Gemeenteblad van 's-Gravenhage
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2023, 128321 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2023, 128321 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling duurzame wijkactie Den Haag 2023
De Subsidieregeling duurzame wijkactie Den Haag 2023 is een vervolg op de Subsidieregeling duurzame wijkactie Den Haag 2019 (RIS302516) en een uitwerking van de Programmabrief Duurzaamheid 2022 (RIS309860). De subsidieregeling beoogt inwoners en ondernemers te stimuleren en te ondersteunen om hun ideeën voor wijkgerichte duurzame activiteiten in Den Haag uitvoerbaar te maken. Het gaat daarbij om ideeën voor activiteiten die zich richten op een toekomstbestendige leefomgeving waarin inwoners en ondernemers minder CO2 uitstoten, minder grondstoffen verbruiken, zich op een duurzame manier verplaatsen en zorgdragen voor een gezonde leefomgeving, zoals beschreven in de Programmabrief Duurzaamheid 2022 alsmede ideeën voor activiteiten die zien op het tegengaan van energiearmoede.
De gemeente stimuleert inwoners en ondernemers om van hun ideeën voor deze activiteiten een uitvoerbaar project te maken door subsidie te verlenen voor bijvoorbeeld het oprichten van een samenwerkingsverband, het inwinnen van professioneel advies of het creëren van draagvlak onder inwoners en ondernemers. De gemeente zal daarbij in de communicatie over de subsidieregeling de nadruk leggen op het bevorderen van de energietransitie en het tegengaan van energiearmoede. Bij ideeën voor wijkgerichte duurzame activiteiten die zien op het tegengaan van energiearmoede zal de gemeente verder speciale aandacht besteden aan de wijken waar de nood op dat punt het hoogst is.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
een natuurlijk persoon die inwoner is van de gemeente Den Haag of een rechtspersoon als bedoeld in artikel 3, Boek 2, van het Burgerlijk Wetboek die gevestigd is in de gemeente Den Haag. |
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.
Artikel 1:3 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidieregeling is om wijkinitiatiefnemers te stimuleren en te ondersteunen om hun ideeën voor activiteiten die ervoor zorgen dat inwoners en ondernemers in Den Haag minder CO2 uitstoten, minder grondstoffen verbruiken, zich op een duurzame manier verplaatsen, zorgdragen voor een gezonde leefomgeving of energiearmoede tegengaan uitvoerbaar te maken.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die zien op het uitvoerbaar maken van ideeën die er in samenwerking met inwoners en ondernemers in een wijk of stadsdeel in Den Haag voor zorgen dat deze inwoners en ondernemers meedoen aan:
a. het verminderen van de CO2-uitstoot met duurzame energie, duurzaam vervoer en lokaal voedsel;
b. het beperken van het energieverbruik of het bestrijden van energiearmoede;
c. het overgaan van het gebruik van fossiele energiebronnen op duurzame energiebronnen;
d. het tegengaan van verspilling van voedsel, grondstoffen en plastic;
e. het optimaal inzetten en hergebruiken van grondstoffen in alle schakels van de productieketen tussen de winning van grondstoffen tot consumptie;
f. duurzame aanpassingen in de omgeving, om effecten door klimaatverandering te voorkomen;
De subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een wijkinitiatiefnemer.
Artikel 1:6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie in aanmerking komen:
a. de BTW over de gesubsidieerde kosten voor zover die BTW niet teruggevorderd, verrekend of anderszins in mindering kan worden gebracht;
b. de kosten voor het inwinnen van extern beroeps- of bedrijfsmatig gegeven advies naar de juridische of praktische haalbaarheid van een idee of het effect van het idee op het doel van deze subsidieregeling met een maximum van € 3.000,- per aanvraag;
c. de kosten van de notaris voor de oprichting van een rechtspersoon als bedoeld in artikel 3, Boek 2, van het Burgerlijk Wetboek zonder winstoogmerk;
d. de kosten van de inschrijving van de rechtspersoon in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;
e. de kosten voor het verkrijgen van een verklaring van de Belastingdienst dat de rechtspersoon een algemeen nut beogende instelling is;
f. de kosten voor het verkrijgen van een schriftelijke verklaring omtrent gedrag voor rechtspersonen;
g. de kosten van individuele coaching of coaching in groepsverband door een beroeps- of bedrijfsmatig werkzame coach;
h. de kosten voor voorlichtingsbijeenkomsten die in de wijk georganiseerd worden en die ontwikkeld zijn of ondersteund worden door een beroeps- of bedrijfsmatig werkzame deskundige;
i. de kosten voor de communicatie over en het creëren van draagvlak voor het idee;
j. de kosten voor zaalhuur en overige vergaderkosten;
k. de materiele kosten met een maximum van € 500,- per aanvraag.
Artikel 1:7 Hoogte van de subsidie
Artikel 1:9 Wijze van verdeling
Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV 2020 legt de aanvrager de volgende gegevens over:
1° de inhoud van het idee waarvoor subsidie wordt aangevraagd;
2° hoe het idee bijdraagt aan het doel van deze subsidieregeling als bedoeld in artikel 1:3;
3° hoe de inwoners of ondernemers in de wijk of het stadsdeel betrokken worden bij de activiteiten;
b. een verklaring waaruit blijkt in hoeverre de subsidieontvanger als BTW belaste ondernemer is aan te merken, indien de aanvrager een rechtspersoon is;
c. een kopie van een legitimatiebewijs, indien de aanvrager een natuurlijk persoon is;
d. een offerte van een adviseur, coach of deskundige indien de aanvraag de kosten voor het inwinnen van extern beroeps- of bedrijfsmatig gegeven advies of de inzet van een beroeps- of bedrijfsmatig werkzame coach of deskundige omvat.
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste, tweede en derde lid, van de ASV 2020 weigert het college de subsidie als sprake is van een aanvraag als bedoeld in artikel 1:7, tweede lid, en deze subsidie al voor drie eerdere kalenderjaren is verleend.
Hoofdstuk 4 Verplichtingen en betaling
Onverminderd de artikelen 12 en 14 van de ASV 2020, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
a. de subsidieontvanger is verplicht het college vooraf een uitnodiging te sturen voor de voorlichtingsbijeenkomsten, vergaderingen of andere bijeenkomsten die voor de inwoners en ondernemers in de betreffende wijk of het betreffende stadsdeel worden
b. de subsidieontvanger is verplicht deel te nemen aan de bijeenkomsten die het college in het kader van deze subsidieregeling organiseert;
c. de subsidieontvanger is verplicht mee te werken aan de steekproefcontrole door het college om te beoordelen of de subsidie terecht is verstrekt.
Bevoorschotting vindt plaats met 100% van de verleende subsidie in één keer.
Hoofdstuk 5 Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf
Artikel 5:1 Indieningstermijn aanvraag tot vaststelling
In afwijking van artikel 17, eerste lid, van de ASV 2020 dient de subsidieontvanger de aanvraag tot vaststelling in uiterlijk 12 weken nadat de activiteiten zijn verricht.
Artikel 5:2 Wijze van verantwoorden
De aanvraag tot vaststelling bevat:
a. informatie ingevuld op een door het college vastgesteld verantwoordingsformulier en;
b. een verklaring dat de verantwoording juist en volledig is. Bij verantwoording door een rechtspersoon wordt hiervoor een bestuursverklaring of directieverklaring ingediend volgens het door het college vastgestelde model.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1:2 en 1:4, voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Het college evalueert deze subsidieregeling jaarlijks.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 31 december 2026.
De bepalingen van de Subsidieregeling duurzame wijkactie Den Haag 2019 blijven van toepassing op subsidies die vóór de datum van inwerkingtreding van deze regeling zijn aangevraagd op basis van de Subsidieregeling duurzame wijkactie Den Haag 2019.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling duurzame wijkactie Den Haag 2023.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-128321.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.