Wijziging van de Verordening op het presidium van de raad

De raad van de gemeente Apeldoorn;

 

gelezen het raadsvoorstel d.d. 16 maart 2023, nummer xxxx;

gelet op de artikel 83 van de Gemeentewet;

 

besluit

 

vast te stellen de volgende wijziging van de Verordening op het presidium van de raad

 

Leeswijzer: In de bestaande tekst zijn de woorden die geschrapt worden doorgehaald. In de nieuwe tekst zijn de nieuwe woorden en leestekens vet gedrukt.

Artikel I Wijziging Verordening op het presidium van de raad

De Verordening op het presidium van de raad wordt als volgt gewijzigd:

 

  • A.

    Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Artikel 3

    • 1.

      Het presidium bestaat uit de fractievoorzitters in de raad.

    • 2.

      Elk lid van het presidium heeft één stem in het presidium.

    • 3.

      Elk lid van het presidium wijst een raadslid aan dat hem bij zijn afwezigheid in het presidium vervangt.

    • 4.

      De voorzitter van de raad, en bij afwezigheid zijn plaatsvervanger, is voorzitter van het presidium, doch geen lid van het presidium. De voorzitter van het presidium en zijn plaatsvervanger hebben een adviserende stem in het presidium.

    • 5.

      Het presidium wordt bijgestaan door de griffier.

    • 6.

      Het presidium kan zich doen bijstaan door adviseurs.

    Artikel 3

    • 1.

      Het presidium bestaat uit de fractievoorzitters in de raad.

    • 2.

      Elk lid van het presidium heeft één stem in het presidium.

    • 3.

      Elk lid van het presidium wijst een raadslid aan dat diegene bij diens afwezigheid in het presidium vervangt.

    • 4.

      De voorzitter van de raad, en bij afwezigheid diens plaatsvervanger, is voorzitter van het presidium, doch geen lid van het presidium.

    • 5.

      De voorzitter van het presidium en diens plaatsvervanger hebben een adviserende stem in het presidium.

    • 6.

      Het presidium wordt bijgestaan door de griffier of diens plaatsvervanger.

    • 7.

      De voorzitter van het presidium kan voorstellen de gemeentesecretaris uit te nodigen voor de vergadering van het presidium.

    • 8.

      Het presidium kan zich doen bijstaan door adviseurs.

  • B.

    Artikel 12, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Artikel 12

    • 1.

      De vergaderingen van het presidium zijn openbaar. Op de openbaarheid van de vergaderingen van het presidium zijn de artikelen 23 tot en met 25 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

    • 2.

      Indien en voor zover het presidium vergadert in het kader van de regeling van de werkzaamheden van de raad vindt de vergadering achter gesloten deuren plaats.

    • 3.

      Het verslag van een besloten vergadering en de stukken waaromtrent geheimhouding is opgelegd, worden door het presidium ter inzage gelegd voor de raad.

    Artikel 12

    • 1.

      De vergaderingen van het presidium zijn openbaar. Op de openbaarheid van de vergaderingen van het presidium zijn de artikelen 23 en 24 en hoofdstuk VA van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

    • 2.

      Indien en voor zover het presidium vergadert in het kader van de regeling van de werkzaamheden van de raad vindt de vergadering achter gesloten deuren plaats.

    • 3.

      Het verslag van een besloten vergadering en de stukken waaromtrent geheimhouding is opgelegd, worden door het presidium ter inzage gelegd voor de raad.

Artikel II Correcties Verordening op het presidium van de Raad

De Verordening op het presidium van de raad wordt gecorrigeerd naar de correcties zoals voorgesteld in de Bijlage Correcties Verordening presidium.

Artikel III Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 april 2023.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 16 maart 2023.

De raad voornoemd,

de plv. griffier,

S.M. Stam

de voorzitter,

A.J.M. Heerts

Bijlage Correcties Verordening presidium

 

Tekstueel in Verordening:

  • -

    artikel 1, onder sub e: ‘in het’ wijzigen in ‘in artikel 6 van het’

  • -

    artikel 1, onder sub f: ‘in het’ wijzigen ‘in artikel 6 van het’

  • -

    artikel 4, lid 4: ‘hij’ wijzigen in ‘dat lid’

  • -

    artikel 5, lid 2: ‘raam’ wijzigen in ‘kader’

  • -

    artikel 9, lid 2: ‘Archiefverordening 2009’ wijzigen in ‘Informatieverordening gemeente Apeldoorn 2020’

  • -

    artikel 10, lid 1: ‘hem’ wijzigen in ‘de voorzitter’

  • -

    artikel 10, lid 2: ‘hem’ wijzigen in ‘de voorzitter’

  • -

    artikel 13, lid 3, 1e zin: ‘,telegrafisch, per telex, telefax of’ wijzigen in ‘of per’

  • -

    artikel 16, lid 1: ‘opdat voor de voor’ wijzigen in ‘opdat de voor’

  • -

    artikel 18 (tweede): tweede artikel 18 wijzigen in artikel 19

Naar boven