Gedoogbeslissing noodopvang Heidebloemstraat 15, Markt 20 en Bremweg te Schijndel

Gedoogbeslissing noodopvang

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meierijstad besluit:

1. een tijdelijke noodopvang voor vluchtelingen en/of asielzoekers op de adressen:

a. Heidebloemstraat 15, 5482 ZA te Schijndel;

b. Markt 20, 5482 NG te Schijndel;

c. Perceel SDL met nummer 523, sectie M (Bremweg, grenzend aan het sportcomplex)te Schijndel.

onder voorwaarden te gedogen:

2. deze gedoogbeslissing ter informatie te doen toekomen aan de gemeenteraad.

3. deze gedoogbeslissing in ieder geval (elektronisch) bekend te maken in het Gemeenteblad en in het huis-aan-huisblad “Mooi Schijndel”.

Aanleiding

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (hierna: COA) kan de toestroom van vluchtelingen en/of asielzoekers niet aan en heeft een groot tekort aan opvanglocaties. Alle gezochte oplossingen, leidden niet tot een situatie die onder controle is. Er is op dit moment dan ook sprake van een crisissituatie. De Rijksoverheid (staatssecretaris) heeft de veiligheidsregio’s de opdracht gegeven om met spoed geschikte opvanglocaties beschikbaar te stellen. In navolging daarvan heeft de veiligheidsregio de gemeenten verzocht om verantwoordelijkheid te nemen om vluchtelingen/asielzoekers tijdelijk te voorzien van opvang. Op humanitaire gronden en vanuit maatschappelijk oogpunt is de gemeente Meierijstad bereid om een bijdrage te leveren aan de tijdelijke crisisnoodopvang van vluchtelingen en/of asielzoekers. Voor de realisatie van deze opvang is een omgevingsvergunning vereist waarvoor een procedure dient te worden doorlopen die enige tijd en zorgvuldigheid vergt. Deze noodopvang is echter acuut en per direct nodig.

Planologisch kader

Locatie Heidebloemstraat 15, 5482 ZA te Schijndel

Voor deze locatie gelden de bestemmingsplannen;

· Paraplubestemmingsplan parkeren;

· Harmonisatie van diverse regelingen – laaghangend fruit;

· Bedrijventerreinen.

De grond waarop de opvanglocatie zal worden gesitueerd heeft de bestemming ‘Bedrijventerrein -2’. Op basis van de regels van deze bestemming, kunnen gebouwen en gronden niet gebruikt worden voor de opvang van vluchtelingen en/of asielzoekers.

Locatie Markt 20, 5482 NG te Schijndel

Voor deze locatie gelden de bestemmingsplannen;

· Paraplubestemmingsplan parkeren;

· Harmonisatie van diverse regelingen – laaghangend fruit;

· Plancontour Centrum 2009.

De grond waarop de opvanglocatie zal worden gesitueerd heeft de bestemming ‘Maatschappelijke doeleinden’. Op basis van de regels van deze bestemming, kunnen gebouwen en gronden niet gebruikt worden voor de opvang van vluchtelingen en/of asielzoekers.

Perceel SDL met nummer 523, sectie M (Bremweg, grenzend aan het sportcomplex) te Schijndel

Voor deze locatie gelden de bestemmingsplannen;

· Paraplubestemmingsplan parkeren;

· Harmonisatie van diverse regelingen – laaghangend fruit;

· Landelijk gebied inclusief Herijking.

De grond waarop de opvanglocatie zal worden gesitueerd heeft de bestemming ‘Agrarisch met waarden – Open landschap’. Op basis van de regels van deze bestemming, kunnen gebouwen en gronden niet gebruikt worden voor de opvang van vluchtelingen en/of asielzoekers. Om medewerking te verlenen moet met een omgevingsvergunning worden afgeweken van het bestemmingsplan. Voor het toestaan van het gebruik van deze locaties als tijdelijke noodopvanglocatie, is een omgevingsvergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) vereist. Onderzocht is in hoeverre er een juridische basis kan worden gecreëerd, op grond waarvan de tijdelijke opvang kan worden gerealiseerd. Dit is voor nu niet direct mogelijk, omdat er onvoldoende tijd is om de planologische procedure te doorlopen. Er dient onder grote tijdsdruk noodopvang te worden gecreëerd. Gelet op de urgentie en ernst van de opvangproblematiek kan deze procedure niet worden afgewacht.

Beginselplicht tot handhaving

Het is vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State dat het bevoegd gezag, in dit geval het college van burgemeester en wethouders van Meierijstad, bij de overtreding van wettelijke voorschriften in beginsel verplicht is om handhavend daartegen op te treden. Onder bijzondere omstandigheden kan worden afgezien van handhavend optreden en kan de strijdigheid met wet- en regelgeving tijdelijk worden gedoogd.

Volgens relevante rechtspraak is gedogen aanvaardbaar indien:

· het gedogen beperkt is in omvang en/of tijd;

· het gedogen expliciet bij een besluit gebeurd;

· sprake is van een zorgvuldige en kenbare belangenafweging;

· duidelijke voorwaarden aan het gedogen worden gesteld;

· regelmatig wordt bezien of de situatie zodanig is dat gedogen nog gerechtvaardigd is en of aan de voorwaarden die aan het gedogen zijn gesteld wordt voldaan.

Voorts dient het gedogen beperkt te blijven tot drie uitzonderingssituaties, te weten:

1. overmachts- en overgangssituaties (waaronder concreet zicht op legalisatie);

2. situaties waarin handhavend optreden onevenredig is in verhouding tot de daarmee te dienen belangen;

3. Zwaarwegende belangen nopen tot een gedoogsituatie.

Belangenafweging

Op dit moment is er een acute en dringende behoefte aan voldoende locaties verspreid over het land waar vluchtelingen en/of asielzoekers (tijdelijk) kunnen worden opgevangen. Het college van burgemeester en wethouders van Meierijstad is van mening dat sprake is van een zwaarwegend humanitair belang waardoor deze tijdelijke gedoogsituatie noodzakelijk is. Dat belang weegt volgens het college in dit geval zwaarder dan het belang van handhaving van de toepasselijke regels van het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Wel hecht de gemeente Meierijstad zeer veel waarde aan het belang van de inwoners van Meierijstad en de gebruikers van de noodopvang en spant zij zich in om overlast en onveilige situaties te voorkomen (waaronder beveiliging, onderwijs en dagbesteding).

 

Legalisatie

We gaan onderzoeken of we met een tijdelijke omgevingsvergunning de situaties kunnen legaliseren. Legalisering betekent echter wel dat er een vergunningprocedure doorlopen moet worden. En ook het doorlopen van een tijdelijke vergunningenprocedure kost tijd. Deze tijd hebben wij niet. Mensen wachten op een verblijfplaats. Het is daarom vanuit het humanitaire oogpunt noodzakelijk dat wij eerst een gedoogbeslissing nemen. En daarna de legalisatiemogelijkheid onderzoeken.

Op 28 februari 2023 heeft de gemeente Meierijstad een verzoek ontvangen voor een omgevingsvergunning voor de tijdelijke opvanglocatie. We kijken zo snel mogelijk of een tijdelijke omgevingsvergunning verleend kan worden. De gemeente Meierijstad is van mening dat op grond van de nu bekende gegevens zich de mogelijkheid voordoet om planologische medewerking te verlenen aan de vestiging van een tijdelijke noodopvang voor vluchtelingen en/of asielzoekers d.m.v. een omgevingsvergunning voor het afwijkend gebruik van het bestemmingsplan.

De gemeente Meierijstad is bereid onder voorwaarden een gedoogbeschikking af te geven voor de periode dat de aanvraag om een omgevingsvergunning in behandeling is om uiteindelijk tot een legale situatie te komen.

Besluit

Gelet op het voorgaande waaruit blijkt dat de behoefte aan tijdelijke noodopvang zeer dringend en acuut is, besluit het college van burgemeester en wethouders van Meierijstad om te gedogen dat, in strijd met het ter plaatse geldende bestemmingplannen zijnde het perceel, gronden en/of gebouwen, gelegen aan onderstaande adressen tijdelijk als noodopvang locaties te worden gebruikt:

1. Heidebloemstraat 15, 5482 ZA te Schijndel;

2. Markt 20, 5482 NG te Schijndel;

3. Perceel SDL met nummer 523, sectie M (Bremweg) te Schijndel.

Voorwaarden

Aan deze gedoogbeslissing verbindt het college van burgemeester en wethouders de volgende voorwaarden:

1. Deze gedoogbeslissing geldt voor de periode dat de aanvraag voor de benodigde omgevingsvergunning in behandeling is. Dit houdt in dat deze gedoogbeslissing vervalt na het in werking treden van de benodigde omgevingsvergunning, dan wel de inwerkingtreding van een besluit tot weigering van de omgevingsvergunning. Indien de werking van de omgevingsvergunning wordt geschorst vanwege een rechterlijke beslissing, herleeft degedoogbeslissing gedurende de periode dat de werking van de omgevingsvergunning is geschorst;

2. Het gebouw dient ten tijde van de ingebruikname te voldoen aan alle eisen van het Bouwbesluit, met name op het gebied van volksgezondheid en (brand)veiligheid. Voor de aanpassingen aan het gebouw dient voorafgaand aan de ingebruikname een opleveringscontrole plaats te vinden door bouw- en woningtoezicht en de brandweer;

3. Deze gedoogbeslissing vervalt als blijkt dat het perceel en het gebouw wordt gebruikt in strijd met het gebruik zoals voorgeschreven in deze gedoogbeslissing;

4. Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich het recht voor om de voorliggende gedoogbeslissing op enig moment, als de omstandigheden naar zijn oordeel hierom vragen, in te trekken;

5. Het college van burgemeester en wethouders kan aanvullende voorwaarden stellen.

Rechtsmiddelen

Tegen een gedoogbeslissing of intrekking daarvan kan geen bezwaar worden gemaakt of beroep worden ingesteld. Een gedoogbeslissing is geen besluit als bedoeld in de Awb. Alleen tegen Awb-besluiten kan bezwaar worden gemaakt en beroep worden ingesteld.

Vragen en informatie

Hebt u over deze brief nog vragen, dan kunt u contact opnemen met de mevrouw L. van der Swaluw, projectleider Opvang Ontheemden. Zij is bereikbaar via algemene telefoonnummer 14 0413. Wij hebben de zaak geregistreerd onder nummer OV-2023-0167.

Met vriendelijke groet,

Burgemeester en wethouders van de gemeente Meierijstad

De secretaris, drs. M.G.C. Wilms-Wils RA

De burgemeester, ir. C.H.C. van Rooij

Naar boven