Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 100791 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 100791 | ander besluit van algemene strekking |
Rectificatie: Aanwijzingsbesluit vergunningsplicht voor de autoverhuurbranche
[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat de bezwaarclausule ontbrak. De oorspronkelijke publicatie is op 26 januari 2023 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2023, 37398.]
de burgemeester op grond van artikel 2.16A van de APV een gebied, straat of gebouw kan aanwijzen waarin het verboden is zonder vergunning als bedoeld in artikel 3.64 van de APV bepaalde categorieën bedrijfsmatige activiteiten uit te oefenen die naar zijn oordeel de openbare orde verstoren, het woon- en leefklimaat aantasten of anderszins ondermijning veroorzaken;
als een van de ambities van de Amsterdamse driehoek in het Regionaal Veiligheidsplan 2019-2022 is benoemd: het zoveel mogelijk tegengaan, verstoren en beëindigen van georganiseerde criminaliteit en ondermijnende activiteiten, het tegengaan van verwevenheid van onder- en bovenwereld, het wegnemen van onderliggende gelegenheidsstructuren en de aanpak van moeilijk vervangbare criminele dienstverleners;
huurauto’s van bonafide én malafide autoverhuurders worden gebruikt voor verschillende vormen van zware criminaliteit zoals drugs- en wapenhandel, overvallen, plofkraken en liquidaties en ook als transportmiddel voor personen die zich bezighouden met zware- en georganiseerde criminaliteit, waardoor het ook gebeurt dat criminelen in de huurauto worden geliquideerd;
de onderzoekers de branche een belangrijke schakel noemen tussen de onder- en bovenwereld als het gaat om het plegen van ondermijnende criminaliteit en dat de argumenten voor criminelen om huurvoertuigen te gebruiken voor de hand liggen: ze hebben nu eenmaal vervoer nodig, het huurvoertuig biedt anonimiteit en kan niet persoonlijk worden afgepakt;
in de bestuurlijke rapportage van de politie ook verwezen wordt naar de in 2019 verschenen “monitor georganiseerde criminaliteit in Nederland” van het WODC , waarin onder meer gewezen wordt op aanbieders van [….] diensten, die daders in staat stellen hun gelden afgeschermd te consumeren door bijvoorbeeld auto’s [….] tegen contante betaling te verkopen of te verhuren waarbij het WODC aantekent dat zulks te goeder trouw kan zijn, maar dat het te behalen profijt het de desbetreffende aanbieder ook wel erg gemakkelijk kan maken zich achter onwetendheid te verschuilen;
de politie-eenheid Amsterdam al in 2011 deze faciliterende rol van de autoverhuurbranche onderkende, in gesprek is gegaan met de branche en constateerde dat een groot deel van de ondernemers zich niet, of niet volledig, bewust was van de rol die zij speelden en dat het overgrote deel van de verhuurondernemers aangaf deze rol helemaal niet te willen vervullen;
de politie rapporteert dat een aantal van de verhuurbedrijven niet wil samenwerken met de politie, waarbij de politie constateert dat dit veelal de bedrijven zijn die nog steeds contant geld aannemen, weinig kritisch zijn op aan wie men verhuurt en dus ook verhoudingsgewijs veel criminelen in de huurauto’s hebben, wat blijkt uit de diverse opsporingsonderzoeken en uit politiecontroles op straat;
de politie daarnaast constateert dat er verhuurondernemingen in Amsterdam bij zijn gekomen, die in niets lijken op een normale onderneming: er is geen fysieke verhuurlocatie met enkele tientallen voertuigen, ze maken geen reclame, hebben geen duidelijke website met werkende telefoonnummers en soms geen inschrijving in de Kamer van Koophandel; deze bedrijfjes lijken volgens de rapportage speciaal opgericht door criminelen en voor criminelen;
door invoering van de vergunningplicht voor de autoverhuurbranche een instrument voorhanden is om ondermijnende activiteiten te weren en de vestiging van bonafide ondernemers aantrekkelijk te maken, en daarmee bij te dragen aan de verbetering van de openbare orde en versterking van het woon- en leefklimaat;
er momenteel geen handhaafbare regelgeving bestaat op grond waarvan autoverhuurbedrijven de bedrijfsvoering dusdanig moeten aanpassen dat zo veel mogelijk wordt voorkomen dat criminelen worden gefaciliteerd en daaraan uitdrukkelijk aandacht te besteden in een bedrijfsplan met regels als: het niet accepteren van contante betaling voor de verhuur van meer dan een dag, het alleen accepteren van huren en betalen op eigen naam, het nagaan van de identiteit van de huurder, het bijhouden van een goede registratie en administratie;
brengt ter algemene kennis dat zij op 24 januari heeft besloten:
De termijn als bedoeld in artikel 3.69 van de APV waarop de vergunningplicht in werking treedt voor bedrijfsmatige activiteiten die op het tijdstip van de aanwijzing reeds worden uitgeoefend, vast te stellen op vier maanden, met dien verstande dat indien een aanvraag om vergunning tijdig is ingediend de bedrijfsmatige activiteiten in principe kunnen worden voortgezet totdat op de aanvraag een besluit is genomen.
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de datum op deze brief bezwaar maken. In uw bezwaarschrift moet staan: uw naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening, het kenmerknummer van dit besluit en de reden waarom u bezwaar maakt. Stuur ook een kopie van deze brief mee. Stuur uw bezwaarschrift naar: De burgemeester van Amsterdam, Directie Juridische Zaken, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-100791.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.