Gemeenteblad van Oldenzaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oldenzaal | Gemeenteblad 2023, 110928 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oldenzaal | Gemeenteblad 2023, 110928 | beleidsregel |
Integraal evenementen-beleid Oldenzaal
Voorheen was het evenementenbeleid van de gemeente verwoord in diverse nota’s en beleidsstukken. Dit rapport geeft het integrale evenementenbeleid van de gemeente weer, waarmee duidelijkheid wordt geschept over het beleid richting alle betrokkenen, te weten de gemeente, ondernemers, evenementenorganisaties, Oldenzaal Promotie en bewoners. Het beleid is geactualiseerd en sluit aan bij landelijke trends en ontwikkelingen. Daarnaast speelt het beleid zoveel mogelijk in op de behoeften en wensen van alle betrokkenen, die in kaart zijn gebracht op basis van een uitgebreid participatietraject.
VISIE EN AMBITIES INTEGRAAL EVENEMENTENBELEID OLDENZAAL >>
In 2020 heeft het bevoegde gezag de Nota Regels Evenementen Oldenzaal 2020 opgesteld. De geschetste kansen en uitdagingen vragen om een integrale afweging van de wijze waarop de gemeente het evenementenbeleid wil neerzetten en uitvoeren. Deze rapportage vormt het integrale evenementenbeleid van de gemeente Oldenzaal.
De definitie van ‘evenementen’ is aangegeven in de Algemene Plaatselijke Vergunning (APV) van Oldenzaal, 2022, artikel 2.24 tot 2.26, te weten:
Elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:
Onder evenementen worden ook verstaan:
Onderscheid wordt gemaakt in1:
Voorliggend beleid richt zich op evenementen die vallen onder bovenstaande definitie.
1.3 DOELSTELLING EVENEMENTENBELEID
Met het Integraal Evenementenbeleid Oldenzaal heeft de gemeente de volgende doelstellingen:
Het integrale evenementenbeleid is ingestoken vanuit het gedachtegoed van de nog vast te stellen Omgevingswet. Het geeft aan hoeveel evenementen jaarlijks per evenementenlocatie mogen worden georganiseerd en hoeveel bezoekers maximaal zijn toegestaan.
Om het evenementenbeleid voor evenementenorganisaties eenvoudiger te maken zijn meerdere beleidsstukken integraal bekeken en verwerkt in het voorliggende beleidsstuk. Vervolgens zijn deze stukken gelijktijdig met de vaststelling van het voorliggende beleidsstuk ingetrokken (Nota Regels Evenementen Oldenzaal 2020, Subsidieregeling evenementen Oldenzaal 2019 en de Beleidsregel ‘Gebruik binnenstadstuinen voor evenementen’).
Participatie is een belangrijk onderdeel geweest in de totstandkoming van het nieuwe integrale evenementenbeleid. De volgende participatieonderdelen maakten onderdeel uit van het proces:
Input van een ambtelijke klankbordgroep naar aanleiding van een kick-off meeting en reflectie op het conceptrapport. Diverse specialisten vanuit de gemeente hebben meegekeken en -gedacht bij de totstandkoming van het beleid, evenals medewerkers van de politie, brandweer en de Veiligheidsregio Twente (VRT).
Voorliggende rapportage start in hoofdstuk 2 met de uitgangssituatie rond evenementen in Oldenzaal. Het hoofdstuk gaat in op de huidige identiteit van Oldenzaal, de huidige evenementen, landelijke trends en ontwikkelingen rond evenementen, de huidige beleidskaders en een samenvatting van het participatietraject. De uitkomsten zijn bij elkaar geplaatst op basis van de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen, oftewel een SWOT (Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats) analyse. Hoofdstuk 3 geeft de doelstellingen weer die de gemeente heeft op het gebied van evenementen en ook de doelgroepen worden beschreven.
Hoofdstuk 3 eindigt met een heldere toekomstvisie: Waar moet Oldenzaal naar toe op het gebied van evenementen? Deze visie is nader uitgewerkt in vier ambities.
Vanuit de toekomstvisie met ambities is in hoofdstuk 4 het integrale toetsingskader beschreven. Dit kader geeft alle betrokken partijen duidelijkheid over de wijze waarop de gemeente omgaat met evenementen. Dat betreft onder andere aspecten als vergunningen, stimuleringsfonds, de rol van de gemeente, Oldenzaal Promotie, evenementenorganisaties, veiligheids- en gezondheidsrichtlijnen, op- en afbouw van evenementen, het gebruik van de openbare ruimte, geluidsnormen, de frequentie en het aantal evenementen, natuurbescherming, duurzaamheid en de locatieprofielen per evenementenlocatie.
Hoofdstuk 5 gaat in op de beheeraspecten van evenementen, zoals de financiën, monitoring en evaluatie, handhaving tijdens evenementen en het tegengaan van ondermijning.
2 UITGANGSSITUATIE EVENEMENTEN OLDENZAAL
Dit hoofdstuk geeft een beeld van de uitgangssituatie en de kaders die van belang zijn voor het opstellen van het evenementenbeleid. Aan bod komen de huidige identiteit van Oldenzaal in de regio (paragraaf 2.1), de huidige evenementen in Oldenzaal en hun kenmerken (paragraaf 2.2), de trends en ontwikkelingen op het gebied van evenementen (paragraaf 2.3) en de huidige beleidskaders (paragraaf 2.4). Als onderdeel van het onderzoek heeft een participatietraject plaatsgevonden (zie ook 1.5). In paragraaf 2.5 zijn de belangrijkste conclusies hiervan uiteengezet. Het hoofdstuk wordt afgesloten met een SWOT-analyse in paragraaf 2.6.
2.1 HUIDIGE IDENTITEIT OLDENZAAL IN DE REGIO
De onderscheidende thema’s van Oldenzaal zijn afgeleid uit diverse rapportages, beleidsstukken en het participatietraject voor het evenementenbeleid. De thema’s tezamen vormen de identiteit van Oldenzaal en kunnen de stad op de kaart zetten.
FIGUUR 2 ONDERSCHEIDENDE THEMA’S OLDENZAAL WAAR EVENEMENTEN OP AAN KUNNEN HAKEN
Bron: Participatietraject, 2022
2.2 HUIDIGE EVENEMENTEN OLDENZAAL
Oldenzaal heeft in het bestemmingsplan vijf evenementenlocaties aangewezen, te weten vier in de binnenstad (Groote Markt, Kloosterstraat - Oostwal (Bisschopsplein), Ganzenmarkt en Sint Plechelmusplein) en één daarbuiten, namelijk Het Hulsbeek. Om andere locaties te gebruiken als evenementenlocatie moet toestemming bij de gemeente worden aangevraagd. Dit kan via een ‘afwijking planologische strijdigheid’ (zie paragraaf 4.11).
FIGUUR 4 HUIDIGE EVENEMENTENLOCATIES OLDENZAAL
Oldenzaal heeft één C-evenement. Dit evenement trekt ieder jaar circa 100.000 bezoekers. Behalve een C-evenement worden in Oldenzaal ook ieder jaar meerdere evenementen in categorie A en B georganiseerd. Tabel 1 geeft een overzicht van meerdere spraakmakende evenementen in Oldenzaal. Zie bijlage 4 voor het complete overzicht van evenementen in 2022.
TABEL 1 CATEGORIE B- EN C-EVENEMENTEN IN OLDENZAAL 2022 EN HUN KENMERKEN
Bron: Uitinoldenzaal.nl 2022 en foto’s van de gemeente Oldenzaal
2.3 LANDELIJKE TRENDS EN ONTWIKKELINGEN EVENEMENTEN
De landelijke trends en ontwikkelingen die spelen bij evenementen vormen een belangrijk uitgangspunt voor het integrale evenementenbeleid van Oldenzaal. Zij bepalen de kaders waaronder evenementen vandaag en in de toekomst functioneren. Onderstaand de belangrijkste evenemententrends en ontwikkelingen.
Tussen 2012 en 2019 is het bezoekersaantal van evenementen in Nederland met bijna 1,5 miljoen toegenomen2. Voor de coronacrisis werd er voor 2020 eveneens een lichte toename van het bezoekersaantal verwacht. |
Lichte stijging aantal evenementen Het aantal festivals in Nederland nam de afgelopen jaren (licht) toe3. Dit heeft mede te maken met de toename van het aantal kleine festivals en meerdaagse festivals. Voor grote evenementen zijn er steeds minder locaties ter beschikking. Het aantal grootschalige evenementen neemt dan ook niet veel verder toe. |
||
Professionaliseringsslag evenementen In retail- en centrumgebieden Evenementen die dienen ter promotie van een retail- of centrumgebied, worden steeds meer vanuit het beoogde effect neergezet. Van kleinschalige evenementen gaan organisaties over naar spraakmakende evenementen die veel meer effect met zich meebrengen. De communicatie-budgetten worden vergroot. In plaats van ondernemers- en winkeliersverenigingen wordt de marketing & communicatie van retailcentra steeds meer vanuit een samenwerking met eigenaren en gemeente opgepakt. |
Corona treft evenementensector hard Door Covid-19 kon in 2020 slechts een deel van de geplande evenementen doorgaan. Hierdoor liep de evenementensector ruim 80% van de verwachtte omzet mis, wat neerkomt op ca. €6 miljard. De misgelopen omzet voor 2021 komt naar verwachting uit op ca. €5 miljard. Verwacht wordt dat het volledige herstel van de evenementensector (o.a. door faillissementen) enige jaren gaat duren. |
||
De duurzaamheid dringt steeds meer door bij evenementen. Steeds meer organisaties gaan over naar gebruik van duurzame materialen, zoals gebruik van bekers met statiegeld en energiezuinige apparatuur. Steeds meer gemeenten verplichten evenementorganisaties om een duurzame insteek te kiezen. |
Rond evenementen ontstaat meer aandacht voor gezonde voeding. De vette happen verdwijnen naar de achtergrond en maken plaats voor foodtrucks met salades, veganistische maaltijden, pasta’s, sushi, etc. |
||
Er komen steeds meer ontmoetings-evenementen om lokaal mensen tegemoet te komen. Socializen is bij deze evenementen het sleutelwoord. |
Evenementen voor specifieke doelgroep Er is een toename te zien van doelgroep specifieke evenementen (bijvoorbeeld Milkshake festival). Deze evenementen richten zich op de interesse van een specifieke doelgroep. Het onderscheidende vermogen van deze evenementen zit in de extremiteit. |
2.4 HUIDIGE BELEIDSKADERS EVENEMENTEN
In onderstaande tabel zijn de huidige beleidsstukken en visies van de gemeente Oldenzaal opgenomen, die duidelijke raakvlakken hebben met evenementen en de organisatie ervan. In de tabel is per beleidsstuk en visie een korte samenvatting en reflectie opgenomen.
2.5 SAMENVATTING PARTICIPATIETRAJECT
Als onderdeel van de inventarisatie van de uitgangspunten heeft een participatietraject plaatsgevonden met de volgende groepen:
Bewonersavond: Op de dag zelf waren vier bewoners aanwezig. In de avond waren ook raads- en commissieleden en gemeenteambtenaren aanwezig, waardoor de totale opkomst uit 17 deelnemers bestond. Dat aantal is te laag om representatief te zijn voor de mening van bewoners. De avond heeft wel nuttige informatie opgeleverd ten aanzien van de visie en ambitie van evenementen in Oldenzaal (zie bijlage 2 voor het verslag).
De opgehaalde informatie uit het gehele participatietraject is gebruikt bij het vormen van een beeld over het huidige evenementenbeleid. Daarnaast is de toekomstige richting van het evenementenbeleid op de verkregen informatie gebaseerd. De insteek is geweest om bij het nieuwe evenementenbeleid zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van de evenementenorganisaties, ondernemers en inwoners.
2.6 SWOT-ANALYSE EN CONFRONTATIE
De SWOT-analyse is een veelgebruikte methode om inzicht te krijgen in het functioneren van een gebied. Het gaat om de relatieve positie. Zaken waar de gemeente en andere partijen invloed op hebben, zijn te scharen onder de sterke of zwakke kenmerken. Invloeden die van ‘buiten’ komen en waar geen of nauwelijks invloed op kan worden uitgeoefend, vallen onder de kansen of bedreigingen.
In onderstaande SWOT-analyse zijn de drie belangrijkste sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen geformuleerd met betrekking tot evenementen in Oldenzaal in het algemeen.
TABEL 2 SWOT-ANALYSE EVENEMENTEN IN OLDENZAAL IN HET ALGEMEEN
Wanneer de kansen en bedreigingen worden geconfronteerd met de sterkten en zwakten, dan richt de opgave zich vooral op de volgende aspecten:
Om de economische functie van evenementen beter tot zijn recht te laten komen is een betere afstemming van de functies evenementen, horeca en detailhandel van belang. Die afstemming moet zich richten op de datum, openingstijden en betrokkenheid. Dat laatste houdt in dat als er een evenement is, de horeca en detailhandel aanhaken op het evenement, bijvoorbeeld met een speciale aanbieding of beleving in de winkel(straat). Zo kunnen partijen optimaal van elkaar profiteren.
De belangrijkste aspecten van het huidige evenementenbeleid zijn in onderstaande SWOT-analyse samengevat.
TABEL 3 SWOT-ANALYSE HUIDIGE EVENEMENTENBELEID OLDENZAAL
Het confronteren van de kansen en bedreigingen met de sterkten en zwakten leveren de volgende opgaven op:
Belangrijk is om de volgende vraag te beantwoorden: zijn evenementen voor Oldenzaal van belang en zo ja, wat moeten de evenementen tot stand brengen? Dit hoofdstuk geeft hier een antwoord op en is gebaseerd op de uitgangssituatie uit het vorige hoofdstuk inclusief de uitkomsten van het participatietraject.
3.1 DOELSTELLINGEN EVENEMENTEN
Op basis van het evenementenbeleid uit paragraaf 2.4 kan worden afgeleid dat de gemeente Oldenzaal in sterke mate belang hecht aan evenementen in haar gemeente. Dit heeft te maken met de betekenis van evenementen voor het realiseren van allerlei doelstellingen van de gemeente. Grofweg dragen evenementen in het algemeen bij aan het realiseren van de volgende doelstellingen:
Economische waarde: Evenementen trekken bezoekers die consumeren en leveren consumentenbestedingen op. De gevestigde winkels en horeca kunnen hier in directe zin van profiteren. De voorwaarde is dan wel dat er een directe relatie is met winkels en horeca en deze functies ook open zijn tijdens het evenement.
In indirecte zin profiteren winkels en horeca van evenementen doordat bezoekers op het idee worden gebracht om buiten het evenement om een bezoek te brengen aan de binnenstad. Evenementen zorgen ook voor de naamsbekendheid van Oldenzaal waardoor bezoekers op het idee worden gebracht vaker een bezoek te brengen aan Oldenzaal. Vooral dragen spraakmakende en bijzondere evenementen hier sterk aan bij.
Versterken leefbaarheid en verbondenheid met de stad: Evenementen zorgen voor reuring voor bewoners en bezoekers. Het geeft de inwoners een doel om naartoe te leven en een moment om elkaar te ontmoeten. Evenementen die inwoners gezamenlijk ervaren, geven hen het gevoel onderdeel uit te maken van een community waar zij zich thuis bij voelen. Wanneer spraakmakende en bijzondere evenementen worden neergezet, roept dit bij inwoners ook een gevoel van trotsheid over hun stad op. Dit versterkt de binding met Oldenzaal.
Leereffect: Evenementen kunnen worden ingezet als middel om inwoners, vaak een specifieke doelgroep, kennis te laten nemen van een specifiek onderwerp. Op een speelse manier leert men zo meer over onderwerpen zoals voedsel, cultuur, geschiedenis en duurzaamheid. Voorbeelden van evenementen in Oldenzaal die een duidelijk leereffect teweegbrengen zijn Paltival, Beleg van Oldenzaal en de Groenmarkt.
Dit zijn denkbare doelstellingen die evenementen in het algemeen met zich mee kunnen brengen. Daarbij kan een evenement een of meerdere van deze doelstellingen dienen.
Naast bovenstaande doelstellingen zijn vanuit het Oldenzaalse beleid de volgende afgeleide doelstellingen benoemd waar evenementen aan moeten voldoen, te weten:
Voor iedereen ( inclusiviteit ). Belangrijk is dat evenementen voor iedereen toegankelijk zijn: voor kinderen, jongeren, (jong)volwassenen en ouderen. Speciale aandacht moet worden besteed aan mindervaliden. Daarnaast moeten alle doelgroepen gedurende het jaar worden aangesproken door meerdere evenementen.
Het juiste evenement op de juiste plek. Belangrijk is dat een locatie zich leent voor een bepaald type evenement. De evenementen die plaatsvinden in de binnenstad moeten passen bij de regionale functie van de binnenstad. Er moet ruimte over worden gelaten aan de andere functies in de binnenstad. Daarnaast moeten evenementen passen bij de structuur van het plein of de straat waar deze plaatsvinden. Evenementen die veel ruimte nodig hebben, kunnen uitwijken naar de locatie Het Hulsbeek.
Duurzaamheid. Het beleid van de gemeente maakt deze koppeling nog niet direct met evenementen. Inspelen op duurzaamheid is echter onvermijdelijk. Belangrijk is dat in ieder geval op landelijke richtlijnen wordt ingespeeld en dat evenementenorganisaties worden gestimuleerd om extra duurzaamheidsmaatregelen te nemen.
Gezondheid. Een van de pijlers van het gemeentelijk beleid is het stimuleren van een gezonde leefstijl nu en in de toekomst. Dit richt zich op gezonde voeding en dranken en aspecten als het ontmoedigen van roken, verminderen overgewicht, stress, problematisch alcohol- en middelengebruik en het bevorderen van beweging.
Laagdrempeligheid evenementenbeleid. Om te komen tot krachtige evenementen is het belangrijk dat evenementenorganisaties en ondernemers met zo weinig mogelijk drempels een evenement kunnen organiseren. Insteek van de gemeente is om hen daarin zo veel mogelijk tegemoet te komen. Dat geldt ook voor bewoners met ideeën of klachten. Belangrijk is dat zij hun weg gemakkelijk vinden en het gevoel krijgen dat de gemeente met hen meedenkt.
Vanuit de doelstellingen kunnen de volgende doelgroepen van evenementen worden geformuleerd: inwoners Oldenzaal, regiobezoekers en bezoekers van verder weg. Onder de laatste twee groepen behoren ook bezoekers uit Duitsland.
Inwoners van Oldenzaal worden aangetrokken door zowel kleine als grote evenementen. Het zijn voornamelijk de grotere evenementen van Oldenzaal die bezoekers van buiten Oldenzaal aantrekken. Belangrijk is dat er gedurende het jaar voor iedereen diverse keren aantrekkelijke evenementen zijn. Ook is het belangrijk dat de evenementen voor iedereen toegankelijk zijn. Dus voor kinderen, jongeren, (jong)volwassenen, ouderen en mindervaliden. Om voor iedereen toegankelijk te zijn is het belangrijk dat een deel van de evenementen gratis toegankelijk is. Niet alle evenementen hoeven altijd iedereen aan te spreken. Belangrijk is dat alle subgroepen zich enkele keren per jaar aangetrokken voelen tot een evenement.
Op basis van de uitgangssituatie en de kaders die zijn geschetst in hoofdstuk 2, de conclusies uit het participatietraject en de doelstellingen en de doelgroepen, zijn de volgende visie en ambities voor het Integraal Evenementenbeleid Oldenzaal geformuleerd:
AMBITIE 1: BREED EN DIVERS, KWALITATIEF HOOGWAARDIG >>
Het evenementenaanbod in Oldenzaal moet breed en divers zijn. Dat wil zeggen dat in de gemeente idealiter niet alleen muziekevenementen plaatsvinden, maar dat er ook ruimte moet zijn voor bijvoorbeeld een evenement met onversterkte muziek, cultuur-, sport- en/of foodevenementen. Een grote diversiteit aan type evenementen zorgt ervoor dat er voor alle inwoners in Oldenzaal gedurende het jaar wel iets te beleven is. De gemeente vindt het belangrijk dat de Oldenzaalse evenementen voor alle doelgroepen toegankelijk zijn, ook voor de mindervalide inwoners. Daarnaast dient een deel van het aanbod gratis toegankelijk te zijn, zodat ook inwoners met een kleinere portemonnee kunnen profiteren van de evenementen.
Naast een breed en divers aanbod is het ook van belang dat het evenementenaanbod van kwalitatief hoogwaardig niveau is. Daarbij gaat het met name om de organisatie van (middel)grote evenementen. Het hoogwaardige niveau heeft dan betrekking op het feit dat organisatoren het evenement op een professionele wijze aanpakken en daarbij lokale of regionale partijen betrekken. Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om het regelen van de inzet van beveiliging, de aanvraag van een of meerdere vergunningen en het omgaan met de geluidsbeperkingen op de evenementenlocatie. De verantwoordelijkheid ligt grotendeels bij de organisatie, maar er is ook een rol weggelegd voor de gemeente, die bij een vergunningaanvraag duidelijk de kaders en voorwaarden meegeeft.
Ook inhoudelijk moeten evenementen goed in elkaar zitten. Evenementen zijn het visitekaartje van de (binnen)stad. Daarom moet er een professionele indruk achter worden gelaten en moet de verblijfsduur verlengend werken. Dat vraagt om het krachtig neerzetten van het belevingselement. Het streven moet zijn om bezoekers altijd met een blij gevoel naar huis te laten gaan.
AMBITIE 2: LOKALE / REGIONALE BINDING VERSTERKEN >>
Het streven is dat evenementen een ontmoetingsfunctie hebben voor inwoners en bezoekers van buiten (zie paragraaf 3.1). De onderlinge verbondenheid en gemeenschapszin wordt door evenementen gestimuleerd, wat inwoners sterker bindt aan Oldenzaal. Een groot deel van de evenementen in Oldenzaal heeft een sterke (boven)lokale ontmoetingsfunctie. Belangrijk is dat deze evenementen behouden blijven en alle inwoners van Oldenzaal gedurende het jaar worden aangesproken door verschillende evenementen.
In het eerdere hoofdstuk is al benoemd dat evenementen gunstige economische spin-off effecten met zich mee kunnen brengen voor lokale ondernemers. In de eerste plaats gaat het om combinatiebezoek tijdens evenementen met de gevestigde detailhandel en horeca. Tijdens evenementen kunnen bezoekers ook verleid worden later nog eens terug te komen naar Oldenzaal om een bezoek te brengen aan de Oldenzaalse ondernemers. Op die manier zetten evenementen Oldenzaal op de kaart. Evenementen kunnen dit tot stand brengen door aan te haken op de identiteit van Oldenzaal (zie paragraaf 2.1).
Lokale ondernemers kunnen ook zelf evenementen organiseren en daar financieel beter van worden. Enkele horecaondernemers in Oldenzaal organiseren jaarlijks verschillende evenementen waarbij zij zichzelf en Oldenzaal op de kaart zetten. Het is goed als anderen zich bij hen aansluiten.
Daarnaast gaat het om de inzet van lokale ondernemers bij evenementen op Het Hulsbeek. Daar waar het mogelijk wil de gemeente de binding met lokale ondernemers en organisatoren versterken, zodat de Oldenzaalse ondernemers (en werknemers) mee kunnen profiteren van evenementen op Het Hulsbeek.
Ook stimuleert de gemeente maatschappelijk verantwoord ondernemen onder organisatoren. Dit heeft vooral betrekking op evenementen met een leerfunctie (zie paragraaf 3.1). Daarnaast heeft dit betrekking op de inzet van (regio)werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt, het betrekken van de lokale minima, het tegengaan van voedselverspilling op een evenement, het aanbieden van gezond voedsel, het inzetten van duurzame materialen, of het ophalen van geld voor een lokaal goed doel. Daarmee wordt de binding tussen het evenement en de lokale en regionale context versterkt.
AMBITIE 3: LEEFBARE EN LEVENDIGE STAD >>
Om te zorgen dat de lusten en lasten van evenementen goed worden verdeeld, moet een goede balans tussen leefbaarheid en levendigheid worden gewaarborgd. Daarvoor is het allereerst van belang om evenementen goed te spreiden over het jaar en over verschillende locaties in de gemeente. Belangrijk is dat omwonenden zo weinig mogelijk overlast ervaren van evenementen. Daarom maakt de gemeente voorafgaand aan een evenement afspraken met organisatoren over de wijze waarop omwonenden van een evenementenlocatie worden geïnformeerd over het evenement, bij wie omwonenden gedurende het evenement terecht kunnen bij eventuele hinder en hoe kan worden voorkomen dat afval van het evenement wordt meegenomen naar buiten het terrein. Dit alles om te voorkomen dat de leefbaarheid van bewoners in het gedrang komt door evenementen.
Tot slot wil de gemeente zo veel mogelijk het aantal evenementen beperken op locaties waar andere functies plaatsvinden die tijdens een evenement tijdelijk moeten uitwijken naar een andere locatie. De warenmarkt moet bijvoorbeeld meerdere keren per jaar uitwijken naar een andere locatie in de binnenstad door evenementen die op de Groote Markt plaatsvinden. Momenteel worden ook regelmatig evenementen op een parkeerterrein georganiseerd, waardoor automobilisten moeten uitwijken naar andere parkeerlocaties.
AMBITIE 4: LAAGDREMPELIG BELEID >>
Om te zorgen voor voldoende en krachtige evenementen is het belangrijk dat evenementenorganisaties zo weinig mogelijk drempels opgeworpen worden bij de organisatie van evenementen. Daarnaast moet het voor bewoners duidelijk zijn waar zij terecht kunnen met ideeën of klachten over evenementen. De gemeente gaat aan de slag met het verbeteren van de informatievoorziening op haar website, zodat evenementenorganisaties en inwoners goed worden geïnformeerd. Ook maken we het voor evenementenorganisaties en inwoners eenvoudiger door alle beleidsstukken en andere relevante stukken integraal te verwerken in één beleidsstuk.
Dit hoofdstuk geeft vanuit de toekomstvisie en ambities het beleidskader voor evenementen aan. Alle bepalingen op het gebied van evenementen zijn te vinden in dit rapport en vervangen eerdere toetsingskaders (Nota Regels Evenementen Oldenzaal 2020, Subsidieregeling evenementen Oldenzaal 2019 en de Beleidsregel ‘Gebruik binnenstadstuinen voor evenementen’). Ieder onderwerp is in een aparte paragraaf uitgewerkt.
Welke vergunning(en) je nodig hebt voor het organiseren van een evenement hangt af van het type evenement en de locatie. Bij het aanvragen van vergunningen maken we onderscheid tussen twee verschillende soorten evenementen die ieder een andere procedure kennen:
Of een evenementenorganisatie een vergunning aanvraag of een melding moet doen, is te zien op www.oldenzaal.nl/evenementenvergunning of via de vergunningschecker. De vergunning of melding wordt gedaan via www.oldenzaal.nl (zoekterm: vergunningintaker).
VERGUNNINGPROCES IN RELATIE TOT DE VISIE >>
Om de visie en doelstellingen/ambities te realiseren, is het nodig om te zorgen voor een goede dienstverlening en informatievoorziening richting organisatoren. We houden vast aan het huidige vergunningenproces. Het huidige vergunningenproces werd namelijk goed gewaardeerd tijdens het participatieproces. Echter, kleinere organisaties vinden het vergunningentraject soms lastig. Een persoonlijke benadering tijdens de vergunningaanvraag behouden we daarom. Tevens kan een buddysysteem, waarbij ervaren organisaties hulp bieden aan kleinere organisaties, hier mogelijk een oplossing voor zijn (zie paragraaf 4.3).
MELDINGSPLICHTIGE EVENEMENTEN: KENMERKEN EN PROCEDURE >>
Kenmerken meldingsplichtige evenementen
Procedure meldingsplichtige evenementen
VERGUNNINGSPLICHTIGE EVENEMENTEN: KENMERKEN EN PROCEDURE >>
Kenmerken vergunningsplichtige evenementen
Dit zijn alle evenementen die verder gaan dan de meldingsplichtige evenementen.
Procedure vergunningsplichtige evenementen
De organisator van een regulier evenement zonder noemenswaardige risico’s (niet of nauwelijks inzet van hulpdiensten) moet tenminste acht weken van tevoren de vergunning aanvragen. Organisatoren van evenementen met (mogelijke) risico’s (mogelijke inzet hulpdiensten) moeten om de veiligheid te kunnen borgen 12 weken voorafgaand aan het evenement via de online tool van de gemeente de vergunning aanvragen4.
MELDINGS- EN VERGUNNINGENPROCES >>
FIGUUR 7 STROOMSCHEMA VERGUNNINGENPROCES
Bij A-, B- en C-evenementen plant de gemeente met de evenementenorganisatie een (integraal) overleg in, gecoördineerd door de medewerker APV/Bijzondere wetten. In het overleg bespreekt de gemeente de aanvraag van de evenementenvergunning en de bijbehorende documenten met de organisator van het evenement, de hulpdiensten, handhaving, de medewerkers van Team Veiligheid, een constructeur, de medewerkers van Team Buitenbeheer en een verkeersdeskundige.
Bij nieuwe en/of grote risicovolle evenementen organiseert de gemeente een breed overleg, gecoördineerd door de Veiligheidsregio Twente (VRT). Deelnemers aan dit overleg zijn de gemeente Oldenzaal, te weten een medewerker van de afdeling Vergunningen, indien nodig uitgebreid met medewerkers vanuit andere afdelingen, de organisator van het evenement, brandweer Twente, de politie en de geneeskundige hulporganisatie (GHOR).
Zodra de vergunning is verleend, wordt deze naast de evenementenorganisatie naar alle betrokken afdelingen van de gemeente doorgestuurd. De afdelingen zijn vervolgens zelf verantwoordelijk voor het op de hoogte brengen van de dienstdoende medewerkers rond een evenement. Hier valt nog winst te boeken, want momenteel is niet altijd iedereen goed op de hoogte.
Een aanvraag kan op basis van een artikel 1:8 van de APV geweigerd worden. Als er sprake is van twee aanvragen voor een evenementenvergunning voor dezelfde locatie en op dezelfde dag(en) kan een vergunning geweigerd worden op basis van schaarse vergunningen volgens de handreiking voor gemeenten van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voor schaarse vergunningen.
Om willekeur te voorkomen is hieronder aangegeven hoe hiermee om te gaan.
NIEUWE AANVULLINGEN EVENEMENTENVERGUNNINGENTRAJECT >>
Overnemen van het advies van de Veiligheidsregio Twente (VRT) om geen meer-jarenvergunningen te verstrekken. Dit komt niet ten goede aan een veiligheid-kritisch proces waarin een alerte en (positief) kritische houding essentiële onderdelen zijn. Ook wil de gemeente evenementen stimuleren om te blijven vernieuwen en meerjarenvergunningen stimuleren dat niet.
Hoewel we in Oldenzaal vernieuwing willen stimuleren, zijn er evenementen die jaarlijks op meerdere onderdelen min of meer hetzelfde zijn. Bij sommige onderdelen waarbij vernieuwing minder relevant is, proberen we het voor organisaties makkelijker te maken. Dit kan bijvoorbeeld door het mogelijk te maken om in een vergunningaanvraag te verwijzen naar eerder aangeleverde gegevens.
Koppelen van vergunningentraject aan evenementenkalender. Meldings- en vergunningsplichtige evenementen meldt de gemeente automatisch aan bij Oldenzaal Promotie, die de gemeentelijke evenementenkalender beheert. Organisaties hoeven dit niet zelf te doen. De gemeente verwijst op haar website naar de evenementenkalender van Oldenzaal Promotie.
AFWIJKING PLANOLOGISCHE STRIJDIGHEID / OMGEVINGSVERGUNNING >>
Op de aangewezen evenementenlocaties (Groote Markt, Kloosterstraat – Oostwal (Bisschopsplein), Ganzenmarkt, Sint Plechelmusplein en Het Hulsbeek) kunnen met een vergunning sowieso evenementen worden georganiseerd. Op basis van ambitie 4, laagdrempelig beleid, is de insteek dat de Stadstuin, het Kalheupinkpark en park Stakenkamp in Zuid-Berghuizen ook de status van evenementenlocatie krijgen. De gemeente Oldenzaal vindt deze drie locaties geschikt als evenementenlocatie. Momenteel vinden meerdere keren per jaar op deze locaties evenementen plaats. Bovendien streeft de gemeente ernaar om het voor organisatoren eenvoudiger en laagdrempeliger te maken om een evenement te organiseren. Daarom streeft de gemeente naar een toewijzing van de genoemde locaties als evenementenlocatie in het omgevingsplan5. De afdeling Ruimtelijke Ordening onderzoekt of deze locaties als evenementenlocatie opgenomen kunnen worden in het omgevingsplan, na inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Tot die tijd moet voor de locaties die niet aangewezen zijn als evenementenlocatie, naast een evenementenvergunning een ‘afwijking planologische strijdigheid’ worden aangevraagd als tijdelijke evenementenlocatie (of een omgevingsvergunning zodra de omgevingswet in werking treedt). Dit heeft te maken met het feit dat de APV niet aangeeft of een locatie geschikt is (ruimtelijke aanvaardbaar) als evenementenlocatie. De eventuele tijdelijke evenementenlocaties worden getoetst op basis van het omgevingsplan (en onder de Omgevingswet de ‘werkingsgebieden’). Bij de beoordeling van de ruimtelijke relevantie wordt het volgende onderscheid gemaakt6:
Op jaarbasis incidenteel, terugkerend, meerdere evenementen. Deze categorie is wel ruimtelijk relevant. De toestemming voor gebruik van de locatie hangt af van de ligging van de locatie in relatie tot de verwachte overlast voor omwonenden. In een woonomgeving zijn eerder negatieve effecten te verwachten dan in een centrumgebied of bedrijventerrein.
Het kan zijn dat evenementenorganisaties nog andere vergunningen of afwijkingen nodig hebben. Bijvoorbeeld voor de verkoop van alcoholhoudende dranken of het organiseren van een loterij. Voor meer informatie hierover kan contact worden opgenomen met de gemeente.
SUBSIDIEREGELING EVENEMENTEN OLDENZAAL >>
Jaarlijks stelt de gemeente Oldenzaal een financieel budget beschikbaar om uitvoering te geven aan haar toeristisch-recreatief beleid. Met de Subsidieregeling evenementen Oldenzaal blijft de gemeente een deel van dit budget inzetten voor sponsoring van evenementen. De subsidieregeling is een stimuleringsmiddel voor organisatoren van evenementen die een bijdrage leveren aan het op de kaart zetten van Oldenzaal als aantrekkelijke evenementenstad. De Subsidieregeling evenementen Oldenzaal maakt integraal onderdeel uit van het Integraal evenementenbeleid van Oldenzaal (zie bijlage 5). De subsidieregeling treedt samen met het Integraal Evenementenbeleid Oldenzaal in werking. De subsidiebedragen voor evenementen zijn in 2023 geïndexeerd.
Om in aanmerking te komen voor de subsidieregeling kunnen evenementenorganisaties een subsidieaanvraag doen. Om in aanmerking te komen voor een financiële ondersteuning moet een evenement en de evenementenorganisatie voldoen aan de voorwaarden van de subsidieregeling. Vervolgens wordt bepaald hoe de subsidieaanvraag scoort op de beoordelingscriteria. Op basis van de scores op de beoordelingscriteria wordt het uiteindelijke subsidiebedrag bepaald. Het subsidiebedrag bestaat uit de som van het basissubsidiebedrag en het stimuleringsbedrag:
De hoogte van het basissubsidiebedrag en stimuleringsbedrag is afhankelijk van de omvang van het evenement. Zie bijlage 5 voor meer informatie over de subsidieregeling.
Beoordelingscriteria subsidieregeling
De provincie Overijssel heeft op dit moment subsidies open staan voor zogenaamde ‘Kleinere evenementen’, ‘Beeldbepalende evenementen’ en ‘Incidentele evenementen’. Meer informatie over de definitie en insteek van de subsidies is te vinden op: Evenementenbeleid - Provincie Overijssel. De subsidie loopt tot eind 2023. Evenementenorganisaties moeten deze subsidie zelf aanvragen.
Om de ambities te bereiken, zijn een goede dienstverlening en informatievoorziening richting organisatoren en bewoners van belang. De gemeente wil voorspelbaar zijn richting organisatoren en hen enthousiasmeren en motiveren om evenementen te organiseren. Ook ziet de gemeente het als haar taak om bewoners en bedrijven goed en tijdig te informeren over evenementen die in Oldenzaal plaatsvinden. Op die manier wordt het voor iedereen beter voorspelbaar hoe een evenement verloopt en wanneer een evenement precies plaatsvindt.
DIENSTVERLENING RICHTING ORGANISATOREN >>
De gemeentelijke dienstverlening richting organisatoren bestaat uit:
Verstrekken van informatie over evenementen op de website
Op de gemeentelijke website is alle achtergrondinformatie geclusterd bij elkaar beschikbaar over het organiseren van evenementen. Onder de verschillende evenemententhema’s staat aangegeven met wie organisatoren contact kunnen opnemen bij vragen en waar men terecht kan voor meer informatie. Evenementenmeldingen en de aanvraag van evenementenvergunningen en -subsidies vindt online plaats.
Samenwerken en initiëren van evenementen
We willen aandacht geven aan de wensen en initiatieven van de stad en de kracht van de samenleving benutten om de visie tot uitvoer te brengen. Om zaken af te stemmen, kennis te delen vanuit de ervaring en te komen tot passende initiatieven en aanwas van nieuwe evenementen, vindt ieder kwartaal een overleg plaats. Oldenzaal Promotie organiseert dit overleg waar de gemeente en meerdere evenementenorganisaties voor worden uitgenodigd. Samenwerking is ook van belang als het gaat om een link naar andere partijen in de (binnen)stad te leggen.
Faciliteren van middelen en inzet van gemeentelijke diensten
We beschikken over meerdere middelen waar evenementenorganisaties in Oldenzaal een beroep op kunnen doen, zoals de uitleen van afzethekken en de gemeentelijke schoonmaakdienst. Op de gemeentelijke website zijn de kosten hiervan vermeld. Gelet op de extra inzet van de medewerkers, de afschrijving van de middelen en de stijgende energiekosten, dient er een bedrag in rekening te worden gebracht voor het gebruik van middelen en de inzet van gemeentelijke diensten. Na vaststelling worden deze totale kosten inzichtelijk gemaakt richting de evenementorganisator(en), voor de duur van een jaar. Een jaar na vaststelling worden de totale kosten geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie wordt besloten of alle kosten, een symbolisch bedrag of een percentage van de gehele kosten in de toekomst in rekening wordt gebracht. In de evaluatie worden de evenementorganisatoren meegenomen, o.a. via het CAFE. Het eerste jaar na vaststelling wordt gebruikt als evaluatiejaar en om evenementenorganisatoren te informeren. Een jaar na vaststelling worden de kosten vermoedelijk (gedeeltelijk) in rekening gebracht richting de evenementenorganisatoren.
Een uitzondering wordt gemaakt voor evenementen die aangewezen zijn als immaterieel erfgoed. In Oldenzaal is momenteel alleen de Carnaval formeel erkend als immaterieel erfgoed. Vanuit deze erkenning wordt de Carnaval vrijgesteld van betaling voor het gebruik van gemeentelijke middelen en diensten.
Het gaat om de volgende middelen en diensten (de actuele lijst is te vinden op de website van de gemeente):
Om gebruik te maken van de middelen en diensten kunnen partijen contact opnemen met het Team Buitenbeheer/ Vergunningen.
De middelen en diensten zijn niet beschikbaar voor evenementen op Het Hulsbeek, omdat de gemeente geen eigenaar is van deze locatie. Evenementenorganisaties moeten daar zelf voor materialen zorgen.
Aanbieden van water en elektra via gemeentelijke tappunten
Evenementenlocaties in de binnenstad beschikken over water- en elektriciteitsinstallaties. Evenementenorganisaties kunnen daar gebruik van maken. Dit moet vooraf worden aangevraagd. Om te stimuleren dat bewust om wordt gegaan met water en elektra moeten alle gebruikers een jaar na vaststelling betalen voor het verbruik. Ook vragen we om een vergoeding voor het dekken van de onderhoudskosten van de tappunten.
De insteek is dat voorafgaand aan het evenement de elektra- en waterstand wordt genoteerd en gefotografeerd. Na afloop van het evenement worden de standen opnieuw genoteerd en gefotografeerd. Op basis van de dan geldende elektra- en watertarieven (die de gemeente ook betaalt aan de leveranciers) wordt het verbruik in rekening gebracht.
Evenementenorganisaties moeten er rekening mee houden dat niet op alle locaties een afvoer voor vuilwater aanwezig is. Het gebruik van de vuilwaterafvoer is gratis op de locaties waar deze voorziening aanwezig is.
DIENSTVERLENING RICHTING BEWONERS EN BEDRIJVEN >>
De gemeentelijke dienstverlening richt zich op:
Het is van belang dat bewoners en ondernemers op de hoogte zijn van welk evenement waar en wanneer plaatsvinden. Zo kunnen zij rekening houden met mogelijke activiteiten voor de deur en eventuele wijzigingen in het verkeer, wat invloed kan hebben op de bereikbaarheid van huizen en bedrijven. Dit betekent een goede communicatie richting deze partijen over de bereikbaarheid van de stad, de locatie, inhoud, datum, doelgroep, organisator en tijden van het evenement.
Organisatoren worden dringend verzocht om omwonenden uiterlijk twee weken voor het evenement via een bewonersbrief te informeren. Zo worden inwoners onder andere geïnformeerd over wie zij kunnen bellen of aanspreken bij eventuele geluidshinder. In de vergunning wordt hier een oproep toe gedaan.
Wanneer inwoners en ondernemers (geluids)hinder ondervinden van een evenement, kunnen zij een klacht indienen bij de gemeente en/of de politie. Evenementenorganisaties worden geadviseerd om omwonenden voorafgaand aan een evenement te informeren en aan te geven met wie zij op de dag van een evenement contact kunnen opnemen bij klachten. Zo worden bepaalde vormen van overlast mogelijk direct verholpen.
Bewoners kunnen ook via diverse kanalen binnen de gemeente een klacht indienen. Op de evenementenpagina van de gemeentelijke website zijn klachtenformulieren te vinden. Na het indienen van de klacht wordt deze bij de gemeente in behandeling genomen. De procedure is respectievelijk als volgt: melding, registratie, (eventuele) actie en terugkoppeling. Belangrijk is dat de klachten worden bekeken bij de evaluatie van een evenement. De indiener moet geïnformeerd worden over wat de gemeente gaat doen met de klacht. Ook moet de evenementenorganisatie worden geïnformeerd zodat zij een volgende keer overlast kunnen beperken of voorkomen. Dit proces moet helder zijn voor alle betrokkenen.
4.4 ROL OLDENZAAL PROMOTIE EN EVENEMENTENORGANISATIES
Oldenzaal Promotie heeft de volgende rollen binnen Oldenzaal:
De rollen en taken van Oldenzaal Promotie ten aanzien van evenementencoördinatie kunnen als volgt worden samengevat:
Vanuit haar rol als evenementencoördinator houdt Oldenzaal Promotie een evenementenkalender bij en promoot deze intensief. Deze is te vinden op www.uitinoldenzaal.nl. Mensen die hun e-mailadres achterlaten, worden periodiek op de hoogte gehouden van evenementen in hun omgeving. De kalender is gekoppeld aan het vergunningen- en meldingstraject van de gemeente (zie paragraaf 4.1). Alle gemelde en vergunde evenementen komen automatisch op de evenementenkalender te staan.
Oldenzaal Promotie pakt de organisatie op van het periodieke evenementenoverleg tussen gemeente, evenementenorganisaties en Oldenzaal Promotie. Oldenzaal Promotie houdt een digitale organisatorengids bij waarin alle contacten van organisatoren zijn gebundeld, zodat alle partijen elkaar goed en snel kunnen vinden.
ROL EVENEMENTENORGANISATIES >>
Evenementenorganisaties hebben de volgende rollen en taken:
De laatste rol wijst op het in het leven roepen van een buddysysteem van ervaren organisaties richting organisaties met minder ervaring. Uit het participatietraject is naar voren gekomen dat kleine organisaties het vergunningentraject soms ingewikkeld vinden. Het Centraal Adviesorgaan Festivals en Evenementen (‘t CAFE) en sommige evenementenorganisaties hebben aangeboden hen hiermee te helpen.
4.5 VEILIGHEIDS- EN GEZONDHEIDSRICHTLIJNEN
De veiligheid van de bezoeker bij evenementen staat voorop. Het waarborgen van de veiligheid bij evenementen is primair de verantwoordelijkheid van de organisatoren. Als onderdeel van het vergunningenproces moeten organisaties van kleine en grote vergunningsplichtige evenementen aantonen dat de veiligheid van de bezoeker is gegarandeerd en uitgewerkt in een veiligheidsplan. Hierin staat welke maatregelen de organisator heeft genomen om de openbare orde, gezondheid en veiligheid tijdens het evenement te waarborgen en hoe de organisator optreedt bij incidenten. Het veiligheidsplan heeft betrekking op de aspecten crowdmanagement, vluchtroutes en calamiteitenroutes, brandveiligheid (ook indien het evenement plaatsvindt in een bestaand gebouw), inzet van beveiliging, constructies van bouwwerken, glas, geneeskundige inzet, voldoende sanitaire voorzieningen en alcohol- en drugscontrole.
Het proces om te komen tot een veilig evenement eindigt niet met het verlenen van de (evenementen)vergunning. Het houden van toezicht en eventuele handhaving tijdens het evenement is een belangrijke vervolgstap. Een organisator moet zorgen voor het naleven van de vergunningsvoorschriften.
Verboden tijdens evenementen (op basis van de APV)
De burgemeester is als bevoegd gezag belast met het toezicht op evenementen en moet handhavend optreden als hij dit noodzakelijk vindt. Met toezicht wordt bedoeld: het uitvoeren van een of meerdere controles voor, tijdens en of na het evenement, waarbij wordt gekeken of aan de vergunningsvoorschriften wordt voldaan. Wanneer hier niet aan wordt voldaan, kan de burgemeester, als bevoegd gezag, handhavend optreden en sancties opleggen. De burgemeester kan worden betrokken bij het toezicht op evenementen.
Of toezicht noodzakelijk is, is afhankelijk van diverse factoren, zoals (rest)risico's van het evenement, ervaringen met de organisator, zowel negatief als positief en eventuele controles bij eerdere edities van het evenement. Van de bevindingen wordt een controlerapport gemaakt.
Aanvullende gezondheidsmaatregelen
Naast de vereiste maatregelen die nodig zijn voor veiligheid, stimuleert de gemeente organisatoren om aanvullende maatregelen te treffen op het gebied van gezondheid. Dit werkt het beste wanneer gezondheidsmaatregelen een voorwaarde zijn om in aanmerking te komen voor een financiële vergoeding door het stimuleringsfonds.
In het kader van de rookvrije generatie is het streven dat ieder kind de kans moet krijgen om volledig rookvrij op te groeien. Dit vertaalt zich naar rookvrije evenementen waar veel kinderen/jongeren komen, bijvoorbeeld het streetsoccer toernooi, de vierdaagse en de kermis.
Ook is het belangrijk om (overmatig) alcoholgebruik onder jongeren en volwassenen te ontmoedigen. Dit kan door alcoholvrije alternatieven aan te bieden of door het promoten van (nieuwe) alcoholische dranken te ontmoedigen.
Vanuit gezondheidsoverwegingen moeten organisaties tijdelijke watertappunten installeren bij hoge temperaturen (30 graden Celsius of hoger) en sportevenementen. De organisator dient hier zelf voor te zorgen en is verantwoordelijk voor het controleren op legionella.
INZET BASIS EERSTE HULP EN EVENEMENTEN EERSTE HULP >>
Als onderdeel van de gezondheidsmaatregelen geldt de verplichting om basis eerste hulp of evenementen eerste hulp op een evenement aanwezig te laten zijn wanneer het evenement de volgende kenmerken heeft7:
Indien deze punten niet van toepassing zijn, moet de organisator zelf de inschatting maken of het evenement risico's met zich meebrengt die aanwezigheid van hulpverleners en/of een basis eerste hulp/ evenementen eerste hulp gewenst maken. De evenementen-organisaties zijn zelf verantwoordelijk voor zowel het inzetten van de basis eerste hulp en evenementen eerste hulp als het neerzetten van een eerste hulp-post. Het advies uit de veldnorm evenementenzorg is dat per 1.000 gelijktijdig aanwezige personen twee basis eerste hulp en/ of evenementen eerste hulp ingezet moeten worden.
4.6 OP- EN AFBOUW EVENEMENTEN EN GEBRUIK OPENBARE RUIMTE
Op en afbouw van een evenement
Evenementenorganisatoren zijn zelf verantwoordelijk voor de op- en afbouw van hun evenementen. Evenementen in de openbare ruimte mogen vanaf 07.00 uur worden opgebouwd. Als de volgende dag een werkdag betreft, mag de afbouw plaatsvinden tot 00.00 uur. Als de volgende dag een zaterdag, zondag of erkende feestdag betreft, geldt er een afbouwtijd tot 01.30 uur. De burgermeester kan bij speciale gelegenheden een afwijking verlenen.
Grotere evenementen zijn veelal niet binnen één dag op en af te bouwen. Voor de aangewezen evenementenlocaties in de binnenstad is per locatie vastgelegd hoeveel dagen een evenement inclusief op- en afbouw mag duren (zie paragraaf 4.11).
Bij evenementen die op een parkeerplaats plaatsvinden, is de gemeente verantwoordelijk voor het tijdig verwijderen van auto’s van het terrein. Uit het participatietraject is gebleken dat de partijen geen voorstander zijn van het gebruiken van parkeerterreinen voor evenementen. Dit is alleen bij hoge uitzondering, als het niet anders kan, een optie.
Op basis van de afvalstoffenverordening zijn organisatoren na de afbouw van het terrein zelf verantwoordelijk voor het (netjes) achterlaten van het terrein. Dat wil zeggen in de staat waarin het terrein is aangetroffen voorafgaand aan het evenement. Daar hoort vanzelfsprekend ook het verzamelen van het afval bij. De mogelijkheid bestaat om afvalcontainers die in bruikleen zijn genomen vanuit de gemeente te laten bezorgen, legen en ophalen door het Team Buitenbeheer van de gemeente Oldenzaal. De gemeente brengt per m³ afval kosten in rekening. Deze kosten moeten vooraf worden betaald op basis van een inschatting van de hoeveelheid afval. Om te zorgen dat afval gescheiden wordt ingezameld, werkt de gemeente met een borgstelling. Wanneer het afval gescheiden is ingezameld, wordt de borg teruggestort en anders niet.
Evenementenorganisaties zijn zelf verantwoordelijk voor het schoon achterlaten van evenementenlocaties. De evenementenlocatie moet worden achtergelaten zoals deze er voor het evenement bij lag. Organisaties kunnen de reinigingsdienst van de gemeente inschakelen om het terrein na afloop schoon te maken met schoonmaakwagens. De kosten hiervoor staan vermeld op de gemeentelijke website (www.Oldenzaal.nl).
Belangrijk is dat er tijdens evenementen een goede verkeersafwikkeling plaatsvindt op het gebied van bereikbaarheid, verkeerscirculatie en parkeren. Mogelijkheden hiertoe zijn de inzet van verkeersbegeleiders, de inzet van (transferium)bussen en het ontwikkelen van een tijdelijk parkeerterrein. Een eventuele afzetting van straten vindt plaats in overleg met de gemeente. Evenementenorganisaties moeten zelf de kosten betalen voor het treffen van maatregelen die nodig zijn voor een goede verkeersafwikkeling.
Onderstaande geluidsnormering is van toepassing op evenementen. Deze is vergelijkbaar met de landelijk gebruikelijke normen.
Collectieve festiviteiten8 |
70 dB(A), op de gevel van gevoelige gebouwen op een hoogte van 1,5 meter. |
85 dB(C), op de gevel van gevoelige gebouwen op een hoogte van 1,5 meter. |
TABEL 4 HUIDIGE GELUIDSNORMEN OLDENZAAL
Bron: APV en Nota regels evenementen
Kleine meldingsplichtige evenementen kunnen plaatsvinden vanaf 07.00 uur. Grote evenementen kunnen ook starten om 7.00 uur. Wat betreft de eindtijden met betrekking tot geluid en geluidsnormen, geldt het volgende9:
HANDHAVING GELUID EN TIJDSBLOKKEN >>
Toezichthouders van de gemeente doen geluidsmetingen tijdens evenementen en handhaven de tijdsblokken. Bij de geluidsmetingen houden de gemeentelijke toezichthouders rekening met onderstaande meetvoorwaarden.
4.8 TYPE EN AANTAL EVENEMENTEN
Het type en aantal jaarlijkse evenementen kent geen normering. Het stimuleren van vernieuwende evenementen gebeurt door het gesprek met organisaties aan te gaan. De gemeente stuurt erop aan dat alle inwoners gedurende het jaar diverse keren door een evenement worden aangesproken. Daarnaast is de opgave om een balans te vinden tussen de volgende elementen:
Op dit moment zijn evenementen met de thema’s cultuur, onversterkte muziek, sport en food onderbelicht. De opgave voor de komende jaren richt zich op het versterken van evenementen vanuit deze thema’s.
Een andere opgave is het komen tot een betere spreiding van evenementen over het jaar heen. De nadruk ligt op evenementen in het voorjaar en de zomer. Het weer speelt hier een belangrijke rol bij. Het is goed als er iets meer spreiding van de evenementen over het jaar komt. Om grote evenementen goed aan te kondigen, is tenminste twee tot drie weken nodig, zonder tussenkomst van een ander evenement. Voor kleine evenementen die zich op een specifieke doelgroep richten, geldt dit minder. Voor die evenementen is het van belang dat zoveel mogelijk de specifieke doelgroep wordt benaderd.
We stimuleren bepaalde type evenementen via de geactualiseerde subsidieregeling: Subsidieregeling evenementen Oldenzaal (zie paragraaf 4.2).
Langdurige evenementen en evenementen die relatief veel geluid produceren, kunnen de natuur verstoren. Dit geldt vooral tijdens het broedseizoen, van 15 maart tot 15 juni10. In deze periode gelden de volgende beperkingen voor evenementen in of bij parken of in natuurgebieden11:
Beperkingen evenementen tijdens broedseizoen
Buiten het broedseizoen gelden deze beperkingen niet.
Op het moment dat een organisatie een evenement wil organiseren in of in de nabijheid van een Natura2000 gebied moet een afwijking worden aangevraagd van de Wet Natuurbescherming bij de provincie Overijssel. In Oldenzaal geldt dat voor Landgoederen Oldenzaal, aan de voet van de stuwwal van Oldenzaal tussen Oldenzaal, Losser en Lutte.
Evenementenorganisatoren moeten bij het organiseren van evenementen voldoen aan de landelijke wet- en regelgeving op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast stimuleert de gemeente dat organisatoren van evenementen actief aan de slag gaan met het thema.
Duurzaamheid is wat betreft de gemeente Oldenzaal een standaard thema tijdens het periodieke evenementenoverleg met evenementenorganisaties (zie paragraaf 4.4). Daarnaast hebben we duurzaamheid als een van de beoordelingscriteria opgenomen in de beoordeling van aanvragen voor de subsidieregeling (zie paragraaf 4.2).
DUURZAME ELEKTRICITEITSVOORZIENINGEN >>
Een belangrijk punt is het gebruik van duurzame elektriciteit op evenementen. Er wordt veel gebruik gemaakt van dieselgeneratoren om elektriciteit op te wekken. Deze zijn zeer vervuilend en maken veel lawaai. Gelukkig zijn er steeds meer initiatieven die een duurzaam alternatief bieden, bijvoorbeeld kleine containers die een grote accu bevatten.
DUURZAAMHEID IN RELATIE TOT AFVAL >>
De hoeveelheid afval kan op meerdere manieren worden gereduceerd. Hieronder is de landelijke wet- en regelgeving ten aanzien van een duurzame omgang met afval uitgewerkt.
Landelijke wet- en regelgeving duurzaamheid in relatie tot afval
Evenementenorganisaties moeten in ieder geval voldoen aan de volgende landelijke regelgeving:
De volgende landelijke wet- en regelgeving is in voorbereiding:
FIGUUR 8 HUIDIGE EN MOGELIJK TOEKOMSTIG AANGEWEZEN EVENEMENTENLOCATIES OLDENZAAL
Zoals eerder aangegeven zijn de Groote Markt, Kloosterstraat – Oostwal (Bisschopsplein), Ganzenmarkt, Sint Plechelmusplein en Het Hulsbeek aangewezen als evenementenlocaties. Dit hoofdstuk geeft de locatieprofielen van deze evenementenlocaties weer, met de belangrijkste locatiekenmerken en regelgeving rondom geluid, frequentie en tijden.
Naast de huidige evenementenlocaties zijn de afgelopen jaren de locaties Binnenstadstuinen, het Kalheupinkpark en Park Stakenkamp in Zuid-Berghuizen weleens gebruikt als evenementenlocatie. Naast een evenementenvergunning moet voor deze locaties een afwijking planologische strijdigheid aan worden gevraagd als tijdelijke evenementenlocatie. We zijn van mening dat deze drie locaties geschikt zijn als evenementenlocatie. Momenteel vinden er meerdere keren per jaar op deze locaties evenementen plaats. Bovendien streeft de gemeente ernaar het voor organisatoren eenvoudiger en laagdrempeliger te maken om een evenement te organiseren. Daarom onderzoeken we of het mogelijk is om deze drie locaties op te nemen in het omgevingsplan12.
Op basis van de toekomstvisie evenementen (zie hoofdstuk 3) zijn in dit hoofdstuk de beheersaspecten uitgewerkt. Deze hebben betrekking op de in te zetten middelen (paragraaf 5.1), monitoring en evaluatie (paragraaf 5.2), handhaving (pararaaf 5.3) en tegengaan van ondermijning (paragraaf 5.4).
We investeren in evenementen met een jaarlijkse financiële bijdrage vanuit de geactualiseerde Subsidieregeling evenementen Oldenzaal. Uitgangspunt is dat de financiën binnen de beschikbare budgetten blijven. De gemeente stelt jaarlijks een meerjarenraming evenementen op en reserveert in de begroting de benodigde gelden.
De totale kosten die de gemeente Oldenzaal maakt ten aanzien van evenementen komen voort uit:
Inzet van personeel, waaronder het Team Veiligheid (de BOA’s en de toezichthouders). Zij beoordelen onder andere of de evenementorganisaties zich aan de vergunning houden, of de openbare orde niet wordt verstoord en verrichten geluidsmetingen tijdens evenementen. Ook het Team Buitenbeheer wordt ingezet voor bijvoorbeeld het plaatsen van hekken. Deze kosten of een deel daarvan wordt, in rekening gebracht bij de evenementenorganisaties. De kosten worden geëvalueerd. Vervolgens wordt een afweging gemaakt of de volledige kosten, een percentage of een symbolisch bedrag in rekening wordt gebracht van de evenementenorganisaties.
In bruikleen geven van middelen, zoals dranghekken, verkeersborden, afzethekken, tekstkarren en afvalcontainers. Deze goederen moeten onderhouden en eens in de zoveel tijd vervangen worden. Deze kosten of een deel daarvan wordt in rekening gebracht bij de evenementenorganisaties. Deze kosten worden geëvalueerd. Vervolgens wordt een afweging gemaakt of de volledige kosten, een percentage of een symbolisch bedrag in rekening wordt gebracht van de evenementenorganisaties.
Verbruik van water en elektra en onderhoud van de water- en elektrakasten op de evenementenpleinen (zie paragraaf 4.3). Deze kosten of een deel daarvan wordt in rekening gebracht bij de evenementenorganisaties. Deze kosten worden geëvalueerd. Vervolgens wordt een afweging gemaakt of de volledige kosten, een percentage of een symbolisch bedrag in rekening wordt gebracht van de evenementenorganisaties.
Het besluit om de kosten of een deel van de kosten in rekening te brengen bij de evenementorganisatoren wordt een jaar na vaststelling voorgelegd aan het college. Voorafgaande aan het collegeadvies vindt er een gesprek plaats met o.a. het CAFÉ om de gevolgen hiervan door te spreken met evenementorganisatoren.
Naast kosten ontvangt de gemeente ook vergoedingen, te weten:
Om ervoor te zorgen dat het Integraal Evenementenbeleid Oldenzaal actueel blijft en de visie en ambitie zo goed mogelijk waarmaakt, worden alle evenementen geëvalueerd. Dat geldt zowel voor de meldingsplichtige evenementen als de kleine en grote vergunningsplichtige evenementen. Een en ander op basis van een lijst met vragen over de sterke- en verbeterpunten van het gemeentelijke evenementenbeleid, die na afloop van een evenement digitaal naar de evenementenorganisatie wordt gestuurd. Het evaluatieformulier wordt in 2023 uitgewerkt en uitgezet. Categorie B- en C-evenementen worden daarnaast ook geëvalueerd door middel van een gesprek.
Aan het einde van ieder jaar blikken we terug op alle evenementen en de ontvangen ingevulde vragenlijsten. De resultaten kunnen met behulp van een effectenindicator afgezet worden tegen de gemeentelijke visie en ambities (zie bijlage 6). Zo zien we direct of de evenementen in Oldenzaal voldoende bijdragen aan het behalen aan de ambities in de opgestelde toekomstvisie (zie hoofdstuk 3).
Eénmaal in de drie jaar zet de gemeente een enquête onder evenementenorganisaties uit om te polsen in hoeverre het beleid aansluit op de ambities in de toekomstvisie evenementen (zie paragraaf 5.2). De mate waarin evenementen en het beleid bijdragen aan de ambities in de toekomstvisie kan gedaan worden door de verzamelde resultaten en de reeds beschikbare gegevens te koppelen aan de key performance indicatoren in bijlage 6.
5.3 HANDHAVING TIJDENS EVENEMENTEN
Bij het beheersbaar houden van evenementen speelt toezicht en handhaving een belangrijke rol. De gemeente Oldenzaal gaat ervan uit dat organisatoren zich houden aan de in de vergunning gestelde regels en voorschriften. Toch is het nodig om toe te zien op de gang van zaken bij evenementen en indien nodig handhavend op te treden. Dit optreden is zowel gericht op de organisatoren als op de bezoekers. De handhavingstaken zijn als volgt over de diensten verdeeld:
TABEL 5 HANDHAVINGSTAKEN OP EVENEMENTDAGEN VAN GEMEENTE EN POLITIE
In het kader van veiligheid is het van belang dat de verantwoordelijkheden tussen de diverse partijen duidelijk zijn verdeeld en dat er voldoende inzet en prioriteit aan de handhaving wordt gegeven teneinde controles en toezicht uit te oefenen. Het Team Veiligheid ziet namens de gemeente toe op de naleving van de lokale wet- en regelgeving, zoals vastgelegd in de APV en het Bouwbesluit. Zij controleert op onderdelen de verleende vergunningen zoals buitentaps, bebording en podia. Ook verwijdert zij obstakels op of rondom de evenementenlocatie, bijvoorbeeld verkeerd geparkeerde voertuigen, boten of fietsen. De Omgevingsdienst handhaaft en controleert op geluid bij evenementen met een vergunning (zie paragraaf 4.7). Bij overtredingen kan de Omgevingsdienst namens de burgemeester een dwangsom opleggen. De politie heeft vooral een rol bij het handhaven van de openbare orde en het tegengaan van wildplassen.
Voorafgaand aan de opbouw wordt een schouw gehouden waar de evenementenorganisatie in overleg met de gemeente Oldenzaal de laatste zaken kan bespreken. Dit kan eventueel verwachte overlast en onveilige situaties voorkomen. Ook biedt dit aan de voorkant meer helderheid voor organisatoren en ondernemers.
Vormen van ondermijning rond evenementen zijn onder andere arbeidsuitbuiting, illegaal gokken, fraude en witwassen. Om ondermijning te voorkomen toetst de gemeente de integriteit van organisatoren vanuit de Bibob-wet indien er verdenkingen zijn van ondermijning.
Tijdens een evenement kan Team Veiligheid naast de reguliere zaken een extra check op arbeidsomstandigheden uitvoeren en toezien of ondernemers zich houden aan de Wet Arbeid Vreemdelingen en de milieu- en hygiëneregels. Bij overtredingen krijgt de evenementenorganisatie verbeterpunten mee of worden er maatregelen (zoals een boete) opgelegd.
BIJLAGE 1 VERSLAG WERKATELIER EVENEMENTENORGANISATOREN
Locatie: Party- en zalencentrum Rouwhorst
Datum: 19 april 2022, 18.30 - 21.00 uur
Aanwezig: Evenementenorganisaties, winkeliers, horecaondernemers, culturele organisaties, warenmarkt, Oldenzaal Promotie, gemeente Oldenzaal
OPENING WETHOUDER EVELIEN ZINKWEG >>
Oldenzaal is een evenementenstad. Als er geen beleid zou zijn, dan gaan de evenementen toch wel door. Beleid stroomlijnt evenementen echter beter, wat belangrijk is voor onder andere de economische functie. Er is al evenementen-beleid, maar dit is nog erg versnipperd en het is van belang dat dit integraler wordt. Waar wil men meer en waar minder op inzetten? Ook is het belangrijk om nieuwe initiatieven een kans te geven. Gezamenlijk moet worden bepaald welke richting Oldenzaal in moet slaan. Directbetrokkenen en bewoners worden dan ook gehoord tijdens het traject.
Op de vraag ‘Wanneer is jouw missie geslaagd?’ gaf de wethouder aan graag focus en duidelijke keuzes te willen. Dat geldt zowel voor bestaande evenementen als voor nieuwe initiatieven. Bestaande, goede evenementen zijn wil de gemeente graag behouden, maar het is ook belangrijk ruimte te bieden aan vernieuwing.
Zie bijlage – PowerPointpresentatie.
Opmerking gedurende de presentatie:
Het is van belang om ook rekening te houden met de effecten van de toenemende regelgeving rondom evenementen. Er zijn evenementen-organisaties die ophouden te bestaan vanwege de complexe en uitgebreide regels. Dat brengt kosten met zich mee. Voor kleine organisatoren is dit niet op te brengen. Wat kan de gemeente doen om het organisatoren makkelijker te maken?
De aanwezigen worden in twee groepen verdeeld. Iedere groep gaat aan de slag met de beantwoording van twee vragen.
Vraag 1: Als jij verantwoordelijk wordt voor het evenementenbeleid, wat is dan het eerste dat je zou veranderen?
Vanuit het beleid meer meedenken met de evenementenorganisaties in plaats van direct ‘nee’verkopen. Diverse betrokken ambtenaren denken mee, maar wanneer nieuwe onderdelen van evenementen worden voorgesteld, is het te vaak ‘nee’. Het is van belang om het enthousiasme van evenementenorganisaties niet af te remmen door de gemeentelijke bepalingen om risico’s op te vangen. Dat gebeurt nu wel. De insteek zou moeten zijn: alles kan, onder voorwaarde dat eventuele risico’s worden opgevangen.
De financiële middelen voor evenementen. Er komen meer verplichtingen voor organisatoren. De gemeente kan hier financieel in ondersteunen. Het is echter niet voor iedereen duidelijk dat die steun er is. Een coördinator die informeert over de mogelijkheden ten aanzien van (financiële) ondersteuning zou hierbij helpen.
Aanwezige faciliteiten waar organisatoren gebruik van kunnen maken (verkeersregelaars, dranghekken, hesjes e.d.) en (financiële) ondersteuning vanuit de gemeente moeten duidelijker onder de aandacht van organisatoren worden gebracht. Dit kan door deze zaken online te plaatsen zodat iedereen de middelen kan vinden. Het is ook van belang vooraf aan te geven wanneer de inzet van bepaalde middelen verplicht zijn.
Het is van belang dat hulpdiensten beter op de hoogte zijn van de inhoud van evenementen. Zij krijgen de evenementenvergunning ter informatie. Het blijkt echter dat medewerkers van hulpdiensten die ter plekke zaken moeten begeleiden, vaak geen idee hebben. Dit zorgt ervoor dat, ondanks afstemming vooraf met de gemeente, een en ander soms moeizaam verloopt voor evenementenorganisaties.
Vergunningsaanvraag voor nieuwe organisatoren makkelijker maken. (Kleinere) evenementenorganisaties hebben soms moeite met de aanvraag. De gemeente kan hier wellicht meer in ondersteunen of de aanvraag voor kleinere evenementen vereenvoudigen. Veel evenementen vinden jaarlijks plaats, het helpt dan ook mee als er enkel wijzigingen doorgegeven hoeven te worden. Tenslotte beschikt de gemeente al over de benodigde (en beoordeelde) informatie. Dit scheelt alle partijen tijd en energie
Vraag 2: Op welke onderdelen kan de kwaliteit van evenementen worden verbeterd en wat is daarvoor nodig?
De vraag is, wat is kwaliteit? Kwaliteit verschilt per evenement. Bij Carnaval is de ‘kwaliteit’ heel anders dan bij Twente Ballooning of een culinair evenement. Het leveren van kwaliteit begint bij inzicht in de doelgroep. Welke doelgroep wordt bediend en wat zijn de interesses, wensen en behoeften, waar de evenementenorganisatie op in kan spelen.
Het is goed om een drempel op te werpen voor evenementen en niet alle evenementen zomaar toe te laten in Oldenzaal. Een meetinstrument om de toegevoegde waarde van een evenement voor Oldenzaal te bepalen is geopperd als mogelijkheid. Mogelijke toetsingsthema’s kunnen zijn: duurzaamheid, opbrengsten voor de binnenstad (horeca en detailhandel), aantal bezoekers en geluidssturing.
Zeker bij evenementenorganisatoren van buiten de gemeente goed bewaken dat een dergelijk evenement (bijv. Kingsland) waarde brengt voor Oldenzaal en niet uitsluitend overlast. Het is beter om kleine (lokale) initiatieven uit te laten groeien tot grote evenementen. Dat kan door potentiële spraakmakende evenementen het eerste jaar subsidie te geven, wat in de jaren erna langzaam wordt afgebouwd.
Evenementenorganisatoren kunnen hun krachten meer bundelen, zodat er niet soortgelijke evenementen kort na elkaar plaatsvinden. Bundeling van evenementen heeft ook financiële voordelen, omdat de kosten met elkaar gedeeld kunnen worden. Een voorbeeld van samen te voegen evenementen is Ter Land, ter zee en in de lucht en de drakenbootrace.
Vraag 1: Welke topevenementen zijn interessant voor Oldenzaal en wat is daarvoor nodig?
Huidige topevenementen zijn Boeskool is Lös en Carnaval. Het Hulsbeek is een uitstekend terrein voor goede evenementen. Het is goed om ervoor te zorgen dat evenementen op de juiste manier over het jaar verspreid worden en dat de evenementen voor alle doelgroepen interessant zijn. Op dit moment is er in het voor- en najaar weinig te doen in Oldenzaal. Een nieuw evenement dat wordt geopperd dat aan beide doelstellingen kan voldoen, is een langdurig Winterwonderland.
Veel ondernemers kunnen hieraan deelnemen, vanuit het thema kan iedere doelgroep worden bediend en is er meer te beleven gedurende de winterperiode. Het biedt tevens de kans om de binnenstad en Het Hulsbeek te verbinden. Dit vereist een optimale samenwerking vanuit alle partijen (horeca, detailhandel, markt en evenementenorganisaties).
Vraag 2: Hoe kan de samenwerking tussen alle partijen op het gebied van evenementen worden verbeterd?
Het inzetten van ‘t CAFE (overlegorgaan waarin diverse grote evenementenorganisaties uit Oldenzaal deel van uitmaken), die kleine/nieuwe organisatoren kan helpen met aanvragen. Het voordeel hiervan is dat zij eenvoudig benaderbaar is, veel kennis en ervaring heeft met evenementen in Oldenzaal en de weg binnen de gemeente goed kent. Er wordt al best wat gedaan op het gebied van coördinatie en ondersteuning, maar een vaste evenementencoördinator met een team achter zich is wenselijk.
Overige aandachtspunten op het gebied van evenementen:
Hoe om te gaan met overlast en klagende bewoners?
Deze zomer volgt een terugkoppeling van het onderzoek. Het verslag van het werkatelier wordt online geplaatst.
BIJLAGE 2 VERSLAG BEWONERSAVOND
Locatie: Gemeentehuis Trouwzaal & Centrale hal
Datum: 8 juni 2022 – 18.00 - 20.30 uur
Aanwezig: 4 bewoners, 5 raadsleden, 4 forumleden en 4 gemeenteambtenaren
OPENING DOOR DAGVOORZITTER TOINE HOOFT VAN SWECO >>
De focus van de bewonersavond ligt op het integrale evenementenbeleid dat de gemeente aan het formuleren is. De gemeente heeft dit uitbesteed aan Sweco. Het werkatelier met bewoners is het laatste onderdeel van het onderzoek (bespreken van de mening en visie van bewoners). De andere onderdelen omvatten een locatiebezoek aan alle evenementenlocaties, interviews met sleutelfiguren, een werkatelier met evenementenorganisaties, partners in de binnenstad en andere belanghebbenden, en een bewonersenquête.
In totaal hadden zich 17 bewoners voor de bewonersavond aangemeld, waarvan er helaas maar vier aanwezig waren. Behalve de inwoners waren ook raads- en forumleden, en tevens inwoners van Oldenzaal, uitgenodigd. Hiermee was de omvang van de groep groot genoeg om in te gaan op de behoeften en wensen ten aanzien van evenementen in de stad.
De gemeente heeft al beleid op het gebied van evenementen. Momenteel is dit echter erg versnipperd en terug te vinden in verschillende beleidsstukken. Belangrijk is om al die stukken bij elkaar te brengen en te actualiseren.
Evenementen brengen veel met zich mee: positieve zaken, zoals beleving en elkaar ontmoeten, maar ook negatieve zaken, zoals geluidshinder en rommel. Belangrijk is om met elkaar in beeld te brengen wat de rol is van evenementen voor de inwoners van Oldenzaal, welke richting Oldenzaal op moet en welke doelstellingen moeten worden nagestreefd.
ONDERZOEKSDOEL, EERSTE ENQUETERESULTATEN EN INHOUD AVOND >>
Voorafgaand aan het interactieve deel is een presentatie gegeven over de insteek van de bewonersavond. Voordat de bewoners in groepjes uiteengingen, hebben zij bij enkele stellingen met een sticker aangegeven of zij het eens of niet eens zijn met de stelling. Vervolgens is op basis van enkele vragen een discussie aangegaan.
Opmerkingen gedurende de presentatie:
Er is een spanningsveld tussen de leefbaarheid en levendigheid bij evenementen. Zo zorgen evenementen voor reuring, verbinding en ontmoetingen, maar ervaart men ook overlast. Oldenzaal is een stad waar veel te doen is. Wat betreft evenementen gaat alles in principe goed. De geluidssterkte (met name de dreun van bassen) mag echter wel wat minder tijdens muziekevenementen. Daarnaast wordt rondzwervend afval pas laat opgeruimd: dat zou wel wat sneller mogen gebeuren.
Uit de bewonersenquête is een gemiddeld rapportcijfer gekomen van 7,6 voor evenementen. Van de aanwezigen geven twee personen een 7,5 en negen tot tien personen een rapportcijfer dat hoger is dan een 7,5. De overige geven een rapportcijfer lager dan een 7. De mening van deze laatste groep is dat er meer differentiatie mag komen in het evenementenaanbod. Het aanbod is wat hen betreft verschaald. Vooral op het gebied van cultuur is momenteel te weinig aanbod.
TERUGKOPPELING MENING STELLINGEN >>
De aanwezigen hebben met bovengenoemde ‘stickeractie’ hun mening gegeven op de volgende stellingen:
Zoals onderstaande foto’s laten zien, is een redelijk eenduidig beeld ontstaan. De bewoners zijn het eens met stelling 1, 2 en 3. Wat de stelling over de slogans betreft, is het beeld minder eenduidig. Stedke van Plezier krijgt net iets meer stemmen dan de Glimlach van Twente.
FIGUUR 9 PLAKRONDE STELLINGEN (GROEN = EENS MET DE STELLING, ROOD = NIET EENS MET DE STELLING)
De aanwezigen worden in twee groepen verdeeld. Iedere groep gaat aan de slag met de beantwoording van enkele discussievragen.
Vraag 1: Als jij verantwoordelijk zou zijn voor evenementen in Oldenzaal, wat zou je dan veranderen?
Vraag 2: Moeten Oldenzaalse evenementen er zijn voor alle bewoners of ook een bijdrage leveren aan de naamsbekendheid van de stad?
Vraag 3: Wat voor evenement spreekt jou aan en kan Oldenzaal sterker op de kaart zetten?
Vraag 4: Welke eigenschappen maken Oldenzaal uniek?
Valkuil; belangrijk om niet te veel te focussen op traditionele evenementen. Er moet ook aandacht zijn voor vernieuwing gericht op diversiteit. Er moet niet alleen worden gekeken naar Oldenzaal. De scope moet verbreed worden naar wat er in heel Twente te doen is en er dan voor zorgen dat Oldenzaal met onderscheidende evenementen komt.
Vraag 1: Als jij verantwoordelijk zou zijn voor evenementen in Oldenzaal, wat zou je dan veranderen?
Vraag 2: Moeten Oldenzaalse evenementen er zijn voor alle bewoners of ook een bijdrage leveren aan de naamsbekendheid van de stad?
Vraag 3: Wat voor evenement spreekt jou aan en kan Oldenzaal sterker op de kaart zetten?
Vraag 4: Welke eigenschappen maken Oldenzaal uniek?
De planning is dat het definitieve beleidsstuk voor de zomer wordt opgeleverd. In september wordt het nieuwe evenementenbeleid gepresenteerd tijdens het forum in het stadhuis, dat openbaar is. De wethouder spreekt de hoop uit dat het rapport besluitwaardig wordt en concrete actiepunten aangeeft met betrekking tot zaken die vragen om verdere aandacht. De insteek is om aan te geven hoe evenementen georganiseerd moeten gaan worden en hoe de gemeente dit bij evenementen-organisaties kan activeren. De geopperde checklist kan daarbij richting geven. Ook de inzet van een buddysysteem voor kleine organisaties is een mogelijkheid. In ieder geval is het van belang dat het stuk energie uit gaat ademen en het partijen stimuleert om zaken op te gaan pakken.
BIJLAGE 3 RESULTATEN BEWONERSENQUÊTE
De gemeente Oldenzaal gaat een nieuw evenementbeleid opstellen om de juiste spelregels voor evenementen in de toekomst duidelijk te hebben. Hiervoor is de gemeente benieuwd naar de behoeften en wensen van inwoners rondom evenementen en evenementenlocaties in Oldenzaal. Om een beeld te krijgen van deze behoeftes en wensen is een enquête uitgezet. De uitkomsten van de enquête kunnen bijdragen aan het opstellen van een breed gedragen evenementenbeleid voor Oldenzaal.
De enquête was van 18 mei tot en met 5 juni 2022 via een link voor iedereen beschikbaar. Via een advertentie in de plaatselijke krant, de gemeentelijke website, social media kanalen en huis aan huis flyers is bekendheid gegeven aan de enquête. Dit heeft geleid tot 537 ingevulde vragenlijsten.
Zowel positieve als verbeterpunten benoemd
Bij de open vragen werden zowel positieve toelichtingen als verbeter-punten met betrekking tot de evenementen gegeven.
Verbeterpunten hadden te maken met het inperken van geluidsoverlast, vernieuwing van evenementen, aanbod voor de jeugd, meer aandacht voor mensen met een kleine beurs, het vergroten van toegankelijkheid voor mensen met een handicap (knelpunten zijn het gebrek aan toiletten voor mensen met een handicap en te weinig zitmogelijkheden), te weinig toiletmogelijkheden (in het algemeen), beter en sneller opruimen van rommel en vuil na afloop van evenementen, vergroten van duurzaamheid bij evenementen.
TABEL 6 WOONPLEK VAN DE RESPONDENTEN
TABEL 7 LEEFTIJDSKLASSE VAN DE RESPONDENTEN
Vraag 1. Welke uitspraak past bij de identiteit van Oldenzaal?
Er waren meerdere antwoorden mogelijk. Per uitspraak wordt weergeven hoeveel procent van de geënquêteerden de uitspraak bij de identiteit van Oldenzaal vindt passen (de resultaten tellen op tot 100% per uitspraak).
Vraag 2. Welke van de volgende evenementen heeft u wel eens bezocht in Oldenzaal?
Er waren meerdere antwoorden mogelijk. Per uitspraak wordt weergeven hoeveel procent van de geënquêteerden het betreffende evenement heeft bezocht (de resultaten tellen op tot 100% per evenement).
Vraag 3. Welk rapportcijfer geeft u de evenementen in Oldenzaal in het algemeen?
Er is vrijwel geen verschil tussen de gemiddelde cijfers die diverse leeftijdsgroepen aan de evenementen in Oldenzaal geven13.
Er is vrijwel geen verschil tussen de gemiddelde cijfers vanuit de diverse woonplekken in Oldenzaal14 . Het Hulsbeek scoort het laagste met een gemiddelde van een 6,9.
Vraag 4. Kunt u uw rapportcijfer toelichten?
Vraag 5. In welke mate bent u tevreden met de volgende zaken van het evenementenaanbod in Oldenzaal.
Vraag 6. Kunt u toelichten waarom u tevreden of ontevreden bent met het aanbod van evenementen in Oldenzaal?
In onderstaande tabel staan de redenen waarom mensen tevreden of ontevreden zijn met het aanbod van evenementen in Oldenzaal. Hierbij geeft een deel van de respondenten aan wel meer evenementen in Oldenzaal te willen, terwijl een ander deel juist minder evenementen in Oldenzaal wil. In iedere leeftijdscategorie is het merendeel tevreden met de evenementen, maar geeft een aantal respondenten aan overlast te ervaren.
Vraag 7. In welke mate ervaart u weleens hinder van evenementen in Oldenzaal?
Vraag 8. Ondervindt u bij evenementen in Oldenzaal nog andere vormen van hinder?
Vraag 9. U heeft aangegeven bij evenementen ook andere vormen van hinder te ondervinden. Wat voor soort hinder ervaart u nog meer?
Vraag 10. Als u heeft aangegeven weleens overlast te ondervinden van evenementen, van welke locatie(s) was deze overlast toen afkomstig?
Er waren meerdere antwoorden mogelijk. Per locatie wordt weergeven hoeveel procent van de geënquêteerden overlast heeft ervaren (de resultaten tellen op tot 100% per locatie).
Vraag 11. Heeft u weleens een melding gemaakt bij de gemeente Oldenzaal over overlast van evenementen?
Vraag 12. U heeft aangegeven weleens een melding te hebben gemaakt bij de gemeente Oldenzaal over overlast van een of meerdere evenementen. Hoe heeft u deze melding gemaakt?
Er waren meerdere antwoorden mogelijk. Per medium wordt weergeven hoeveel procent van de geënquêteerden het medium heeft gebruikt om een melding te maken (de resultaten tellen op tot 100% per medium).
Vraag 13. U heeft aangegeven weleens een melding te hebben gemaakt. Heeft u een begrijpelijk antwoord gekregen op uw melding(en)?
Vraag 14. Wilt u verder nog iets kwijt over eventuele hinder die u ondervindt van evenementen en/of het doen van een melding hiervan bij de gemeente?
Vraag 15. Hoe belangrijk vindt u duurzaamheid bij evenementen?
Vraag 16. U heeft aangegeven duurzaamheid belangrijk te vinden bij evenementen. Wat vindt u het meest belangrijk bij evenementen op het gebied van duurzaamheid?
Er waren meerdere antwoorden mogelijk. Per antwoordcategorie wordt weergeven hoeveel procent van de geënquêteerden heeft aangegeven het betreffende aspect als meest belangrijk te zien (de resultaten tellen op tot 100% per antwoord-categorie).
Vraag 17. In welke mate bent u het eens met de volgende stellingen?
Vraag 18. Wilt u nog iets kwijt over een of meerdere van de genoemde stellingen?
Onderstaand de toevoegingen die nog niet eerder tijdens de analyse zijn genoemd:
Vraag 19. Heeft u in het algemeen nog tips of opmerkingen voor ons die wij mee kunnen nemen in ons onderzoek?
BIJLAGE 5 SUBSIDIEREGELING EVENEMENTEN
Deze subsidieregeling heeft als doel om organisatoren van evenementen die een bijdrage leveren aan het op de kaart zetten van Oldenzaal als aantrekkelijke evenementenstad financieel te ondersteunen.
Artikel 2 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Artikel 3 Voorwaarden subsidieaanvraag
Artikel 4 Beoordelingscriteria
Artikel 5 Subsidiebedrag en beoordeling
Het uiteindelijke subsidiebedrag bestaat uit de som van het basissubsidiebedrag en het stimuleringsbedrag:
Stimuleringsbedrag: Het stimuleringsbedrag is een aanvulling op het basissubsidiebedrag en geldt zodra aan de minimale beoordelingseis van basissubsidieregeling wordt voldaan. Het stimuleringsbedrag wordt bepaald op basis van het aantal keer dat de subsidieaanvraag vaker dan 5 keer ‘goed’ scoort op de beoordelingscriteria in artikel 4.
Het uiteindelijke subsidiebedrag is afhankelijk van de omvang van het evenement:
Kleine evenementen: Voor kleine evenementen is het basissubsidiebedrag € 600,- en het stimuleringsbedrag € 75,- per beoordelingscriterium met score ‘goed’. Het stimuleringsbedrag wordt bepaald op basis van het aantal keer dat de subsidieaanvraag vaker dan 5 keer ‘goed’ scoort. Kleine evenementen zijn met name gericht op de lokale bevolking en dragen bij aan de levendigheid in Oldenzaal. Het evenement dient minimaal 100 bezoekers en/of deelnemers te hebben.
Middelgrote evenementen: Voor middelgrote evenementen is het basissubsidiebedrag € 3.000,- en het stimuleringsbedrag € 150,- per beoordelingscriterium met score ‘goed’. Het stimuleringsbedrag wordt bepaald op basis van het aantal keer dat de subsidieaanvraag vaker dan 5 keer ‘goed’ scoort. Middelgrote evenementen hebben een boven lokale/regionale uitstraling. Het evenement draagt bij aan de levendigheid in Oldenzaal en trekt daarnaast aantoonbaar extra bezoekers. Het evenement heeft minimaal 2.000 bezoekers en/of deelnemers.
Grote evenementen: Voor grote evenementen is het basissubsidiebedrag € 8.800,- en het stimuleringsbedrag € 300,- per beoordelingscriterium met score ‘goed’. Het stimuleringsbedrag wordt bepaald op basis van het aantal keer dat de subsidieaanvraag vaker dan 5 keer ‘goed’ scoort. Een groot evenement heeft een regionale, landelijke of internationale uitstraling en is een visitekaartje voor Oldenzaal. Het evenement draagt bij aan de levendigheid in Oldenzaal, aan de naamsbekendheid en trekt aantoonbaar veel extra bezoekers. Het evenement heeft minimaal 10.000 bezoekers en/of deelnemers.
Voorbeelden beoordeling subsidieaanvraag:
Groot evenement scoort 2 keer ‘onvoldoende’, 3 keer ‘voldoende’ en 5 keer ‘goed’. Aanvrager voldoet aan minimale beoordelingseis dus komt in aanmerking voor het basissubsidiebedrag en stimuleringsbedrag, maar ontvangt geen stimuleringsbedrag omdat die niet vaker dan 5 keer ‘goed’ scoort. Oftewel: € 8.800,- (basissubsidiebedrag) + 0 * € 300,- (stimuleringsbedrag) = € 8.800,-.
Klein evenement scoort 1 keer ‘onvoldoende’, 1 keer ‘voldoende’ en 8 keer ‘goed’. Aanvrager voldoet aan minimale beoordelingseis dus komt in aanmerking voor het basissubsidiebedrag én ontvangt voor elke keer dat aanvraag vaker dan 5 keer ‘goed’ scoort het stimuleringsbedrag. Oftewel: € 600,- (basissubsidiebedrag) + 3 * € 75,- (stimuleringsbedrag) = € 825,-.
Subsidie wordt in ieder geval geweigerd als een of meerdere van onderstaande punten van toepassing zijn:
De subsidieaanvraag voor subsidie moet worden ingediend door een door het college beschikbaar gestelde aanvraagformulier en gaat vergezeld met de begroting, een overzicht van reserves en voorzieningen en een activiteitenplan.
Artikel 8 Wijze van toekenning, vaststelling en uitbetaling
Het college beslist binnen 8 weken na ontvangst van volledige subsidieaanvraag of de subsidie aan u wordt beschikt/toegekend. Dit besluit wordt aan u kenbaar gemaakt. De beslissing kan met maximaal 4 weken worden verlengd voor zover de controle op de juistheid van de gegevens daartoe aanleiding geeft.
In de beschikking, het antwoord van de gemeente op de subsidieaanvraag, staat de maximale subsidie voor het betreffende evenement vermeld. De hoogte van dit bedrag wordt bepaald op basis van de door de organisatie ingediende subsidieaanvraag. Voor de verlening en vaststelling van de subsidie gelden de regels van de Algemene subsidieverordening Oldenzaal 2017.
Deze regeling treedt in werking zodra Integraal Evenementenbeleid Oldenzaal is vastgesteld door het college van burgemeesters en wethouders.
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling evenementen Oldenzaal.
BIJLAGE 6 key performance indicatoren
De key performance indicatoren in tabel 9 kunnen worden bij het evalueren van evenementen in Oldenzaal. Ze kunnen gebruikt worden om te toetsen in welke mate evenementen in Oldenzaal bijdragen aan de ambities in de toekomstvisie evenementen 2022 2030 (zie paragraaf 5.2).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-110928.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.