Gemeenteblad van Hardinxveld-Giessendam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hardinxveld-Giessendam | Gemeenteblad 2022, 90585 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hardinxveld-Giessendam | Gemeenteblad 2022, 90585 | beleidsregel |
Beleidsnota huisvesting arbeidsmigranten Hardinxveld-Giesendam
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Hardinxveld-Giessendam tot vaststelling van beleidsregels voor de uitvoering van het beleid voor de huisvesting arbeidsmigranten van de gemeente Hardinxveld-Giessendam.
De gemeenteraad van gemeente Hardinxveld-Giessendam,
Gelet op het bepaalde in titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2.1, aanhef en eerste lid, onder c juncto artikel 2.12, aanhef en eerste lid, onder a, onder 2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto artikel 4 van Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht;
gelezen het voorstel van 16 december 2021 en 2021-0149803;
het gewenst is om een beleidsregels vast te stellen omtrent de huisvesting van arbeidsmigranten overwegende dat,
besluit de volgende regels vast te stellen:
Beleidsnota "Huisvesting Arbeidsmigranten" van de gemeente Hardinxveld-Giessendam
Artikel 1. Beleidsoverwegingen
In onze gemeente is veel vraag naar arbeidsmigranten om het tekort aan (praktijkopgeleide) werknemers van eigen bodem te compenseren. Deze arbeidsmigranten zijn hard nodig om onze lokale economie in stand te houden en grote lokale spelers/ondernemers overeind te houden en mee te kunnen gaan in de groeiopgave binnen onze regio. Het aannemen van deze buitenlandse werkkrachten brengt ook een huisvestingsvraagstuk met zich mee die lokale bedrijven zelf oplossen. Bij het gebrek aan woonruimtes of een te hoge prijs voor woonruimte bij huisvesters kopen deze bedrijven zelf woningen op om de arbeidsmigranten (kamergewijs) te huisvesten om de inhuur van arbeidsmigranten rendabel te houden, dit met gevolgen voor de kwaliteit van de huisvesting en de kwaliteit/leefbaarheid van de omgeving.
Deze woningen zijn niet geschikt om verhuurd te worden aan meerdere volwassen personen waardoor deze wijze van verhuur een negatief effect heeft op de leefbaarheid van een straat of buurt. Zo kan het bijvoorbeeld de parkeerdruk verhogen in een straat met meerdere eengezinswoningen die kamergewijs verhuurd worden of kunnen buren overlast ondervinden door bijvoorbeeld teveel geluid of afval. Ook de kwaliteit van deze woonruimte staat onder druk. Met name voor de shortstay arbeidsmigranten die hier kortdurend verblijven is in de gemeente heden niets geregeld om in een goede kwaliteit van huisvesting te voorzien.
Met het vaststellen van het bestemmingplan 'Wonen en Huishouden' krijgt het college van B&W handvatten om woningsplitsing en kamergewijze verhuur vergunningplichtig te maken. Zo kunnen we reguleren waar in de gemeente arbeidsmigranten het beste gehuisvest kunnen worden en op welke manier, met als doel de kwaliteit van de huisvesting hoog te houden. Ook proberen we op deze wijze overlast in de toekomst te voorkomen. In deze beleidsnota zijn regels opgesteld die aangeven onder welke voorwaarden een omgevingsvergunning wordt afgegeven voor het realiseren van huisvesting voor arbeidsmigranten.
We onderscheiden drie soorten arbeidsmigranten: shortstay, midstay en longstay. De shortstay arbeidsmigrant verblijft ongeveer 6 maanden op dezelfde plaats. Midstay arbeidsmigranten verblijven hier vanaf 6 maanden tot 2 jaar en longstay arbeidsmigranten zijn langer dan 2 jaar in Nederland. Van de groep midstay en longstay arbeidsmigranten merken we dat zij makkelijker een eigen woning huren; via de wooncorporatie of op de private markt. Voor deze groep hoeft niets geregeld te worden, zij gaan mee in de normale gang van zaken en hebben net zoveel keus, rechten en kansen op de woningmarkt als andere personen die lang in Nederland blijven.
De reden dat wij in Hardinxveld-Giessendam shortstay aanmerken als 6 maanden heeft te maken met contracten van de werkgevers. Zij geven vaak een contract voor 6 maanden en verlengen weinig contracten om zo flexibel met het aantal werknemers om te kunnen gaan. Omdat deze groep kort op een plek verblijft, nemen zij genoegen met mindere kwaliteit van hun woonruimte, vaak hebben zij ook geen keus en moeten zij de kamer huren die zij via de werkgever of een huisvester aangeboden krijgen. Omdat er steeds meer vraag naar woonruimte ontstaat voor shortstay arbeidsmigranten keren huisvesters, maar ook werkgevers, zich tot reguliere woningen op de woningmarkt. Zij kopen woningen op en plaatsen daar (shortstay) arbeidsmigranten in kamers. Ondanks dat er in onze gemeente geen voorbeelden zijn van schrijnende situaties willen we dit voorkomen door kamergewijze verhuur te reguleren.
In opdracht van de gemeente Hardinxveld-Giessendam heeft het expertisecentrum Flexwonen een onderzoeksrapport opgeleverd over de vraag naar huisvesting van de verschillende doelgroepen, waaronder arbeidsmigranten. Het onderzoek borduurt voort op de resultaten van de vraag- en kansenanalyse flexwonen voor de regio Drechtsteden (2018) en zoomt in op de specifieke vragen en wensen van de doelgroepen in Hardinxveld-Giessendam. Het gaat daarbij om de omvang en toekomstige ontwikkeling van die doelgroepen, de daarmee samenhangende huisvestingsbehoefte en de vraag in hoeverre de woningmarkt in die behoefte kan voorzien. Met name voor de groep arbeidsmigranten is het gewenst om beter zicht te krijgen op de actuele omvang van de groep van mensen die werkzaam zijn voor bedrijven die in de gemeente of directe omgeving gevestigd zijn. Dit en voorgaande onderzoeken zijn gebruikt als onderlegger voor het beleid.
Wel wil het college van B&W middels dit beleid ook afspraken maken met huisvesters en bedrijven om, in het geval niet alle woonruimtes benut worden door arbeidsmigranten, deze in te zetten voor andere doelgroepen die een tijdelijke woonruimte zoeken (Flexwonen). Zo benutten we optimaal de woonruimtes in onze gemeente, zeker als het gaat om spoedzoekers en andere doelgroepen die flexibele woonruimten zoeken.
Door het opstellen van gemeentelijk beleid en -toetsingskader is er een richting hoe de vraag naar ruimte opgepakt wordt. Middels dit beleid kan de gemeente bij verzoeken voor huisvesting eenduidig handelen om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Het beleid verschaft duidelijkheid op welke locaties en onder welke voorwaarden de huisvesting van arbeidsmigranten kan worden toegestaan en waar niet.
Een persoon die vanwege economische motieven naar de gemeente Hardinxveld-Giessendam komt om een inkomen te verwerven en hier tijdelijk verblijft.
De Algemene Plaatselijke Verordening is een op gemeentelijk niveau vastgesteld algemeen verbindend voorschrift. Het is een wetgevende regeling op gemeentelijk niveau.
Inrichting die tot een, krachtens artikel 1.1, derde lid, Wet milieubeheer, aangewezen categorie behoort en die is gericht op het voortbrengen van producten door het telen van gewassen of door het houden van dieren, zijnde: een (vollegronds)teeltbedrijf, een veehouderij, een glastuinbouwbedrijf of een overig agrarisch- of gemengd bedrijf.
De ambtelijke organisatie bevat ambtenaren die voor het college van B&W uitvoering geeft aan de besluiten van de gemeenteraad.
Een persoon die het bezit van een ander beheert, zorgdraagt voor de staat van de huisvesting, het onderhoud van het gebouw en verantwoordelijk is voor communicatie met de bewoners van de huisvesting.
Een terrein van minimaal één hectare bruto, dat vanwege zijn bestemming bestemd en geschikt is voor gebruik door handel, nijverheid, commerciële en niet-commerciële dienstverlening en industrie. Onder deze definitie vallen tevens (delen van) werklocaties die gedeeltelijk bestemd en geschikt zijn voor kantoren.
Huisvesting die op het moment van aanvraag voor een nieuwe huisvesting mag worden gebruikt krachtens een omgevingsvergunning dan wel waarvoor reeds vóór dat tijdstip een ontvankelijke aanvraag is ingediend en welke verleend kan worden en huisvesting op locaties waar het bestemmingsplan het gebruik als kamerbewoning rechtstreeks toelaat.
Een gebouw, niet zijnde een tijdelijk gebouw, dat aanwezig is op het moment van inwerkingtreding van deze beleidsregel.
Basisregistratie Personen. In de BRP staan persoonsgegevens van inwoners in Nederland (de ingezetenen) en van personen in het buitenland die een relatie hebben met de Nederlandse overheid (de niet-ingezetenen);
Gebieden die in de Interim omgevingsverordening Zuid-Holland van de provincie zijn aangeduid als gemengd landelijk gebied of landelijk gebied;
Huisvesting in een hoofdgebouw voor grootschalige huisvesting door middel van kamerverhuur met gedeelde voorzieningen of door middel van zelfstandige wooneenheden dan wel een combinatie van beide.
Het college van burgemeester en wethouders voert de besluiten van de gemeenteraad uit. Het college van B&W voert ook wetten en regelingen van het Rijk en de provincie uit.
De rechthebbende van de eigendom van een zaak, het gebouw en/of perceel waar de huisvesting gevestigd is.
Al dan niet bebouwd perceel of een gedeelte daarvan dat direct is gelegen bij een hoofdgebouw en dat in feitelijk opzicht is ingericht ten dienste van het gebruik van dat gebouw.
Een snelle, tijdelijke en flexibele vorm van wonen voor verschillende doelgroepen zoals het wonen in een (voormalig) seniorencomplex of een leegstaand kantoorpand.
Een huisvestingslocatie waar tien of meer personen kunnen verblijven.
Alle partijen die huisvesting van arbeidsmigranten aanbieden, zoals;
Het aanbieden van huisvesting aan arbeidsmigranten.
Diegene die het initiatief neemt om een vergunning aan te vragen om huisvesting voor shortstay arbeidsmigranten te kunnen realiseren.
Het bestaand stedelijk gebied zoals aangeduid op de themakaart stedelijke ontwikkeling in de Interim omgevingsverordening Zuid-Holland van de provincie.
Een verblijfsduur van een arbeidsmigrant voor een aaneengesloten periode van
6 maanden tot maximaal 2 jaar.
Binnen een afstand van 150 meter vanaf de bestemmingsgrens van een bedrijventerrein, mits de locatie niet in de kern is gelegen.
Nieuwbouw Een gebouw dat voor een onbepaalde periode wordt gerealiseerd.
Huisvesting in een gebouw, waar de persoon langer dan 6 maanden verblijft en dus woont.
De gebieden die in de Interim omgevingsverordening Zuid-Holland van de provincie zijn aangeduid als "verstedelijking afweegbaar".
Gebouwen die in het bestemmingsplan zijn aangeduid als wonen, woning of bedrijfswoning.
Een verblijfsduur van een arbeidsmigrant voor een aaneengesloten periode van maximaal 6 maanden.
Keurmerk Stichting Normering Flexwonen
Een gebouw dat met een vergunning voor een bepaalde periode mag worden gebouwd en/of gebruikt.
Huisvesting in een hoofdgebouw, waar een persoon maximaal 6 maanden aaneengesloten verblijft. Indien een persoon korter dan 3 maanden afwezig is van de betreffende locatie wordt dit nog gezien als aaneengesloten verblijf.
Degene voor wie de vergunning geldt als bedoeld in artikel 2.25 Wabo.
De vraag naar huisvesting voor arbeidsmigranten die werkzaam bij bedrijven in de gemeente Hardinxveld-Giessendam
De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is een Nederlandse wet, die op 1 oktober 2010 is ingevoerd. De wet regelt de omgevingsvergunning.
De Wet ruimtelijke ordening is een Nederlandse wet die regelt hoe ruimtelijke plannen in Nederland tot stand komen en gewijzigd worden.
Een woning met een eigen toegangsdeur die van binnen en buiten op slot gedaan kan worden en waarbij in de woning in elk geval een eigen woon(slaap)kamer, een eigen keuken inclusief kookgelegenheid en een eigen toilet met waterspoeling aanwezig is.
Hoofdstuk 2. Locatie eisen grootschalige/centrale huisvesting arbeidsmigranten
Artikel 4 Locaties Arbeidsmigranten
Aanvragen voor het realiseren van grootschalige/centrale huisvesting voor arbeidsmigranten worden getoetst aan het schema op afbeelding 1. Op de kaarten in bijlage 1 staat aangegeven welke gebieden in onze gemeente worden aangemerkt als kern, buitengebied, rand kern en bedrijventerrein. Deze kaart in combinatie met het schema zijn de leidraad voor een eerste toets of huisvesting voor arbeidsmigranten mogelijk is in een bepaald gebied.
Afbeelding 1. Beoordelingstabel locaties huisvesting arbeidsmigranten
Pa ragraaf 1 Huisvesting in kernen
Paragraaf 2 Huisvesting in het buitengebied
Paragraaf 3 Huisvesting rand van de kern
Paragraaf 4 Huis vesting op een bedrijventerrein
Paragraaf 5 Huisves ting op het erf van een bedrijf
Hoofdstuk 3. Huisvesting en omgeving
Artikel 5 Algemene voorwaarden voor het huisvesten van arbeidsmigranten
Indien de huisvester in de gemeente Hardinxveld-Giessendam woningen in bezit heeft waar zij arbeidsmigranten huisvest dient zij bij het aanvragen van een nieuwe huisvestingslocatie aan te tonen welke woningen binnen de gemeente zij op de particuliere markt te koop zet ten behoeve van de reguliere woningmarkt;
Artikel 6 Algemene ruimtelijke voorwaarden huisvesting arbeidsmigranten
Centrale huisvestingslocaties worden, mits voldaan aan de andere voorwaarden, wel toegestaan in plaats van ander soortige functies of bestemmingen zoals bedrijfs-, kantoor-, maatschappelijke locaties op en in de nabijheid van een industrieterrein indien hiervoor geen in het bestemmingsplan passende invulling gegeven kan worden. Bij de realisatie van grootschalige /centrale huisvesting gelden de volgende regels:
Er is een goede ontsluiting en parkeervoorziening op eigen terrein gerealiseerd.Voor parkeren wordt de CROW richtlijn voor hotel, schil centrum, zeer stedelijk, maximaal gehanteerd. Dit is met peil 2021 0,9 parkeerplaats per persoon. Vervoer per fiets wordt gestimuleerd, bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van (elektrische) fietsen;
Het voeren van een omgevingsdialoog is verplicht. De initiatiefnemer is verantwoordelijk voor het voeren van het omgevingsdialoog volgens de participatieladder van gemeente Hardinxveld-Giessendam. Indien nodig kan de ambtelijke organisatie hierin faciliteren. Als de initiatiefnemer zelf de omgevingsdialoog uitvoert moet hiervan een rapport met bevindingen met de gemeente gedeeld worden;
Hoofdstuk 4. Exploitatie en beheer
Artikel 8 Exploitatie en beheer huisvesting arbeidsmigranten
De vergunninghouder is verantwoordelijk om overlast van onder andere geluid, afval, hinder, etc te voorkomen en organiseert en bekostigt het beheer van 24 uur per dag om de veiligheid en handhaving te garanderen. Hiervoor moet een beheerplan opgesteld worden die als onderdeel van de vergunning door het college van B&W wordt getoetst;
De beheerder voert minimaal eenmaal per week een controle ter plaatse uit op hygiëne, brandveiligheid en het naleven van het huisreglement(art.9). De bevindingen van de inspectie worden vastgelegd in een door de ambtelijke organisatie opgesteld format van een inspectierapport. De beheerder maakt van een ingevuld inspectierapport een kopie en laat deze, ondertekend, achter op de betreffende locatie. Het origineel blijft bij de beheerder en is te allen tijde opvraagbaar door de ambtelijke organisatie;
Artikel 9 Voorwaarden huisreglement huisvestinglocatie
Het huisreglement bevat ten minste maatregelen waaruit blijkt hoe wordt omgegaan met overlast en verstoring van de openbare orde en veiligheid (maatregelen, aanpak, sancties). Ook de onderwerpen drugsgebruik, alcoholgebruik, parkeren van voertuigen, geluidsoverlast en zwerfafval dienen minimaal in het reglement te worden opgenomen;
Op 1 juli 2017 is de Wet aanpak woonoverlast in werking getreden. Door de wet heeft de burgemeester de mogelijkheid gekregen om specifieke gedragsaanwijzingen te geven aan overlastgevers. Een gedragsaanwijzing is een dwingend middel om het gedrag van een exploitant of gebruikers van de huisvesting aan te passen om overlast te voorkomen;
Artikel 4:84 Awb bevat een inherente afwijkingsbevoegdheid, welke luidt:
Het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
In afwijking van paragraaf 1 t/m 6 onder hoofdstuk 2 kan het college van B&W besluiten medewerking te verlenen aan de huisvesting voor arbeidsmigranten als er sprake is van een toegevoegde waarde voor de gemeente. Deze toegevoegde waarde moet blijken uit een maatschappelijke businesscase die aangeleverd moet worden bij het verzoek om af te wijken van deze beleidsregel.
In aanvulling van de eisen onder hoofdstuk 3 wordt een maatwerkoptie toegevoegd. Van de specifieke voorwaarden genoemd in hoofdstuk 3 kan afgeweken worden, mits:
De eigenaar zorgt voor een periodieke kwaliteitscontrole van de huisvesting. Dit betreft niet alleen de binnenzijde van het complex, maar ook de buitenkant (tuin, parkeerplaats en afval). Eén keer per jaar nodigt de eigenaar de buiteninspecteur uit van de gemeente (van team Omgevingszaken) om controle op veiligheidseisen uit te voeren;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-90585.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.