Gemeenteblad van Nissewaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nissewaard | Gemeenteblad 2023, 135646 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nissewaard | Gemeenteblad 2023, 135646 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Financiële verordening Nissewaard 2023
De raad van de gemeente Nissewaard;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 maart 2023
gelet op artikel 212, eerste lid, van de Gemeentewet;
gezien het advies van de Auditcommissie 21 februari 2023 en de commissie Bestuur van 7 maart 2023
besluit de volgende verordening vast te stellen:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verder verstaan onder :
Begrotingscriterium: is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
Voorwaardencriterium: is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur;
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
De raad stelt op voorstel van het college per programma relevante indicatoren vast voor het afleggen van verantwoording over de gemeentelijke productie van goederen en diensten voor de meting van de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid. Tot de relevante indicatoren per programma behoren in ieder geval de verplichte indicatoren zoals opgenomen in het BBV.
Het college biedt vóór 30 juni van het begrotingsjaar aan de raad een perspectiefnota aan met daarin de effecten voor het lopend jaar (de voormalige 1e tussenrapportage), het komend jaar en de daarop volgende drie jaren, met daarbij de financieel technische uitgangspunten voor de komende begroting. De raad stelt deze nota vóór 31 juli van het begrotingsjaar vast.
Artikel 5 Autorisatie begroting en investeringskredieten
Bij bestaand beleid gedurende het begrotingsjaar binnen een programma van de vastgestelde programmabegroting ontstane tegenvallende lasten en/of baten worden zonder voorafgaande begrotingswijziging opgevangen door direct gerelateerde meevallende lasten en/of baten binnen hetzelfde programma. De dekking van het restant vereist een begrotingswijziging.
Bij bestaand beleid gedurende het begrotingsjaar binnen een programma van de vastgestelde programmabegroting ontstane meevallende lasten en/of baten worden zonder voorafgaande begrotingswijziging ingezet voor de dekking van direct gerelateerde tegenvallende lasten en/of baten binnen hetzelfde programma. Het restant komt ten gunste van de algemene dekkingsmiddelen en kan zonder voorafgaande begrotingswijziging niet voor een ander dan het vastgesteld beleid worden ingezet.
Het college informeert de raad bij (dreigende) overschrijding van de geautoriseerde lasten of de geautoriseerde investeringskredieten. Tevens geldt de informatieplicht bij dreigende onderschrijding van de geautoriseerde baten. De raad geeft aan of hij hiervoor een voorstel wil voor wijziging van het beleid of budget.
Overhevelingsvoorstellen voor: incidentele budgetten en investeringen waarvan het saldo groter is dan € 25.000, of politiek relevante budgetten en investeringen, die in enig jaar niet worden besteed, maar in het opvolgende begrotingsjaar zullen worden besteed, worden gedaan voor de behandeling van de perspectiefnota in het daaropvolgende begrotingsjaar.
Artikel 9 Wijze van omgaan met begrotingsonrechtmatigheden
Overschrijdingen van de begroting ten opzichte van de begroting inclusief de vastgestelde begrotingswijzigingen, die zich voordoen in het 4e kwartaal van het begrotingsjaar en een van de volgende oorzaken hebben, worden niet meegenomen in de rechtmatigheidsverantwoording:
Artikel 12 Reserves en voorzieningen
Het college biedt de raad een (bijgestelde) nota reserves en voorzieningen aan. Bijstelling vindt plaats wanneer daar aanleiding toe is. Deze nota wordt door de raad vastgesteld en bevat:
Artikel 13 Kostprijsberekening en financieringsfunctie
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van de gemeente, die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten ook de overheadkosten betrokken, zoals opgenomen in de nota Kostentoerekening en overhead en op basis van de notitie overhead van de commissie BBV.
Artikel 15 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen
Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor de belastingen, de rioolheffingen, de afvalstoffenheffing en leges.
Artikel 16 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Het college biedt de raad een (bijgestelde) nota Weerstandsvermogen en risicobeheersing ter behandeling en vaststelling aan de raad aan. Bijstelling vindt plaats wanneer daar aanleiding toe is.
Het college biedt de raad een nota Verbonden partijen ter behandeling en vaststelling aan de raad aan. Herziening vindt plaats wanneer daar aanleiding toe is.
Het college biedt indien nodig de raad een nota Grondbeleid ter behandeling en vaststelling aan de raad aan. In de nota wordt aandacht besteed aan de strategische visie van het toekomstig grondbeleid van de gemeente, zowel met betrekking tot de in exploitatie genomen gronden als de niet in exploitatie genomen gronden
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf lokale heffingen (zie ook artikel 10 van het BBV) in ieder geval op:
een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen, waarin inzichtelijk wordt gemaakt hoe bij de berekening van tarieven van heffingen, die hoogstens kostendekkend mogen zijn, wordt bewerkstelligd dat de geraamde baten de ter zake geraamde lasten niet overschrijden, wat de beleidsuitgangspunten zijn die ten grondslag liggen aan deze berekeningen en hoe deze uitgangspunten bij de tariefstelling worden gehanteerd;
In de paragraaf financiering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 13 van het BBV in ieder geval op:
Artikel 21 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 11 van het BBV in ieder geval op:
Artikel 22 Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt de raad ten minste eens in de vier jaar het geactualiseerd beleidskader Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR) aan. De plannen (IBOR) geven het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud en de kosten van het onderhoud voor de openbare ruimte. De raad stelt de plannen vast.
In de paragraaf bedrijfsvoering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 14 van het BBV in ieder geval op:
Afwijkingen tussen de bijgestelde begroting en de gerealiseerde cijfers op basis van de jaarrekening worden voorzien van een rechtmatigheidstoets en opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering rekening houdende met de door de Raad vastgestelde rapporteringstolerantie van € 100.000 en worden onderverdeeld naar fouten en onduidelijkheden.
Hoofdstuk 5 Financiële organisatie en financieel beheer
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder a, van de Gemeentewet, en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder b, van de Gemeentewet, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Het college zorgt voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen ten minste eenmaal in de tien jaar. Bij afwijkingen in de registratie neemt het college maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.
Het college zorgt voor de jaarlijkse interne toetsing van een aantal bedrijfsonderdelen en/of een aantal bedrijfsprocessen op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening, de rechtmatigheid van beheershandelingen en op de toe passing van gemeentelijke regelingen. Het college treft maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.
De Financiële verordening 2020 gemeente Nissewaard blijft van toepassing op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt.
Artikel 32 Intrekking oude regeling
De Financiële verordening 2020 gemeente Nissewaard wordt ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-135646.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.