Gemeenteblad van Wijchen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijchen | Gemeenteblad 2023, 119782 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijchen | Gemeenteblad 2023, 119782 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Rekenkamer Wijchen
De Rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. Een door de Rekenkamer ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur bevat geen controle van de jaarrekening.
De klankbordgroep doet de aanbeveling vergezeld gaan van een verklaring van elke kandidaat bevattende:
de mededeling dat hij1 een benoeming als lid zal aanvaarden;
De Rekenkamer overlegt minimaal twee keer per jaar met de klankbordgroep over de werkzaamheden van de Rekenkamer. In dit overleg komt onder andere aan de orde de contacten tussen Rekenkamer en raad, de voortgang van de onderzoeken, de afstemming tussen Rekenkamer, college en de ambtelijke organisatie, de onderwerpselectie en het budget van de Rekenkamer.
Over een verzoek als bedoeld in het zesde lid vindt overleg plaats tussen de Rekenkamer en de klankbordgroep. De Rekenkamer bericht vervolgens de raad zo snel mogelijk of en op welke wijze aan het verzoek wordt voldaan. Indien de Rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, motiveert zij haar besluit.
Om tot een onderzoeksrapport te komen kent de Rekenkamer twee fasen.
Fase 1 feitelijk rapport van bevindingen: de Rekenkamer stelt een feitelijk rapport van bevindingen op. Dit legt zij voor aan betrokkenen voor (ambtelijk) wederhoor. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van het onderzoek is of is geweest. De Rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen aangemerkt worden. Daarbij wordt hen gelegenheid geboden om binnen een door de Rekenkamer gestelde termijn, die ten minste twee weken bedraagt, te reageren op het feitelijk rapport van bevindingen.
Fase 2 conceptonderzoeksrapport: Na het (ambtelijk) wederhoor ten aanzien van het feitelijk rapport van bevindingen stelt de Rekenkamer het conceptrapport op, inclusief conclusies en aanbevelingen. De Rekenkamer stelt het bestuur in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, een reactie op de bevindingen, de conclusies en de eventuele aanbevelingen kenbaar te maken.
Artikel 12 – Onderzoeksrapport en terugkoppeling aan de raad
Na het ambtelijk en bestuurlijk wederhoor sluit de Rekenkamer haar onderzoek af en stelt een definitief rapport op waarin de bevindingen, conclusies en, indien van toepassing, aanbevelingen, alsmede het ambtelijk en bestuurlijk wederhoor zijn opgenomen en de eventuele reactie van de Rekenkamer op het wederhoor.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 maart 2023 te Wijchen.
Voorzitter,
R.D. Helmer – Englebert
Griffier,
A.B. Berendsen
Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven. De Rekenkamer onderzoekt, zoals bepaald in artikel 182 lid 1 van de Gemeentewet, de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. Doelmatigheid is de mate waarin de nagestreefde beleidsdoelen tegen zo gering mogelijke kosten worden bereikt. Bij doeltreffendheid gaat het er om of het resultaat van het beleid beantwoordt aan wat er met het beleid werd beoogd en de gestelde beleidsdoelen worden verwezenlijkt. Bij rechtmatigheid gaat het om het voldoen aan de wettelijke kaders en regelgeving. Het gaat dan vooral om wet- en regelgeving die direct van belang is voor de rechtmatigheid van de totstandkoming van de gemeentelijke baten en lasten.
De raad kan op grond van de Gemeentewet een gemeentelijke Rekenkamer instellen. De raad moet haar uitdrukkelijk instellen (artikel 81a). Daarin voorziet het eerste lid. Verder moet de raad bepalen hoeveel leden de kamer zal hebben (artikel 81b). Daarin voorziet het tweede lid.
De Rekenkamer toetst conform artikel 182, eerste lid, van de wet, op de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.
Op grond van artikel 81e van de Wet zullen de leden van de Rekenkamer openbaar moeten maken welke andere functies dan het lidmaatschap van de Rekenkamer zij vervullen. Artikel 81f noemt de functies die onverenigbaar zijn met het lidmaatschap van de Rekenkamer. Alvorens tot benoeming van een lid over te gaan, zal de raad dus zeker moeten stellen dat artikel 81f de benoeming niet in de weg staat. Het tweede lid van artikel 4 bepaalt dat de klankbordgroep de hiervoor benodigde informatie moet verschaffen. De kandidaat-leden zullen dus via de klankbordgroep de informatie moeten verschaffen die zij op grond van artikel 81e van de Wet na benoeming openbaar zullen moeten maken. Ook zal duidelijk moeten zijn dat een beoogd lid zijn kandidatuur aanvaardt. Het eerste lid bevat de bepaling dat de leden van de Rekenkamer worden benoemd op de voordracht van de klankbordgroep.
Artikel 81c, vijfde lid, van de Wet bevat het voorschrift dat voorafgaand aan benoemingenoverleg wordt gevoerd met de Rekenkamer. De Wet bepaalt niets over de vorm die dat overleg moet hebben. Daar heeft de raad dus een keuze. In deze verordening is ervoor gekozen de klankbordgroep te belasten met de taak om vooraf overleg te voeren met de Rekenkamer over de benoemingen.
De Rekenkamer is een onafhankelijk orgaan. Zij ondersteunt de raad in zijn controlerende en kaderstellende rol. Daarom is het wenselijk dat de Rekenkamer een goede relatie met de raad onderhoudt. Om nabijheid te bevorderen is ervoor gekozen een klankbordgroep bestaande uit raadsleden in te stellen die optreedt als klankbord en aanspreekpunt namens de gemeenteraad voor de Rekenkamer. In deze klankbordgroep zit maximaal één raadslid per fractie. De klankbordgroep en de Rekenkamer overleggen halfjaarlijks of zoveel vaker als een van beide partijen nodig acht.
De klankbordgroep heeft een rol bij benoemingen van Rekenkamerleden. Zij overlegt met de Rekenkamer in het geval er een vacature voor het lidmaatschap van de Rekenkamer ontstaat. De klankbordgroep doet de aanbeveling aan de raad voor de (her)benoeming van kandidaten. Verder dient de klankbordgroep als klankbord voor alle overige zaken die de relatie tussen de raad en de Rekenkamer betreffen.
Artikel 6 – Ontslag en non-actiefstelling
Dit artikel handelt over het ontslag van de leden en over de mogelijkheid (of soms verplichting) hen op non-activiteit te stellen in bepaalde situaties.
De Rekenkamer is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het aan haar ter beschikking gestelde budget dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taak. Deze zelfstandigheid van de Rekenkamer ten opzichte van de raad is een borg voor een behoorlijke en onafhankelijke uitvoering van haar taak. De Rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad.
Artikel 8 – Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de Rekenkamer
In dit artikel is de vergoeding die de leden van de Rekenkamer voor hun werkzaamheden ontvangen, vastgelegd. Op grond van artikel 81k van de Gemeentewet stelt de raad de vergoeding voor de werkzaamheden van de leden en een tegemoetkoming in de door hen gemaakte reiskosten vast.
De griffie wordt belast met het secretariaat van de Rekenkamer en de klankbordgroep. Onder de werkzaamheden van het secretariaat worden gerekend: de agendaplanning, het agenderen en versturen van vergaderstukken, de verslaglegging, de vorming van de dossiers en het beheer van het budget. Deze werkzaamheden worden niet bekostigd uit het budget van de Rekenkamer.
De rapporten van de Rekenkamer zijn in beginsel openbaar, maar op grond van de belangen genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid (Woo) kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.
Dit artikel bevat bepalingen met betrekking tot de werkwijze van de Rekenkamer. De werkwijze bouwt voort op de werkwijze als uiteengezet in de Verordening op de Rekenkamercommissie die met het vaststellen van deze verordening komt te vervallen. Een nadere uitwerking van de werkwijze vindt plaats door vaststelling van een reglement van orde voor vergaderingen en overige werkzaamheden van de Rekenkamer. In de Wet (artikel 81i) is bepaald dat een dergelijk reglement een verplichting is voor Rekenkamers die uit twee personen of meer personen bestaan. Het reglement van orde wordt ter kennisneming aan de raad gezonden.
Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) onderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de onderzochte partij worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden eruit te halen en te corrigeren. Het college krijgt de gelegenheid om te reageren op de aanbevelingen die de Rekenkamer verbindt aan haar bevindingen. Tot slot brengt de Rekenkamer een definitief rapport naar buiten met bevindingen, conclusies en aanbevelingen.
Artikel 12 – Onderzoeksrapport en terugkoppeling aan de raad
Het definitieve rapport bestaat uit de bevindingen, conclusies en aanbevelingen, de bestuurlijke reactie van het college en het nawoord van de Rekenkamer. Het definitieve rapport wordt vergezeld van een raadsvoorstel via de griffie aan de raad aangeboden.
Op grond van artikel 185, tweede lid, van de Gemeentewet heeft de rekenkamer de bevoegdheid de raad naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek voorstellen te doen. Een raadsvoorstel bevordert de doorwerking van het rapport. De procedurele afhandeling verloopt via de griffie. De raad dient een rapport met bijbehorend voorstel binnen 4 maanden na ontvangst in behandeling te nemen. Voorafgaand aan de behandeling geeft de Rekenkamer of het onderzoeksbureau dat het onderzoek heeft uitgevoerd, een presentatie over het rapport. De raad krijgt dan de gelegenheid om technische vragen te stellen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-119782.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.