Gemeenteblad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2022, 90423 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2022, 90423 | beleidsregel |
Beleidsregel uitgangspunten onderzoeksmethodiek funderingen Woltersum
Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Groningen
Gelet op artikel 11 lid 8 Subsidieverordening funderingen Woltersum
Beleidsregel uitgangspunten onderzoeksmethodiek funderingen Woltersum
De gemeente Groningen heeft onderstaande uitgangspunten inclusief stappenplan en leidraad kostenraming op 31 augustus 2021 vastgesteld. Deze documenten zijn onderdeel van de ‘subsidieverordening funderingen Woltersum’ die op 30 juni 2021 door de gemeenteraad is vastgesteld. Woningeigenaren in Woltersum die gebruik willen maken van subsidie voor onderzoek naar de fundering, dienen deze documenten te overhandigen aan het ingenieursbureau dat het onderzoek namens hem uitvoert. Het ingenieursbureau dient deze documenten te betrekken bij de samenstelling van het onderzoeksrapport. De subsidieaanvraag wordt hierop getoetst.
In dit document is een ‘opdrachtomschrijving’ gegeven waar eigenaren van een woning in Woltersum, in het kader van de subsidieverordening funderingen Woltersum, gebruik van kunnen maken. Met deze opdrachtomschrijving kunnen woningeigenaren uit Woltersum een ingenieursbureau benaderen om het onderzoek naar de fundering onder hun pand te laten uitvoeren.
Het stappenplan dat beschreven wordt in deze ‘opdrachtomschrijving’ is uitsluitend bedoeld voor de beoordeling van funderingen van woningen (met één of twee bouwlagen en/of vliering) die op staal zijn gefundeerd in de plaats Woltersum. Woningen met een fundering op palen vallen buiten de subsidieverordening. Het gegeven stappenplan mag alleen toegepast worden in de context van de subsidieverordening funderingen Woltersum.
In dit hoofdstuk worden de uitgangspunten van de subsidieverordening en de bijbehorende ‘opdrachtomschrijving’ beschreven.
2.1 Uitgangspunten subsidieverordening
2.1.1 Doelstelling subsidieverordening
De subsidieverordening is bedoeld om woningeigenaren van Woltersum tegemoet te komen in een bijdrage voor het oplossen van huidige draagkrachtproblemen aan de fundering van hun woning, indien daar sprake van is.
2.1.3 Afbakening subsidieverordening
In onderstaande figuur is de context van de subsidieverordening weergegeven. Te zien is dat de subsidieverordening uitsluitend bedoeld is voor het oplossen van huidige draagkrachtproblemen. Andere factoren, die mogelijk ook een rol spelen in het evt. toekomstig ontstaan van funderingsproblemen, zijn uitgesloten.
Figuur 1 – Context subsidieverordening funderingen Woltersum (bovenstaande is geen uitputtend overzicht)
2.2 Uitgangspunten onderzoeksmethodiek
In deze paragraaf worden, in het kader van de subsidieverordening, enkele uitgangspunten benoemd die van toepassing zijn op de uitvoering van de onderzoeken. De onderzoeker (het ingenieursbureau) dient deze uitgangspunten in ogenschouw te nemen.
Uitgangspunt 1: Samenhang met versterkingsadvies NCG
Als aanvulling op de versterkingsadviezen voor de bovengrondse constructies (door het NCG) is de subsidieverordening funderingen Woltersum tot stand gekomen. De woningeigenaren worden middels deze subsidieverordening tegemoet gekomen in een oplossing voor de huidig aanwezige funderingsproblematiek. Het fundering-verbeter-advies dient daarom aan te sluiten op de versterkingsadviezen van het NCG.
Bovengrondse schades (al dan niet als gevolg van een funderingsprobleem) dienen vanuit het versterkingsadvies (van NCG) behandeld te worden. Dat wil zeggen: vanuit het versterkingsadvies wordt een advies gegeven hoe om te gaan met deze schades. Vanuit het versterkingsadvies is een budget afgegeven voor uitvoering van herstelmaatregelen. Het herstellen van bovengrondse schades wordt daarom uitgesloten in de subsidieverordening funderingen Woltersum, dat is de verantwoordelijkheid van het NCG.
Uitgangspunt 2: Informatie betrekken uit voorgaande onderzoeken
De woningen in Woltersum zijn al verschillende keren geïnspecteerd en ingemeten. De beschikbare onderzoeksresultaten dienen, mits het onderzoek zorgvuldig is uitgevoerd, te worden toegepast in het onderzoek naar de fundering. Zo wordt voorkomen dat er dubbele werkzaamheden worden uitgevoerd. Door gebruik te maken van beschikbare resultaten, wordt het mogelijk om het onderzoek uit te voeren binnen het opgegeven budget. De beoordeling van de bruikbaarheid van eerdere resultaten dient door de deskundige te worden beoordeeld.
Uitgangspunt 3: Visie rekenmethodiek van draagkrachttoetsing: Een realistische benadering
De beoordeling van de fundering dient in eerste instantie gebaseerd te worden op ‘bewezen sterkte’ (stap 1, zie figuur 2). Indien uit stap 1 blijkt dat het toch noodzakelijk is om in stap 2 berekeningen te maken, dan geldt daarvoor het volgende:
Er is een rekenmethodiek beschreven om de draagkrachttoetsing uit te voeren. Houd bij uitvoering van de berekeningen het volgende in gedachten:
Uitgangspunt 4: Creativiteit ingenieursbureau
In dit document is een leidraad gegeven voor uitvoering van een onderzoek in het kader van de subsidieverordening. Echter niet alles is vast omlijnd bepaald. In de praktijk zullen uitzonderingen voorkomen waarbij het mogelijk beter is om af te wijken van de gegeven aanpak. Het is aan het betreffende ingenieursbureau om op basis van zijn expertise tot een passende oplossing te komen, maar altijd wel met het opgegeven doel voor ogen. (dat wil zeggen: het beoordelen van de fundering op het aspect draagkracht in de huidige situatie en indien nodig het bieden van een fundering verbeteroplossing met kostenraming).
Uitgangspunt 5: Overige uitgangspunten beoordelingsmethodiek
Uitgangspunt 6: Aandachtspunten kostenraming
Arbo-technisch gezien mogen er werkzaamheden vanuit de kelder- of kruipruimte uitgevoerd worden als er een vrije hoogte is van minimaal 800 mm (t.p.v. balken 600 mm). Indien deze hoogte aanwezig is, wordt er vanuit gegaan dat het herstel vanuit de kruipruimte wordt uitgevoerd en dat de begane grondvloer niet verwijderd wordt ten behoeve van de werkzaamheden.
3 Stappenplan opdrachtomschrijving
In dit hoofdstuk wordt het stappenplan gegeven voor het uitvoeren van een onderzoek naar huidige draagkrachtproblemen dat past binnen de subsidieverordening funderingen Woltersum.
3.3.1 Stap 1: Beoordelen van fundering op basis van bewezen sterkte
(voor uitvoering van stap 1 wordt aanbevolen de F3O richtlijn: Onderzoek en beoordeling van funderingen op staal (ondiepe funderingen) in acht te nemen)
Stap 1.1 Verzamelen en bestuderen van basis-informatie
Tijdens een inspectie op locatie dient het volgende in kaart te worden gebracht:
Aanvullende inspectie werkzaamheden
Er kan overwogen worden om tijdens de inspectie op locatie, aanvullend het volgende in kaart te brengen:
Opmerking: Bovengenoemde aanvullende informatie is van belang voor de uitvoering van de berekeningen. Echter kan het op locatie blijken dat vergaand destructief onderzoek noodzakelijk is om één en ander in kaart te brengen. Als dat het geval is, kan afgeweken worden. Dan dient er, tijdens de berekeningen, een realistische aanname te worden gedaan voor deze onderdelen. Realistisch betekent in deze: maak een keuze zo dicht mogelijk bij de lijn der verwachting. Realistisch is in deze niet: zo conservatief mogelijk.
Op basis van de informatie volgend uit de beschikbare bronnen en volgend uit de inspectie op locatie, kan een oordeel gevormd worden over de huidige staat van de fundering.
Daarbij kan gebruik gemaakt worden van de beoordelingsmethodiek van de F3O-richtlijn Onderzoek en beoordeling funderingen op staal (ondiepe funderingen).
De F3O-richtlijn stuurt op het bepalen van een handhavingstermijn van funderingen onder bestaande woningen. Om goed aan te sluiten op de vraagstelling, die past binnen de subsidieverordening, wordt in deze ‘opdrachtomschrijving’ gedeeltelijk afgeweken van de F3O-richtlijn.
In het kader van de vraagstelling die past bij de subsidieverordening funderingen Woltersum, dient de bestaande fundering beoordeeld te worden op het volgende:
Het is aan het ingenieursbureau om de onderzoeksresultaten in zijn totaliteit te interpreteren en op basis hiervan het oordeel te geven. De F3O-richtlijn is bedoeld om hierin sturing geven.
Indien er wel tekenen zijn waargenomen die wijzen op een verminderd functioneren van de fundering, dan dient een rekenkundige draagkrachttoetsing te worden uitgevoerd.
3.3.2 Stap 2: Uitvoeren van rekenkundige draagkracht-toetsing
Stap 2.1 Uitvoering rekenkundige toetsingen
De toetsing van de rekenkundige draagkracht van de fundering wordt uitgevoerd op basis van:
3.3.3 Stap 3: Opstellen fundering-verbeterplan en kostenraming
Stap 3.1 Opstellen fundering-verbeterplan
Er dient, op basis van de resultaten uit stap 1 en 2, een fundering-verbeterplan opgesteld te worden voor het oplossen van het huidige draagkrachtprobleem. Dit verbeterplan dient uitgewerkt te worden tot een voorlopig ontwerp.
Er zijn meerdere mogelijkheden om de fundering te verbeteren dan wel te vernieuwen. Kies voor een sobere en doelmatige aanpak, passend binnen het subsidiebedrag van € 150.000,- inclusief BTW.
Controleer in hoeverre het fundering-verbeterplan overlap heeft met het versterkingsplan van de NCG. Maatregelen die al zijn voorgeschreven vanuit het versterkingsplan hoeven niet opnieuw geraamd te worden in de kostenraming (stap 3.2).
Stap 3.2 Opstellen kostenraming
De kosten voor uitvoering van dit fundering-verbeterplan dienen inzichtelijk te worden gemaakt in een kostenraming. De kosten dienen inclusief BTW te worden opgegeven. De bijgaande ‘leidraad kostenraming herstel draagkrachtgebrek fundering’ dient hiervoor als uitgangspunt te worden gebruikt. Deze leidraad is op verzoek ook digitaal beschikbaar.
Indien de kosten voor maatregelen al opgenomen zijn in de kostenraming van het versterkingsadvies, dan hoeven ze niet opnieuw begroot te worden in de kostenraming voor het fundering-verbeterplan.
De subsidieverordening voorziet alleen in het financieren van kosten voor het oplossen van het draagkrachtprobleem. De subsidieverordening voorziet niet in het oplossen van alle mogelijke toekomstige risico’s die een rol kunnen spelen bij de betreffende woningen.
3.3.4 Stap 4: Vastlegging resultaten in rapportage
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-90423.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.