Verkeersbesluit 23.002 Proef inrijdverbod Grote Hout- of Koningsweg te Velsen-Noord

 

Kenmerk: 23.002

Datum: 09-03-2023

 

 

Burgemeester en wethouders van Velsen;

 

gelet op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet en het mandaatbesluit van 10 januari 2012;

 

Overwegende dat:

  • Velsen-Noord is gelegen in de gemeente Velsen;

  • de woonkern van Velsen-Noord wordt omgeven door bedrijventerreinen;

  • de bedrijventerreinen aan de westkant van Velsen-Noord ontsloten worden door de Wenckebachstraat en vervolgens de N197;

  • de bedrijventerreinen aan de oostkant van Velsen-Noord worden ontsloten via de Leeghwaterweg/Lijndenweg en de Velsertraverse;

  • het bedrijventerrein aan de zuidkant van Velsen-Noord wordt ontsloten via de Concordiastraat-Noordersluisweg-Staalhavenweg-Wenckebachstraat-N197 en via de Concordiastraat-Wijkermeerweg-Basisweg-Leeghwaterweg/Lijndenweg-Velsertraverse;

  • de Velsertraverse één van de wegvakken is van de N197;

  • de Velsertraverse de verbinding is naar de A22;

  • direct na de oprit naar de A22 in zuidelijke richting de Velsertunnel is gelegen;

  • de woonkern van Velsen-Noord omsloten wordt door de gebiedsontsluitingswegen Wenckebachstraat, de Concordiastraat met een maximale snelheid van 50 km/uur, de Velsertraverse met een maximale snelheid van 50 en 60 km/uur en de stroomweg A22 met een maximale snelheid van 100 km/uur;

  • de wegen binnen de woonkern Velsen-Noord erftoegangswegen zijn met een maximale snelheid van 30 km/uur;

  • de Wijkerstraatweg de woonkern Velsen-Noord onstluit aan de noordkant en aansluit op de Velsertraverse;

  • de Grote- Hout of Koningsweg de woonkern Velsen-Noord onstluit aan de westkant en aansluit op de Wenckebachstraat;

  • de Vletterliedenstraat de woonkern Velsen-Noord onstluit aan de zuidkant en aansluit op de Concordiastraat;

  • op de Wenckebachstraat en de Velsertraverse met name in de spitsen sprake is van grote drukte;

  • hierdoor een deel van het verkeer met name afkomstig van de westelijke bedrijventerreinen via de woonkern Velsen-Noord naar de Velsertraverse rijdt;

  • dit tot veel overlast leidt in de woonkern Velsen-Noord;

  • dit een negatieve invloed heeft op de leefbaarheid in het dorp;

  • bij congestie in de Velsertunnel het hele dorp vast staat;

  • uit kentekenonderzoek is gebleken dat tussen 15:00-17:00 het aandeel sluipverker het grootst is;

  • uit kentekenonderzoek is gebleken dat in de middagspits tussen 15:00-17:00 zonder dat er sprake is van congestie in de Velsertunnel gemiddeld 500 motorvoertuigen zijnde ca. 75% van het verkeer dat via de Grote Hout- of Koningsweg het dorp inrijdt en binnen beperkt tijdsbestek via de Wijkerstraatweg het dorp weer uitrijdt en derhalve als sluipverkeer kan worden aangemerkt;

  • uit kentekenonderzoek is gebleken dat in de middagspits zonder dat er sprake is van congestie in de Velsertunnel gemiddeld 130 motorvoertuigen zijnde ca. 50% van het verkeer dat via de Vletterliedenstraat het dorp inrijdt binnen beperkt tijdsbestek via de Wijkerstraatweg het dorp weer uitrijdt en derhalve als sluipverkeer kan worden aangemerkt;

  • in 2019 door het wijkplatform Velsen-Noord een enquette onder de bewoners van Velsen-Noord is gehouden waarbij ook een onderdeel ging over het sluipverkeer door Velsen-Noord;

  • hieruit naar voren kwam dat het sluipverkeer leidt tot veel ergernis en hinder;

  • een eerdere proef om het verkeer vanuit de westeljk bedrijventerreinen bij filevorming op de Wenckebachstraat om te leiden via de Concordiastraat-Wijkermeerweg-Basisweg-Leeghwaterweg/Lijndenweg niet geleidt heeft tot zichtbare vermindering van het sluipverkeer;

  • op korte termijn het niet mogelijk is de doorstroming op de N197-Velsertunnel aanzienlijk te verbeteren;

  • met het voormalig wijkplatform Velsen-Noord is gesproken over mogelijke oplossingen om op korte termijn het sluipverkeer tegen te gaan;

  • de verwachting is dat extra verkeersremmende maatregelen in het dorp niet zullen leiden tot significante vermindering van het sluipverkeer;

  • het afsluiten van de Grote Hout- of Koningsweg (in één richting) tijdens de middagspits (15:00-17:00) wordt gezien als een mogelijke oplossing voor het tegengaan van sluipverkeer;

  • door middel van een pilot van drie maanden dit proefondervindelijk kan worden vastgesteld;

  • uit tellingen is gebleken dat gemiddeld 180 motorvoertuigen van het inkomende verkeer via de Grote Hout- of Koningsweg een bestemming heeft in de woonkern Velsen-Noord;

  • dit inkomende verkeer benadeeld wordt door de maatregel;

  • gezien de overlast van het sluipverkeer dit acceptabel wordt geacht;

  • gedurende de proef eerst wordt vastgesteld wat de effecten zijn op het voorkomen van sluipverkeer en de bereikbaarheid van Velsen-Noord, voordat wordt toegewerkt naar een mogelijk defitinieve situatie;

  • in een mogelijk definitieve situatie ook gekeken zal worden naar het efficient handhaven van de geslotenverklaring met behulp van een kentekencamera, waarmee de mogelijkheid wordt gecreëerd ook te gaan werken met een ontheffing voor het inrijverbod;

  • het bedrijf Vattenfall is gevestigd aan de Hoflaan;

  • tijdens de proef er diverse bouw- en infraprojecten plaatsvinden in Velsen-Noord;

  • vrachtverkeer ten behoeve van deze projecten en ten behoeve van Vattenfall via de Grote Hout- of Koningsweg het dorp in dienen te rijden;

  • vrachtverkeer ten behoeve van deze projecten en ten behoeve van Vattenfall derhalve wordt uitgezonderd van deze maatregel;

  • aangezien de maatregel pas om 15:00 van kracht is, is de verwachting dat de hoeveelheid vrachtverkeer ten behoeve van deze projecten beperkt zal zijn;

  • gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • gelet op artikel 24 van het BABW overleg met de politie heeft plaatsgevonden over het onderstaande besluit.

 

Besluiten:

  • een inrijverbod voor alle motorvoertuigen gedurende drie maanden in te stellen op de Grote Hout- of Koningsweg ten zuiden van het Guldenwagenplantsoen in Velsen-Noord gedurende de middagspits van 15:00-17:00 op werkdagen, door middel van het plaatsen van bord C12 met onderbord ma t/m vr 15:00-17:00 u zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

  • het vrachtverkeer ten behoeve van Vattenfall en ten behoeve van bouw- en infraprojecten in het dorp Velsen-Noord van deze maatregel uit te zonderen door middel van het plaatsen van een onderbord uitgezonderd vrachtverkeer Vattenfall en bouwprojecten dorpskern Velsen-Noord;

 

Burgemeester en wethouders van Velsen,

De secretaris, De burgemeester.

 

Mededelingen:

Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze.

Belanghebbenden kunnen ingevolge de Algemene wet bestuursrecht binnen een termijn van 6 weken na de datum waarop het besluit elektronisch is bekend gemaakt in het digitale Gemeenteblad, schriftelijk (postbus 465, 1970 AL IJmuiden) dan wel langs elektronische weg (elektronisch formulier op www.velsen.nl; werkt alleen in combinatie met inloggen via DigiD) een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Velsen.

Naar boven