Aanwijzingsbesluit DAEB voor uitvoering van een gemeentelijk energieloket door het Energiehuis Slim Wonen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a.;

 

gelet op het bepaalde in:

  • -

    Artikel 14, artikel 106, tweede lid en artikel 107 van het VWEU;

  • -

    Vrijstellingsbesluit van de Europese Commissie voor diensten van algemeen economisch belang (2012/21/EU, Pb EU 2012, L7) (“DAEB Vrijstellingsbesluit”);

  • -

    Artikel 160, eerste lid, onderdeel a, van de Gemeentewet.

overwegende dat:

  • -

    diensten van algemeen economisch belang (hierna “DAEB”) hun bestaansrecht ontlenen aan de artikelen 14 en 106, tweede lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie;

  • -

    om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie die een DAEB inneemt binnen de Europese regelgeving, de organisatie die beoogd wordt voor de uitvoering van een gemeentelijke taak specifiek met het beheer van een bepaalde DAEB moet worden belast;

  • -

    het sinds 2016 vanuit het energieakkoord 2013 voor gemeenten wettelijk verplicht is om een energieloket te hebben, dat het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ voor de gemeente Nuenen c.a. en zeven andere regiogemeenten sinds 2021 uitvoert;

  • -

    de gemeente moet werken aan de klimaatdoelen zoals geformuleerd in het Klimaatakkoord dat door het Rijk op 28 juni 2019 is gepresenteerd en het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ aan de in het Klimaatakkoord geformuleerde doelstellingen werkt;

  • -

    de gemeente afgestemde en integrale diensten aan particuliere woningeigenaren, huurders en kleine ondernemers wil aanbieden;

  • -

    het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ inwoners integraal voorziet van:

    • o

      een loket waar inwoners van Nuenen c.a. kosteloos fysiek, telefonisch en digitaal terecht kunnen voor informatie en advies over het verduurzamen van de woning;

    • o

      informatie over mogelijke subsidies en financieringsmogelijkheden (geen financieel advies) om de woning te verduurzamen;

    • o

      opgeleide energiecoaches (vrijwilligers) die kosteloos of tegen een kleine vrijwillige bijdrage bij mensen thuis informatie over verduurzamingsmaatregelen komen geven;

    • o

      aanpakken gericht op het (collectief) treffen van verduurzamingsmaatregelen;

    • o

      ondersteuning bij het organiseren van informatieavonden over het verduurzamen van de woning op wijkniveau;

  • -

    het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ diensten levert die zonder overheidsbijdrage onvoldoende door marktpartijen worden ingevuld;

  • -

    het van belang is dat er een organisatie met energie- en klimaatdoelstellingen is die verbindt (partijen bij elkaar brengt) en initieert en het ‘Energiehuis Slim Wonen’ als enige beschikt over een uniek lokaal netwerk van relevante stakeholders, kennis en ervaring om integraal diensten op het gebied van het behalen van de gemeentelijke energie- en klimaatdoelstellingen aan particuliere woningeigenaren, huurders en kleine ondernemers in de gebouwde omgeving aan te bieden.

  • -

    de gemeente binnen een maatschappelijk geaccepteerde schaal efficiency voordelen kan behalen met publieke middelen, door diensten bij het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ af te nemen;

  • -

    dat het noodzakelijk is om de diensten van het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ te continueren teneinde de wettelijke taak voor het hebben van een energieloket, en de algemene doelstelling van de gemeente om binnen het grondgebied de klimaatdoelen zoals opgenomen in het Klimaatakkoord te behalen. De gemeente handelt hiermee in het belang van de burgers;

  • -

    de gemeente gezien de doelstelling, kennis en kunde bereid is om het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ te subsidiëren;

  • -

    de gemeente ervan uitgaat dat voor zover de voorgenomen subsidie staatssteun oplevert deze rechtmatig wordt verstrekt in overeenstemming met het DAEB Vrijstellingsbesluit;

  • -

    de gemeente als uitgangspunt heeft gehanteerd dat het ’Energiehuis Slim Wonen’ op transparante wijze financiële verantwoording aflegt en de publieke en private inkomsten en uitgaven scheidt.

Voorbereidingsprocedure

Het college van B&W heeft in het kader van de voorbereiding van dit besluit de uniforme voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4. van de Algemene wet bestuursrecht) gevolgd door terinzagelegging van dit DAEB-besluit gedurende een periode van zes weken in de periode van 24 januari 2023 tot en met 8 maart 2023.

 

In de periode van de terinzagelegging zijn er geen zienswijzen ingediend.

 

BESLUIT

 

1. Aangewezen als Dienst van Algemeen Economisch Belang, zijn de volgende diensten:

Uitvoering van een gemeentelijk energieloket en alle overige werkzaamheden die daarvoor op basis van de statuten van het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ alsmede op basis van de door de gemeente vast te stellen subsidiebeschikking noodzakelijk zijn, uit te voeren door het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ waaronder:

 

  • 1.

    Het bevorderen van energiebesparing en gebruik van lokale duurzame energie in de gebouwde omgeving van de gemeente Nuenen c.a. en de effecten daarvan te monitoren.

  • 2.

    Het geven van voorlichting over energiebesparing en gebruik van lokale duurzame energie in de gebouwde omgeving van de gemeente Nuenen c.a. en de effecten daarvan te monitoren.

  • 3.

    Het ontwikkelen en uitvoeren van campagnes en projecten gericht op energiebesparing en gebruik van lokale duurzame energie in de gebouwde omgeving in de gemeente Nuenen c.a. en de effecten daarvan te monitoren.

  • 4.

    Het ontwikkelen van producten en diensten of combinaties daarvan die energiebesparing en gebruik van lokale duurzame energie in de gebouwde omgeving in de gemeente Nuenen c.a. kunnen bevorderen.

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Nuenen c.a. is belast met toezicht op de tenuitvoerlegging en rapportageverplichting hiervan alsmede ten aanzien van de subsidieverlening conform de subsidiebeschikking waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel uitmaakt.

 

2. De aard en duur van de openbare dienstverplichtingen:

Het bijzondere recht van het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ om voor de gemeente Nuenen c.a. een gemeentelijk energieloket te exploiteren overeenkomstig de activiteitenomschrijving van het gemeentelijk energieloket in het subsidiebesluit waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel uitmaakt, waarbij de aanwijzing wordt verleend voor een periode van 4 jaren ingaande op 1 januari 2023. Deze aanwijzing eindigt op 31 december 2026.

 

3. Naam en het betrokken grondgebied:

Het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ statutair gevestigd in de gemeente Helmond, kantoorhoudende te 5701 SH Helmond, Torenstraat 3-5, dat diensten aanbiedt/uitvoert op het grondgebied van de gemeenten Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Asten, Nuenen, Laarbeek, Someren en Geldrop-Mierlo.

 

4. De parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie:

De wijze van berekening, de controle op de DAEB-werkzaamheden en de mogelijkheid tot herziening van het subsidiebedrag in geval van (dreigende) overcompensatie worden conform artikel 5 van het DAEB Vrijstellingsbesluit vastgesteld in de subsidiebeschikking.

 

5. De regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen:

Deze worden door middel van een terugbetalingsregeling bij overcompensatie van het DAEB Vrijstellingsbesluit vastgelegd in de subsidiebeschikking waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel uitmaakt.

 

  • -

    Minimaal jaarlijks en aan het einde van de duur van de DAEB controleert ons college of geen overcompensatie heeft plaatsgevonden. Overcompensatie kan bijvoorbeeld ontstaan door afhankelijkheid van vrijwilligers of overmacht zoals corona-maatregelen

  • -

    Mocht het bedrag van overcompensatie niet meer dan 10% bedragen van de gemiddelde jaarcompensatie, dan mag deze overcompensatie naar de volgende periode worden overgedragen en op het voor die periode te betalen compensatiebedrag in mindering worden gebracht.

  • -

    Ons college vordert betaalde overcompensatie (onderbesteding) terug. In geval de overcompensatie groter dan 10% wordt dat deel ingehouden bij de jaarlijkse vaststelling van de subsidie en dus terugbetaalt.

  • -

    Uit de subsidiebeschikking waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel uitmaakt, verplicht het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ onverwijld schriftelijk aan het College mee te delen indien er te veel is gecompenseerd voor de verrichte DAEB.

  • -

    Bij vaststelling van de subsidie worden eventuele winsten uit niet gesubsidieerde activiteiten van het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ gerapporteerd én aangewend voor de doelstelling van het ‘EnergieHuis Slim Wonen’. Het subsidiebedrag zal bij vaststelling van de subsidie voor die activiteiten navenant worden verlaagd.

Bezwaar

Als u het met dit besluit niet eens bent kunt u daartegen binnen zes weken na de dag van bekendmaking bezwaar maken bij het bestuursorgaan dat de beslissing heeft genomen. Het adres is: Postbus 10000, 5670 GA Nuenen.

 

In het bezwaarschrift laat u weten tegen welk besluit u bezwaar maakt en de redenen waarom u het met dat besluit niet eens bent. Ook vermeldt u de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en u ondertekent de brief met uw handtekening. Als het mogelijk is voegt u een kopie van het besluit waartegen u bezwaar heeft bij uw bezwaarschrift.

 

Als u bezwaar maakt, wordt de werking van dit besluit niet stopgezet. Mocht u dat willen en hebt u een spoedeisend belang, dan kunt u tevens een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

 

U kunt pas een voorlopige voorziening vragen nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend. Een kopie van het bezwaarschrift voegt u bij uw verzoek aan de voorzieningenrechter.

 

De rechtbank brengt u voor het in behandeling nemen van een verzoek om voorlopige voorziening kosten in rekening (griffierecht).

Vastgesteld in de vergadering van 20 december 2022.

Burgemeester en wethouders van Nuenen,

de secretaris,

drs. M. Arents

de burgemeester,

M.J. Houben MBA

Naar boven