Subsidieregeling Corona Toegangsbewijzen Druten 2022

Het College van burgemeester en wethouders van Druten;

overwegende dat:

  • ondernemers en vrijwilligersorganisaties kosten moeten maken voor de verplichte controle van coronatoegangsbewijzen (CTB);

  • het Rijk daarvoor een uitkering aan de veiligheidsregio heeft verstrekt als tegemoetkoming in de kosten van CTB-controles;

gelet op artikel 156 van de Gemeentewet en artikel 3 van de “Algemene subsidieverordening Druten 2020”;

 

besluit vast te stellen de “Subsidieregeling Corona Toegangsbewijzen Druten 2022”.

 

Artikel 1 Bereik en doel

  • 1.

    Het doel van de regeling is om organisaties te steunen in hun kosten van controle op papie-ren of digitale CTB’s in de periode van 1 januari 2022 tot en met 13 maart 2022.

  • 2.

    Deze regeling geldt alleen voor organisaties die van het College een aanvraagformulier ont-vangen, dat invullen en terug sturen.

Artikel 2 Definities

  • 1.

    Voor deze regeling gelden de begripsomschrijvingen uit artikel 1 van de Algemene subsidie-verordening Druten 2020 (hierna: ASV2020).

  • 2.

    Activiteiten zijn die activiteiten van de organisaties uit in artikel 3, tweede lid, genoemde sec-toren, die in Druten plaats vinden waarbij een CTB-controle wettelijk vereist is.

  • 3.

    Toegangscontrole is de controle op een geldig Corona toegangsbewijs (hierna: CTB) die door het Rijk verplicht gesteld is.

  • 4.

    Subsidieperiode is de periode gelegen tussen 1 januari 2022 en 14 maart 2022.

  • 5.

    Aanvraagformulier is het formulier dat het College beschikbaar stelt aan de aanvrager.

Artikel 3 Subsidieplafond

  • 1.

    Het College heeft voor de uitvoering van deze regeling een maximaal budget beschikbaar van € 72.567,--.

  • 2.

    Het budget is beschikbaar voor onderstaande organisaties:

    • a.

      Horecabedrijven 1 , sportcentra, zwembaden én organisatoren van evenementen;

    • b.

      Algemeen nut beogende organisaties zonder winstoogmerk zoals: theaters, dorpshuizen, wijkcentra, multifunctionele accommodaties én verenigingen en stichtingen voor sport, recreatie en cultuur.

Artikel 4 Weigeringsgronden

  • 1.

    Het College kan een aanvraag afwijzen op grond van de ASV2020 als:

    • deze niet voldoet aan deze nadere regeling of aan de ASV

    • de aanvrager zich niet houdt aan de actuele regelgeving voor de controleplicht van CTB.

  • 2.

    Het College kan subsidie weigeren aan een aanvrager uit een sector genoemd in artikel 3:

    • als hij al eenmaal subsidie volgens deze subsidieregeling ontvangen heeft;

    • lid 2a als zijn aanvraag voor de kosten van CTB al is toegekend volgens artikel 3, lid 2b;

    • lid 2b als zijn aanvraag voor de kosten van CTB al is toegekend volgens artikel 3, lid 2a.

Artikel 5 Berekening subsidiebedrag

  • 1.

    Het College verstrekt op aanvraag een eenmalige subsidie aan een aanvrager uit de sector genoemd in artikel 3, lid 2a van:

    • 1.

      € 500,- als hij een vloeroppervlak2 tot 200 m² bvo3 heeft;

    • 2.

      € 1.500,- als hij een vloeroppervlak heeft gelegen tussen 201 en 500 m²;

    • 3.

      € 2.500,- als hij een vloeroppervlak heeft van meer dan 500 m².

  • 2.

    Het College verstrekt op aanvraag een eenmalige subsidie aan een aanvrager uit de sector genoemd in artikel 3, lid 2b van:

    • 1.

      € 500,- als hij maximaal 100 leden of bezoekers of deelnemers heeft;

    • 2.

      € 1.500,- als hij tussen de 101 en 500 leden of bezoekers of deelnemers heeft;

    • 3.

      € 2.500,- als hij meer dan 500 leden of bezoekers of deelnemers heeft.

  • 3.

    De aanvrager mag de subsidie uitsluitend gebruiken om zijn kosten voor CTB-controles te dekken.

  • 4.

    De volgende kosten zijn niet subsidiabel:

    • kosten voor verplichtingen die zijn aangegaan voor 1 januari 2022;

    • kosten voor activiteiten waarvoor al een specifieke uitkering of een andere financiële bij-drage door het Rijk is verstrekt;

    • kosten van activiteiten waarvoor op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 recht op aftrek van omzetbelasting bestaat of recht bestaat op compensatie op grond van de Wet op het btw-compensatiefonds.

Artikel 6 Aanvraag, berekening subsidie en beslistermijn

  • 1.

    De aanvrager kan op elk moment een aanvraag indienen, mits vóór 14 maart 2022. Hij vermeldt in het aanvraagformulier:

    • a.

      voor welke activiteit of groep van activiteiten hij een aanvraag indient;

    • b.

      om welke zaak, bedrijf of ambacht het gaat of welke diensten hij verleent;

    • c.

      om welke locatie / adres het gaat.

  • 2.

    Aanvragen kunnen alleen worden ingediend via e-mail: accommodaties@drutenwijchen.nl

  • 3.

    Aanvragen moeten vóór 14 maart 2022 door het College zijn ontvangen.

  • 4.

    Het College beslist op een aanvraag binnen drie weken na 13 maart 2022

Artikel 7 Herberekening subsidie

  • 1.

    Op 14 maart 2022 berekent het College het totaal aan rechtmatig aangevraagde subsidies. Als op het budget van € 72.567,- geld overblijft, dan kan het College van het overblijvende bedrag extra subsidie verlenen aan de rechtmatige aanvragers. Het College berekent de hoogte van de extra subsidie naar rato van het aantal rechtmatige aanvragen verdeeld over de klassen in vloeroppervlak en in omvang naar leden, bezoekers en deelnemers volgens artikel 5.

  • 2.

    Artikel 7, lid 1 geeft geen recht op verlening van extra subsidie. Het College kan het overblijvende bedrag inzetten voor andere Coronamaatregelen.

Artikel 8 Verlening subsidie = vaststelling subsidie

  • 1.

    Het besluit tot subsidieverlening is tegelijk het besluit tot subsidievaststelling. De aanvrager hoeft geen aanvraag tot vaststelling van de subsidie in te dienen.

  • 2.

    Het College kan via een steekproef controle uitvoeren op de door de aanvrager in het aanvraagformulier vermelde informatie. Onjuist verstrekte informatie kan leiden tot terug vordering van de subsidie.

Artikel 9 Rangorde bij verdeling subsidies

  • 1.

    Het College past een rangorde toe als zij meerdere aanvragen ontvangt en verstrekking van meerdere subsidies zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond in artikel 3.

  • 2.

    Het College behandelt aanvragen in volgorde van ontvangst. Als tijdstip van indiening geldt het moment waarop de aanvraag compleet is.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

Het College beslist in alle voorkomende gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet.

Artikel 11 Hardheidsclausule

Het College kan van deze regeling afwijken of kan deze regeling niet toepassen als er bij een organisatie bijzondere omstandigheden zijn waardoor een besluit voor de aanvrager een on-rechtvaardig gevolg heeft.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Subsidieregeling Corona Toegangsbewijzen Druten 2022”, eventueel afgekort tot “SCTD-2022”.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op dag na publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2022. De regeling loopt af op 27 maart 2022.

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Druten op 22 februari 2022

Burgemeester

C.A.A. van Rhee-Oud Ammerveld

Secretaris

B.P.P. Janssen

TOELICHTING “SUBSIDIEREGELING CORONA TOEGANGSBEWIJZEN DRUTEN 2022”

Artikel 2: definities

We rekenen de schade vanaf 1 januari tot en met 13 maart 2022.

 

Artikel 4, lid 2:

We willen voorkomen dat een aanvrager, eventueel via een andere rechtsvorm, twee keer sub-sidie ontvangt voor CTB-controles op dezelfde locatie of adres.

 

Artikel 5:

Lid 1:

Voor de oppervlakte als eenheid volgen we de registratie in de Horecavergunning. De aanvrager kan voor het totaal aantal vierkante meters bruto vloeroppervlak uitgaan van alle voor het pu-bliek toegankelijke binnenruimten. Terrassen, keukens, bergingen en dergelijke tellen niet mee.

Is de aanvrager niet in het bezit van een horecavergunning, dan moet de aanvrager zelf een redelijke inschatting maken van het aantal vierkante meters. De gemeente kan controleren op het opgegeven aantal vierkante meters.

 

Lid 2:

Bij twijfel over de opgave van het aantal leden, bezoekers of deelnemers door de aanvrager kijkt de gemeente op volgorde voor het aantal:

  • leden : naar de contributielijst van de vereniging;

  • bezoekers : naar de horeca- of evenementenvergunning

  • deelnemers : naar de horeca- of evenementenvergunning.

Bij sportverenigingen telt de gemeente alleen het aantal leden mee. Geen bezoekers.

 

Lid 3:

De aanvrager kan de subsidie inzetten voor de kosten van:

  • a.

    verschuldigde loonkosten van werknemers en arbeidskrachten;

  • b.

    in geval van een niet-commerciële organisatie een bijdrage aan vrijwilligers;

  • c.

    verschuldigd vakantiegeld, verschuldigde pensioenafdrachten en sociale zekerheidslasten, in verband met de loonkosten bedoeld onder a;

  • d.

    in geval van externe inhuur, de kosten van werving, selectie, administratie en aansturing van werknemers en arbeidskrachten;

  • e.

    materiële kosten die de controle van het CTB-bewijs en identiteitsdocument faciliteren;

  • f.

    verschuldigde BTW, voor de kosten bedoeld in dit lid.

Artikel 6 Aanvraag, berekening subsidie en beslistermijn

Een aanvrager kan een aanvraag indienen:

  • voorafgaand aan de activiteit of groep van activiteiten of

  • na afloop van de activiteit of groep van activiteiten. Hierbij bestaat het risico dat de aange-vraagde subsidie lager of nihil is als een subsidieplafond dreigt te worden overschreden.

De aanvrager kan de (te) ontvangen subsidie inzetten voor vrijwilligers en beroepskrachten die CTB-controles uitvoeren.

 

Algemene opmerking

Het College wil een eenvoudige subsidieregeling met minimale administratieve lasten. Om die reden:

  • blijven eventuele donaties en giften van particulieren en ideële instellingen buiten beschou-wing bij de berekening van de subsidie.

  • berekenen we de subsidie achteraf niet aan de hand van de werkelijke kosten.

  • onderzoeken we niet of een organisatie zelf (voldoende) initiatief neemt of heeft genomen om de kosten van CTB-controles geheel zelf te dragen.

Naar boven