Parkeerbijdrageregeling Tiel 2022

  • 1.

    de Parkeerbijdrageregeling 2010 in te trekken;

  • 2.

    de Parkeerbijdrageregeling Tiel 2022 vast te stellen;

  • 3.

    de Nota Parkeernormen Tiel 2022 vast te stellen;

  • 4.

    de parkeerbijdrageregeling niet van toepassing te verklaren voor de transformatie van winkels naar woningen in de binnenstad.

Artikel 1. Begrippen

  • a.

    grenzen van de ruimtelijke ontwikkeling: de grenzen van de locatie of het gebied een omgevingsvergunning wordt aangevraagd.

  • b.

    centrum: het gebied dat als centrum is aangewezen in de Nota Parkeernormen Tiel 2022 of de rechtsopvolger daarvan is.

  • c.

    parkeereis: het aantal parkeerplaatsen dat is berekend op basis van de Nota Parkeernormen Tiel 2022 of de rechtsopvolger daarvan.

  • d.

    parkeerbalans: de som van de berekende hoeveelheid parkeerplaatsen per gebruiksfunctie waarvoor een omgevingsvergunning wordt aangevraagd.

  • e.

    vaste parkeerbehoefte: het vereiste aantal parkeerplaatsen voor de vaste gebruikers van een bestemming.

  • f.

    publieke parkeerbehoefte: het vereiste aantal parkeerplaatsen voor bezoekers van een bestemming.

  • g.

    openbare parkeerplaatsen: parkeerplaatsen behorende tot de openbare weg in de zin van de Wegenverkeerswet.

  • h.

    aanvrager: de rechtspersoon die een omgevingsvergunning aanvraagt.

  • i.

    omgevingsvergunning voor het bouwen: een vergunning als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

  • j.

    bouwen: het plaatsen, het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een bouwwerk.

  • k.

    bouwwerk: een bouwkundige constructie van enige omvang die direct en duurzaam met de aarde is verbonden.

Artikel 2. Gemeentelijke parkeereis

  • 1.

    Op grond artikel 3.1.2, tweede lid van het Besluit ruimtelijke ordening stelt het College van Burgemeester en Wethouders van Tiel eisen aan het aantal te realiseren parkeerplaatsen bij ruimtelijke ontwikkelingen in casu (ver)bouwplannen en wijzigingen in het gebruik van bouwwerken waarvoor een omgevingsvergunning wordt aangevraagd.

  • 2.

    De in lid 1 genoemde parkeereis wordt berekend op basis van de Nota Parkeernormen Tiel 2022 of de rechtsopvolger daarvan.

  • 3.

    Bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning dient een sluitende parkeerbalans te worden ingediend, alsmede een beschrijving van de wijze waarop aan de gemeentelijke parkeereis is voldaan.

  • 4.

    De in lid 1 genoemde parkeereis dient binnen de grenzen van de ruimtelijke ontwikkeling te worden gerealiseerd.

Artikel 3. Mogelijkheden voor afwijken van (een deel van) de gemeentelijke parkeereis

Afwijken is mogelijk als aan de volgende punten wordt voldaan.

  • 1.

    Wanneer de aanvrager van een omgevingsvergunning met gegronde redenen kan aantonen dat realisering van de benodigde parkeerplaatsen op eigen terrein niet mogelijk is, kan het College van Burgemeester en Wethouders besluiten om af te wijken van de parkeereis.

  • 2.

    De in lid 1 genoemde mogelijkheid tot afwijken kan:

    • a.

      indien het voldoen aan de parkeereis door bijzondere omstandigheden van economische en/of ruimtelijke aard op overwegende bezwaren stuit

    • en

       

    • b.

      voor zover op andere wijze in de parkeereis wordt voorzien. Dit is het geval wanneer:

      • b1.

        het benodigde aantal parkeerplaatsen binnen een straal van hemelsbreed 400 meter (centrum) of 200 meter (overige gebieden) vanaf de ontwikkellocatie beschikbaar is in een bestaande parkeervoorziening of op een bestaand perceel

      • of

         

      • b3.

        het benodigde aantal parkeerplaatsen binnen een straal van hemelsbreed 400 meter (centrum) of 200 meter (overige gebieden) vanaf de ontwikkellocatie in de openbare ruimte wordt gerealiseerd op kosten van de aanvrager.

  • 3.

    Indien een aanvrager elders parkeerplaatsen compenseert, dan moet hiervan een privaatrechtelijke overeenkomst met bijbehorende situatieschets worden overgelegd. Aangetoond moet worden dat deze parkeerplaatsen kunnen worden aangewend ten behoeve van het (ver)bouwplan of de wijziging van het gebruik waarvoor een omgevingsvergunning wordt aangevraagd,

Artikel 4. Toepassingsgebied

  • 1.

    De parkeerbijdrageregeling is van toepassing op het gehele grondgebied van de gemeente Tiel.

  • 2.

    Voor het 'centrum' geldt de parkeerbijdrageregeling alleen voor de vaste parkeerbehoefte (privé). De publieke parkeerbehoefte (aandeel bezoekers overeenkomstig de Nota Parkeernormen Tiel 2022 of de rechtsopvolger daarvan) wordt in dit deel van Tiel opgelost op de openbare parkeerplaatsen voor bezoekers.

Artikel 5. Reserve “Parkeerbijdrageregeling”

  • 1.

    De aanvrager van de omgevingsvergunning moet een parkeerbijdrage storten wanneer het College van Burgemeester en Wethouders afwijkt van de gemeentelijke parkeereis op grond van artikel 3 onder b1 genoemde omstandigheid.

  • 2.

    De parkeerbijdrage wordt gestort in de reserve "Parkeerbijdrageregeling".

  • 3.

    Het College van Burgemeester en Wethouders kan bij afwijking van de gemeentelijke parkeereis in specifieke uitzonderingsgevallen gehele of gedeeltelijke ontheffing van storting van de parkeerbijdrage verlenen. Dit gebeurt wanneer naar oordeel van het College van Burgemeester en Wethouders het belang van de realisatie van het (ver)bouwplan voor de gemeente zwaarder weegt dan het voldoen aan de eis van storting in de reserve "Parkeerbijdrageregeling".

Artikel 6. Hoogte parkeerbijdrage

  • 1.

    De parkeerbijdrage voor het centrum bedraagt € 10.000,00 (zegge: tienduizend euro) per parkeerplaats.

  • 2.

    De parkeerbijdrage voor de overige gebieden in de gemeente Tiel bedraagt € 2.500,00 (zegge: tweeduizendvijfhonderd euro) per parkeerplaats.

  • 3.

    Alle bedragen zijn inclusief BTW en prijspeil 1 januari 2022. Genoemde bedragen worden jaarlijks verhoogd op basis van het gemeentelijke prijsindexcijfer.

  • 4.

    Aan het betalen van een parkeerbijdrage kan de aanvrager van een omgevingsvergunning geen rechten ontlenen aangaande het parkeren in de openbare ruimte en/of parkeervoorziening. Het stelt de aanvrager of diens afnemers niet vrij van het betalen van een jaarlijkse parkeervergunning/-ontheffing of het betalen bij een parkeermeter of een parkeerautomaat.

Artikel 7. Hardheidsclausule

Het College van Burgemeester en Wethouders handelt volgens deze regeling, tenzij dat voor één of meerdere belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze regeling te dienen doelen, zulks ter bepaling van het College van Burgemeester en Wethouders.

Artikel 8. Overgangsbepaling

Op een aanvraag om een omgevingsvergunning, afwijking of toestemming anderszins, die is ingediend voor het tijdstip waarop de Parkeerbijdrageregeling Tiel 2022 van kracht wordt en waarop op genoemd tijdstip nog niet is beschikt, zijn de bepalingen van de 'Beleidsregels Reserve Parkeerbijdrageregeling' (d.d. 17 maart 2010) van toepassing, tenzij aanvrager de wens te kennen geeft dat de Parkeerbijdrageregeling Tiel 2022 worden toegepast.

 

Slotbepalingen

  • 1.

    De 'Beleidsregels Reserve Parkeerbijdrageregeling' (d.d. 17 maart 2010) worden ingetrokken;

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2022;

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als Parkeerbijdrageregeling Tiel 2022.

Besloten in de raadsvergadering van: 15 december 2021

De griffier,

de voorzitter,

TOELICHTING

Algemeen

De gemeente Tiel is verantwoordelijk voor de aanleg en het in stand houden van voldoende parkeerplaatsen bij bestemmingen in haar gemeente.

Algemeen uitgangspunt van het gemeentelijk beleid is dat bij bouwplannen of afwijkingen van het bestemmingsplan, die leiden tot een vergroting van de parkeervraag, wordt voorzien in extra parkeerruimte op eigen terrein. Op deze manier wil de gemeente Tiel de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de stad bevorderen.

 

Bij plannen in gebieden met een hoge stedelijkheidsgraad blijkt het moeilijk om het parkeren op eigen terrein op te lossen. Het gevolg is dat op zich wenselijke ontwikkelingen niet uitvoerbaar blijken te zijn.

 

Hoofdzaak is dat de aanvrager van een omgevingsvergunning of een verzoek tot afwijking van de parkeereis er alles aan doet om de parkeereis op eigen terrein te realiseren. Wanneer de aanvrager echter met gegronde redenen kan aantonen dat realisering van de benodigde parkeerplaatsen op eigen terrein niet mogelijk is, kan het College van Burgemeester en Wethouders besluiten om af te wijken van de parkeereis. Afwijken van de parkeereis heeft echter nadelige effecten voor de bereikbaarheid en leefbaarheid. Vandaar dat van deze mogelijkheid terughoudend gebruik wordt gemaakt. In principe zit aan een afwijking van de parkeereis een parkeerbijdrage gekoppeld.

 

Met de inkomsten uit de Parkeerbijdrageregeling neemt de gemeente onder voorwaarden de taak van particuliere initiatiefnemers over om voldoende parkeerplaatsen in stand te houden.

 

Relatie tot het 'Paraplubestemmingsplan Parkeren'

Op 17 oktober 2018 heeft de gemeenteraad van Tiel de Regels van het bestemmingsplan 'Paraplubestemmingsplan Parkeren' vastgesteld (publicatie NL.IMRO.0281.BP00040-on01).

In dit Paraplubestemmingsplan wordt verwezen naar de 'Beleidsregels Reserve Parkeerbijdrageregeling' die de gemeenteraad van Tiel op 17 maart 2010 heeft vastgesteld.

De Parkeerbijdrageregeling Tiel 2022 is de rechtsopvolger van de 'Beleidsregels Reserve Parkeerbijdrageregeling'.

 

Relatie tot Nota Parkeernormen Tiel 2022 (of de rechtsopvolger daarvan)

In de 'Beleidsregels Reserve Parkeerbijdrageregeling' zijn normen opgenomen voor het bepalen van de vereiste hoeveelheid parkeerplaatsen bij ruimtelijke ontwikkelingen. Deze parkeernormen zijn gebaseerd op landelijke kencijfers die door het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte (CROW) worden gepubliceerd.

 

Sinds de vaststelling van de 'Beleidsregels Reserve Parkeerbijdrageregeling' zijn de landelijke kencijfers gewijzigd en meer gedifferentieerd. Om te blijven aansluiten bij de landelijke kencijfers heeft de gemeenteraad van Tiel op 17 november 2021 de Nota Parkeernormen Tiel 2022 vastgesteld.

De parkeernormen in deze nota vervangen de parkeernormen die zijn opgenomen in de 'Beleidsregels Reserve Parkeerbijdrageregeling' en zijn de basis voor het bepalen van het vereiste aantal parkeerplaatsen voor het verlenen van een omgevingsvergunning.

 

Artikel 2

proces van toetsing

Voor toetsing van aanvragen zoals hierboven bedoeld geldt de volgende regel:

  • a)

    Indien de omvang of de bestemming van een gebouw daartoe aanleiding geeft moet voor het parkeren of stallen van auto's voldoende ruimte zijn aangebracht in, op of onder dat gebouw, dan wel op of onder het onbebouwde terrein dat bij dat gebouw behoort. Deze ruimte mag niet overbemeten zijn, gelet op het gebruik of de bewoning van het gebouw. Onder een ‘gebouw’ wordt ook begrepen een bouwwerk, werk geen bouwwerk zijnde of werkzaamheid of bijbehorend gebruik van grond en van de zich daar bevindende bouwwerken.

  • b)

    De onder a) bedoelde ruimte voor het parkeren van auto's moet afmetingen hebben die zijn afgestemd op gangbare personenauto's. Aan deze eis wordt geacht te zijn voldaan als daarbij voor de bruikbaarheid rekening wordt gehouden met de situering en inrichting van de plek waar parkeerplaatsen worden aangebracht en:

    • indien de afmetingen van bedoelde parkeerplaatsen ten minste 1,80 m bij 5,00 m en ten hoogste 3,25 m bij 6,00 m bedragen, waarbij de parkeerplaatsen bereikbaar en bruikbaar zijn (voorbeeld: bij haaksparkeren dienen de parkeerplaatsen minstens 2,30 m breed te zijn);

    • indien de afmetingen van een gereserveerde parkeerruimte voor een gehandicapte – voor zover die ruimte niet in de lengterichting aan een trottoir grenst - ten minste 3,50 m bij 5,00 m bedragen.

  • c)

    Indien de bestemming van een gebouw aanleiding geeft tot een te verwachten behoefte aan ruimte voor het laden of lossen van goederen, moet in deze behoefte in voldoende mate zijn voorzien aan, in of onder dat gebouw, dan wel op of onder het onbebouwde terrein dat bij dat gebouw behoort.

  • Onder een ‘gebouw’ wordt ook begrepen een bouwwerk, werk geen bouwwerk zijnde of werkzaamheid of bijbehorend gebruik van grond en van de zich daar bevindende bouwwerken.

  • d)

    Het is mogelijk van het gestelde onder a, b en c af te wijken.

Wijze van berekenen van de parkeerbehoefte voor een concreet plan

Met behulp van de bij deze regeling horende Nota Parkeernormen Tiel 2022 (of de rechtsopvolger daarvan) wordt berekend hoeveel parkeerplaatsen bij een concreet plan moeten worden gerealiseerd.

 

Indien binnen het bouwplan verschillende functies worden ontwikkeld, is het mogelijk rekening te houden met dubbelgebruik van parkeerplaatsen. Voorwaarde is wel dat de ontwikkelaar in het bouwplan vastlegt dat de voor dubbelgebruik meegerekende parkeercapaciteit door alle daarvoor in aanmerking komende gebruikers gebruikt kan worden, dus dat exclusieve parkeerplaatsen niet in aanmerking komen voor dubbelgebruik.

 

Bij bouwontwikkelingen of wijziging van gebruik mag de berekende parkeervraag van het laatste legale gebruik van het pand of perceel, voor zover toegerekend aan de openbare ruimte, worden afgetrokken van de berekende parkeervraag van het nieuwe gebruik. Voor de berekening van de parkeervraag voor het laatste legale gebruik gelden dezelfde parkeernormen als voor de berekening van het nieuwe gebruik.

Bij (gedeeltelijke) sloop en nieuwbouw vindt geen verrekening plaats. In dat geval dient de volledige nieuwe parkeereis gerealiseerd te worden.

 

Bij een toename van de totale parkeervraag geldt dat een zo groot mogelijk deel op eigen terrein moet worden opgelost. Parkeerplaatsen op eigen terrein gaan voor op het afwentelen op de openbare ruimte. Hierbij wordt wel rekening gehouden met de in de Nota Parkeernormen Tiel 2022 of diens rechtsopvolger opgenomen aanwezigheidspercentages.

De aanvrager maakt een berekening van het vereiste aantal parkeerplaatsen (“parkeerbalans”). De aanvrager mag desgewenst de parkeerbalans laten opstellen door een ter zake kundig adviesbureau. De parkeerregisseur van de gemeente Tiel toetst deze berekening. Is het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein kleiner dan de parkeereis, dan is het plan in principe niet akkoord.

 

Artikel 3

Hoofddoel van artikel 3.1.2 van het Besluit ruimtelijke ordening is dat de aanvrager van een omgevingsvergunning er alles aan doet om de gemeentelijke parkeereis op eigen terrein te realiseren en te handhaven1 . Door middel van de parkeerbijdrageregeling houden we vraag en aanbod van parkeerplaatsen in evenwicht en waarborgen we de bereikbaarheid van de bestemmingen in onze gemeente.

 

Voorwaarden voor afwijken

Alvorens af te wijken van de parkeereis wordt beoordeeld of door een aanpassing van het bouwplan alsnog kan worden voldaan aan de gemeentelijke parkeereis.

Indien slechts aanpassingen mogelijk zijn die onevenredig hoge kosten met zich meebrengen (meer dan 150% van de normale, dat wil zeggen geëigend in die specifieke omstandigheid, aanlegkosten), wordt het belang van de bereikbaarheid van de locatie en de leefbaarheid in de omgeving afgewogen ten opzichte van het belang van de realisatie van het (ver)bouwplan. Om bij twijfelgevallen te kunnen beoordelen of er sprake is van "onevenredig hoge kosten" dient de aanvrager van een omgevingsvergunning via een rendementsberekening aan te tonen dat het realiseren van voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein of aanpassing van het (ver)bouwplan niet mogelijk is.

 

Benutten van parkeercapaciteit buiten de grenzen van de ontwikkeling

In beginsel moet de parkeereis binnen het plangebied, op eigen terrein worden gerealiseerd. Benutten van bestaande (particuliere) parkeerruimte in de omgeving van de ontwikkeling is mogelijk, mits het gebruik hiervan voor een langdurige periode is gewaarborgd. Een huurcontract voor een parkeerplaats is vaak kortdurend en is daarmee geen duurzame oplossing. Daarnaast kunnen reeds aan een bouwontwikkeling toegewezen parkeerplaatsen niet opnieuw worden gebruikt bij een ander bouwplan.

Parkeerplaatsen buiten het plangebied kunnen dus alleen worden gebruikt voor het oplossen van de parkeereis indien sprake is van een duurzame oplossing (meer dan 20 jaar) en gelegen binnen een straal van 400 meter (centrum) of 200 meter (overige gebieden).

 

Beschikbaarheid van voldoende parkeerplaatsen buiten het plangebied aantonen

Om te kunnen beoordelen of in de nabijheid van de ontwikkellocatie voldoende parkeercapaciteit beschikbaar is, dient de aanvrager aan de hand van een parkeeronderzoek aan te tonen dat zulks het geval.

Voor de beoordeling wordt er vanuit gegaan dat na realisatie van de beoogde ontwikkeling op piekmomenten maximaal 85% van de in het onderzoeksgebied aanwezige parkeerplaatsen bezet wordt.

De opzet van het parkeeronderzoek dient vooraf ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de parkeerregisseur van gemeente Tiel.

 

Borging in de omgevingsvergunning

Ongeacht het al dan niet afwijken van de parkeereis wordt in de uiteindelijke omgevingsvergunning expliciet de koppeling gelegd tussen het aantal te realiseren en in stand te houden parkeerplaatsen en de functie van de ontwikkeling conform onderstaande tekst:

 

Tekst voorwaarde omgevingsvergunning m.b.t. parkeerplaatsen

“Aan deze vergunning verbinden wij de voorwaarde dat <het AANTAL> parkeerplaatsen zoals ingetekend op tekening <NAAM/NUMMER> moet worden aangelegd en in stand gehouden ten behoeve van het parkeren van gebruikers van dit pand.

 

Tekst aanbiedingsbrief/uitleg

Bij de beoordeling van de aanvraag hebben wij gekeken naar het aantal parkeerplaatsen dat passend is voor het beoogde gebruik. Deze parkeerplaatsen moeten op eigen terrein worden aangelegd. U bent verplicht om deze parkeerplaatsen aan te leggen en in stand te houden. Deze verplichting geldt ook voor uw rechtsopvolgers.

De toekomstige gebruikers van het pand komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning op de openbare weg, omdat op basis van deze vergunning voldoende parkeerruimte op eigen terrein aanwezig moet zijn.

 

Artikel 5

Door het koppelen van een financiële consequentie aan het afwijken van de parkeereis wordt de gemeente in staat gesteld met deze gelden de effecten van deze afwijking te beperken. Daarnaast wordt een aanvrager gestimuleerd om binnen het plan voldoende parkeerplaatsen te realiseren.

 

In de jurisprudentie is uitgemaakt dat een bestuursorgaan de mogelijkheid heeft door middel van een financiële voorwaarde tot betaling van een tegemoetkoming of compensatie te verplichten, indien door voldoening aan de gestelde voorwaarde een rechtstreekse bijdrage wordt geleverd aan de doelstelling van de wettelijke bepaling waarop de vergunning of afwijking berust en de verlening of afwijking in het algemeen belang tot heffen van een geldbedrag noopt.

 

Aan het koppelen van een financiële consequentie van een afwijking van de parkeereis zijn beperkingen verbonden. De belangrijkste beperking is dat aangetoond moet worden dat niet een andere, uit hoofde van rechtsbescherming meer aanvaardbare, mogelijkheid aanwezig is om een tegemoetkoming of compensatie te vragen, zoals het invoeren van een baatbelasting of het plaatsen van parkeermeters.

 

De afwijking van de parkeereis, met financiële consequentie, wordt verleend volgens een publiekrechtelijke regeling. Aan het betalen van de bijdrage kan de aanvrager geen rechten ontlenen. Wel is de gemeente in algemene zin gehouden de gelden te besteden aan het in standhouden van voldoende openbare parkeergelegenheid. De parkeereis zoals neergelegd in de Bouwverordening Tiel 2012 en in (toekomstige) bestemmingsplannen en omgevingsplannen heeft als belangrijke doelstelling het reguleren en beperken van de parkeerdruk in de openbare ruimte, zodat Tiel bereikbaar en leefbaar blijft. De parkeerbijdrage dient een rechtstreekse bijdrage te leveren aan deze doelstelling. Dit betekent dat het geld uit de bestemmingsreserve “Parkeerbijdrageregeling”, voor zover verkregen uit bijdragen gekoppeld aan afwijkingen, moet worden aangewend ten behoeve van de openbare parkeergelegenheden of anderszins bijdragen aan de parkeeroplossing (bijvoorbeeld flankerend beleid).

 

Artikel 6

Afwijking van de parkeereis heeft consequenties voor de parkeersituatie in de omgeving van het plan en kan derhalve in tegenspraak zijn met een van de doelen van het parkeerbeleid, te weten een evenwichtige parkeersituatie.

De fysieke ruimte in en rond het centrum om nieuwe parkeerplaatsen te realiseren is beperkt. Daarom is de hoogte van de parkeerbijdragen voor het centrum gebaseerd op de helft van de stichtingskosten van een bovengrondse (gebouwde) parkeervoorziening.

Voor ontwikkelingen buiten het centrum gaan we ervan uit dat nieuwe parkeervoorzieningen op maaiveld worden gerealiseerd.

 

Tekst aanbiedingsbrief/uitleg bij afwijking

Aan afwijken van de parkeereis kunnen toekomstige gebruikers van de bestemming geen rechten ontlenen met betrekking tot het parkeren op de openbare weg. Indien toekomstige gebruikers door een tekort aan parkeerplaatsen binnen het plan moeten parkeren in een gebied waarvoor een parkeervergunning is vereist, dan kunnen deze gebruikers een parkeervergunning aanvragen. Indien voor het betreffende gebied op grond van het Uitvoeringsbesluit parkeren 2020 of de rechtsopvolger daarvan een wachtlijst bestaat, dan worden deze gebruikers onderaan de wachtlijst geplaatst.”

 

Artikel 7

Als niet wordt voldaan aan de parkeereis, wordt de omgevingsvergunning of afwijking in principe geweigerd. Op grond van artikel 2.5.30 lid 4 van de Bouwverordening Tiel 2012 kan worden afgeweken van de parkeereis.

 

De aanvrager dient aan te tonen dat er op geen enkele wijze met het plan voldaan kan worden aan de parkeereis. Indien slechts aanpassingen mogelijk zijn die onevenredige hoge kosten – meer dan 150% van de normale, dat wil zeggen geëigend in die specifieke omstandigheid, aanlegkosten - met zich meebrengen, dan heeft de college de bevoegdheid om af te wijken van de eis dat er bij een bouwplan in voldoende mate ruimte voor het parkeren of stallen van auto’s op het terrein van het plan moet zijn aangebracht.

 

Op het moment dat van de parkeereis wordt afgeweken, wordt de omgeving belast met een ruimtelijk probleem. De parkeerdruk zal toenemen, waardoor de bereikbaarheid en de leefbaarheid van Tiel in eerste instantie zal afnemen.

Het creëren van parkeergelegenheid binnen het plan moet daarom op zodanige bezwaren stuiten, dat aan deze bezwaren doorslaggevende betekenis moet worden gegeven. Als de aanvrager niet aannemelijk maakt – de aanvrager dient daarvoor bij aanvraag een deugdelijke onderbouwing aan te leveren - dat de parkeereis niet binnen het plan op eigen terrein kan worden opgelost, dan wordt de aanvraag geweigerd.

Naar boven