Derde Wijzigingsbesluit Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Arnhem 2020

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS EN DE BURGEMEESTER VAN ARNHEM;

 

Overwegende dat actualisatie en verduidelijkingen van bevoegdheden aanleiding vormen het bestaande Algemeen Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit aan te passen;

 

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

B E S L U I T E N:

 

vast te stellen het Derde besluit tot wijziging van het Algemeen Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Arnhem 2020:

 

 

Artikel I Wijzigingen

In het Algemeen Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Arnhem 2020, 19 november 2019, zaaknummer 152988, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

 

  • A.

    In artikel 1 wordt de uitleg van het begrip ‘clustermanager’ gewijzigd: de zinsnede ‘de leidinggevenden van de eenheden waaruit de ambtelijke organisatie is opgebouwd’ wordt vervangen door ‘de leidinggevenden van de volgende clusters uit de ambtelijke organisatie’;

  • B.

    Artikel 3, vierde lid wordt verwijderd, waardoor de opvolgende leden worden hernummerd;

  • C.

    In de bijlage behorende bij het Algemeen Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Arnhem 2020 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

    • a.

      In de algemene bevoegdheden, nummer 1 wordt achter het woord taken toegevoegd:’ , daaronder begrepen het doen van aangifte bij de politie’;

    • b.

      In de algemene bevoegdheden nummer 7 wordt achter het woord subsidiënten toegevoegd:’, daaronder begrepen de afwikkeling en verantwoording’;

    • c.

      In de bevoegdheden geschillen en geschilbeslechting wordt in nummer 5 na het woord bezwaarschriftencommissie wordt toegevoegd: ‘of het bezwaarschrift door middel van ambtelijk horen wordt afgedaan’

    • d.

      De personele bevoegdheden worden als volgt gewijzigd:

 

Personele bevoegdheden

was

wordt

 

Het nemen van beslissingen en het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van de individuele personele aangelegenheden van andere werknemers dan de gemeentesecretaris en met uitzondering van de werknemers van de Rekenkamer.

Het nemen van beslissingen en het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van de individuele personele aangelegenheden van andere werknemers dan de gemeentesecretaris en met uitzondering van de werknemers van de Rekenkamer.

 

Het nemen van beslissingen over werving, selectie en indiensttreding van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

Het nemen van beslissingen over werving, selectie en indiensttreding van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

 

Het aangaan en wijzigen van arbeidsovereenkomsten van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

Het nemen van beslissingen tot het aangaan, wijzigen en beëindigen (artikel 7:669, 7: 676 en 7: 677 BW) van arbeidsovereenkomsten van werknemers niet zijnde de gemeentesecretaris en alle daarmee samenhangende voorbereidende of uitvoerende handelingen.

 

Het nemen van beslissingen tot ontslag wegens dringende reden, over schorsing of andere vormen van (disciplinaire) maatregelen ten aanzien van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

Het nemen van beslissingen over schorsing of andere vormen van (disciplinaire of orde-)maatregelen (zoals ontzeggen toegang tot werklocaties, afsluiten accounts) ten aanzien van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

 

  • Het nemen van beslissingen ten aanzien van inhuur van andere werknemers dan

de gemeentesecretaris.

Het nemen van beslissingen ten aanzien van de inhuur van derden, niet zijnde de gemeentesecretaris onder meer op basis van uitzendovereenkomsten, overeenkomsten van opdracht als bedoeld in artikel 7:400 BW, payroll en detachering.

 

Het afnemen van de eed of belofte ten behoeve van indiensttreding van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

Het afnemen van de eed of belofte ten behoeve van indiensttreding van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

 

  • Het nemen van beslissingen ten aanzien van overeenkomsten over beëindiging van een dienstverband van andere werknemers dan de gemeentesecretaris (vertrekregeling)

Het nemen van beslissingen ten aanzien van overeenkomsten over beëindiging van een dienstverband van andere werknemers dan de gemeentesecretaris (vaststellingsovereenkomst).

Oud 8

Het nemen van beslissingen ten aanzien van de beëindiging van het dienstverband op de in het Burgerlijk Wetboek genoemde gronden ten aanzien van andere werknemers dan de gemeentesecretaris alsmede de voorbereidende en uitvoerende handelingen daartoe. (incl verzoek om toestemming UWV voor ontslag.

Vervalt; samengevoegd in nummer 3

 

Het toekennen van gratificaties aan andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

Het toekennen van gratificaties aan andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

 

Het afnemen van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus (zoals functionerings-, beoordelings- en Kompasgesprekken) van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

Het afnemen van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus (zoals functionerings-, beoordelings- en Kompasgesprekken) van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

 

Het aanwijzen van vertrouwenspersonen.

Het aanwijzen van vertrouwenspersonen.

 

 

Het aanwijzen van werknemers voor werkzaamheden bij buitengewone omstandigheden (crisisorganisatie) als bedoeld in artikel 11.6 CAO.

 

Het nemen van beslissingen ten aanzien van bezuiniging en reorganisatie, met uitzondering van de volgende beslissingen:

  • besluiten die wijziging brengen in de status van enig dienstonderdeel (commissie ex artikel 83 Gemeentewet, stichtingsvorm, NV-vorm, overdracht aan rijk/provincie e.d.);

besluiten die inhouden een overneming van een (deel van een) rechtspersoon.

Het nemen van beslissingen ten aanzien van bezuiniging en reorganisatie, met uitzondering van de volgende beslissingen:

besluiten die wijziging brengen in de status van enig dienstonderdeel (commissie ex artikel 83 Gemeentewet, stichtingsvorm, NV-vorm, overdracht aan rijk/provincie e.d.);

besluiten die inhouden een overneming van een (deel van een) rechtspersoon.

 

Het toepassen van hardheidsclausules van (uitvoerings) regels die zijn opgenomen in het Personeelshandboek, inclusief de Cao Gemeenten

Het toepassen van hardheidsclausules van (uitvoerings) regels die zijn opgenomen in het Personeelshandboek, inclusief de Cao Gemeenten

 

Het voeren van verweer bij beschikkingen afkomstig van derden (bv UWV) en het aanwijzen van gevolmachtigden.

Het indienen van bezwaar en het voeren van verweer bij beschikkingen afkomstig van derden (bv UWV) en het aanwijzen van gevolmachtigden.

 

 

Het nemen van besluiten tot invoering, wijziging of intrekking van personeelsbeleid of van een lokale personele regeling.

 

 

Het nemen van beslissingen ten aanzien van het uitlenen via detachering van werknemers niet zijnde de gemeentesecretaris.

 

 

Het aangaan, wijzigen en beëindigen van stageovereenkomsten als bedoeld in artikel 2.9 van de Cao Gemeenten en werkervaringsovereenkomsten als bedoeld in artikel 2.8 van de Cao Gemeenten.

 

 

Het nemen van beslissingen over aangelegenheden zoals genoemd in paragraaf 1 van hoofdstuk 9 van de Cao gemeenten (werk-naar-werk-traject).

 

 

Het namens de gemeente indienen van verzoek om toestemming, indienen van stukken, voeren van verweer en aanwijzen van gevolmachtigden bij procedures voor de Cao ontslagcommissie zoals bedoeld in artikel 9.15 Cao Gemeenten en het van toepassing zijnde reglement.

 

 

Het vaststellen van een werktijdenregeling als bedoeld in artikel 5.2 Cao Gemeenten.

 

 

Het verrekenen en verhalen van vorderingen in het kader van personele trajecten (zoals kosten en boetes)

 

 

Het geven van toestemming aan de werknemer voor het verrichten van nevenwerkzaamheden en het verbinden van voorwaarden daaraan, zoals bedoeld in de Regeling nevenwerkzaamheden.

 

 

Het vragen van advies, voeren van verweer, aanwijzen van gevolmachtigden en/of het nemen van besluiten na advies van de Cao geschillencommissie als bedoeld in art. 11.5 van de Cao Gemeenten en het van toepassing zijnde reglement.

 

 

Het nemen van besluiten over toekenning, wijziging en intrekking van gemeentelijke uitkeringen als bedoeld in hoofdstuk 10 Cao Gemeenten alsmede het toepassen van maatregelen ten aanzien van (ex-) werknemers

 

 

 

  • a.

    In de bestuursrechtelijke bevoegdheden nummer 2 wordt de zinsnede ‘informatie als bedoeld in hoofdstuk III van de Wet openbaarheid van bestuur’ vervangen door ‘publieke informatie als bedoeld in artikel 4.1, eerste lid, van de Wet open overheid’;

  • b.

    In de specifieke bevoegdheden worden de nummers 5, 45 en 64 verwijderd;

  • c.

    In de specifieke bevoegdheden wordt nummer 65 verplaatst naar nummer 49;

 

Artikel II Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Derde Wijzigingsbesluit Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Arnhem 2020’;

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 10 januari 2023,

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

De burgemeester,

Naar boven