Wijziging Reglement van orde van de raad

De raad van de gemeente Apeldoorn;

 

gelezen het raadsvoorstel d.d. 16 maart 2023, nummer xxxx;

gelet op de artikel 16 van de Gemeentewet;

 

besluit

 

vast te stellen de volgende wijziging van het Reglement van orde van de raad

 

Artikel I Wijziging Reglement van orde van de raad

Het Reglement van orde van de raad wordt als volgt gewijzigd:

 

  • A.

    Artikel 6a wordt als volgt gewijzigd:

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Artikel 6a Benoeming wethouders

    • 1.

      Bij de benoeming van een wethouder stelt de raad een commissie in bestaande uit de leden van het presidium.

    • 2.

      De commissie onderzoekt of de benoeming van de kandidaat-wethouder voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid, van de wet en kan van de kandidaat-wethouder een verklaring omtrent het gedrag, als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, en een verklaring integriteit vragen.

    • 3.

      De commissie brengt vervolgens advies uit aan de raad over de benoeming tot wethouder.

    Artikel 6a Benoeming wethouders

    • 1.

      Bij de benoeming van een wethouder stelt de raad een commissie in bestaande uit leden van het presidium.

    • 2.

      De commissie onderzoekt of de benoeming van de kandidaat-wethouder voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid, van de wet.

    • 3.

      De commissie brengt vervolgens advies uit aan de raad over de benoeming tot wethouder.

  • B.

    Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Artikel 9 Oproepingsbrief

    • 1.

      De voorzitter zendt ten minste vijf dagen vóór een vergadering de leden een digitale oproep in het RIS onder vermelding van de dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

    • 2.

      De voorlopige agenda, als bedoeld in artikel 8, eerste lid, en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede lid, van de wet bedoelde stukken worden tegelijkertijd met de digitale oproep aan de leden van de raad digitaal beschikbaar gesteld in het RIS op de internetsite van de gemeente.

    Artikel 9 Oproepingsbrief

    • 1.

      De voorzitter zendt ten minste vijf dagen vóór een vergadering de leden een digitale oproep in het RIS onder vermelding van de dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

    • 2.

      De voorlopige agenda, als bedoeld in artikel 8, eerste lid, en de daarbij behorende stukken worden tegelijkertijd met de digitale oproep aan de leden van de raad digitaal beschikbaar gesteld in het RIS op de internetsite van de gemeente.

    • 3.

      Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk VA van de wet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier.

  • C.

    Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

  • Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken

    • 1.

      Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproepingsbrief voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. De voorstellen worden tevens door plaatsing in het RIS op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht. De voorzitter maakt van de ter inzage legging melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 12. Indien na het verzenden van de oproepingsbrief stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

    • 2.

      Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht. Een lid mag een kopie van een ter inzage gelegd niet-openbaar stuk slechts voor eigen gebruik buiten het gemeentehuis brengen.

    • 3.

      Indien voor stukken op grond van artikel 25, eerste dan wel tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier de leden inzage.

    Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken

    • 1.

      Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproepingsbrief voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. De voorstellen worden tevens door plaatsing in het RIS op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht. De voorzitter maakt van de ter inzage legging melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 12. Indien na het verzenden van de oproepingsbrief stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

    • 2.

      Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht. Een lid mag een kopie van een ter inzage gelegd niet-openbaar stuk slechts voor eigen gebruik buiten het gemeentehuis brengen.

    • 3.

      Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk VA van de wet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier.

  • D.

    Artikel 38 komt als volgt te luiden:

  • Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Artikel 38 Notulen

    • 1.

      De notulen van een besloten vergadering worden niet rondgedeeld, maar liggen uitsluitend voor de leden ter inzage bij de griffier.

    • 2.

      Deze notulen worden binnen acht weken na de vergadering, bedoeld in het eerste lid, door het presidium vastgesteld. Het presidium neemt een besluit over het al dan niet openbaar maken van deze notulen.

    • 3.

      De vastgestelde notulen worden door de voorzitter van het presidium en de griffier ondertekend.

    • 4.

      De notulen van een besloten vergadering worden door de griffier afzonderlijk bewaard.

    Artikel 38 Notulen

    • 1.

      Conceptverslagen en -besluitenlijsten van besloten raadsvergaderingen worden niet verspreid, maar berusten bij de griffier.

    • 2.

      Deze verslagen en besluitenlijsten worden zo spoedig mogelijk in een besloten raadsvergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet opheffen van de geheimhouding op het vastgestelde verslag en de besluitenlijst.

    • 3.

      De vastgestelde verslagen en besluitenlijsten worden door de voorzitter en de griffier ondertekend.

  • E.

    Artikel 39 vervalt en de daarop volgende artikelen worden hernummerd.

  • Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Artikel 39 Geheimhouding

    Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.

  • F.

    Artikel 40 wordt als volgt gewijzigd:

  • Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Artikel 40 Opheffing geheimhouding

    Indien de raad op grond van het gestelde in artikel 25, derde en vierde lid, of artikel 55, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.

    Artikel 40 Opheffing geheimhouding

    Indien de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.

Artikel II Correcties Reglement van orde van de Raad en Toelichting als aparte bijlage

Het Reglement van orde van de raad wordt gecorrigeerd naar de correcties zoals voorgesteld in de Bijlage Correcties RvO Raad. Na de doorgevoerde correcties wordt de Toelichting verwijderd en geplaatst als aparte bijlage bij het Reglement van orde van de raad.

Artikel III Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 april 2023.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 16 maart 2023.

De raad voornoemd,

de plv. griffier,

S.M. Stam

de voorzitter,

A.J.M. Heerts

Algemeen

Het Reglement van orde van de raad wordt geactualiseerd. Alle voorgestelde aanpassingen zijn het directe gevolg van de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur (Kamerstukken 35 546). Deze wet is op 19 april 2022 aangenomen door de Tweede Kamer, is in behandeling bij de Eerste Kamer en treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld. Met de inwerkingtreding van de wet wordt een aantal artikelen in de Gemeentewet (hierna: wet) gewijzigd. Deze wijzigingen moeten leiden tot wijzigingen in het Reglement van orde van de raad. De wijzigingen worden hieronder artikelsgewijs toegelicht.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel I, onderdeel A

In artikel 6a, tweede lid, stond de mogelijkheid om in het kader van het onderzoek door de commissie van de kandidaat-wethouder een verklaring omtrent het gedrag te verlangen. Met de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur is een dergelijke verklaring nu verplicht.

 

Artikel I, onderdelen B en C

In artikelen 9 en 11 is artikel 25 van de wet omgezet naar nieuwe geheimhoudingsbepalingen in hoofdstuk VA (artikelen 87 tot en met 89) van de wet.

 

Artikel I, onderdelen D en E

In artikel 38 is verduidelijkt dat conceptverslagen en -besluitenlijsten van besloten raadsvergaderingen voor de hele raad berusten bij de griffier. In de wet is het nieuwe uitgangspunt dat informatie waarop geheimhouding rust, met de gehele raad moet worden gedeeld.

 

Artikel I, onderdeel F

In artikel 40 zijn de artikelen 25, derde en vierde lid en 55, tweede en derde lid, van de wet vervangen door het nieuwe artikel 89, vierde lid, van de wet. Verder hoeft de raad de geheimhouding niet meer te bekrachtigen. Burgemeester en wethouder, de burgemeester en de commissies mogen voortaan zelf geheimhouding opleggen. De raad kan de geheimhouding opheffen van aan de raad verstrekte informatie.

 

Artikel II

De voorgestelde wijzigingen van het Reglement van orde van de raad bieden de mogelijkheid om tekstuele wijzigingen door te voeren. Dit betreft met name leestekens toevoegen of verwijderen, consequent woordgebruik, juiste verwijzingen, kromme zinsopbouw correctie en dubbel woordgebruik verwijderen (zie ook bijlage Correcties RvO Raad). Deze tekstuele wijzigingen zullen met de publicatie van de voorgestelde wijzigingen worden doorgegeven en verwerkt. Tot slot is ook de gepubliceerde toelichting aangepast en zal de gepubliceerde toelichting worden verwijderd en vervangen door een nieuwe toelichting als bijlage.

 

Artikel III van het wijzigingsbesluit

In dit artikel is voorzien dat de in dit besluit opgenomen wijzigingen eerst van toepassing zijn op de dag dat de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur in werking treedt.

Bijlage Correcties RvO Raad

 

Tekstueel in Reglement:

  • -

    artikel 2, onder c.: ‘naleven dit’ wijzigen in ‘naleven van dit’

  • -

    artikel 3, lid 3: ‘hij’ en ‘wordt’ verwijderen

  • -

    artikel 4, lid 4: ‘zijn’ wijzigen in ‘diens’

  • -

    artikel 4, lid 5: ‘zijn’ wijzigen in ‘diens’

  • -

    artikel 4, lid 6: ‘zijn’ wijzigen in ‘diens’

  • -

    artikel 5, lid 3: ‘hij zijn’ wijzigen in ‘diegene diens’

  • -

    artikel 8, lid 1, 2e zin: laatste twee komma’s verwijderen en ‘gewenst aan’ wijzigen in ‘gewenst, aan’

  • -

    artikel 19, lid 1: ‘van hem’ verwijderen

  • -

    artikel 20, lid 3: ‘aantal interrupties door een fracties’ wijzigen in ‘het aantal interrupties’ en ‘door een fracties’ verwijderen en ‘hij’ wijzigen in ‘de voorzitter’

  • -

    artikel 21, lid 2, 1e zin: ‘hem’ wijzigen in ‘de voorzitter’

  • -

    artikel 21, lid 2, 2e zin: aan het einde van de zin een punt plaatsen.

  • -

    artikel 21, lid 5: ‘hij’ wijzigen in ‘deze’

  • -

    artikel 22, lid 4: ‘zijn’ wijzigen in ‘diens’

  • -

    artikel 23, lid 5, 2e zin: twee keer ‘hem’ wijzigen in ‘dat lid’

  • -

    artikel 23, lid 6: ‘zijn’ wijzigen in ‘diens’

  • -

    artikel 23, lid 8, 1e zin: ‘hij’ wijzigen in ‘die’

  • -

    artikel 23, lid 8, 2e zin: ‘zijn’ wijzigen in ‘diens’,

  • -

    artikel 23, lid 8, 3e zin: nummer 9. plaatsen vóór de alinea als nieuwe lid 9 en eerste ‘hij’ wijzigen in ‘die’ en tweede ‘hij’ wijzigen in ‘diegene’ en ‘vergist; in’ wijzigen in nieuwe 2e zin door ‘vergist. In’

  • -

    artikel 23, lid 9, 1e zin: woorden ‘de’ en ‘wet’ samenbrengen tot één aansluitende zin

  • -

    artikel 23, lid 9, 2e zin: hij’ wijzigen in ‘de voorzitter’

  • -

    artikel 23, lid 9: wijzigen in lid 10 door hernummeren

  • -

    artikel 23, lid 10, 2e zin: ‘Hij’ wijzigen in “De voorzitter’

  • -

    artikel 23, lid 10: wijzigen in lid 11 door hernummeren

  • -

    artikel 23, lid 11: wijzigen in lid 12 door hernummeren

  • -

    artikel 25, lid 2: ‘onthouden is’ wijzigen in ‘onthouden, is’

  • -

    artikel 25, lid 5, aanhef: ‘Voor het bepalen van de meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de wet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die leden die geen behoorlijk ingevuld stembriefje hebben ingeleverd.’ wijzigen in ‘Voor het bepalen van de meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de wet worden die leden die geen behoorlijk ingevuld stembriefje hebben ingeleverd geacht geen stem te hebben uitgebracht.’

  • -

    artikel 25, lid 5, 4e streepje: de woorden ‘op’ en ‘een stembriefje’ (5e streepje) samenbrengen tot één aansluitende zin en vervolgens ‘een stembriefje waarbij op’ verwijderen

  • -

    artikel 25, lid 5, 5e streepje: verwijderen

  • -

    artikel 28: nummer 1. plaatsen voor de aanhef alinea als lid 1 aanduiding

  • -

    artikel 28, lid 1, 2e zin: ‘hij’ wijzigen in ‘die’

  • -

    artikel 29, lid 1: ‘schriftelijk’ wijzigen in ‘schriftelijk of per e-mail’

  • -

    artikel 33, lid 2, 2e zin: ‘hij’ wijzigen in ‘de voorzitter’ en ‘actueel’ wijzigen in ‘actueel vindt’

  • -

    artikel 33, lid 3: ‘hij’ wijzigen in ‘de voorzitter’

  • -

    artikel 33, lid 4, 2e zin: ‘hij’ wijzigen in ‘de voorzitter’

  • -

    artikel 33a, lid 2, 1e zin: ‘hij’ wijzigen in ‘die’

  • -

    artikel 33a, lid 3, 1e zin: ‘Het presidium Het presidium’ wijzigen in “Het presidium’

  • -

    artikel 33a, lid 4: ‘hij’ wijzigen in ‘de voorzitter’

  • -

    artikel 34, lid 2, 2e zin: ‘d.t.v.’ wijzigen in ‘via’

  • -

    artikel 34, lid 4: aan het einde van de zin een punt plaatsen

  • -

    artikel 40: wijzigen in artikel 39 door hernummeren

  • -

    artikel 41: wijzigen in artikel 40 door hernummeren

  • -

    artikel 42: wijzigen in artikel 41 door hernummeren

  • -

    artikel 43: wijzigen in artikel 42 door hernummeren

  • -

    artikel 44: wijzigen in artikel 43 door hernummeren

  • -

    artikel 45: wijzigen in artikel 44 door hernummeren

  • -

    artikel 46: de woorden ‘op’ en ’30 september 2004.’ samenbrengen tot één aansluitende zin

  • -

    artikel 46: wijzigen in artikel 45 door hernummeren

  • -

    artikel 47: wijzigen in artikel 46 door hernummeren

Tekstueel in Toelichting:

  • -

    ALGEMEEN

    In 2004 is de Politieke Markt ingevoerd in Apeldoorn. Aan de omvorming van de toenmalige vergaderwijze vande gemeenteraad van Apeldoorn bestaande uit commissies en raadsvergaderingen, lag een aantal uitgangspunten ten grondslag. De kaders die de raad destijds opstelde voor het vergadersysteem van de politieke markt, betroffen:

    • 1.

      de raadsactiviteiten worden geconcentreerd op één avond in de week, waardoor de snelheid van besluitvorming beter aansluit op de snelheid van de omgeving, de herkenbaarheid van de raad wordt vergroot en andere avonden voor het raadslid en de raadsfractievrij beschikbaar zijn;

    • 2.

      de raadsactiviteiten naar hun vorm meer recht doen aan de vraag (verkenning vraag en politieke standpunten, plenair debat over politieke standpunten en besluitvorming), waardoor een groteredoelgerichtheid en verdieping kan worden bereikt;

    • 3.

      aan de raad meer ruimte wordt geboden voor ontmoeting met de burger.

  • In de notitie Optimalisering Politieke Markt Apeldoorn 2013 is uitgesproken dat deze uitgangspunten nog onverkort gelden, zij het dat de omloopsnelheid van de besluitvorming wat minder belangrijk gevonden werd.

  • Vanaf maart 2013 is een aantal veranderingen in de bestaande vergaderstructuur doorgevoerd: een tweewekelijkse Politieke Markt met de andere week de raadsvergadering voorafgegaan door In Gesprek met de Raad. Aan de raadsvergadering is het mondelinge vragenuurtje toegevoegd.

  • Het raadspresidium is belast met de aansturing van de politieke markt.’

wijzigen in

 

Algemeen

Artikel 16 van de Gemeentewet bepaalt dat de raad een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vaststelt. Ook de gemeenteraad van Apeldoorn heeft dit gedaan. Daarnaast is er een reglement vastgesteld voor de sinds 2004 ingevoerde zogeheten Politieke Markt Apeldoorn (PMA). Hieruit blijkt dat sinds 2004 een nieuwe vergadersystematiek is ingevoerd, waarbij onderscheid is gemaakt tussen enerzijds het vergaren van informatie en voorbereiding op de komende besluitvorming en anderzijds de uiteindelijke besluitvorming zelf. Besluitvorming vindt plaats in de openbare raadsvergadering die gemiddeld eens in de drie weken plaatsvindt. Burgers kunnen daarbij geen gebruik maken van het spreekrecht. Voorbereiding op de besluitvorming vindt plaats in de openbare vergaderingen van de Politieke Markt Apeldoorn. De Politieke Markt Apeldoorn bestaat uit korte discussies in verschillende zalen tegelijk. Tijdens deze discussies bespreken de raadsleden de agendapunten waar ze in de raadsvergadering een besluit over moeten nemen of voorstellen waar het college van burgemeester en wethouders advies over vraagt aan de raad. Burgers kunnen meestal inspreken tijdens een PMA-bijeenkomst om een mening te geven over het onderwerp waarover de raadsleden vergaderen. Daarnaast maken ook In Gesprek met de Raad en Ontmoetingen onderdeel uit van de vergadercyclus van de gemeenteraad. Als burgers een eigen onderwerp willen bespreken met de raadsleden dan kunnen ze gebruik maken van de bijeenkomst In gesprek met de Raad. Tot slot houdt de raad tijdens de Ontmoeting bijeenkomsten over zelf geagendeerde maatschappelijke thema’s of (werk)bezoeken om bepaalde onderwerpen verder uit te diepen, inwoners van wijken/dorpen te ontmoeten of nieuwe thema's voor de raad te onderzoeken. Burgers kunnen tijdens de Ontmoeting vaak meepraten over deze onderwerpen.”

  • -

    artikel 2, 2e zin: ‘hij’ wijzigen in ‘de burgemeester’

  • -

    artikel 4, 3e zin: ‘Hij’ wijzigen in ‘De voorzitter van de raad’

  • -

    artikel 6: nieuwe 3e alinea opnemen ‘Het lid of die leden die zich afsplitsen van een fractie en zelfstandig gaan optreden zoals aangegeven in het zesde lid worden niet als fractie in de zin van het Reglement van orde van de raad beschouwd.’

  • -

    artikel 8, 2e zin: ‘aanwezigheid, ten’ wijzigen in ‘aanwezigheid ten’

  • -

    artikel 10, 2e zin: ‘hij’ verwijderen

  • -

    artikel 11, 2e alinea, 3e zin: ‘De geheimhoudingsplicht ingevolge artikel 25, eerste dan wel tweede lid, van de Gemeentewet blijft onverminderd van kracht.’ wijzigen in ‘De geheimhoudingsplicht ingevolge hoofdstuk VA van de Gemeentewet blijft onverminderd van kracht.’

  • -

    artikel 12: titel vet maken

  • -

    artikel 20, 2e alinea, 2e zin: ‘hij’ wijzigen in ‘deze’

  • -

    artikel 23, 2e alinea, 1e zin: eerste ‘hij’ wijzigen in ‘diegene’ en tweede ‘hij’ wijzigen in ‘diegene’

  • -

    artikel 23, 2e alinea, 2e zin: eerste ‘hij’ wijzigen in ‘diegene’ en tweede ‘hij’ wijzigen in ‘diegene’

  • -

    artikel 25, laatste alinea: verwijzing ‘zesde lid’ wijzigen in ‘vijfde lid’

  • -

    artikel 26, 1e alinea: ‘indien’ verwijderen

  • -

    artikel 26, 2e alinea: verwijderen.

  • -

    artikel 33, 33a en 34, 1e alinea, 1e zin: ‘vragen over aangelegenheden, die tot de bevoegdheid van het college of de burgemeester behoren ingevolge artikel 169 en 180 van de Gemeentewet.’ wijzigen in ‘vragen, over aangelegenheden die tot de bevoegdheid van het college of de burgemeester behoren, ingevolge de artikelen 169 en 180 van de Gemeentewet.’

  • -

    artikel 35 en 36, onder 3.: nieuwe alinea opnemen ‘Een indemniteitsbesluit is een besluit van de gemeenteraad waarbij alsnog akkoord gegaan wordt met door het college gedane uitgaven, waarvoor niet tevoren budget is gevoteerd.’

  • -

    artikel 39: vervalt conform Besluit door Wet bevorderen integriteit dus hernummeren

  • -

    artikel 40: wijzigen in artikel 39 door hernummeren

  • -

    artikel 40: ‘In het aangehaalde artikel 55, tweede lid van de Gemeentewet wordt aan de raad de mogelijkheid geboden de geheimhouding van stukken op te heffen; stukken die niet persé aan hem behoeven te zijn overlegd.’ wijzigen in ‘In het aangehaalde artikel 89, vierde lid van de Gemeentewet wordt aan de raad de mogelijkheid geboden de geheimhouding van stukken op te heffen; stukken die niet persé aan de raad behoeven te zijn overlegd.’

  • -

    artikelen 41 t/m 47: wijzigen in artikelen 40 t/m 46 door hernummeren

Naar boven