Gemeenteblad van Veendam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veendam | Gemeenteblad 2023, 116384 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veendam | Gemeenteblad 2023, 116384 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Bomenverordening gemeente Veendam 2023
ARTIKEL 1: Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Houtopstand: één of meer bomen of boomvormers of andere houtachtige gewassen, mogelijk onderdeel uitmakend van een hakhout, een houtwal, een grotere (lint)begroeiing van heesters en struiken, een beplanting van bosplantsoen, een struweel of een heg, met een natuurlijke groeihoogte van meer dan 2 en met een oppervlakte van 100m² of meer;
Vellen: rooien; kappen; verplanten; het snoeien van meer dan 20 procent van de kroon of het wortelgestel, met inbegrip van kandelaberen; het verrichten van handelingen, zowel boven- als ondergronds, die de dood of ernstige beschadiging of ernstige ontsiering van de houtopstand ten gevolge kunnen hebben;
Waardevolle boom: een boom met een minimale leeftijd van 50 jaar, een bijzondere waarde of een bijzondere functie voor de omgeving, goed zichtbaar vanaf de openbare ruimte (meer dan 50% van de boomkroon zichtbaar) en een nog te verwachten levensduur van tenminste 10 jaren. Ook de bomen die onderdeel zijn van de vastgestelde gemeentelijke hoofd- en nevenstructuur vallen hieronder
ARTIKEL 2: Beschermde bomen en houtopstanden
Het register en het overzicht van monumentale en waardevolle bomen en/of houtopstanden wordt herzien. Belanghebbenden kunnen een schriftelijk verzoek aan het college doen om een boom en/of houtopstand, in het register op te nemen. Het college beslist binnen 3 maanden na binnenkomst van het verzoek of de boom en/of houtopstand ingevolge de criteria in aanmerking komt. Bomen en/of houtopstanden waarvoor al een procedure loopt, vallen onder het verbod van artikel 3. Bij een positief besluit zullen door het college de bomen en/of houtopstanden bij de eerstvolgende aanpassing in het register of overzicht worden geplaatst. Het college kan de genoemde termijn met 3 maanden verlengen.
Het college kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod indien:
een zwaarwegend algemeen maatschappelijk belang opweegt tegen duurzaam behoud van de beschermde bomen en/of houtopstanden (en alternatieven voldoende zijn onderzocht). Hiervoor dient aanvrager bewijs te overleggen. Het college kan hiervoor een commissie en/of afdeling om advies vragen. Zoals ook opgenomen in het bomenbeleidsplan zijn argumenten zoals hinder of schade door wortelopdruk, beperkte toetreding van (zon)licht, allergische reacties door stuifmeel, (over)last door blad-/ vruchtval, ingroei in riolering, vochtproblemen, zaailingen, kleine windmolens in onvoldoende;
ARTIKEL 4: Aanvraag ontheffing kapverbod
De ontheffing moet schriftelijk en gemotiveerd worden aangevraagd via het Omgevingsloket met de redengevende beschrijving van de beschermde bomen en/of houtopstand, door of namens dan wel met toestemming van degene, die krachtens zakelijk recht of door degene die krachtens publiekrechtelijke bevoegdheid gerechtigd is over de beschermde bomen en/of houtopstand te beschikken.
Het besluit tot verlening van een ontheffing wordt onverwijld gepubliceerd onder gelijktijdige verzending aan de aanvrager. Bij deze kennisgeving wordt de concrete datum van verzending aan de aanvrager genoemd als begin van de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift van zes weken voor belanghebbenden.
ARTIKEL 7: Beperking geldigheidsduur
In het geval het een ontheffing voor het vellen van meer dan één beschermde boom en/of houtopstand betreft, is de omgevingsvergunning voor alle beschermde bomen en/of houtopstand slechts één jaar geldig, ook als in fasen geveld wordt of één of enkele beschermde bomen en/of houtopstand al geveld zijn, behoudens de in het eerste lid gestelde bevoegdheid tot het voorschrijven van een langere termijn.
ARTIKEL 8: Bijzondere voorschriften
Tot aan de ontheffing tot vellen te verbinden voorschriften kan het voorschrift behoren dat pas tot vellen van de beschermde bomen en/of houtopstanden op en bij bouw- en aanlegwerken of andere ruimtelijke herinrichting of reconstructie mag worden overgegaan indien andere ontheffingen, vergunningen, toestemmingen of ruimtelijke ordeningsprocedures onherroepelijk geworden zijn en de feitelijke en financiële voortgang van de werken voldoende gewaarborgd is.
Tot aan de ontheffing te verbinden voorschriften behoren het opstellen en overleggen van een Bomen Effect Analyse (BEA) in geval van bouw of aanleg van werken nabij te behouden bomen en/of houtopstand (werken binnen de kroonprojectie + 2 meter bij bomen op de waardevolle bomenlijst). Indien wordt gekozen voor een (tijdelijke) verlaging of verhoging van de grondwaterstand binnen 100 meter van bomen op de waardevolle bomenlijst dient aangetoond te worden dat binnen de kroonprojectie + 2 meter geen verlaging of verhoging van de grondwaterstand plaatsvindt. Indien dat niet wordt aangetoond dient eveneens een Bomen Effect Analyse te worden overgelegd. Bij overige (niet waardevolle) bomen moet schade worden voorkomen.
ARTIKEL 9: Herplant- / instandhoudingsplicht
Indien een beschermde boom en/of houtopstand waarop het verbod tot vellen van toepassing is, zonder ontheffing van het bevoegd gezag is geveld, dan wel op andere wijze teniet is gegaan, kan het college aan de zakelijk gerechtigde tot de grond waarop zich de beschermde boom en/of houtopstand bevond dan wel aan degene die uit andere hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen te herplanten overeenkomstig de te geven aanwijzingen en binnen een gestelde termijn.
Indien beschermde bomen en/of houtopstanden waarop het verbod tot vellen van toepassing is in het voortbestaan ernstig worden bedreigd, kan het college aan de zakelijk gerechtigde tot de grond waarop zich de beschermde bomen en/of houtopstand bevindt dan wel aan degene die uit andere hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen om:
Het college beslist op een verzoek om schadevergoeding bij weigering van een ontheffing tot vellen op grond van artikel 6.3, van de Wet natuurbescherming.
ARTIKEL 11: Afstand tot de erfgrenslijn
De afstand als bedoeld in artikel 5:42 Burgerlijk Wetboek is 0,5 meter voor bomen en nihil voor heesters, coniferen en heggen in privaat eigendom en nihil voor bomen, heesters en heggen in eigendom van de gemeente.
ARTIKEL 12: Bestrijding van boomziekten
Indien zich op een terrein één of meer bomen en/of houtopstanden bevinden die naar het oordeel van het college gevaar opleveren van verspreiding van een boomziekte of voor vermeerdering van de ziekteverspreiders zoals insecten, is de rechthebbende, indien hij daartoe door het college is aangeschreven, verplicht binnen de bij aanschrijving vast te stellen termijn:
ARTIKEL 14: Uitzichtbelemmering
De eigenaar van een boom, houtopstand, heg of andere beplanting die het wegverkeer het vrije uitzicht belemmert of op een andere wijze gevaar oplevert, is verplicht op eerste aanzegging van het college, deze beplanting te snoeien, op te binden, te verwijderen dan wel anderszins deze belemmering en/of hinder op te heffen.
Hij die handelt in strijd met het bepaalde bij of krachtens deze verordening, dan wel een voorschrift onderscheidenlijk een verplichting als bedoeld in het vorige lid niet nakomt, kan worden gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete ter hoogte van de boomwaarde of berekende schade aan de boom conform de meest recente richtlijn van de Nederlandse Vereniging van Taxateurs van Bomen (NVTB).
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van het college of burgemeester aangewezen personen.
Met de opsporing van de in artikel 14 strafbaar gestelde feiten zijn behalve de ambtenaren, genoemd in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering, belast de daartoe door het college aangewezen ambtenaren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-116384.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.