Gemeente Peel en Maas - Verkeersbesluit – Opheffen inhaalverbod, adviessnelheid 60 km/uur en voorrangsweg /vaststellen maximumsnelheid 60 km/uur en voorrangskruispunten/ Meijelseweg/Heldensedijk – Meijel/Beringe

Kenmerk

Zaaknummer 1894/2023/2705703

Documentnummer 1894/2023/2705709

Burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit, ben ik bevoegd dit verkeersbesluit namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas te nemen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:

Wetgeving

De grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:

  • Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);

  • Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

  • Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);

  • Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Doelstelling en motivering

Doelstelling

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers is het gewenst op de Heldensedijk en Meijelseweg tussen Beringe en Meijel:

  • de maximumsnelheid op 60 km/uur vast te stellen;

  • de adviessnelheid 60 km/uur op te heffen;

  • de voorrangsweg op te heffen en voorrangskruispunten in te stellen;

  • het inhaalverbod (deels) op te heffen.

Motivering

Hierbij is het volgende overwogen:

  • Dat groot onderhoud aan de Heldensedijk en Meijelseweg (beide buiten de bebouwde kom) moet plaatsvinden;

  • Dat dit groot onderhoud de mogelijkheid biedt om opnieuw naar de functie en inrichting van beide wegen te kijken;

  • Dat de Heldensedijk en Meijelseweg qua vorm, functie en gebruik de kenmerken van een gebiedsontsluitingsweg hebben;

  • Dat in het verleden maatregelen zijn genomen om doorgaand (vracht)verkeer door de dorpskernen van Beringe en Meijel te verminderen;

  • Dat toen geen aanpassing van de weginrichting van de Heldensedijk en Meijelseweg heeft plaatsgevonden, waardoor beide wegen nog steeds als gebiedsontsluitingsweg worden gebruikt;

  • Dat uit verkeerstellingen blijkt dat de etmaalintensiteit op de Heldensedijk en Meijelseweg ca. 6.000 motorvoertuigen en ca. 200 fietsers bedraagt;

  • Dat op netwerkniveau de route Heldensedijk – Meijelseweg een hoofdverbinding is tussen de kernen Beringe en Meijel;

  • Dat doorgaand verkeer gebruik kan maken van de hoofdwegenstructuur over de regionale gebiedsontsluitingswegen N275 en N279;

  • Dat de Heldensedijk en Meijelseweg daarnaast een functie hebben voor het ontsluiten van de aanwezige percelen langs beide wegen;

  • Dat de Heldensedijk en Meijelseweg qua functie feitelijk erftoegangswegen zijn;

  • Dat in de huidige situatie de maximumsnelheid op de Heldensedijk en Meijelseweg 80 km/uur bedraagt;

  • Dat op erftoegangswegen buiten de bebouwde kom de maximumsnelheid 60 km/uur bedraagt;

  • Dat door het verlagen van de maximumsnelheid naar 60 km/uur de verkeersveiligheid op – en de leefbaarheid langs – beide wegen verbetert;

  • Dat ter ondersteuning van deze maximumsnelheid de weginrichting wordt aangepast;

  • Dat de rijbaan opnieuw geprofileerd wordt waarbij de dubbele asstreep (inhaalverbod) verdwijnt met uitzondering van het wegvak Meijelseweg huisnummer 80 – Heldensedijk huisnummer 29 (brug) en Heldensedijk huisnummers 17 – 19 (bocht);

  • Dat ter ondersteuning van de nieuwe maximumsnelheid diverse snelheidsremmende maatregelen worden aangelegd;

  • Omdat over de Heldensedijk en Meijelseweg een busroute loopt en beide wegen ook gebruikt worden door landbouwverkeer is gekozen om snelheidsremmende plateaus in plaats van verkeersdrempels aan te leggen;

  • Dat door het verlagen van de maximumsnelheid naar 60 km/uur de noodzaak om de adviessnelheid 60 km/uur ter plaatse van de brug en de bocht in de Heldensedijk in stand te houden verdwijnt;

  • Dat vanwege het krappere wegprofiel ter hoogte van de brug over het Kanaal van Deurne en de bocht in de Heldensedijk tussen huisnummers 17 en 19 het wenselijk is dat op deze plaatsen een inhaalverbod blijft gelden;

  • Dat de Heldensedijk en Meijelseweg zijn aangewezen als voorrangsweg;

  • Dat vanwege de relatief lage verkeersintensiteiten op de zijwegen van de Heldensedijk en Meijelseweg het wenselijk is dat op de kruispunten een voorrangsregeling van kracht blijft;

  • Dat door het instellen van voorrangskruispunten in plaats van een voorrangsweg wordt het attentieniveau van weggebruikers bij nadering van de kruispunten vergroot;

  • Dat op voorrangswegen buiten de bebouwde kom niet geparkeerd mag worden;

  • Dat na het opheffen van de Heldensedijk en Meijelseweg als voorrangsweg op de rijbaan geparkeerd mag worden;

  • Omdat de percelen langs de Heldensedijk en Meijelseweg allemaal over voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein beschikken is er echter geen reden te veronderstellen dat dit zal gebeuren.

O verleg

Onderhavige verkeersmaatregelen zijn besproken met de politie. De politie heeft ingestemd met deze verkeersmaatregelen. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het BABW.

Belangenafweging

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregelen, dan wel dat door de verkeersmaatregelen onduidelijke verkeerssituaties zullen ontstaan.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    Door het verwijderen van de verkeersborden A03-60 uit bijlage I van het RVV 1990 de adviessnelheid 60 km/uur op de Heldensedijk ter hoogte van de brug op te heffen;

  • 2.

    Door het verwijderen van de verkeersborden B1 en B2 uit bijlage I van het RVV 1990 de Heldensedijk en Meijelseweg als voorrangsweg op te heffen;

  • 3.

    Door het verwijderen van de dubbele asmarkering het inhaalverbod op de Heldensedijk en Meijelseweg op te heffen, met uitzondering van de wegvakken Meijelseweg huisnummer 80 – Heldensedijk huisnummer 29 en Heldensedijk huisnummers 17 – 19;

  • 4.

    Door het plaatsen van verkeersborden A01-60zb en A01-60ze uit bijlage I van het RVV 1990 de maximumsnelheid op de Heldensedijk en Meijelseweg tussen de bebouwde kommen van Beringe en Meijel op 60 km/uur vast te stellen;

  • 5.

    Door het plaatsen van verkeersborden B4 en B5 uit bijlage I van het RVV 1990 en het in stand houden van de verkeersborden B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en het in stand houden van de haaientanden de volgende kruispunten als voorrangskruispunt vast te stellen:

    • a.

      Meijelseweg – Slootsekuilen;

    • b.

      Meijelseweg – Rozenobel;

    • c.

      Meijelseweg – Hoevenstraat;

    • d.

      Heldensedijk – Trinesweg;

    • e.

      Heldensedijk – Vieruitersten.

  • 6.

    Genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bebordingtekeningen;

  • 7.

    Dit verkeersbesluit treedt in werking daags na bekendmaking en wordt geëffectueerd op het moment dat de verkeersborden geplaatst zijn en markeringen verwijderd zijn.

Panningen, 6 maart 2023

Burgemeester en wethouders van Peel en Maas, namens dezen,

Teammanager openbare ruimte,

P.H.G.M. Peeters

Dit besluit is op de in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht, waarvan mededeling is gedaan in het Gemeenteblad van 8 maart 2023.

Bezwaar en verzoek om een voorlopige voorziening.

Het verkeersbesluit en de daarbij horende stukken liggen van 9 maart 2023 tot en met 19 april 2023 gedurende de openingstijden van het Huis van de Gemeente ter inzage bij de publieksbalie vergunningen, toezicht en handhaving, Wilhelminaplein 1, 5981 CC Panningen.

Belanghebbenden kunnen tot zes weken na bekendmaking een bezwaarschrift indienen tegen dit besluit. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Peel en Maas, Postbus 7088, 5980 AB Panningen en moet tenminste bevatten:

  • De naam en het adres van de indiener;

  • De dagtekening;

  • Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht;

  • De gronden van het bezwaar.

Tevens kan dan, als onverwijlde spoed dat vereist, de voorzieningenrechter van de rechtbank Roermond, sector bestuursrecht, verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen.

Naar boven