Verordening van de raad van Meppel houdende wijziging van de Verordening fysieke leefomgeving Meppel 2022

De raad van de gemeente Meppel;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van d.d. 23 november 2021, nr. 1556943/1556944;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

 

gelet op de artikelen 10.23, 10.24, tweede lid, 10.25 en 10.26 van de Wet milieubeheer;

 

B E S L U I T:

Artikel I

De Verordening Fysieke Leefomgeving Meppel 2022 wordt als volgt gewijzigd:

A.

Na artikel 3.3.2.6 wordt een nieuw artikel 3.3.2.7 ingevoegd.

Artikel 3.3.2.7 komt te luiden als volgt:

Artikel 3.3.2.7 Gegevensverwerking bij afvalinzameling

Het college verwerkt bij het inzamelen van afval slechts persoonsgegevens met het oog op de volgende doelen:

  • a.

    behalen van landelijke en gemeentelijke milieudoelstellingen

  • b.

    efficiënte afvalinzameling

  • c.

    de inning en berekening van afvalstoffenheffing

  • d.

    voorkomen van afvalstortingen door niet inwoners of door bedrijven bij voorzieningen voor huishoudens

  • e.

    controle op de naleving van en handhaven van de gemeentelijke afvalstoffenverordening

  • f.

    communicatie en verstrekken van informatie over afvalinzameling

  • g.

    het geven van voorlichting over afvalstoffen en milieu

  • h.

    analyseren van de (effectiviteit van de) inzameling van afvalstoffen

  • i.

    naleving van wettelijke verplichtingen en rechterlijke bevelen

B.

Na artikel 3.3.4.2 wordt een nieuw artikel 3.3.4.3 ingevoegd.

Artikel 3.3.4.3 komt te luiden als volgt:

Artikel 3.3.4.3 Ongeadresseerd reclamedrukwerk

  • 1)

    In dit artikel wordt verstaan onder:

    • a)

      ongeadresseerd reclamedrukwerk: reclamedrukwerk of samples die gratis huis aan huis worden verspreid zonder vermelding van naam, adres of postbus en woonplaats van de ontvanger, niet zijnde:

      • I)

        een huis-aan-huisblad of andere informatie over werkzaamheden of activiteiten in de buurt die voorde bewoners/gebruikers van een woning, bedrijf of woonschip in die buurt van belang zijn om te weten;

      • II)

        drukwerk van vrijwilligers of niet-commerciële organisaties;

    • b)

      Huis-aan-huisblad: ongeadresseerd blad dat met een vaste frequentie gratis huis aan huis wordt verspreid in een geografisch beperkt gebied, en waarvan tenminste 10% van de inhoud bestaat uit informatie over en nieuws uit het eigenverspreidingsgebied, niet zijnde reclame;

  • 2)

    Ongeadresseerd reclamedrukwerk mag uitsluitend bezorgd worden of laten worden bij een woning, bedrijf of woonschip als de bewoner of gebruiker kenbaar heeft gemaakt prijs te stellen op het ontvangen ervan;

  • 3)

    Een huis-aan-huisblad mag worden bezorgd bij een woning, bedrijf of woonschip, tenzij de bewoner of gebruiker expliciet kenbaar heeft gemaakt geen prijs te stellen op het ontvangen ervan.

C.

Artikel 7.1.2.1 Strafbepaling wordt gewijzigd als volgt:

In het derde lid wordt na 3.3.4.2. ingevoegd “3.3.4.3”.

Artikel II

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2023.

Aldus vastgesteld te Meppel op 16 december 2021

de griffier,

W. Spoelstra

de voorzitter,

R.T.A. Korteland

Toelichting bij artikel 3.3.2.7 Gegevensverwerking bij afvalinzameling

De verwerking van persoonsgegevens bij een uitvoerende taak is volgende de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) alleen mogelijk als dit gebonden is aan een doel. Artikel 5 lid 1 onder b AVG schrijft voor dat persoonsgegevens voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden moeten worden verzameld en vervolgens niet verder op een met die doeleinden onverenigbare wijze mogen worden verwerkt.

 

Doelen bij afvalinzameling

Meppel beschikt over afvalpassen. Dit maakt het opnemen van het artikel in de verordening noodzakelijk. Bij het eventueel invoeren van een systeem waarbij minicontainers worden voorzien van chips zal de gemeente moeten bepalen voor welke doelen de daarop geregistreerde persoonsgegevens, zoals adresgegevens en stortgegevens, worden verwerkt. De doelomschrijving moet duidelijk en voldoende concreet zijn, omdat de doeleinden een kader moeten bieden om te toetsen of de gegevens wel nodig zijn om die doelen te bereiken. Vanwege de doelbinding is het van belang om de doelen goed en niet te beperkt vast te leggen.

 

Ook het voorlichten van inwoners is een belangrijke taak met het oog op het halen van doelen van afvalscheiding, waarbij inzicht in hun stortgedrag een wezenlijk belang vormt.

 

Toelichting bij artikel 3.3.4.3. Ongeadresseerd reclamedrukwerk

Artikel 3.3.4.3. heeft als doel om de verspreiding van ongewenst reclamedrukwerk te voorkomen. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan een van de doelen in het grondstoffenbeleidsplan 2021-2024: afvalpreventie. Deze regeling maakt daarmee onderdeel uit van de doelstelling om zoveel mogelijk het huishoudelijk afval te scheiden.

 

Inwoners van Meppel hebben met de komst van de nieuwe Ja/Ja sticker de volgende mogelijkheden om hun voorkeur ten aanzien van de ontvangst van commercieel reclamedrukwerk en/of de huis-aan-huisbladen kenbaar te maken:

 

Tabel 1: Overzicht wanneer bezorging gewenst is en dus mag geschieden

Overzicht stickers

Ongeadresseerd reclamedrukwerk gewenst

Ongeadresseerde Huis-aan-huisbladen gewenst

Ja/Ja sticker

Ja

Ja

Geen sticker

of Nee/Ja sticker

Nee

Ja

Nee/Nee sticker

Nee

Nee

 

In het eerste lid zijn de definities opgenomen met het onderscheid tussen ongeadresseerd reclamedrukwerk voor commerciële doeleinden en drukwerk van vrijwilligers- en overige niet commerciële organisaties, waaronder ook politieke partijen en huis-aan-huisbladen.

 

Met ongeadresseerd reclamedrukwerk wordt in deze verordening bedoeld al het reclamedrukwerk dat zonder adres wordt aangeboden. Onder deze definitie vallen alle aanduidingen zonder toevoeging vaneen feitelijk adres, zoals bijvoorbeeld “aan de bewoners van dit pand of gebouw”.

 

Drukwerk van vrijwilligers- en niet commerciële organisaties, waaronder ook politieke partijen, valt niet onder de definitie ‘ongeadresseerd drukwerk’. De gemeente kiest voor dit onderscheid omdat de huis-aan-huisbladen en pamfletten een belangrijke functie voor onder meer de nieuwsverspreiding op lokaalniveau en de sociale cohesie in de buurt hebben. Daarbij hebben deze bladen een lage frequentie.

 

In de definitie van de ‘huis-aan-huisblad’ is een norm gehanteerd van 10% aan inhoudelijk buurtgericht nieuws. Hiermee sluit de Verordening Fysieke Leefomgeving aan op de norm die landelijk door de Stichting Reclamecode gehanteerd wordt.

 

In het tweede lid is bepaald dat de gemeente bezorging van ongeadresseerd reclamedrukwerk uitsluitend toestaat als de ontvanger onmiskenbaar met een JA/JA- sticker duidelijk heeft gemaakt hij het ongeadresseerde reclamedrukwerk wil ontvangen. Daarbij gaat het niet alleen om de bezorging maar ook om het laten bezorgen. De adverteerders dienen zich ook aan het opt–in systeem te houden.

 

In het derde lid is bepaald dat huis-aan-huisbladen bezorgd mogen worden, tenzij de ontvanger onmiskenbaar duidelijk heeft gemaakt deze bladen niet te willen ontvangen.

 

Toelichting bij artikel 7.1.2.1 Strafbepaling

De strafbepaling wordt na deze wijziging ook van toepassing op het verspreiden van ongeadresseerde reclame als men zich niet houdt aan het bepaalde in artikel 3.3.4.3. Dit volgt uit de combinatie met artikel 10.23 Wet Milieubeheer en artikel 1a onderdeel 3 Wet op de economische delicten.

 

Toelichting bij artikel II

De in werkingtreding is voorzien op 1 januari 2023. Dit houdt verband met geldende jurisprudentie waarin is gesanctioneerd dat een overgangstermijn van 20 maanden na de eerste officiële besluitvorming over het instellen van een opt-in regeling redelijk is.

 

De eerste besluitvorming over de introductie van de opt-in regeling is door de gemeenteraad genomen op 29 april 2021.

Naar boven