaren door een toename van het aantal verkeersbewegingen.
In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het daarom van belang om af te kunnen wegen waar darkstores zich kunnen vestigen, zodat er aan de vraag voldaan kan worden, maar ook het goede woon- en leefklimaat in de stad gegarandeerd blijft.
1.2 Paraplubestemmingsplan Darkstores
Het paraplubestemmingsplan Darkstores geeft de volgende definitie van het begrip darkstore:
vorm van bedrijfsvoering die in hoofdzaak is gericht op de verkoop en bezorging binnen zeer korte termijn (flitsbezorging) van online aangeboden producten, overwegend dagelijkse goederen, vanuit een (opslag)ruimte, al dan niet met uitstalling ten verkoop, al dan niet met een afhaalloket of afhaalbalie en die al dan niet toegankelijk is voor winkelend publiek. De bezorging van op locatie bereide maaltijden valt niet onder deze vorm van bedrijfsvoering.
Het paraplubestemmingsplan verbiedt de vrije vestiging van darkstores in het stedelijk gebied. Er geldt met andere woorden een gebruiksverbod (artikel 2.2).
Flitsbezorgbedrijven kunnen wel een aanvraag omgevingsvergunning indienen en het college verzoeken om binnenplans van het bestemmingsplan af te wijken om een darkstore mogelijk te maken (artikel 2.4). Daarbij zal ook beoordeeld moeten worden of het mogelijk is om af te wijken van de onderliggende bestemming. Op die manier kan worden beoordeeld of een darkstore op die locatie niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening. Er kunnen ook voorschriften aan de omgevingsvergunning worden verbonden. Op die manier krijgt de gemeente meer grip op nieuwe vestigingslocaties van darkstores in Amsterdam. Deze voorschriften kunnen bijvoorbeeld gaan over het inpandig parkeren van fietsen, het reguleren van geluidsoverlast en de uiterlijke verschijningsvorm.
Op basis van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1° Wabo zijn burgemeester en wethouders bevoegd om (binnenplans) van het bestemmingsplan af te wijken. In artikel 2.4 van het paraplubestemmingsplan Darkstores zijn de regels geformuleerd waaraan voldaan moet worden om te kunnen afwijken:
In deze beleidsregel worden de afwijkingsregels uitgewerkt. Daarmee kunnen aanvragen om van het bestemmingsplan af te wijken eenduidig en consistent worden beoordeeld en kan een goede inhoudelijke afweging worden gemaakt waar de vestiging van een darkstore ruimtelijk inpasbaar is. Het geeft antwoord op de vraag hoe darkstores kunnen worden ingepast in het stedelijk weefsel van Amsterdam, zonder dat dit leidt tot een onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat en de gebruiksmogelijkheden van de openbare ruimte en aangrenzende gronden in de vorm van geluidsoverlast, nachtelijke overlast, disproportionele inbeslagname van de openbare ruimte, een onveilige omgeving en onaantrekkelijkheid van de leefomgeving van bewoners en bedrijven.
Met deze beleidsregel kunnen aanvragen omgevingsvergunning in afwijking van het paraplubestemmingsplan voor een nieuwe darkstore door alle stadsdelen worden beoordeeld aan de hand van dezelfde beleidsregels. Daartoe zijn drie gebiedstyperingen met verschillende criteria beschreven. Omdat het gaat om een paraplubestemmingsplan zal daarnaast ook nog moeten worden beoordeeld in hoeverre afwijken van de onderliggende bestemming gewenst is. Daarbij gelden uiteraard de bestaande regels en beleid op het gebied van ruimtelijke ordening, milieuwetgeving, gebruik openbare ruimte en verkeersveiligheid.
De mogelijkheid om af te wijken is overigens geen recht. Burgemeester en wethouders zijn namelijk niet verplicht om aan een verzoek medewerking mee te werken. Dit wordt de zogenaamde discretionaire bevoegdheid genoemd. Aan medewerking kunnen voorschriften worden verbonden, zoals bijvoorbeeld het inpandig parkeren van de bedrijfsfietsen, het reguleren van geluidsoverlast en de uiterlijke verschijningsvorm.
Op 17 mei 2022 heeft het college het Afwegingskader flitsbezorging vanuit een darkstore (verder te noemen: afwegingskader) vastgesteld. Dit afwegingskader had tot doel om regulerend op te kunnen treden vooruitlopend op het van kracht worden van het paraplubestemmingsplan Darkstores. Het afwegingskader heeft tegelijk met het ontwerp paraplubestemmingsplan Darkstores ter inzage gelegen voor inspraak. Er zijn in totaal 5 inspraakreacties ontvangen. Deze hebben niet geleid tot een inhoudelijke wijziging van het afwegingskader. Ondanks het feit dat er geen grote inhoudelijk wijzigingen zijn aangebracht, zijn er wel aanpassingen gedaan aan de opzet, leesbaarheid en toepasbaarheid van het stuk. Ook is nu duidelijk gemaakt dat het gaat om een beleidsregel als bedoeld in artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3.1.2, tweede lid, aanhef en onder a, van het Besluit ruimtelijke ordening, in samenhang met artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder c, van de Wet algemene bepalingen omgevingswet en artikel 2.4 van de regels van het paraplubestemmingsplan Darkstores. Verder is de titel van de beleidsregel aangepast, zodat die aansluit op de naam van het paraplubestemmingsplan.
Inhoudelijk zijn de volgende wijzigingen doorgevoerd. Het begrip ‘blokniveau’ is geschrapt omdat in de praktijk de uitleg van dit begrip meer verwarring dan duidelijkheid schepte. Daar komt bij dat elke aanvraag op zichzelf beoordeeld zal moeten worden aan de hand de lokale omstandigheden. Verder is in de toelichting op gemengd gebied beter uitgelegd wat bedoeld wordt met ‘niet wonen in de directe omgeving van een darkstore’.
2. Artikelsgewijze toelichting
Hieronder volgt een artikelsgewijze toelichting.
In dit artikel worden de toetsingscriteria benoemd.
Met het criterium representativiteit wordt bedoeld dat de omgeving onder druk kan komen te staan door de komst van een darkstore. Zo kan een darkstore een gesloten uiterlijk hebben met dichtgeplakte ramen, waardoor geen relatie met de straat en/of interactie met het publiek bestaat. Ook een veilige omgeving voor bezoekersstromen kan het gevoel van representativiteit van een omgeving ten goede komen (denk aan een voetgangerszone).
Relevant in de afweging zijn ook de eventuele toekomstplannen voor de directe omgeving of het gebied. Dit zal vastgelegd moeten zijn in een beleidsdocument dat bekend is gemaakt zodat het voor derden kenbaar is. Is de locatie of het bedrijventerrein bijvoorbeeld aangewezen als transformatiegebied of ligt er een gemeentelijke ruimteclaim? Als dat het geval is dan moet beoordeeld worden in hoeverre een darkstore daarbinnen past. Zo niet, dan zou overwogen kunnen worden of in een dergelijk geval een tijdelijke omgevingsvergunning uitkomst kan bieden.
Om te voorkomen dat er een onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat en de gebruiksmogelijkheden van de openbare ruimte en van de aangrenzende gronden ontstaat door de bedrijfsvoering van de darkstore kunnen er voorschriften aan de omgevingsvergunning verbonden worden. Te denken valt aan een voorschrift waarbij het parkeren en/of het laden van de bedrijfsfietsen inpandig moet plaatsvinden.
Ook zou een voorschrift opgenomen kunnen worden waarmee de ontsluiting van de darkstore gericht is op de verkeerstraat of drukke doorloopstraat en niet bijvoorbeeld via de achterzijde van een rustige straat met woningen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-141759.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.