Gemeenteblad van Nissewaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nissewaard | Gemeenteblad 2023, 140949 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nissewaard | Gemeenteblad 2023, 140949 | beleidsregel |
Controleprotocol Nissewaard 2023
De raad van de gemeente Nissewaard;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 maart 2023
gelet op artikel 213, eerste lid, van de Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole gemeenten;
gezien het advies van de Auditcommissie 21 februari 2023 en de commissie Bestuur 7 maart 2023;
het Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening van de gemeente Nissewaard 2023 vast te stellen als volgt.
In het verlengde van de controleverordening 2023 gemeente Nissewaard is dit controle-protocol opgesteld. Hierin wordt door de gemeenteraad een aantal zaken geregeld ter afbakening en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole op getrouwheid. Het object van controle is de jaarrekening; inclusief de rechtmatigheidsverantwoording van het college, inclusief Single information Single audit (Sisa)-bijlage en het financieel beheer zoals uitgeoefend door of namens het college van de gemeente Nissewaard.
Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeuring- en rapporteringtoleranties voor de controle van de jaarrekening 2023 van de gemeente Nissewaard. Onderdeel van dit controleprotocol is de in bijlage 1 opgenomen inventarisatie van de wet- en regelgeving (normenkader).
De gemeenteraad dient via het vaststellen van dit controleprotocol te (her)bevestigen:
De raad kan de accountant alleen nadere aanwijzingen geven voor zover deze strikter zijn dan de wettelijke minimumeisen.
Artikel 213 van de gemeentewet schrijft voor dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in artikel 393 eerste lid Boek 2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een controleverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.
Daarnaast worden bij de uitvoering van de accountantscontrole de minimumeisen gehanteerd die op grond van het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO) gesteld worden aan de goedkeurings- en rapporteringstoleranties.
Op grond van artikel 2 lid 4 van de Controleverordening stelt de gemeenteraad met dit controleprotocol nadere aanwijzingen vast die specifiek van toepassing zijn voor het controlejaar 2023.
4. Algemene uitgangspunten voor de controle
Zoals in artikel 213 Gemeentewet is voorgeschreven, zal de controle door de accountant gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:
Bij de controle zijn de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur zijn gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet, het besluit Accountantscontrole decentrale overheden (BADO), de Kadernota Rechtmatigheid alsmede de uitgangspunten en standpunten van de commissie Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de aanwijzingen en beroepsvoorschriften van het NBA, bepalend voor de uit te voeren werkzaamheden.
4.1 de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;
De accountant geeft een oordeel over de getrouwheid van de jaarrekening, waarin de volgende getrouwheidscriteria zijn betrokken:
Deze getrouwheidscriteria zijn identiek aan voorgaande jaren en dienen afgedekt te worden door de accountantsverklaring.
4.2 het oordeel over de getrouwheid van de door het college afgegeven rechtmatigheids-verantwoording;
Vanaf 2023 zal het College verantwoording moet afleggen over de rechtmatigheid. De rechtmatigheidsverantwoording wordt onderdeel van de jaarrekening. De accountant controleert of die verantwoording getrouw is. De uitgangspunten voor het college zijn opgenomen in de Financiële verordening 2023 gemeente Nissewaard.
4.3 Controle op specifieke uitkeringen (SiSa –regelingen);
De specifieke uitkeringen zijn onderdeel van de SiSa- bijlage. Dit is een afzonderlijke bijlage in de jaarrekening daar verantwoording van deze uitkeringen geschiedt aan het Rijk en niet aan de raad. De controle en oordeelsvorming door de accountant ziet toe op getrouwheid van de SiSa-regelingen. Hierbij controleert de accountant op de onder artikel 4.1 genoemde getrouwheidscriteria ook de specifieke uitkeringen.
5. Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties
5.1 Goedkeuringstoleranties controle accountant
De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van getrouwheidsfouten en/of -onzekerheden in de controle van de jaarrekening, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers kan worden beïnvloed. De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming, de strekking van de af te geven controleverklaring door de accountant. De accountant controleert ook de getrouwe weergave van de rechtmatigheidsverantwoording, als zijnde onderdeel van de jaarrekening.
In het hier onderstaande schema zijn de goedkeuringstoleranties accountantscontrole opgenomen zoals door de gemeenteraad vast te stellen voor het controlejaar 2023. Deze komen overeen met het wettelijk minimum en zijn ongewijzigd ten opzichte van de voorgaande controleprotocollen. De goedkeuringstolerantie wordt berekend als een percentage van de totale lasten van de gemeente.
De toleranties gelden voor het getrouwe beeld.
Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat er omvangrijke rechtmatigheidsfouten opgenomen zijn in de rechtmatigheidsverantwoording van het college, terwijl de strekking van de controleverklaring van de accountant toch goedkeurend is, omdat de omvangrijke rechtmatigheidsfouten getrouw opgenomen zijn in de rechtmatigheidsverantwoording.
5.2 Rapporteringstolerantie getrouwheidscontrole accountant
De rapporteringtolerantie is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen. Een lagere rapporteringstolerantie leidt in beginsel niet tot aanvullende controlewerkzaamheden, maar wel tot een uitgebreidere rapportage van bevindingen.
De rapporteringstolerantie wordt door de gemeenteraad vastgesteld, met inachtneming van bovengenoemde minimumeisen. De accountant richt de controle in rekening houdend met de rapporteringtolerantie om te kunnen waarborgen dat alle gesignaleerde fouten en onzekerheden inzake de getrouwheid, die dit bedrag overschrijden ook daadwerkelijk in het verslag van bevindingen worden opgenomen.
Voor de rapporteringstoleranties stelt de raad als maatstaf dat de accountant elke fout of onzekerheid gelijk aan, dan wel groter dan € 300.000 rapporteert. Dit is ongewijzigd ten opzichte van de voortgaande controleprotocollen.
6. Single Information Single Audit (SiSa)
Vanaf 2006 is Single Information Single Audit (SiSa) van toepassing voor de Gemeentelijke overheid. Dit houdt in dat de gemeenten voortaan minder en maar op één moment verantwoordingsinformatie dienen te verstrekken aan het rijk en provincie over specifieke uitkeringen. Er wordt namelijk aangesloten bij de reguliere jaarrekening van de Gemeente.
Daarmee worden ook de totale controlewerkzaamheden van deze informatie sterk verminderd.
De regeling wordt elk jaar door het Ministerie van BZK geactualiseerd voor wat betreft het aantal regelingen dat hieronder valt. Het actuele overzicht is te vinden op de website van het Ministerie.
In zijn verslag van bevindingen neemt de accountant per specifieke uitkering de fouten en onzekerheden op. Het gaat hier om fouten / onzekerheden die niet door de gemeente kunnen worden gecorrigeerd. De rapporteringtolerantie bijlage specifieke uitkeringen is conform artikel 5 lid 4 van het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO) en wijkt daarmee af ten opzichte van artikel 5.1 van dit controleprotocol.
Per specifieke uitkering wordt gerapporteerd met een rapportagetolerantie gebaseerd op de lasten van de specifieke uitkering in het verantwoordingsjaar. Deze financiële grens is per specifieke
uitkering. In onderstaande tabel zijn de specifieke toleranties opgenomen, de ondergrens van te melden bevindingen van:
Bovenstaande betekent dat de accountant alle geconstateerde fouten en onzekerheden rapporteert die afzonderlijk op regeling niveau de bovenstaande rapporteringstolerantie overtreffen.
Deze rapporteringtolerantie voor specifieke uitkeringen heeft geen consequenties voor de omvang en aard van de controle van specifieke uitkeringen. Het gaat alleen om het rapporteren van de waargenomen en niet herstelde fouten en onzekerheden voortkomende uit de accountantscontrole.
Tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant hierna in het kort weergegeven als volgt:
In het derde/vierde kwartaal van het jaar wordt door de accountant een zogenaamde interim-controle uitgevoerd. Over de uitkomsten van die tussentijdse controle wordt een verslag uitgebracht (de zogenaamde Managementletter) aan het college. Het resultaat wordt ter kennis gebracht van en besproken met de Auditcommissie. Bestuurlijk relevante uitkomsten van de interim-controle worden ter kennisname aan de raad aangeboden via het verslag van bevindingen.
Overeenkomstig de Gemeentewet wordt omtrent de controle een verslag van bevindingen
uitgebracht aan de raad en in afschrift aan het college van burgemeester en wethouders.
In het verslag van bevindingen wordt gerapporteerd over:
In de Controleverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven. De controleverklaring ziet toe op de getrouwheid van de jaarstukken inclusief de getrouwheid van rechtmatigheidsverantwoording van het college.
Deze controleverklaring is bestemd voor de raad, zodat deze de door college van burgemeester en wethouders opgestelde jaarrekening kan vaststellen.
In bijlage 2 is een overzicht opgenomen van de verschillende rapportages, inclusief tijdstip van verschijnen, korte inhoud en geadresseerde.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Nissewaard op 22 maart 2023.
de griffier,
S.J.M. Mackay
de voorzitter,
F. van Oosten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De volgende standaard rapportagemomenten worden onderkend:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-140949.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.