Ontwerp-verkeersbesluit Scheidemakershof; verkeersmaatregelen veilige afwikkeling (expeditie)verkeer

Kenmerk:D230061841

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN NIJMEGEN;

Overwegende,

 

 

dat zich in de woonplaats Nijmegen in de wijk Stadscentrum de Scheidemakershof bevindt;

dat het tracé van de Scheidemakershof vanaf de Augustijnenstraat tot aan Plein 1944 voert en deels onder bebouwing doorloopt;

dat de Scheidemakershof binnen het met roadbarriers afgesloten stadscentrum ligt;

dat het deel van Scheidemakershof vanaf de Augustijnenstraat tot aan de doorgang richting Plein 1944 valt binnen een zone die is afgesloten voor voertuigen, maar tussen 06.00 en 12.00 uur laden en lossen hier is toegestaan en ook fietsers hier mogen rijden;

dat er vanaf de Augustijnenstraat voor de Scheidemakershof een parkeerverbodzone is aangegeven;

dat het deel van Scheidemakershof ter hoogte van de zuidelijke aansluiting op Plein 1944 behoort tot de zone die is aangewezen als voetgangersgebied;

dat van de Scheidemakershof gebruik wordt gemaakt door expeditieverkeer ten behoeve van een aantal omliggende winkels aan Plein 1944, de Augustijnenstraat en de Grote Markt;

dat zich hier verder een fietsenstalling bevindt voornamelijk gebruikt door aanwonenden en werknemers van omliggende winkels;

dat de eigenaar van het voormalige V&D-pand aan de Grote Markt te Nijmegen voornemens is dit pand te herontwikkelen;

dat hiertoe een herziening van het bestemmingsplan in voorbereiding is;

dat de plannen onder meer voorzien in het realiseren van appartementen, flexwerkplekken, ruimte voor horeca en een ondergrondse fietsenstalling;

dat de in- en uitgang van deze fietsenstalling is voorzien aan de zijde van de Scheidemakershof;

dat de herontwikkeling niet voorziet in eigen parkeerplekken voor bewoners in of rond het pand;

dat uitgangspunt is dat vervoer per fiets een belangrijke rol zal vervullen in de mobiliteitsbehoefte van toekomstige bewoners;

dat hier ook in de nieuwe situatie expeditieverkeer plaats blijft vinden;

dat het van belang is dat het expeditieverkeer en het overige verkeer in de Scheidemakershof op een veilige manier plaats kan vinden;

dat vermenging van logistiek verkeer met de verkeersbewegingen van toekomstige bewoners/gebruikers van aanliggende panden zoveel mogelijk voorkomen moet worden;

dat in de nieuwe situatie ter hoogte van de in- en uitgang van de ondergrondse fietsenstalling in de Scheidemakershof een verkeersveilige ontsluiting noodzakelijk wordt geacht;

dat het gewenst is verkeersmaatregelen te treffen om hier bij te dragen aan een veilige verkeerssituatie;

dat er een verkeerskundige rapportage is gemaakt van de huidige en toekomstige verkeerssituatie in de Scheidemakershof;

dat in deze rapportage mogelijke knelpunten zijn benoemd die in de toekomstige situatie voor onveilige verkeerssituaties kunnen zorgen;

dat het hier voornamelijk gaat om situaties rond onoverzichtelijke en blinde hoeken en om de combinatie van fietsers en (manoeuvrerend) expeditieverkeer;

dat volgens de verkeerskundige rapportage door de volgende maatregelen wordt bijgedragen aan een veilige verkeerssituatie in de Scheidemakershof:

 

  • -

    aanwijzen van een vrije zone van voertuigen en obstakels van 4 meter breed langs de gehele gevel van de bouwontwikkeling

  • -

    aanwijzen van 4 laad- en losplekken voor vrachtverkeer

  • -

    instellen van een verbod stil te staan (stopverbod) buiten de laad- en losplekken

 

dat daarnaast nog wordt genoemd dat via fysieke maatregelen, een opvallende weginrichting en het creëren van bewustwording bij bewoners en leveranciers kan worden bijgedragen aan een veilige verkeerssituatie;

dat middels de verkeersvrije en obstakelvrije zone fietsers en voetgangers voldoende ruimte hebben om de verkeerssituatie te beoordelen en hun gedrag hier op aan te passen;

dat er op deze wijze bovendien voldoende opstelruimte beschikbaar is om kruisend (vracht)verkeer voor te laten gaan;

dat met de aanwijzing van de laad- en losplaatsen expeditieverkeer een duidelijke plek op de weg wordt geboden en overige verkeersdeelnemers daarmee rekening kunnen houden;

dat met een stopverbod buiten de laad- en losplekken de centrale as van de Scheidemakershof vrij blijft voor het overige verkeer;

dat genoemde maatregelen nadat de bouwontwikkeling is gerealiseerd worden aangeduid door het aanbrengen van een fysieke afscheiding, markering en het plaatsen van verkeersborden;

dat aanvullend hierop de verkeersvrije strook van 4 meter breed langs de gevel van de bouwontwikkeling op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt aangewezen als gebied waar het permanent verboden is (brom)fietsen buiten de daarvoor aangewezen stallingsvoorzieningen te plaatsen;

dat hiervoor het bestaande stallingsverbod in de binnenstad moet worden aangepast en dit wordt meegenomen bij de eerstvolgende aanpassing van de APV;

dat met deze maatregelen wordt bijgedragen aan een overzichtelijke verkeerssituatie in de Scheidemakershof en de verkeersveiligheid hiermee wordt bevorderd;

dat in dit geval een groter belang wordt toegekend aan een verkeersveilige afwikkeling van verkeer in de Scheidemakershof middels de maatregelen in dit besluit, dan aan het realiseren van deze bouwontwikkeling zonder deze verkeersmaatregelen;

dat de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, om weggebruikers en passagiers te beschermen en om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen;

dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

dat terzake overleg met de verkeersadviseur en tevens de gemachtigde van de korpschef van de politie-eenheid Oost-Nederland heeft plaatsgevonden;

gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

 

besluiten:

 

nadat het bestemmingsplan onherroepelijk is en de bouwontwikkeling in het gebied tussen de Grote Markt en de Scheidemakershof is gerealiseerd

 

  • I.

    middels een fysieke afscheiding voertuigen en obstakels te weren op een strook van 4 meter breed aan de noordzijde van de Scheidemakershof langs de gehele gevel van de hier te realiseren bouwontwikkeling;

  • II.

    door het plaatsen van borden E7 als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) 4 parkeerplaatsen in de Scheidemakershof aan te wijzen als gelegenheid voor het laden en lossen van goederen;

  • III.

    door het aanbrengen van borden E2 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 een verbod stil te staan (stopverbod) in te stellen in de Scheidemakershof tussen de Augustijnenstraat en de 2 meest oostelijk gelegen laad- en losplaatsen in de Scheidemakershof;

 

Een en ander zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening d.d. 15-01-2023

 

Nijmegen, 24 januari 2023

Het college van burgemeester en wethouders van Gemeente Nijmegen,

gemeentesecretaris burgemeester

Mededelingen

Zienswijze

Dit ontwerp-besluit ligt gedurende zes weken na heden voor eenieder ter inzage bij de Informatiebalie in de Stadswinkel, Mariënburg 75 Nijmegen (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur en op donderdag van 09.00-20.00 uur).

Gedurende deze termijn kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht door belanghebbenden een zienswijze op dit ontwerp besluit worden ingediend bij Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, t.a.v. R.P.J. van der Straaten, postbus 9105, 6500 HG Nijmegen.

U kunt uw zienswijze ook online doorgeven. Ga naar https://www.nijmegen.nl (zoek op ‘zienswijze doorgeven’). Inloggen met DigiD - of voor bedrijven met E-herkenning - is hierbij verplicht. Ook kan een afspraak voor een 1 op 1 gesprek gepland worden. Mail dan naar feniks@nijmegen.nl of bel naar 14 024 en vraag naar René van der Straaten (senior projectleider).

Naar boven