Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
---|---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 11617 | participatie | 07-04-2023 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
---|---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 11617 | participatie | 07-04-2023 |
Kennisgeving voornemen het omgevingsplan Amsterdam te wijzigen
Gemeente Amsterdam – voorontwerpwijziging Omgevingsplan Amsterdam (Omgevingsplan Amsterdam, Basisregeling)
Burgemeester en wethouders van Amsterdam maken gelet op artikel 160, eerste lid, onder a van de Gemeentewet, artikel 16.29 van de Omgevingswet en artikel 10.2 van het Omgevingsbesluit (beide vastgesteld, maar nog niet in werking getreden) het volgende bekend.
Burgemeester en wethouders van Amsterdam hebben bij besluit van 6 december 2022 de voorontwerpwijziging Omgevingsplan Amsterdam (Omgevingsplan Amsterdam, Basisregeling) vrijgegeven voor participatie en bestuurlijk overleg.
Wat is het Omgevingsplan Amsterdam?
Voor zover nu bekend treedt op 1 juli 2023 de Omgevingswet in werking. Gemeenten moeten op grond van die wet één integraal omgevingsplan voor het grondgebied vaststellen. Dat omgevingsplan is het gemeentelijk juridisch instrument waarin regels over de fysieke leefomgeving worden opgenomen. Het wordt het juridisch kader voor allerlei activiteiten die plaatsvinden in de fysieke leefomgeving. Het maakt activiteiten mogelijk, maar reguleert die activiteiten ook om ongewenste gevolgen voor de fysieke leefomgeving te voorkomen. Het omgevingsplan wordt daarmee voor iedereen in Amsterdam relevant.
Het omgevingsplan komt in de plaats van allerlei bestaande regelingen. Zo zal het omgevingsplan ruimtelijke regels bevatten over gebruik en bouwen. Bijvoorbeeld over waar wonen is toegestaan, waar detailhandel, en waar gebouwd mag worden en hoe hoog. Daarmee komt het omgevingsplan in de plaats van bestemmingsplannen. Maar ook regels uit een aantal gemeentelijke verordeningen worden in het omgevingsplan opgenomen. Bijvoorbeeld regels over gemeentelijke monumenten of regels over het kappen van een boom. Daarnaast zal een aantal regels op rijksniveau vervallen. Die komen ook in het omgevingsplan. Gedacht kan worden aan de bouwvergunningplicht, en aan regels over milieubelastende activiteiten zoals die nu nog worden gereguleerd door het Activiteitenbesluit milieubeheer.
Situatie op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt
Op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt, moeten alle gemeenten direct al een omgevingsplan hebben. Met overgangsrecht zorgt het Rijk ervoor dat dat zo is. Dat wordt het ‘omgevingsplan van rechtswege’ genoemd. Onder andere alle bestemmingsplannen maken vanaf dat moment in juridisch opzicht deel uit van dit omgevingsplan van rechtswege. In de praktijk merkt u daar niets van. De regels van wat voorheen het bestemmingsplan heette, blijven gewoon van toepassing. Ook de regels die op Rijksniveau vervallen, komen in dat omgevingsplan van rechtswege.
Het omgevingsplan van rechtswege wordt ook wel tijdelijk omgevingsplan genoemd. Het bestaat uit allerlei bestaande regels die moeten worden vervangen. Dat is omdat ze veelal niet voldoen aan de nieuwe wetgeving. Dat vervangen gebeurt niet in één keer, maar gebied voor gebied, en onderwerp voor onderwerp. Dat gebeurt telkens met afzonderlijke wijzigingsbesluiten. Zo ontstaat het daadwerkelijke omgevingsplan. Gemeenten hebben daarvoor de tijd tot in elk geval 2030.
Vaststellen van een ‘basisregeling’
Het vaststellen van de zogenoemde Basisregeling is de eerste stap in dit proces. Omdat er automatisch al een omgevingsplan van rechtswege ontstaat als de Omgevingswet in werking treedt, geldt de Basisregeling als eerste wijziging van het omgevingsplan.
De basisregeling vervangt de meeste van de rijksregels die in het omgevingsplan van rechtswege komen te staan. Op een enkele uitzondering na worden de bestaande regels omgezet, zonder dat inhoudelijke wijziging is beoogd. Hetzelfde geldt voor regels die in de basisregeling zijn overgenomen uit enkele gemeentelijke verordeningen. Het gaat om regels ter bescherming van cultuurhistorische waarden (overgenomen uit de Erfgoedverordening), waaronder gemeentelijke monumenten, en inpassing van de Hemelwaterverordening.
Daarnaast staan in de basisregeling heel veel regels waarmee op een later moment bestemmingsplannen zullen worden vervangen. Het gaat om ruimtelijke regels over met name gebruik en bouwwerken. Deze regels worden als het ware klaargezet in het omgevingsplan, maar ze vervangen de bestaande bestemmingsplannen nog niet. Ze gelden na vaststelling van deze eerste wijziging dus nog nergens. Pas wanneer later ergens een bestemmingsplan wordt vervangen, gaan deze regels bepalen waar een gebouw mag komen en welk gebruik is toegestaan. Het vervangen van een bestemmingsplan zal te zijner tijd ook weer met een wijzigingsbesluit gebeuren. En ook daarover zal, net als nu met een bestemmingsplan, een wijzigingsprocedure worden doorlopen.
De basisregeling bevat nog niet alle regels die uiteindelijk in het omgevingsplan zullen komen. Bijvoorbeeld regels uit de Bomenverordening zijn nog niet opgenomen. Ook worden de bestemmingsplannen nog niet direct vervangen. Dat gebeurt op een later moment.
Het omgevingsplan is een nieuw juridisch instrument. Met de basisregeling wordt een eerste stap gezet om te komen tot een geheel nieuw omgevingsplan. Het is belangrijk dat de opzet van het omgevingsplan begrijpelijk is, en dat regels over een bepaald onderwerp goed vindbaar zijn. In de basisregeling zijn ook al veel regels opgenomen waarmee u te maken kunt krijgen. Daarom nodigen we u uit op de basisregeling te reageren.
Andere overheden zullen in het kader van bestuurlijk overleg op gebruikelijke wijze eveneens in de gelegenheid worden gesteld op de voorgenomen wijziging te reageren.
Waar en wanneer kunt u de stukken inzien?
De voorontwerpwijziging Omgevingsplan Amsterdam (Omgevingsplan Amsterdam, Basisregeling), met de bijbehorende algemene en artikelgewijze toelichting, ligt met ingang van 12 januari 2023 gedurende een termijn van acht weken ter inzage bij de stadsloketten. Bel voor adres en openingstijden van de stadsloketten 14 020 of kijk op www.amsterdam.nl/adressengids.
De voorontwerpwijziging Omgevingsplan Amsterdam (Omgevingsplan Amsterdam, Basisregeling) en de bijbehorende algemene en artikelgewijze toelichting zijn als pdf-bestand vinden via: www.amsterdam.nl/inspraak. Hier vindt u ook aanvullende informatie.
In januari en februari 2023 worden drie informatiebijeenkomsten georganiseerd. Hier krijgt u meer inhoudelijke uitleg over de opzet van het omgevingsplan en hoe dit in de loop der jaren zal worden opgebouwd. Ook wordt dieper ingegaan op twee onderdelen die direct overal gaan gelden: de vergunningplicht voor bouwwerken en de regeling milieubelastende activiteiten. Informatie over waar en wanneer deze bijeenkomsten zijn, vindt u op www.amsterdam.nl/inspraak.
Hoe kunt u uw reactie naar voren brengen?
Gedurende bovengenoemde termijn van terinzagelegging kan iedereen op de basisregeling reageren. U kunt suggesties doen om de kwaliteit, begrijpelijkheid en uitvoerbaarheid van de basisregeling te verbeteren. Ook kunt u aangeven of er onderdelen zijn waar u het niet mee eens bent, en waarom.
U kunt online reageren via www.amsterdam.nl/inspraak.
Schriftelijke reacties kunt u sturen naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam. Per adres: de directeur van Ruimte & Duurzaamheid, Postbus 2758, 1000 CT Amsterdam onder vermelding van ‘reactie Omgevingsplan Amsterdam, Basisregeling’.
Uw gegevens worden in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) verwerkt. Op deze verwerking van persoonsgegevens is een privacyreglement van toepassing. Dit reglement kunt u raadplegen op de website van de gemeente Amsterdam.
Na de periode van terinzagelegging wordt een participatieverslag gemaakt. In dit verslag wordt aangegeven of reacties hebben geleid tot aanpassingen in de voorontwerpwijziging Omgevingsplan Amsterdam (Omgevingsplan Amsterdam, Basisregeling), en zo ja, tot welke. Dit verslag wordt betrokken bij de verdere besluitvorming.
Na afloop van de participatietermijn wordt een ontwerpwijziging voorbereid. Het college wordt voorgesteld die ter inzage te leggen. Die terinzagelegging wordt bekend gemaakt. Op dit ontwerp kan iedereen met een zienswijze reageren. De gemeenteraad moet de wijziging vervolgens vaststellen en houdt daarbij rekening met de binnengekomen zienswijzen. Dat besluit wordt bekend gemaakt. Tegen dat besluit tot vaststelling kan beroep worden ingesteld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-11617.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.