COEVORDEN: VERKEERSBESLUIT ELEKTRISCHE LAADPALEN

 

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders van Coevorden neemt een verkeersbesluit voor de volgende weggedeelten:

 

  • 1.

    Churchilllaan in Coevorden;

  • 2.

    Pastoor Slosserstraat in Coevorden;

  • 3.

    Sportpark Grootveld in Dalen;

  • 4.

    Binnenweg in Dalen;

  • 5.

    Oosterlangen 2 en 4a in Erm;

  • 6.

    EEG-laan in Coevorden;

  • 7.

    Boerhoorn in Oosterhesselen.

Het gaat om de volgende maatregelen:

  • 1.

    Het aanwijzen van parkeerplaatsen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische personenauto’s met actief gebruik van de laadpaal;

  • 2.

    Het intrekken van de aanwijzing van parkeerplaatsen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische personenauto’s met actief gebruik van de laadpaal.

 

Aanleiding

De gemeente Coevorden is wegbeheerder van bovengenoemd weggedeelte en wil duurzame mobiliteit faciliteren. Het stimuleren van elektrisch rijden past binnen het op 29 oktober 2013 door de gemeenteraad vastgestelde Mobiliteitsplan “Op weg naar duurzame mobiliteit”.

Elektrische auto's dragen bij aan een schone lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast. Het aantal elektrische auto’s groeit en daarmee ook de behoefte aan openbare laadpalen. In totaal worden in de provincies Drenthe en Groningen 1000 extra laadpalen geplaatst. Dit is een project van de beide provincies en de meeste gemeenten waaronder de gemeente Coevorden. Door het vergroten van het aantal openbare laadpalen die voor iedereen te gebruiken zijn, willen we bijdragen aan de omslag naar elektrisch rijden.

Niet iedereen beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats. Daarom kunnen bewoners en werkenden onder bepaalde voorwaarden een aanvraag indienen voor het plaatsen van een oplaadpaal bij een openbare parkeerplaats. Het is nodig om de parkeerplaatsen bij de oplaadpaal te reserveren voor het actief opladen van het elektrische voertuig. Er mogen dan geen auto’s worden geparkeerd die worden aangedreven door een brandstofmotor. Dit maximaliseert het gebruik van de locatie en stimuleert om elektrisch te rijden.

 

Belangenafweging

Bij de beoordeling van de locaties zijn de volgende overwegingen meegenomen:

  • 1.

    aanvrager voldoet aan de voorwaarden om een openbare oplaadpaal te mogen aanvragen;

  • 2.

    er is geen andere openbare laadpaal binnen acceptabele loopafstand vanaf het aanvraagadres;

  • 3.

    de oplaadpaal kan niet worden geplaatst bij een voorziening (wijkgebouw, winkelcentrum etc.)op acceptabele loopafstand van de aanvrager;

  • 4.

    de druk als gevolg van het wegvallen van een algemene parkeerplaats kan over meerdere parkeervakken worden verdeeld;

  • 5.

    de voorgestelde locatie laadpaal is vindbaar voor andere gebruikers;

  • 6.

    de doorgang voor ander verkeer (auto/fiets/voetganger/rolstoel) is verzekerd;

  • 7.

    de fysieke omstandigheden (o.a. boomwortels en ondergrondse leidingen) laten het plaatsen van de laadpaal toe.

Een oplaadpaal heeft twee aansluitingen voor het opladen van een voertuig. Bij een oplaadpaal worden daarom twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s. De parkeerplaatsen worden niet op kenteken gereserveerd. Iedereen met een elektrische auto mag er gebruik van maken. Dit kan de aanvrager zijn, maar ook een bezoeker of een buurtbewoner. De parkeerplaats wordt dus geen gereserveerde parkeerplaats voor de aanvrager van de oplaadpaal.

Het reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen heeft tot gevolg dat er twee parkeerplaatsen minder zijn voor conventionele/niet-elektrische voertuigen. Een hoge parkeerdruk is geen reden om de laadpaal niet te plaatsen. Elektrische auto’s moeten immers worden opgeladen.

 

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

  • 1.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 2.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

  • 3.

    het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

 

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer wordt er overleg gevoerd met de politie.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

De teamleider Vastgoed en Infrastructuur is door een geldend mandaatbesluit door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregeling van die wet is tot het onderstaande besluit gekomen.

 

Besluit:

Een verkeersbesluit nemen voor:

1. het aanwijzen van 2 parkeerplaatsen aan de Churchilllaan in Coevorden als parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische personenauto’s met gebruik van de laadpaal door het plaatsen van het bord E4, met een onderbord voorzien van de tekst "alleen opladen van elektrisch voertuigen" conform bijgevoegde situatieschets met nummer 20.039-03;

2. het aanwijzen van 1 parkeerplaats aan de Pastoor Slosserstraat in Coevorden als parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische personenauto’s met gebruik van de laadpaal door het plaatsen van het bord E4, met een onderbord voorzien van de tekst "alleen opladen van elektrisch voertuigen" conform bijgevoegde situatieschets met nummer 21.051-01;

3. het aanwijzen van 2 parkeerplaatsen op het sportpark ’t Grootveld, Dalerveensestraat 30b in Dalen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische personenauto’s met gebruik van de laadpaal door het plaatsen van het bord E4, met een onderbord voorzien van de tekst "alleen opladen van elektrisch voertuigen" conform bijgevoegde situatieschets met nummer 21.051-04;

4. het aanwijzen van 2 parkeerplaatsen op de parkeerplaats aan de Binnenweg in Dalen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische personenauto’s met gebruik van de laadpaal door het plaatsen van het bord E4, met een onderbord voorzien van de tekst "alleen opladen van elektrisch voertuigen" conform bijgevoegde situatieschets met nummer 21.051-03;

5. het aanwijzen van 2 parkeerplaatsen ter hoogte van Oosterlangen 4a in Erm als parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische personenauto’s met gebruik van de laadpaal door het plaatsen van het bord E4, met een onderbord voorzien van de tekst "alleen opladen van elektrisch voertuigen" conform bijgevoegde situatieschets met nummer 21.051-05;

6. het intrekken van de aanwijzing van 2 parkeerplaatsen nabij Oosterlangen 2 in Erm als parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische personenauto’s met gebruik van de laadpaal door het verwijderen van het bord E4, het onderbord met de tekst “aleen opladen van elektrische voertuigen, conform bijgevoegde situatieschets met nummer 21.016-04;

7. het aanwijzen van 2 parkeerplaatsen aan de EEG-laan in Coevorden als parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische personenauto’s met gebruik van de laadpaal door het plaatsen van het bord E4, met een onderbord voorzien van de tekst "alleen opladen van elektrisch voertuigen" conform bijgevoegde situatieschets met nummer 21.051-08;

8. het aanwijzen van 2 parkeerplaatsen aan de Boerhoorn in Oosterhesselen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische personenauto’s met gebruik van de laadpaal door het plaatsen van het bord E4, met een onderbord voorzien van de tekst "alleen opladen van elektrisch voertuigen" conform bijgevoegde situatieschets met nummer 21.051-07;

9. dit besluit te publiceren in het Gemeenteblad op de website www.Overheid.nl;

10. belanghebbenden erop te wijzen dat tegen het onder 1, 2 en 3 vermelde binnen zes weken nadat het besluit bekend is gemaakt, bezwaar kan worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Coevorden, Postbus 2, 7740 AA Coevorden.

 

Coevorden, 6 januari 2022.

Burgemeester en wethouders van Coevorden,

Namens dezen,

Teamleider Vastgoed en Infrastructuur,

E. Hagenauw

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit ligt ter inzage van 12 januari 2022 tot en met 22 februari 2022. Het besluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum. Voor meer informatie over dit besluit kunt u contact opnemen.

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen gedurende bovengenoemde termijn bezwaar indienen. De bezwaren moeten gemotiveerd zijn en belangen betreffen die door de verkeerswetgeving worden beschermd.

 

 

Naar boven