Gewijzigd Reglement van orde gemeenteraad Gooise Meren

De raad van de gemeente Gooise Meren;

 

gelezen het voorstel van het presidium van de raad (282020) tot aanpassing van het Reglement van orde van de gemeenteraad als gevolg van de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur;

 

gelet op de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur (Kamerstukken 35 546) (wijzigt o.a. de Gemeentewet);

 

gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t:

Artikel I  

Het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad

van de gemeente Gooise Meren wordt als volgt gewijzigd:

 

A

Artikel 6 komt te luiden:

 

Artikel 6. Benoeming wethouders

  • 1.

    Bij de benoeming van een wethouder stelt de raad een commissie in bestaande uit drie raadsleden.

  • 2.

    Deze onderzoekt of de benoeming van de kandidaat-wethouder voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid, van de wet.

  • 3.

    De commissie brengt vervolgens advies uit aan de raad over de benoeming tot wethouder.

B1

Artikel 8, eerste lid, komt te luiden:

 

  • 1.

    De voorzitter zendt ten minste 7 dagen voor een raadsvergadering de raadsleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd.

B2

Artikel 9, tweede lid, komt te luiden:

 

  • 2.

    Als omtrent Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijft deze informatie in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier en verleent deze de raadsleden inzage.

B3

Artikel 10, derde lid, komt te luiden:

 

  • 3.

    Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de wet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en deze verleent de raadsleden inzage.

C

Artikel 24 komt te luiden:

 

Artikel 24. Verslag besloten vergadering

  • 1.

    Conceptverslagen en -besluitenlijsten van besloten raadsvergaderingen worden niet verspreid, maar berusten bij de griffier, deze verleent de raadsleden inzage.

  • 2.

    Deze verslagen en besluitenlijsten worden zo spoedig mogelijk in een besloten raadsvergadering ter vaststelling aangeboden. Geheimhouding is en blijft van kracht, tenzij de raad na afweging van alle belangen anders beslist.

  • 3.

    De vastgestelde verslagen en besluitenlijsten worden door de voorzitter en de griffier ondertekend.

D

Artikel 25 komt te luiden:

 

Artikel 25. Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.

Artikel II  

Dit besluit treedt in werking op de dag dat de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur in werking treedt.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad Gooise Meren,

gehouden op 30 november 2022.

De griffier,

drs. M.G. Knibbe.

De voorzitter,

drs. H.M.W. ter Heegde.

Naar boven