Verkeersbesluit voor het wijzigen van de voorrangssituatie op de Eemweg

 

VASTSTELLEN BEVOEGDHEID.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het mandaatbesluit van het college van burgemeester en wethouders van 15 maart 2022 is de medewerker Verkeer ondergemandateerd dit verkeersbesluit te nemen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT.

Op 14 juli 2020 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten de Eemweg in Baarn te reconstrueren. Daarbij is de voorrangssituatie gewijzigd. Bij de (geplande) reconstructie van de Eemweg, welke wordt ingericht conform de Duurzaam Veilig principes 30km/u, was de keuze om het snelheidsregime te wijzigen naar 30km/u en de voorrangssituatie op de aanliggende kruispunten te wijzigen. De kruispunten voor het gemotoriseerde verkeer zijn gelijkwaardig geworden. Dit besluit is gepubliceerd op de Staatscourant: stcrt-2021-27578.

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerwet 1994 moet een verkeerbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Uit het oogpunt van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade is het gewenst om op de Eemweg de voorrangssituatie te wijzigen. De Eemweg wordt een volwaardige voorrangsweg.

Conform het Duurzaam Veilig principe worden kruispunten in een 30 km/u zone niet voorzien van een voorrangsregeling, aangegeven met borden of markering zoals haaientanden. Een verlaging van de snelheid in combinatie met de herinrichting maakt het mogelijk om de voorrang op de kruispunten op een veilige manier op te heffen. Binnen deze herinrichting maakt het plaatsten van plateaus op de kruispunten onderdeel uit van deze nieuwe inrichting.

Uit de evaluatie is ook gebleken dat de herkenbaarheid en duidelijkheid van deze situatie niet kloppen. Advies van onder andere de Fietsersbond en de verkeersadviseur Politie hebben kenbaar gemaakt dat deze verkeerssituatie niet wenselijk is. Ook kan deze situatie juridisch geen stand houden.

De afstand van het fietspad tot de hoofdrijbaan is korter dan 10 meter, waardoor het fietspad tot dezelfde weg behoord. De voorrangssituatie is daarmee gelijk aan die van de hoofdrijbaan. Op één weg kunnen geen twee verschillende verkeersregimes van kracht zijn.

Er is op basis van deze adviezen en uitkomsten besloten om door middel van het verwijderen van B6 borden, het terugplaatsen van B1 borden en de haaientanden de voorrangsregeling bij de kruispunten terug in te voeren. De Eemweg en naastgelegen fietspad worden daarbij weer een volwaardige voorrangsweg, waarbij de aangrenzende straten voorrang dienen te verlenen aan de fietsers op de fietspaden alsmede het overige verkeer op de hoofdrijbaan. Ondanks dat de Eemweg binnen de bebouwde kom ligt en er nu een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt.

OVERLEG

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met het regionaal politiekorps Utrecht.

 

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders,

conform de in de bijlage weergegeven tekeningen,

  • 1.

    Door middel van het verwijderen van

    • a.

      drie borden B6 - verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg – van RVV 1990;

  • de voorrangssituatie voor de vrijliggende fietspaden van de Eemweg op de kruispunten met de van Ostadelaan, Rembrandtlaan, Tromplaan op te heffen;

  • 2.

    Door middel van het plaatsen van

    • a.

      vier borden B1 – voorrangsweg- van RVV 1990- en het aanbrengen van bijbehorende haaientanden markering, conform artikel 80 RVV 1990;

aan de Eemweg, de voorrangssituatie te wijzigen ter hoogte van de kruispunten met de van Ostadelaan, Rembrandtlaan, Tromplaan en de Frans Halslaan.

  • 3.

    Door middel van het verwijderen van

    • a.

      zes onderborden OB04 – alleen fietsers – van RVV 1990-;

aan de Frans Halslaan, van Ostadelaan, Tromplaan en Rembrandtlaan, ter hoogte van het kruispunt Eemweg, de situatie te wijzigen naar volwaardige voorrangskruisingen;

 

Baarn, 8 maart 2023

 

burgemeester en wethouders van Baarn,

namens dezen,

teammanager Beheer Ruimte/Omgeving

Dit besluit is elektronisch aangemaakt en daarom niet ondertekend.

 

 

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop het besluit is gepubliceerd. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van Baarn, Postbus 1003, 3740 BA Baarn.

In spoedeisende zaken kunnen belanghebbenden, zodra het bezwaarschrift is ingediend, de Voorzieningenrechter vragen om een voorlopige voorziening te treffen. U kunt uw verzoekschrift indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, o.v.v. voorlopige voorzieningen Postbus 16005, 3500 DA, Utrecht. Houdt u er rekening mee dat hieraan kosten verbonden zijn (informatie bij de griffier van de Rechtbank op nummer 088-36 20000).

U kunt uw verzoekschrift ook digitaal bij genoemde rechtbank indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven