Gemeenteblad van Venray
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venray | Gemeenteblad 2023, 131567 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venray | Gemeenteblad 2023, 131567 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit nadere regels Schaderegeling ingravingen kabels en leidingen gemeente Venray
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Venray;
gelet op artikel 3 van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Venray (hierna aan te duiden als: de AVOI) alsmede artikel 3:4, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht;
Besluit nadere regels Schaderegeling ingravingen kabels en leidingen gemeente Venray.
Als gevolg van de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen in en op openbare gronden ontstaat schade aan straatwerk, overige verhardingen of groenvoorzieningen.
Die schade moet worden hersteld en de herstelkosten komen altijd voor rekening van de netbeheerder.
In deze Schaderegeling ingravingen kabels en leidingen zijn (onder andere) de voorwaarden en tarieven vastgelegd met betrekking tot de wijze van verrekening van de herstelkosten van straatwerk, gesloten verharding, natuursteenverhardingen en groenvoorzieningen en de beheer- en degeneratiekosten.
De begripsbepalingen van de vigerende Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI) en het Handboek kabels en leidingen zijn op deze Schaderegeling ingravingen kabels en leidingen van toepassing, tenzij daarvan nadrukkelijk wordt afgeweken.
Alle technische en procedurele aspecten die verband houden met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen zijn opgenomen in het Handboek kabels en leidingen Venray.
Deze regeling is van toepassing op alle werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen in of op de openbare grond van de gemeente Venray, behoudens voor de aspecten waarin is voorzien in privaatrechtelijke overeenkomsten.
Artikel 3 Uitgangspunten bij verrekening van herstelkosten
Voor de wijze van herstel en de verrekening van herstel-, onderhouds-, beheer- en degeneratiekosten inzake ontstane schade die het gevolg is van de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen zijn meerdere varianten mogelijk, te weten:
Voor variant A geldt dat de netbeheerder de gemeente vijf werkdagen vooraf informeert over het moment waarop de herstelwerkzaamheden kunnen aanvangen. Indien deze termijn wordt overschreden, herstelt de netbeheerder de elementenverharding eerst provisorisch op zijn kosten (terugbrengen van de verhardingsmaterialen in hetzelfde verband als voor de werkzaamheden aanwezig was, zodanig dat geen gevaar bestaat voor de weggebruiker). Vervolgens vindt definitief herstel plaats door de gemeente.
Voor variant B1 geldt dat de netbeheerder op zijn kosten het herstel en onderhoud (met 12 maanden garantie conform RAW garantiebepalingen) verzorgt. Voor variant B2 geldt dat de netbeheerder op zijn kosten het herstel (met 12 maanden garantie in geval van overschrijding RAW garantienormen) verzorgt en dat de gemeente verantwoordelijk is voor het onderhoud.
Voor variant C geldt dat het herstel wordt uitgevoerd door de gemeente, voorafgaand aan gehele herbestrating. In onderling overleg tussen de gemeente en de netbeheerder kan dit tarief in incidentele gevallen, afwijkend van de standaard keuze (zie artikel 5, eerste lid), worden toegepast als bijvoorbeeld grootschalige saneringen samenvallen met renovatie of reconstructie door de gemeente.
De herstel-, onderhouds-, beheer-, en degeneratiekosten worden in alle gevallen berekend volgens de vigerende tarieven, zie artikel 5, eerste lid.
Voor variant D geldt dat het herstel en onderhoud wordt uitgevoerd door de gemeente en de marktconforme kosten volledig worden doorberekend aan de netbeheerder.
Bij werkzaamheden waar ter plaatse gesloten verharding aanwezig is en de netbeheerder toestemming heeft gekregen van de gemeente om de gesloten verharding open te breken, zorgt de netbeheerder ervoor dat nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd de sleuf tijdelijk met betonstraatstenen wordt dichtgestraat. De netbeheerder levert de betonstraatstenen zelf aan. Het opbreken van de gesloten verharding en het dichtstraten van de sleuf gebeurt conform de voorschriften uit het Handboek kabels en leidingen.
De gemeente verzorgt het definitieve herstel van gesloten verhardingen. De gesloten verharding wordt tijdens het periodieke onderhoudsprogramma in opdracht van de gemeente hersteld. Hiervoor geldt een tarief behorend bij variant D, zie artikel 5, tweede lid.
De gemeente voert werkzaamheden aan c.q. het definitieve herstel van groenvoorzieningen (exclusief bermen en gazons) in eigen beheer uit of laat dit uitvoeren door een door de gemeente geselecteerde aannemer. Hiervoor geldt een tarief behorend bij variant D, zie artikel 5, derde lid.
Als de netbeheerder (projectmatig) toestemming krijgt van de gemeente om de werkzaamheden aan c.q. het herstel van groenvoorzieningen zelf uit te voeren, worden vóór verstrekking van het instemmingsbesluit specifieke afspraken tussen de gemeente en de netbeheerder gemaakt. Afhankelijk van de omvang van het werk geldt dan voor de netbeheerder een garantietermijn van een jaar of een volledig groeiseizoen (week 13 t/m 45) na oplevering. De gemaakte afspraken worden in het instemmingsbesluit vastgelegd.
Werkzaamheden aan bomen worden te allen tijde door of in opdracht van de gemeente uitgevoerd, zie artikel 5, derde lid.
Indien (projectmatig) vooraf tussen de gemeente en de netbeheerder de afspraak is gemaakt dat de gemeente zelf zorgdraagt voor de herstelwerkzaamheden brengt de gemeente de marktconforme kosten in rekening bij de netbeheerder.
Dit geldt in ieder geval in het centrumgebied van Venray (zie Bijlage A). Daar laat de netbeheerder/grondroerder de herstelwerkzaamheden uitvoeren door een van de aannemers (zie ook Bijlage A) die ruime ervaring hebben met herstelwerkzaamheden in het centrumgebied.
De gemeente laat bij in gebreke blijven van de grondroerder (als de voorgeschreven (herstel)termijnen verstreken zijn en/of als herstel onvoldoende is of uitblijft) zelf de noodzakelijke (herstel)werkzaamheden uitvoeren door een door de gemeente geselecteerde aannemer. Dit geschiedt tegen marktconforme tarieven en de kosten worden aan de netbeheerder doorberekend. De gemeente stelt de netbeheerder vooraf (schriftelijk) in kennis dat zij het herstel laat verrichten.
Alle overige (extra) kosten die de grondroerder (of de gemeente) maakt vanwege door de netbeheerder geïnitieerde werkzaamheden met betrekking tot kabels en/of leidingen en/of een gevolg zijn van de voorwaarden en eisen die in de AVOI, het instemmingsbesluit en het Handboek zijn opgenomen, komen in principe voor rekening van de grondroerder c.q. de netbeheerder. Over de eventuele verrekening van overige (extra) kosten worden nadere afspraken gemaakt.
Artikel 4 Verhalen van overige schade
Niet alle schades die de gemeente als gevolg van kabel en/of leidingwerkzaamheden lijdt, worden door de vooraf vastgestelde schadehersteltarieven gedekt.
Met betrekking tot het opnemen van beplanting worden al vóór het verstrekken van het instemmingsbesluit specifieke afspraken vastgelegd, zie ook artikel 3, vierde lid.
Als bomen worden beschadigd of zonder toestemming van de gemeente worden gerooid, wordt de netbeheerder voor de schade aansprakelijk gesteld. De schade aan bomen wordt achteraf vastgesteld door de gemeente. Het totale schadebedrag wordt opgebouwd uit de getaxeerde schade inclusief taxatiekosten, beredderingskosten en overige bijkomende kosten zoals voor het verhalen van schade.
De aansprakelijkstelling voor de schade vindt plaats conform het civiele aansprakelijkheidsrecht.
Schade die ontstaat buiten de directe werkomgeving:
Van schade die ontstaat buiten de directe werkomgeving van de grondroerder is sprake als ten gevolge van werkzaamheden schade ontstaat aan materialen, lichtmasten, verkeersregelinstallaties (VRI’s), geparkeerde auto's, en dergelijke. Voor zover het gemeentelijke eigendommen betreft, kan de gemeente conform het civiele aansprakelijkheidsrecht deze schade op de veroorzaker verhalen. Afhankelijk van de specifieke situatie kan het wenselijk zijn dat voorafgaand aan de werkzaamheden een gezamenlijke (toezichthouder en grondroerder) schouw van de werkomgeving plaatsvindt. De bevindingen worden door de grondroerder vastgelegd.
Verborgen gebreken zijn buitenproportionele oneffenheden van opgeleverd en goedgekeurd hersteld straatwerk, aantoonbaar het gevolg van werkzaamheden van die grondroerder die als laatste werkzaamheden op de onderhavige locatie heeft uitgevoerd. In dergelijke gevallen heeft de grondroerder vijf werkdagen na eerste aanzegging van de gemeente de tijd om de verharding opnieuw te herstellen. Als norm voor "buitenproportioneel" wordt een oneffenheid aangehouden van meer dan 0,03 m, die zich binnen een jaar na het eerste herstel voordoet (= CROW-norm voor "ernstige schade").
Artikel 5 Tarieven, garantie en onderhoud
Herstel-, onderhouds-,beheer- en degeneratiekosten:
De herstel-, onderhouds-, beheer- en degeneratiekosten voor elementenverhardingen, bermen en gazons worden berekend volgens de vigerende VNG richtlijn Tarieven (graaf)werkzaamheden Telecom en de daarbij behorende Tarieven (her)straatwerkzaamheden kabels- en/of leidingwerken. Deze tarieven worden voor alle netbeheerders gehanteerd en worden jaarlijks geïndexeerd en vastgesteld door de VNG en zijn marktconform. In Venray wordt het tarief behorende bij variant B1 gehanteerd (herstel en onderhoud (met 12 maanden garantie conform RAW garantiebepaling) door de netbeheerder).
Tarief herstel groenvoorzieningen (exclusief bermen en gazons):
Herstel en onderhoud van groenvoorzieningen wordt uitgevoerd door de gemeente. Hiervoor geldt een tarief behorende bij variant D en wordt bepaald aan de hand van Bijlage B.
De kosten van werkzaamheden aan bomen komen voor rekening van de netbeheerder en worden verrekend op basis van de werkelijke kosten.
Artikel 6 Overige en slotbepalingen
Deze regeling is van toepassing op werkzaamheden waarover op het moment van in werking treden geen andere overeenkomsten tussen de gemeente en belanghebbende(n) zijn aangegaan.
Deze regeling is niet van toepassing op gemeentelijke kabels en/of leidingen.
Bijlage A Gebiedskaart centrumgebied Venray
Aannemers met ruime ervaring met herstelwerkzaamheden binnen het centrumgebied:
Bijlage B Grondslagen van de tarieven voor herstel van schade aan verharding en groen in de provincie Limburg – 2023
De tariefgrondslagen voor 2023 zijn gebaseerd op de uitgangspunten van het GPKL (Gemeentelijk Platform Kabels en Leidingen) en wordt verwezen naar de “richtlijn Tarieven (graaf)-werkzaamheden telecom” van de VNG.
Deze zijn te downloaden op de website van de VNG;
Herstraattarieven: overzicht | VNG
Deze tariefgrondslagen zijn van toepassing voor de gemeenten in de provincie Limburg die de OGN 2021 hebben ondertekend en de nutsbedrijven Enexis Netwerk en WML.
Deel 1 van deze grondslagen is gebaseerd op de rekentool van de GPKL.
Deel 2 zijn de eenheidsprijzen die niet landelijk zijn vastgesteld.
Onderstaande artikelen verwijzen naar de artikelen, beschreven in de “richtlijn Tarieven (graaf)-werkzaamheden telecom”, uitgave van de VNG
Deze tariefgrondslagen zijn van toepassing voor de gemeenten in de provincie Limburg die de OGN hebben ondertekend en de nutsbedrijven Enexis Netwerk en WML.
Het nutsbedrijf is gehouden tot het vergoeden van alle schaden, geleden en te lijden door de gemeente, voortvloeiende uit de door het nutsbedrijf uit te voeren werken aan de leidingen.
De berekening van de vergoeding van de schaden is gebaseerd op vier voor de betrokken partijen optredende kostensoorten:
De normen en tarieven dienen te leiden tot dekking van in redelijkheid gemaakte kosten.
In tabel 1A zijn de normen (manuren per eenheid) opgenomen afgeleid van de GPKL.
Tabel 1B betreft de uitvoeringskosten die door de contactgroep OGN voor de provincie Limburg zijn toegevoegd. De tarieven voor tabel 1B zijn verder uitgewerkt in deel 2.
In bijlage 2 is d.m.v. foto’s duidelijk gemaakt welke soort bestrating onder sierbestrating type 1, 2 en 3 vallen.
Het bepalen van de oppervlakte wordt berekend aan de uitgebroken m2 elementenverharding, zie bijlage 3 op bladzijde 19.
Voor meer informatie wordt verwezen naar de “Handreiking toepassing VNG herstraattarieven” die is te downloaden op de website van de GPKL.
De kosten voor het straatwerk worden per m2 c.q. m1 berekend door de op het werk betrekking hebbende kosten van de navolgende kostensoorten te sommeren:
bouwstofkosten straatzand per m3, franco werk, los gestort
bouwstofkosten betontegels, per m2, franco werk
bouwstofkosten betonstraatstenen c.q. straatklinkers, per m2, franco werk
bouwstofkosten trottoirbanden in beton
bouwstofkosten opsluitbanden in zand
bouwstofkosten sierbestrating, per m2, franco werk
Opmerking: Voor het bepalen van de te herstellen oppervlakken wordt uitgegaan van het aangegeven oppervlak per aangevraagd instemmingsbesluit/graafvergunning.
Het is niet toegestaan om de in de afzonderlijke instemmingsbesluiten/graafvergunningen aangeven oppervlakken op te tellen ten einde boven de 15 m2 respectievelijk100 m2 uit te komen. Dus:
De uurloonkosten voor het herstellen van elementen, bermen en gazon zijn:
De uitvoeringskosten zijn dan de uurloonkosten vermeerderd met de bouwstoffenkosten.
Bij tariefgroep A, C en D worden de eenheidsprijzen met ’n bepaald % verhoogd om ’n goede aansluiting op het bestaande straatwerk en bermen/gazon te kunnen realiseren, zie onderstaande tabel 5A.
Zie ook de verklaring in bijlage 3.
Bij tariefgroep C “Herstel en onderhoud door de gemeente voorafgaand aan gehele herbestrating” worden de betreffende eenheidsprijzen verlaagd, zie tabel 5B.
Het vermelde percentage van 42% bij “Herstel door de gemeente voorafgaand aan gehele herbestrating” geldt alleen indien dit vooraf is afgesproken en maximaal 1 jaar voor de geplande herbestrating. |
Voor de kosten verbonden aan het onderhoud gedurende eerste jaar wordt een percentage van de berekende uitvoeringskosten in rekening gebracht.
In bijlage 1 staat voor iedere gemeente het percentage slechte bodem vermeld.
In de rekentool van de GPKL maakt men geen onderscheid tussen klinkers en tegels in relatie met rijbaan en voet- en fietspaden. Bij klinkers is de verdeling rijweg 80% en voetpad 20% en bij tegels voetpad 95% en rijweg 5%. Voordeel van deze keuze is dat er maar 1 eenheidsprijs is voor klinkers en tegels en geen onderscheid meer is voor rijbanen en voet-/fietspaden. Voordeel is minder eenheidsprijzen.
Toelichting: (80 x 8%) + (20 x 5%) / 100 levert een gemiddeld percentage op voor de onderhoudskosten van 7,4%. |
De degeneratiekosten worden berekend als een percentage van de uitvoeringskosten per m2.
Hierbij worden de degeneratiekosten voor een langssleuf gerelateerd aan de oppervlaktenorm met een omvang van meer dan 15m2.
Voor een lasgat geldt de oppervlaktenorm kleiner dan of gelijk aan 15m2. Dwarssleuven groter dan 15 m2 worden berekend als langssleuven en dwarssleuven kleiner dan of gelijk aan 15 m2 worden gedefinieerd als lasgaten. De uitvoeringskosten, waaraan de degeneratiekosten volgens de Leidraad (https://www.gpkl.nl/page/102/tarieven/) zijn gekoppeld, worden berekend conform artikel 25 van deze Leidraad, waarbij de omzetbelasting buiten de berekening wordt gehouden. De genoemde prijsopbouw is daarmee “all-in” maar exclusief omzetbelasting.
De degeneratiekosten van de langssleuven worden berekend door de in de tabellen vermelde percentages te vermenigvuldigen met de uitvoeringskosten per omvangscategorie groter dan 15 m2 en met de lengte van de sleuf in m1. De berekening voor de degeneratiekosten voor lasgaten vindt plaats door de in de tabellen vermelde percentages te vermenigvuldigen met de uitvoeringskosten per omvangscategorie kleiner dan of gelijk aan 15 m2 en met het aantal te verrekenen lasgaten uitgedrukt in stuks.
In de “Richtlijn Tarieven (graaf)-werkzaamheden Telecom zijn de volgende % vastgesteld:
Tabel “Richtlijn Tarieven (graaf)- werkzaamheden telecom”
Tabel “Richtlijn Tarieven (graaf)- werkzaamheden telecom”
*) De degeneratiekosten zijn in het degeneratieonderzoek 1987-1991, uitgevoerd door DHV, als percentage van de uitvoeringskosten vastgesteld. De degeneratiekosten waren in 1991 inclusief 18,5% BTW en daarom wordt op het totaalbedrag van de degeneratiekosten, nog steeds het toenmalige Btw-tarief van 18,5% in mindering gebracht .
Bovenstaande tekst staat in “Richtlijn Tarieven (graaf)-werkzaamheden telecom” op blad 60.
Voorheen stond hier de tabel met vermelding van de jaarlijkse vergoeding vanuit Enexis en WML per aansluiting die aan (deelnemende) gemeenten werden verstrekt voor de beheer- en degeneratiekosten.
Deze tabel is met de komst van de OGN2021 komen te vervallen (beheer- en degeneratiekosten worden per 01-01-2021 afgerekend op basis van werkelijk uitgevoerde hoeveelheden).
Als aanvulling hierop verstrekt WML voor een periode van 10 jaar (tot en met 2030) een jaarlijkse uitkering aan gemeenten die deelnemen aan de OGN2021.
De uitkering wordt jaarlijks bepaald en is gebaseerd op het aantal WML aansluitingen in de betreffende gemeente. Het aantal aansluitingen wordt per 31 december van het voorafgaande jaar in het jaarverslag van WML aangegeven. De uitkering verschilt per gemeente en wordt bepaald door het aantal aansluitingen op genoemde datum te vermenigvuldigen met € 0,37. (Conform artikel 1.13 van de OGN2021)
Gemeenten met stedelijk karakter; woonkern tot 50.000 inwoners, C1, C2en C3-gemeenten |
|
Gemeenten met stedelijk karakter; woonkern 50.000 inwoners, C4 en C5-gemeenten |
Samenvatting deel 1 (tarieven conform VNG / GPKL):
Leveranciers van software m.b.t. digitaal meldsysteem kabels en leidingen nemen de bovenstaande eenheidsprijzen op in hun software. |
Toelichting op de onderhoudskosten en degeneratiekosten van tariefgroep A >100 m2 in vergelijking tot:
Zowel bij 1.) als bij 2.) dient ook bij hoeveelheden > 100 m2 de post > 15 m2 gebruikt te worden.
Dit vindt volgens de GPKL zijn oorsprong in de gedachte dat een gemeente (Tariefgroep A) voor de te herstellen sleuven een bestek kan aanbesteden waarbij aanbestedingsvoordeel te halen is. Voor de onderhoudskosten is dit te verdedigen. Dit moet dan ook doorgetrokken worden voor de degeneratiekosten.
Bijlage 1: Overzicht gemeenten in de provincie Limburg en aantal inwoners (percentage slechte bodem in alle Limburgse gemeenten < 50%):
Bron: www.allecijfers.nl
Deel 2: Tarieven behorende bij de OGN
Het bepalen van de oppervlakte wordt berekend aan de uitgebroken m2 elementenverharding, zie bijlage 3.
Bij tariefgroep A, C en D worden de eenheidsprijzen met ’n bepaald % verhoogd om ’n goede aansluiting op het bestaande straatwerk te kunnen realiseren, zie tabel 11A
Samenvatting deel 2: Overige tarieven OGN
Bepaling te verrekenen oppervlakte elementenverharding voor niet-telecom sleuven:Voor de toepassing van de tarieven is het oppervlakte van de opgenomen verharding bepalend, in de praktijk te bepalen door de lengte te vermenigvuldigen met de gemiddelde breedte van de opgenomen verharding.
De breedte van de sleuf is 0,6 m.
De (gemiddelde) breedte van de opgenomen tegels is 3,5 tegel = 1,05 m.
In de praktijk zal het werkelijk herstelde straatwerk meer zijn dan wat opgenomen is.
In dit voorbeeld kunnen de tegels gemerkt met een vierpuntige rode ster verzakt zijn.
Deze zogenaamde gatvergroting is verwerkt in de tarieven door een toeslag van 20% op de tarieven voor elementverharding.
Als de sleuf 0,6 x 10 meter is, levert dat een oppervlakte van 6 m2 sleuf. Maar er is niet 0,6 meter verharding in de breedte opgenomen, maar 1,05 meter. Dit levert een werkvak oppervlakte op van 1,05 x 10 = 10,5 m2. Dit is de basis voor de uitvoeringskosten, onderhoudskosten, beheer- en degeneratiekosten.
Dat de tegels met de rode vierpuntige ster daarnaast ook herstraat worden, is vastgesteld als een toeslag van 20% (zie tabel 5A/ 11A). Maar wordt dus niet meegerekend in de oppervlakte van het werk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-131567.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.