Reglement van Orde van het Raadsplein 2018

Gemeente Zwolle, bekendmaking wijziging van het Reglement van Orde van het Raadsplein 2018.

De Raad van de gemeente Zwolle heeft in de vergadering van 7 februari 2022 een wijziging in het Reglement van Orde van het Raadsplein 2018 vastgesteld.

Het betreft een wijziging in artikel 10 en een nieuw artikel 10a, zoals hieronder weergegeven.

Deze wijziging treedt 15 maart 2022 in werking.

 

Artikel 10 Benoeming wethouders

  • 1.

    De voorzitter van de raad stelt een ad hoc commissie “Benoembaarheid wethouders” in, die onderzoek verricht naar de benoembaarheid van een of meerdere wethouders en de raad hierover schriftelijk adviseert.

  • 2.

    De ad hoc commissie bestaat uit drie leden van de raad, de griffier en de voorzitter van de raad. Bij tussentijdse benoeming van (een) wethouder(s) zal in deze commissie geen raadslid zitting hebben, die behoort tot de fractie van waaruit de kandidaat wordt voorgedragen. Bij een compleet nieuwe collegebenoeming vervalt deze voorwaarde.

  • 3.

    De kandidaat wethouder legt de documenten en informatie over die nodig zijn voor de in het hiernavolgende lid door de commissie te verrichten toetsing. De kandidaat wethouder maakt bovendien alle overige door hem/haar in dat verband relevant geachte informatie aan de commissie kenbaar.

  • 4.

    De commissie onderzoekt of de benoeming van de kandidaat-wethouder voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid, van de wet en vraagt van de kandidaat-wethouder een verklaring omtrent het gedrag als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

 

Artikel 10a:  

  • 1.

    Voorafgaand aan de benoeming van een kandidaat-wethouder wordt voorts een risicoanalyse integriteit uitgevoerd door een extern bureau dat beschikt over een vergunning op basis van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.

  • 2.

    De opdrachtgever van de risicoanalyse integriteit is de burgemeester. De griffier heeft contact met het bureau over het proces.

  • 3.

    Het externe bureau maakt een analyse van mogelijke integriteitsrisico’s ten aanzien van:

    • Wettelijke bepalingen

    • Persoonlijke aspecten

    • Financiële/functionele aspecten

       

       

      Daarnaast komen in gesprek ook persoonlijkheidsaspecten die een raakvlak hebben met integriteit aan bod.

  • 4.

    De risicoanalyse integriteit bestaat uit de volgende stappen:

    • Het invullen van een online vragenlijst

    • Onderzoek in open bronnen

    • Bestuderen van verschillende documenten die de kandidaat aanlevert (CV, BKR-uittreksel, bedrijfsinformatie)

    • Een persoonlijk gesprek

  • 5.

    Het externe bureau deelt de rapportage van de risicoanalyse integriteit met de kandidaat en de burgemeester.

  • 6.

    De burgemeester voert een gesprek met de kandidaat over de rapportage en

  • 7.

    De burgemeester brengt over het eindresultaat van de risicoanalyse verslag uit aan de raad. De risicoanalyse en de eindconclusie zijn niet openbaar, tenzij de burgemeester het nodig acht om deze te openbaren met het oog op de bestuurlijke integriteit van de gemeente en/of zijn taak om de bestuurlijke integriteit te bevorderen.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van 7 februari 2022

P.H. Snijders, voorzitter

E. Meurs, griffier

Naar boven