De Verordening tot wijziging van de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Dordrecht (vijfde wijziging)

 

De RAAD van de gemeente Dordrecht;

 

gezien het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders inzake Vaststellen Verordening tot wijziging van de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Dordrecht (vijfde wijziging);

 

overwegende dat gemeente de schoolbesturen wenst te stimuleren in het nemen van duurzame en klimaat adaptieve maatregelen;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, artikel 140 van de Wet op het primair onderwijs, artikel 134 van de Wet op de expertisecentra en artikel 96 g van de Wet op het voortgezet onderwijs;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de navolgende Verordening tot wijziging van de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Dordrecht (vijfde wijziging)

 

 

Artikel I Wijziging verordening

De Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Dordrecht wordt als volgt gewijzigd.

 

  • A.

    Bijlage 4 komt te luiden:

Bijlage   4 - Voorziening ontwerp groenblauwe schoolpleinen

 

I Criteria schoolbestuur dat in aanmerking komt voor een voorziening

Het schoolbestuur van een school of nevenvestiging voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs komt in aanmerking voor de voorziening.

 

II Aanduiding van de voorziening

De voorziening betreft de feitelijke beschikbaarstelling van een ontwerp voor een groenblauw schoolplein door een door het college gecontracteerde ontwerper.

Een groenblauw schoolplein is een plein met meer beplanting en natuurelementen en minder tegels. Hierdoor is het regenbestendig, vergroot het de biodiversiteit en draagt het bij aan het fysieke en mentale welbevinden van de leerlingen.

 

III Criteria voor het toekennen van de voorziening

  • 1.

    Het groenblauwe schoolplein moet nog minstens 5 jaar na aanleg in stand kunnen blijven. Dit moet blijken uit "het vestigingsplan POSO" (primair onderwijs en speciaal onderwijs) zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 19 december 2017 of een vastgestelde geactualiseerde versie hiervan.

  • 2.

    Het Schoolbestuur gaat akkoord met de randvoorwaarden, die door het college worden meegegeven aan de ontwerper en verplicht zich om het ontwerp uit te voeren.

  • 3.

    Het schoolbestuur kiest een van de door het college geselecteerde ontwerpers.

  • 4.

    Bij aangrenzende schoolpleinen van scholen en/of nevenvestigingen dienen de schoolbesturen  bij gebruik van de voorziening door de betreffende schoolbesturen van deze scholen en/of nevenvestiging  beide gelijktijdig een aanvraag voor deze voorziening in zodat één gezamenlijk totaalontwerp kan worden gemaakt.

  • 5.

    Het schoolbestuur verleent medewerking aan bodemonderzoek, indien de gemeente constateert dat dit onderzoek noodzakelijk is.

  • 6.

    De school is bereid om participatie met leerlingen, leerkrachten, buurtbewoners en eventueel andere gebruikers te organiseren om te komen tot een ontwerp.

 

IV Indienen aanvraag

  • a.

    Het indienen van de aanvraag kan op ieder gewenst moment.

  • b.

    Bij de aanvraag moet een plattegrond van het huidige plein met daarin aangegeven: welk gebied wordt aangepast; de huidige verharding; de huidige inrichtingselementen en de huidige groene elementen worden overlegd.

 

V Wijze van toekenning met daarbij behorende berekeningseenheid

De ontwerper maakt een schetsontwerp en een beplantingsplan voor het schoolplein en geeft input voor het door de school te maken beheerplan, waarbij wordt uitgegaan van 40 adviesuren per schoollocatie. De gemeente betaalt de ontwerper hiervoor rechtstreeks.

 

VI Subsidieplafond en verdelingsregels

  • a.

    Het college stelt voor de jaren 2023 tot en met 2026 één subsidieplafond vast.

  • b.

    Toekenning van de voorziening vindt plaats op volgorde van binnenkomst.

 

VII Looptijd

Het tijdvak waarvoor de voorziening wordt toegekend, loopt van 1 januari 2023 tot 31 december 2026.

 

  • B.

    Bijlage 5 komt te luiden:

Bijlage 5 - Voorziening uitvoering groenblauwe schoolpleinen

 

I Criteria schoolbestuur dat in aanmerking komt voor een voorziening

Het schoolbestuur van een school of nevenvestiging voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs komt in aanmerking voor de voorziening.

 

II Aanduiding van de voorziening

De voorziening betreft een financiële bijdrage in de aanpassing van een verhard schoolplein naar een groenblauw schoolplein. Een groenblauw schoolplein is een plein met meer beplanting en natuurelementen en minder tegels. Hierdoor is het regenbestendig, vergroot het de biodiversiteit en draagt het bij aan het fysieke en mentale welbevinden van de leerlingen.

 

III Criteria voor het toekennen van een voorziening

  • a.

    Het groenblauwe schoolplein moet nog minstens 5 jaar na aanleg in stand blijven. Dit moet blijken uit "het vestigingsplan POSO" (primair en speciaal onderwijs) zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 19 december 2017 of een vastgestelde geactualiseerde versie.

  • b.

    De aanpassing levert een bijdrage aan minimaal twee van de doelstellingen van de gemeente met betrekking tot klimaatadaptatie, biodiversiteit en gezonde leefomgeving.

    • 1.

      Klimaatadaptatie (wateropvang). Er wordt gestreefd naar 40% waterdoorlatend oppervlakte (conform minimaal programma van eisen klimaatbestendige nieuwbouw). Daarbij valt te denken aan levend groen, zand, halfverharding, houtsnippers, etc.:

      • a.

        van de huidige verharde oppervlakte van het schoolplein wordt minimaal 25% omgezet in waterdoorlatende oppervlakte.

    • 2.

      Biodiversiteit. Op het schoolplein wordt ruimte gemaakt voor meer soortenrijkdom, door toevoegen van bomen, struiken en planten, die een habitat zijn voor insecten en vogels:

      • a.

        toevoegen van minimaal 1 middelgrote tot grote boom (vanaf 8 meter volgroeid); en

      • b.

        toevoegen van verschillende plant- en struiksoorten op meerdere plekken op het terrein; en

      • c.

        toevoegen van minimaal 2 vaste elementen ter huisvesting van nieuwe diersoorten, bijvoorbeeld nestkasten, houtwal of een insectenhotel.

    • 3.

      Gezonde leefomgeving. Het groenblauwe schoolplein draagt bij aan het verminderen van hittestress, het bevorderen van het fysieke en mentale welbevinden van leerlingen en leerkrachten en een toename van de natuurbeleving.

      • a.

        Toevoegen van divers vrij beleefbaar groen voor de kinderen. Dus waar kinderen planten, aarde en water aan kunnen raken en kunnen betrekken in hun spel; en

      • b.

        toevoegen van elementen die bijdragen aan de vermindering van hittestress, zoals bomen, waterelementen, pergola's; en

      • c.

        voor zoveel mogelijk mensen (kinderen, leerkrachten, omwonenden) beleefbaar. Waar mogelijk openbaar, of medegebruik door andere organisaties zoals kinderopvang etc.

  • c.

    Duurzaamheid

    • 1.

      Er wordt gebruik gemaakt van hergebruikte en natuurlijke materialen, zoals weggehaalde tegels, wilgentenen en houtsnippers; en

    • 2.

      het plein moet op een duurzame en onderhoudsvriendelijke manier te beheren zijn. Dit moet aangetoond worden door middel van een onderhouds- en beheerplan voor minimaal 5 jaar vooruit.

  • d.

    Educatie

    Het schoolplein wordt educatief ingezet.

  • e.

    Cofinanciering

    Het schoolbestuur zorgt voor minimaal 50% van de totale aanlegkosten.

  • f.

    Tijdspad

    De uitvoering moet uiterlijk 24 maanden na subsidieverlening zijn afgerond.

  • g.

    Bij aangrenzende schoolpleinen van scholen en/of nevenvestigingen dienen de schoolbesturen  bij gebruik van de voorziening door de betreffende schoolbesturen van deze scholen en/of nevenvestiging  beide gelijktijdig een aanvraag voor uitvoering van hun deel van het gezamenlijk totaalontwerp in.

  • h.

    Het schoolbestuur verleent medewerking aan bodemonderzoek, indien de gemeente constateert dat dit onderzoek noodzakelijk is. De gemeente checkt bij een nieuwe aanvraag in de uitvoeringsregeling, waarbij geen gebruik is gemaakt van de ontwerpregeling, bij OZHZ of bodemonderzoek nodig is en stelt de school daarvan op de hoogte.

  • i.

    De school is bereid om participatie met leerlingen, leerkrachten, buurtbewoners en eventueel andere gebruikers te organiseren bij de uitvoering van het ontwerp en in de onderhoudsfase.

 

IV Indienen aanvraag

Het indienen van de aanvraag kan op ieder gewenst moment.

Bij de aanvraag moet worden overlegd:

  • a.

    een plattegrond van het huidige plein schaal 1:200 met daarin aangegeven, welk gebied wordt aangepast, de huidige verharding met oppervlakte, de huidige inrichtingselementen en de huidige groene elementen;

  • b.

    het ontwerp voor het aangepaste schoolplein schaal 1:200 inclusief maatvoering en beplantingsplan;

  • c.

    een globaal onderhouds- en beheerplan voor minimaal 5 jaar vooruit;

  • d.

    een ingevuld aanvraagformulier;

  • e.

    een begroting;

  • f.

    een globale planning.

 

V Wijze waarop de voorziening wordt toegekend en daarbij behorende berekeningseenheid

  • 1.

    De voorziening wordt toegekend op basis van het plan, dat door het bevoegd gezag is overgelegd en daarbij wordt de volgende berekeningseenheid gehanteerd:

    • < 1.000 m2 € 36.500,-;

    • 1.000 m2 tot 2.000 m2 € 41.500,-;

    • boven de 2.000 m2 € 46.500,-,

  • gerekend over de oppervlakte van het plein binnen de erfafscheiding (hekwerk).

  • 2.

    € 500,- per toegevoegde middelgrote tot grote boom, tot maximaal € 3.000,-.

 

VI Subsidieplafond en verdelingsregels

  • a.

    Het college stelt voor de jaren 2023 tot en met 2026 één subsidieplafond vast.

  • b.

    Toekenning vindt plaats op volgorde van binnenkomst van de aanvragen.

 

VII Looptijd

Het tijdvak waarvoor de voorziening wordt toegekend, loopt van 1 januari 2023 tot 31 december 2026.

 

Artikel II

Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking ervan.

 

Artikel III

Dit besluit kan worden aangehaald als "Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Dordrecht (vijfde wijziging)".

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 14 maart 2023.

De griffier, De voorzitter,

A.E.T. Wepster, A.W. Kolff

Naar boven