Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2023, 115063 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2023, 115063 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels Deelmobiliteit 2023
Burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,
Gelet op artikel 160 Gemeentewet en artikel 5:1 van de Algemene Plaatselijke Verordening tot een algemeen verbod om zonder vergunning van het college voertuigen, met inbegrip van de uitgezonderde voertuigen bedoeld in artikel 1:1 van deze verordening, die op of aan de weg staan ter gebruik aan derden aan te bieden tegen betaling of anderszins met commerciële doeleinden;
Deelscooter: een motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h of 25 km/h (ook wel bromfiets of snorfiets genoemd), al dan niet uitgerust met een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig;
Freefloating deelauto: deelauto die in het hele gebied binnen de gemeentegrenzen wordt aangeboden. De deelauto heeft geen vaste parkeerplaats en kan in ieder regulier parkeervak worden achtergelaten. De deelauto kan gebruikt worden voor enkele ritten, zowel binnen de stad, alsmede ook naar andere plaatsen waar aanbieder een zone heeft om desbetreffende auto achter te kunnen laten.
Artikel 2.1 Categorieën en typen deelvoertuigen
Het college verleent uitsluitend vergunningen voor deelauto’s, deelscooters, deelfietsen en deelbakfietsen.
Artikel 2.3 Vergunningen voor bestaande deelauto’s
Het college verleent vergunningen met een looptijd van vier jaar na de datum van vergunningverlening voor de deelauto’s waarvoor op peildatum 17 mei 2022 een (zonebased) parkeervergunning is verleend en/of een vaste parkeerplaats is gereserveerd.
Artikel 4.1 Verdelingsprocedure schaarse vergunningen deelfietsen, deelbakfietsen, deelscooters, standplaatsgebonden deelauto’s
Het college voert een vergelijkende toets uit voor aanvragen voor deelfietsen, deelbakfietsen, deelscooters en standplaatsgebonden deelauto’s indien er, nadat de aanvragen voor zover nodig tijdig zijn aangevuld of de termijn om de aanvraag aan te vullen ongebruikt is verstreken, meer aanvragen zijn ingediend die voldoen aan de voorwaarden genoemd in artikel 3.2 dan het aantal vergunningen dat het vergunningenplafond toelaat.
Indien aanvragen een gelijk aantal punten hebben, dan wordt vergunning verleend aan de aanvrager die op het eerste onderdeel van de beoordeling in artikel 4.2 het hoogst scoort. Indien daarna nog steeds niet op basis van de puntentelling kan worden uitgemaakt op welke aanvraag een vergunning kan worden verleend, wordt met behulp van een loting bepaald op welke aanvraag een vergunning wordt verleend.
In de beslissing op de aanvraag ontvangt iedere aanvrager informatie over het aan hem toegekende aantal punten op de verschillende onderdelen. De inschrijvers die een vergunning krijgen moeten er rekening mee houden dat hun inschrijvingen openbaar worden gemaakt, nu grote delen daarvan onderdeel gaan uitmaken van hun vergunning. Indien op basis van het vergunningenplafond twee vergunningen kunnen worden verleend en de twee hoogst scorende aanvragen gezamenlijk het voertuigenplafond overschrijden wordt de hoogst scorende aanvraag toegekend. Voor de resterende aantallen van het voertuigenplafond wordt de eerstvolgende hoogst scorende in de gelegenheid gesteld zijn vergunningaanvraag op de aantallen aan te passen tot het voertuigenplafond bereikt is.
Als de vergunninghouder(s) 100% van het aantal vergunde deelvoertuigen exploiteert en het voertuigenplafond voor de gehele stad nog niet is bereikt, wordt elke vergunninghouder ieder jaar, gedurende de looptijd van zijn vergunning, in de gelegenheid gesteld om een aanvulling op zijn vergunning te verkrijgen om extra deelvoertuigen aan te bieden tot maximaal het voertuigenplafond voor de gehele stad. Als meerdere vergunninghouders hiervoor in aanmerking willen komen en daarmee het voertuigenplafond per vergunning wordt bereikt of overschreden, dan wordt het resterende aantal deelvoertuigen naar rato verdeeld.
Artikel 4.2 Beoordelingscriteria en puntentelling voor de vergelijkende toets voor schaarse vergunningen
Bij de aanvraag dient de aanvrager een toelichting met onderstaande onderdelen in te dienen, waarbij geldt dat ieder hieronder genummerd onderdeel maximaal 1500 woorden mag beslaan en van schrijfbeveiliging dient te zijn voorzien:
Een onderhoudsparagraaf, waarin ten minste is beschreven hoe vaak deelvoertuigen minimaal onderhouden worden, hoe de deelvoertuigen geïnspecteerd worden op gebreken, hoe snel kapotte deelvoertuigen van straat gehaald worden en hoe snel deelvoertuigen met een (bijna) lege accu opgeladen of van straat gehaald worden;
Een klachtenparagraaf waarin de aanbieder weergeeft hoe klachten en meldingen van klanten en derden (niet – zijnde klanten) kunnen worden ingediend, binnen welke termijn en op welke wijze klachten worden opgevolgd, hoe de afhandeling van klachten wordt geregistreerd en hoe de indiener van de klacht op de hoogte wordt gesteld van de afhandeling. De registratie van klachten is onderdeel van de kwartaalrapportage;
Een marketingparagraaf waarin de aanbieder uiteenzet hoe deze vanaf de periode voorafgaand aan de start van de exploitatie haar dienst onder de aandacht gaat brengen en welke aanpak wordt ingezet om inwoners kennis te laten maken met de deelvoertuigen en te motiveren dit te gaan gebruiken. Daarnaast wenst de gemeente dat de aanbieder aangeeft hoe zij (te lange) stilstand van deelvoertuigen probeert te voorkomen;
Artikel 5.2 Verplichtingen ten aanzien van data en interoperabiliteit
De vergunninghouder werkt mee aan het realiseren van een dashboard voor monitoring en analyse, en daarvoor een real-time GPS-trace aan de voertuigen te koppelen waarbij de vergunninghouder gebruik maakt van de door het college voorgeschreven standaarden die zoveel mogelijk overeenkomen met landelijke standaarden (zoals bijvoorbeeld gehanteerd in het kader van de MaaS-pilots) en waarbij de GPS-trace – die in deelvoertuig of app kan zitten - informatie geeft over de locatie met een intervaltijd van 15-30 seconden. Per trace is daarbij in ieder geval de volgende informatie te lezen:
Artikel 5.5 Verplichtingen ten aanzien van onderhoud deelvoertuigen
De vergunninghouder zorgt ervoor dat deelvoertuigen die niet meer voldoen aan de eisen die bij of krachtens de Wegenverkeerswet aan scooters zijn gesteld of anderszins defect zijn of onbruikbaar (waaronder in ieder geval worden begrepen defecten die een comfortabel en veilig gebruik in de weg staan en defecten aan het GPS tracking systeem), binnen 24 uur nadat aanvrager redelijkerwijs bekend kon zijn met het defect of de onbruikbaarheid, van straat worden gehaald of ter plaatse gerepareerd (zonder hinder of overlast ter plaatse);
Hoofdstuk 6 Overgangsrecht bestaande situatie
Artikel 6.2 Overgangsbepaling Freefloating deelauto’s i.h.k.v. pilot flexibele parkeermachtiging
De in de hoofdstukken 2, 3, 4 en 5 opgenomen artikelen en plafonds zijn niet van toepassing op deelmobiliteit die wordt gefaciliteerd in het kader van de pilot flexibele parkeermachtiging voor freefloating en zone-based deelauto’s. Deze uitzonderingspositie geldt tot de einddatum van deze pilot, te weten 31 december 2023.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-115063.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.