Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 131293 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 131293 | beleidsregel |
Reglement voor de Initiatief- en referendumcommissie van de gemeente Amsterdam
De commissie wordt ondersteund door ambtenaren van de gemeente Amsterdam die werken onder verantwoordelijkheid van de griffier van de raad. Een van deze ambtenaren treedt tevens op als secretaris van de commissie. De secretaris heeft geen stemrecht in de commissievergaderingen.
III. De vergaderingen van de Initiatief- en referendumcommissie
De commissie vergadert ten minste eenmaal per jaar. Naar aanleiding van een referendumverzoek vergadert de commissie zo vaak als zij nodig oordeelt.
Vergaderingen van de commissie kunnen plaatsvinden via een beeld- en geluidsverbinding. De voorzitter streeft er naar in die gevallen de vergadering niet langer dan 90 minuten te laten duren.
De commissie kan alleen beslissingen nemen indien tenminste 3 leden aan de vergadering deelnemen. De afwezige leden worden in de gelegenheid gesteld hun opvatting schriftelijk kenbaar te maken. Bij de vaststelling van adviezen wordt gestreefd naar een eensluidend oordeel. In geval bij een even aantal aanwezigen de stemmen staken heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.
IV. De werkwijze van de Initiatief- en referendumcommissie
De commissie oefent de bevoegdheden die zij bezit krachtens de verordening uit in onafhankelijkheid. De leden stemmen zonder last.
Wanneer de commissie een advies uitbrengt, richt zij dit aan de voorzitter van de raad en/of de voorzitter van het college.
Adviezen over de datum van een te houden referendum worden in ieder geval aan zowel de raad als het college uitgebracht. Ook adviezen over wijzigingen van de verordening worden aan zowel de raad als het college uitgebracht.
De commissie kan in overleg treden met de initiatiefnemers, de raad en het college afzonderlijk of in gezamenlijkheid.
Bij de uitoefening van haar bevoegdheid krachtens artikel 5, derde lid, van de verordening (klachtenbehandeling), draagt de commissie zorg voor enige vorm van hoor en wederhoor. Indien de commissie daartoe een hoorzitting houdt is deze openbaar, tenzij de commissie besluit tot niet-openbaarheid. De oordelen van de commissie kunnen worden openbaar gemaakt (zie ook artikel 5, derde lid, van de verordening).
In het kader van de uitoefening van haar bevoegdheid krachtens artikel 5, vierde lid, van de verordening (toezicht op de redactie van de referendumkrant) laat de commissie zich leiden door de beginselen die ten grondslag liggen aan artikel 5, tweede lid, van de verordening (correcte uitvoering van de verordening en eerlijk verloop van het referendum).
De evaluaties bedoeld in het eerste en tweede lid worden toegezonden aan raad en college, en openbaar gemaakt. De commissie vermeldt in een evaluatie in elk geval de leermomenten die aanleiding kunnen zijn tot wijzigingen in de verordening. De commissie kan besluiten daarnaast afzonderlijk advies over wijziging van de verordening uit te brengen (conform artikel 5, eerste lid, onder g., van de verordening).
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 16 maart 2023
De voorzitter
Femke Halsema
De raadsgriffier
Jolien Houtman
Dit reglement betreft de vergaderingen en de werkwijze van de commissie. Artikel 5, vijfde lid, van de Referendumverordening Gemeente Amsterdam 2022 bepaalt dat de raad een dergelijk reglement vaststelt. De commissie heeft bij het begin van haar werkzaamheden niet een dergelijk reglement aangetroffen, en heeft daarom zelf het initiatief genomen om een concept-reglement aan de raad voor te leggen.
De meeste artikelen behoeven geen toelichting, omdat zij logisch voortbouwen op hetgeen in de verordening is bepaald omtrent de taken en bevoegdheden van de commissie.
De term ‘referendum’ wordt in dit reglement in ruime zin gebruikt voor de verschillende vormen die in de Referendumverordening Gemeente Amsterdam 2022 zijn geregeld.
Bij klachtenbehandeling staat niet bij voorbaat vast dat alle klachten zich lenen voor openbare behandeling. Die openbare behandeling moet wel het uitgangspunt zijn, maar mocht in een enkel geval de commissie van oordeel zijn dat een bepaalde fase of het geheel van de klachtenbehandeling beter in beslotenheid kan plaatsvinden dan moet daar reglementair een mogelijkheid toe zijn.
Uitgangspunt is dat de commissie in ieder geval na afloop van een referendum een evaluatie uitbrengt. Daarop heeft artikel 16 betrekking.
Daarnaast is het zinvol om ook met betrekking tot de eerste fase van het referendumproces een evaluatie uit te brengen, ook als geen referendum is gevolgd op de inwilliging van het inleidend verzoek. Het reglement sluit in dit opzicht aan bij de praktijk in een aantal andere gemeenten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-131293.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.