Gemeenteblad van Gooise Meren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Gemeenteblad 2022, 90099 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Gemeenteblad 2022, 90099 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek
Vastgesteld met de vereiste meerderheid door de colleges en de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten in de periode oktober 2021 tot en met februari 2022. Voor de uittreding van de gemeente Weesp per 1 januari 2022 zijn tijdig in december 2020 door de raad en het college de benodigde besluiten genomen. Voor deze categorie aanpassingen is de vereiste twee derde meerderheid van instemming door de bevoegde organen van de gemeenten bereikt. Bij deze wijziging zijn geen taken en bevoegdheden wijzigingen aan de orde.
Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek
De raden en de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Blaricum, Gooise Meren Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren, ieder voor zoveel het zijn bevoegdheden betreft en de raad en het college van burgemeester en wethouders van gemeente Eemnes die per 1 januari 2016 partieel op enkele daarbij expliciet in de regeling weergegeven werkgebieden is toegetreden (partiële toetreding) onder instemming met de door het algemeen bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek gestelde bestuurlijke en financiële randvoorwaarden;
het voorstel aan het algemeen bestuur d.d. 9 september 2021, nr. 21.0006060;
gelet op de bepalingen in de Gemeentewet en in de Wet gemeenschappelijke regelingen
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet, dan wel andere wettelijke regelingen van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt, tenzij anders vermeld, in die artikelen voor de gemeente, de raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester, respectievelijk gelezen: de Regio, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
Hoofdstuk 2 Regio Gooi en Vechtstreek
Doel van deze regeling is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio opgedragen taken en dienstverlening doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
Artikel 5 Overgedragen taken en bevoegdheden
De Regio is belast met uitvoering van de navolgende taken en hiermee verband houdende aan het algemeen bestuur overgedragen bevoegdheden, op taakveld:
Milieubeheer, voor de gemeenten:
de uitvoering van Hoofdstuk 10. Afvalstoffen van de Wet milieubeheer (Wm), voor zover deze aan gemeenten is opgedragen, met uitzondering van het bepaalde over afvalwater. Ten behoeve van de uitvoering van Hoofdstuk 10. Afvalstoffen van de Wm is de bevoegdheid tot het vaststellen van de afvalstoffenverordening door de gemeenteraad als bedoeld in artikel 10.23 van de Wm overgedragen.
Publieke gezondheid, voor gemeenten:
de uitvoering van de taken publieke gezondheidszorg algemeen, jeugdgezondheidszorg, ouderengezondheidszorg, algemene infectieziektebestrijding, Rijksvaccinatieprogramma en beschikbaarstelling deskundigheid. Ten behoeve van deze taken zijn de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2 leden 1 en 2, artikel 5 leden 1 tot en met 4, artikel 5a leden 1 en 2, artikel 6 lid 1, artikel 6b leden 3 tot en met 5 en artikel 15 lid 1 van de Wet publieke gezondheid overgedragen; Ten behoeve van de uitvoering van artikel 5 van de Wpg is de bevoegdheid tot het verwerken van persoonsgegevens als bedoeld in artikel 5 lid 3 van de Wpg overgedragen.
taken met betrekking tot het Advies en Meldpunt Huiselijk geweld en Kindermishandeling Gooi en Vechtstreek als bedoeld in het bepaalde bij of krachtens Hoofdstuk 4. Advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) waaronder de coördinatie en afstemming bij het voornemen tot oplegging van een tijdelijk huisverbod in verband met (een ernstig vermoeden van) kindermishandeling als bedoeld in artikel 2 lid 3 van de Wet tijdelijk huisverbod.
Maatschappelijke ondersteuning, voor de gemeenten en voor Eemnes:
de uitvoering van het bepaalde in het door de gemeenten en Eemnes vastgestelde plan als bedoeld in artikel 2.1.2 lid 1 van de Wmo 2015 ten aanzien van beschermd wonen of opvang als bedoeld in artikel 2.1.2 lid 2 sub g van de Wmo 2015. Tot deze taakuitvoering behoren in ieder geval de beleidsuitvoering, de inkoop en het contractbeheer voor beschermd wonen of opvang.
Onderwijs, voor de gemeenten en voor Eemnes:
de uitvoering van alle gemeentelijke taken als bedoeld in de Leerplichtwet 1969 én met de uitvoering van de regelgeving met betrekking tot de melding en de bestrijding van voortijdig school verlaten (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten) als bedoeld in de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet op de expertisecentra. Tot deze taken behoren in ieder geval:
Ten behoeve van de uitvoering van de taken als bedoeld onder VI Onderwijs onder a zijn de bevoegdheid tot daden van regeling en bestuur, de bevoegdheden die in de Leerplichtwet 1969, de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet op de expertisecentra aan het college van B&W zijn toegekend en de bevoegdheid om bestuursdwang ex artikel 125 Gemeentewet toe te passen tot handhaving van de regels van de Leerplichtwet 1969 overgedragen;
Ten behoeve van de uitvoering van de taken als bedoeld onder VI Onderwijs onder b is de bevoegdheid als bedoeld in artikel 2.3.1 lid 3 van de WEB overgedragen.
de opdrachtverstrekking van jeugdhulpvoorzieningen aan aanbieders, de controle op rechtmatigheid van declaraties van jeugdhulpvoorzieningen, de melding aanvang zorg en de behandeling van klachten in het kader van de Jeugdwet. Tot deze taakuitvoering behoort de daartoe benodigde verwerking van persoonsgegevens;
Ten behoeve van de uitvoering van de taak als bedoeld in VII Jeugdhulp onder b zijn de volgende hiermee verband houdende bevoegdheden overgedragen:
het treffen van een regeling voor de behandeling van klachten over gedragingen van de Crisisdienst Jeugdwet en van voor de Crisisdienst Jeugdwet werkzame personen jegens een jeugdige, ouder, ouder zonder gezag, voogd, degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag over de jeugdige uitoefent of een pleegouder in het kader van de verlening van jeugdhulp (artikel 4.2.1 Jeugdwet);
het gebruik van het burgerservicenummer van een jeugdige als bedoeld in artikel 7.2.1 van de Jeugdwet en het vaststellen van het burgerservicenummer van een jeugdige als bedoeld in artikel 7.2.2 van de Jeugdwet alsmede de bevoegdheid om van de verplichtingen in de artikelen 7.2.1 en 7.2.2 van de Jeugdwet af te wijken als bedoeld in artikel 7.2.6 van de Jeugdwet;
Participatiewet, voor de gemeenten en voor Eemnes:
de opdrachtverstrekking van re-integratievoorzieningen aan aanbieders, de controle op rechtmatigheid van declaraties van re-integratievoorzieningen en de behandeling van klachten in het kader van de Participatiewet. Tot deze taakuitvoering behoort de daartoe benodigde verwerking van persoonsgegevens.
Indien ten gevolge van een wijziging van wettelijke regelingen op de terreinen vermeld in voorgaande leden van dit artikel, de uitvoering van werkzaamheden ter realisatie strekt van een andere regeling dan ter uitvoering waarvan zij ten tijde van het van kracht worden van deze regeling strekte, dan wel indien in deze werkzaamheden ten gevolge van een dergelijke wijziging veranderingen optreden, blijven deze, voor zover hun strekking en omvang door hun wijziging niet wezenlijk veranderen, behoren tot de aan de Regio opgedragen taken.
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het inrichten van een register, behorende als Bijlage 1 bij deze regeling, waarin de besluiten tot dienstverlening als bedoeld in het vorige lid worden vastgelegd. Daarbij wordt voor elke dienstverleningsactiviteit vermeld voor welke gemeente(n) de Regio die dienstverlening verzorgt.
Artikel 7 Regionale samenwerkingsagenda
Vaststelling van de regionale samenwerkingsagenda vindt plaats door de gemeenteraden, nadat:
een zienswijzeprocedure is doorlopen en het algemeen bestuur na afstemming met en advies van de portefeuillehoudersoverleggen schriftelijk en gemotiveerd de gemeenteraden in kennis heeft gesteld van het oordeel over de zienswijze, alsmede van de verwerking daarvan in een definitief ontwerp van de regionale samenwerkingsagenda.
Hoofdstuk 4 De inrichting en de samenstelling van het bestuur
Artikel 9 Samenstelling algemeen bestuur
De gemeenteraden wijzen voor door hen benoemde lid/ leden in het algemeen bestuur uit hun midden, de voorzitter inbegrepen, en uit de wethouders een plaatsvervangend lid/ plaatsvervangende leden aan, die het door hen aangewezen lid/aangewezen leden bij ontstentenis of verhindering vervangt/vervangen. Het bepaalde in deze regeling ten aanzien van de leden van het algemeen bestuur is op de plaatsvervangende leden van overeenkomstige toepassing.
Artikel 11 Incompatibiliteiten
Onverminderd het bepaalde in artikel 20 van de Wet is het lidmaatschap van het algemeen bestuur onverenigbaar met de betrekking van ambtenaar, door of vanwege het bestuur van één van de gemeenten dan wel door of vanwege het bestuur van de Regio aangesteld of daaraan ondergeschikt. Met een ambtenaar worden voor de toepassing van dit artikel gelijkgesteld zij die in dienst van één van de gemeenten dan wel de Regio op grond van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht werkzaam zijn.
Artikel 12 Vergaderingen algemeen bestuur
De vergaderingen van het algemeen bestuur zijn openbaar. Indien de voorzitter dan wel een vijfde gedeelte van de aanwezige leden het nodig oordeelt, dient het algemeen bestuur te besluiten of zal worden vergaderd met gesloten deuren. Over een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling en over de begroting en de rekening kan niet in beslotenheid worden vergaderd of besloten.
Het algemeen bestuur kan in een besloten vergadering, op grond van de belangen, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken welke aan het algemeen bestuur worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Deze wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen, totdat het algemeen bestuur haar opheft.
Artikel 13 Bevoegdheden algemeen bestuur
Het algemeen bestuur is bevoegd te besluiten tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen en dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang.
Artikel 15 Vergaderingen dagelijks bestuur
De vergaderingen van het dagelijks bestuur zijn openbaar. Indien de voorzitter dan wel een lid van het dagelijks bestuur het nodig oordeelt, dient het dagelijks bestuur te besluiten of zal worden vergaderd met gesloten deuren.
Artikel 16 Bevoegdheden dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur is bevoegd:
te besluiten namens het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist;
Artikel 21 Informatie en verantwoording van leden van het algemeen bestuur aan de gemeenteraad en aan het college van burgemeester en wethouders.
Een lid van het algemeen bestuur geeft aan de gemeenteraad en aan het college van de door hem vertegenwoordigde gemeente alle inlichtingen die door het betreffende college of één of meer leden daarvan, worden verlangd op de binnen die gemeente gebruikelijke wijze.
Hoofdstuk 6 Portefeuillehoudersoverleggen
Artikel 23 Portefeuillehoudersoverleggen en regionale samenwerkingsagenda
De gezamenlijke colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten kunnen ten behoeve van coördinatie en afstemming op onderscheiden samenwerkingsterreinen dan wel ter uitvoering van een dienstverleningsovereenkomst portefeuillehoudersoverleggen instellen indien het algemeen bestuur hiermee instemt.
Hoofdstuk 7 Ambtelijke organisatie
Op de medewerkers in (tijdelijke) dienst van de Regio is de Cao Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (SGO) van toepassing voor zover het dagelijks bestuur daarin niet zelf via lokale regelingen heeft voorzien en met dien verstande dat op de medewerkers van de Regionale Ambulance Voorziening de Cao Ambulancevoorziening van toepassing is en dat op de medewerkers van de Vervoer Gooi en Vechtstreek B.V. de Cao Taxivervoer van toepassing is.
Hoofdstuk 8 Financiën en beheer
Artikel 27 Algemene financiële beleidsmatige kaders
Het dagelijks bestuur zendt voor 1 februari van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële beleidsmatige kaders ter informatie aan de raden van de gemeenten.
Het dagelijks bestuur zendt de vastgestelde begroting toe aan de gemeenteraden. Het dagelijks bestuur zendt de begroting binnen twee weken na vaststelling, in ieder geval vóór 1 augustus van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, aan het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland.
Artikel 30 Vaststelling en betaling bijdrage
De kosten van de Regio die niet uit andere inkomsten worden bestreden, komen ten laste van de gemeenten naar verhouding van de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers op 1 januari van het jaar, waarop de kosten betrekking hebben met dien verstande dat de kosten verbonden aan de uitvoering van de taken als bedoeld in artikel 5 VI Onderwijs onder a die niet uit andere inkomsten worden bestreden, ten laste komen van de deelnemende gemeenten naar de maatstaf van het aantal leerplichtigen en kwalificatieplichtigen in de onderscheiden gemeenten per 1 oktober van het boekjaar.
Het algemeen bestuur wijst een accountant aan die, met inachtneming van de in artikel 31, 32 en 34 van deze regeling bedoelde regels, belast is met de controle op het financieel beheer en de boekhouding van de Regio. De controle geschiedt tenminste eenmaal per dienstjaar ten aanzien van de boekhouding in haar geheel.
Na opheffing van de Gemeenschappelijke Regeling worden de onder het eerste lid bedoelde archiefbescheiden met inachtneming van artikel 8 van het Archiefbesluit voor zover mogelijk vervreemd aan de taakopvolger. De overbrenging van de archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat naar de archiefbewaarplaats van de gemeente Hilversum geschiedt als had geen opheffing plaatsgevonden. Als er geen taakopvolger is, geschiedt de genoemde overbrenging direct. 7. De onder het vijfde en zesde lid bedoelde archiefbescheiden worden beheerd door de archivaris van de gemeente Hilversum.
Hoofdstuk 10 Toe- en uittreding, wijziging en opheffing
Artikel 36 Partiële toetreding
Een verzoek om te deel te nemen in een afgebakend deel van de aan de Regio opgedragen taken wordt op dezelfde wijze behandeld als een verzoek tot toetreding.
Artikel 37 Partiële uittreding
Het algemeen bestuur stelt – in samenspraak met de gemeenten – de partiële uittreedsom vast, de voorwaarden waaronder de partiële uittreding kan plaatsvinden en de gevolgen van de partiële uittreding, waaronder in ieder geval de datum van de daadwerkelijke partiële uittreding, de gevolgen voor het personeel, contracten, huisvesting en investeringen.
Artikel 40 Wijziging of opheffing
In geval van opheffing, stelt het algemeen bestuur, de gemeenten gehoord, een liquidatieplan vast dat voorziet in de vereffening van het vermogen en de verdeling over de deelnemende gemeenten van alle rechten en verplichtingen van de gemeenschappelijke regelingen. De verdeelsleutel wordt bepaald door het aantal inwoners of een hiervan afwijkende verdeelsleutel die bij het aangaan van de verplichtingen door gemeenten werd overeengekomen.
Hoofdstuk 11 Partieel toegetreden
Artikel 42 Bestuurlijke randvoorwaarden
Eemnes wordt betrokken in de zienswijzeprocedure ten aanzien van de begroting van de Regio alsmede ten aanzien van begrotingswijzigingen van de Regio, indien deze wijzigingen leiden tot een verhoging van de bijdrage van Eemnes. Eemnes kan uitsluitend zienswijzen geven ten aanzien van die taakonderdelen in de begroting waartoe zij is toegetreden.
Geschillen over de toepassing, in de ruimste zin van deze regeling tussen besturen van de gemeenten of tussen besturen van een of meer gemeenten en het bestuur van de Regio worden behandeld volgens de geschillenregeling in artikel 28 van de Wet.
Bijlage 1 Register artikel 6 Dienstverlening nr. 22.0000080
Tot de dienstverlening als bedoeld in artikel 6 Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek behoren:
De coördinatie, aansturing en regie van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en de advisering van andere overheden en organisaties op dat gebied ten behoeve van:
de Veiligheidsregio’s Gooi en Vechtstreek en Flevoland
Urgentiebureau Gooi en Vechtstreek:
In de Regio Gooi en Vechtstreek hebben de Regiogemeenten de Regionale Huisvestingsverordening vastgesteld op grond waarvan woningzoekenden met een urgentie voorrang op een sociale huurwoning van een woningcorporatie kunnen krijgen. Het Urgentiebureau Gooi en Vechtstreek neemt aanvragen om urgentie voor woonruimte in behandeling. De Regionale Urgentiecommissie adviseert de Regiogemeente van de aanvrager over de urgentieaanvraag. De colleges van de Regiogemeenten hebben mandaat verleend aan de directeur van de Regio Gooi en Vechtstreek om te beslissen over aanvragen om urgentie voor woonruimte en het verlengen dan wel intrekken van de gelding van een urgentie. De directeur van de Regio Gooi en Vechtstreek heeft de manager Maatschappelijke Dienstverlening van de Regio Gooi en Vechtstreek ondermandaat verleend om te beslissen op aanvragen om urgentie voor woonruimte en aanvragen om het verlengen van de gelding van een urgentie voor woonruimte.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten
Toezicht op handhaving van kwaliteitseisen uit de Wet en het Besluit kinderopvang:
De colleges van de Regiogemeenten hebben de directeur Publieke Gezondheid van de GGD Gooi en Vechtstreek aangewezen als toezichthouder op grond van de Wet kinderopvang. Het Team Toezicht Kinderopvang binnen de GGD Gooi en Vechtstreek is belast met het toezicht op de kwaliteitseisen die de Wet en het Besluit kinderopvang stellen aan kinderopvanginstellingen. Het Team Toezicht Kinderopvang voert verschillende soorten inspecties uit bij kinderopvanginstellingen aan de hand van een landelijke werkwijze.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten
Toezicht op de naleving van de Wet maatschappelijke ondersteuning:
De colleges van de Regiogemeenten hebben de directeur van de Regio Gooi en Vechtstreek gemandateerd om toezichthouders te benoemen die toezicht houden op de kwaliteit van verstrekte maatwerkvoorzieningen door aanbieders op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning te benoemen. De toezichthouders zijn samen met aanbieders verantwoordelijk voor de kwaliteit van voorzieningen. De toezichthouders verrichten onderzoek naar de kwaliteit van aanbieders. Daarnaast beoordelen de toezichthouders de meldingen van geweldsincidenten en calamiteiten en beslissen of nader onderzoek nodig is en wie dat uitvoert.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten
Werkgeversservicepunt Gooi en Vechtstreek:
Per 1 januari 2021 is het Besluit SUWI (Structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen) gewijzigd waarin is bepaald dat arbeidsmarktregio’s zorg moeten gaan dragen voor een versterking van de regionale samenwerking, voor één gezamenlijk aanspreekpunt voor werkgevers, een Werkgeversservicepunt (WSP) in de regio en voor een gezamenlijk op te stellen uitvoeringsplan met een basispakket voor dienstverlening aan werkgevers. De Regio is benaderd om op basis van het uitvoeringsplan SUWI Gooi en Vechtstreek 2021-2024 arbeidsmarkt-gerelateerde diensten voortvloeiend uit de Participatiewet en/of SUWI uit te voeren.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten
Zorg- en Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek:
Het fungeren als werkgever en uitvoeren van de beheerstaak. De beheerstaak heeft betrekking op de kassiersfunctie, ondersteuning van de bedrijfsvoering en bestuurlijke afstemming tussen gemeenten, informatie en communicatie, raadplegen functionaris gegevensbescherming en uitvoeren audits, personele zaken en archivering. De inhoudelijke sturing en verantwoordelijkheid ligt bij de Stuurgroep van het Zorg- en Veiligheidshuis Gooi en Vechtstreek.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten
Het verrichten van marketingactiviteiten en informatievoorziening om de regio Gooi en Vechtstreek te versterken als aantrekkelijke regio voor bezoek en recreatie. Afnemende gemeenten: alle gemeenten Consultatie en Adviesteam Het ondersteunen van wettelijk verwijzers als huisartsen, medisch specialisten en jeugdartsen en het bieden van inhoudelijk advies ten behoeve van de beoordeling tweede prestatie basis GGZ en specialistische GGZ.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten
Toeleiding tot ernstig enkelvoudige dyslexie:
Het gezamenlijk organiseren van de toeleiding tot ernstig enkelvoudige dyslexie (EED) en het bij een derde partij beleggen van de screeningstaak van dossiers.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten
Het informeren en adviseren van inwoners over reisvaccinaties en hun gezondheid op reis en het toedienen van vaccins.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten
Voortzetting dienstverlening gebied Weesp:
Na uittreding van de gemeente Weesp uit de Regio Gooi en Vechtstreek wordt de samenwerking met de gemeente Amsterdam voor het gebied Weesp op een aantal taakvelden voortgezet. Per taakveld is een dienstverleningsovereenkomst aangegaan waarin specifieke afspraken staan over onder andere het volume, de prijzen, tarieven en het overleg over de dienstverlening.
Aanvullende dienstverlening Jeugd en Gezin:
Op basis van de Bestuursopdracht Jeugd en Gezin 2018-2022 verleent Jeugd en Gezin gebiedsgerichte dienstverlening, zodat maximaal wordt aangesloten bij de lokale situatie per gemeente. Dit heeft vorm gekregen in aanvullende dienstverlening in alle gemeenten. De omvang en duur van deze dienstverlening varieert per gemeente, waarbij uitgangspunt is dat de gemeente die de dienstverlening afneemt het (financiële) risico draagt.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten
Regionale aanpak jeugdwerkloosheid bij kwetsbare jongeren:
Het kabinet heeft crisismiddelen aan de centrumgemeente Hilversum ter beschikking gesteld die bedoeld zijn voor een regionale aanpak jeugdwerkloosheid en de toeleiding naar werk van kwetsbare schoolverlaters. De Regio heeft een regionale werktafel opgericht om te zorgen voor een concreet actieplan en voor een effectieve besteding van de crisismiddelen voor een regionale aanpak van de jeugdwerkloosheid bij kwetsbare jongeren en dat een regiocoördinator wordt aangesteld om de samenwerking en afstemming tussen alle betrokken instanties te optimaliseren. Er wordt uitvoering gegeven aan het regionale actieplan jeugdwerkloosheid.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten
Versterken verzuimbeleid en verzuimregistratie in voortgezet onderwijs:
De gemeenten hebben vanwege de vergrote kans op uitval uit het onderwijs van (kwetsbare) jongeren door de coronacrisis financiële middelen ontvangen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs om de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen in het voortgezet onderwijs op te vangen. De aanpak van schoolverzuim en schooluitval is een taak die bij het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL) is belegd. Het RBL heeft de expertise om samen met de scholen het verzuimbeleid te evalueren en met de jeugdgezondheidszorg beginnend verzuim te signaleren en op te pakken.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten
Gemeenten zijn per 1 januari 2021 in het kader van de nieuwe Inburgeringswet verantwoordelijk voor het aanbod van taalonderwijs en begeleiding aan nieuwkomers. De hieruit voortvloeiende aanbesteding is regionaal belegd bij Inkoop en Contractbeheer Gooi en Vechtstreek. Inkoop en Contractbeheer Gooi en Vechtstreek voert voor de gemeenten het contractbeheer en -management over de inkoop van de inburgeringstrajecten uit en is verantwoordelijk voor de afhandeling van de declaraties en de nakoming van de contractuele afspraken.
Afnemende gemeenten: alle gemeenten
Contractbeheer inkoop organisatie hoorplicht Wet verplichte ggz:
In het kader van de Wet verplichte ggz kan de burgemeester een crisismaatregel opleggen. De burgemeester moet iemand voorafgaand aan een crisismaatregel zo mogelijk (laten) horen. De hoorplicht houdt in dat de betrokkene in de gelegenheid gesteld wordt om zijn of haar visie te geven op het rapport van de psychiater, die aan de burgemeester de crisismaatregel voorstelt. De hoorplicht is een wettelijke taak voortvloeiend uit de Wet verplichte ggz en is structureel opgenomen in de regionale begroting voor Bescherming & Opvang 2022-2025. De colleges hebben mandaat verleend aan de manager Inkoop & Contractbeheer Gooi en Vechtstreek om het contractbeheer uit te voeren.
Toelichting Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek 2022 nr. 21.0005146
Deze actualisering beperkt zich tot enkele strikt noodzakelijke wijzigingen en verduidelijkingen waarover op verzoek van het algemeen bestuur op onderdelen na de zomer van 2021 advies is uitgebracht door de Werkgroep governance Regio en de regionale werkgroep BJZ.
Op advies van de Regionale werkgroep governance zijn de verwerkingen in de regeling van de wijzigingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen en het advies over verduidelijking van de verhouding tussen het algemeen bestuur en de portefeuillehoudersoverleggen aangemerkt voor nader overleg met en tussen de gemeenteraden en met de colleges.
Dit houdt in dat pas na deze verdiepingsslag en gesprekken door het algemeen bestuur gekomen kan worden tot een uitwerking in concrete tekstvoorstellen. De gewijzigde Wet biedt een overgangstermijn van twee jaar om het regionaal maatwerk te leveren.
De technische actualisering betreft de volgende onderdelen :
Uittreding van de gemeente Weesp:
Eind 2020 is het besluit tot uittreding van de gemeente Weesp binnen de daarvoor gestelde termijn ontvangen.
In 2021 is uitwerking gegeven aan de personele en financiële gevolgen en een gefaseerde overdracht van de volgende dienstverlening die worden in het register van dienstverleningstaken:
Geen verdubbeling aantal AB leden bij uittreden:
In de bestaande regeling is in artikel 10 lid 1 en lid 2 een tweede volzin opgenomen dat bij uittreding van een gemeente het aantal leden in het algemeen bestuur verdubbelt. De aanleiding voor deze aanpassing in eerdere wijzigingen van de GR is dat het dagelijks bestuur volgens artikel 14 lid 3 van de Wet gemeenschappelijke regelingen geen meerderheid (in stemverhouding) mag uitmaken van het algemeen bestuur. Dit artikel is opgesteld in een periode waarin sprake was van gewogen stemmen.
In 2018 is overgeschakeld op het systeem dat ieder bestuurslid 1 stem heeft, met uitzondering van de voorzitter die geen stem heeft. Onderzoek naar het nut en de noodzaak van dit deel van het artikel levert op dat door het uittreden van Weesp geen strijdigheid is met de Wet in de stemverhouding tussen het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur. De tweede volzin in het eerste lid en de verwijzing in het tweede lid zijn ter voorkoming van onnodige bestuurlijke drukte uit artikel 10 geschrapt. De Werkgroep governance Regio heeft - gehoord het advies van de Regionale werkgroep BJZ - desgevraagd het algemeen bestuur kenbaar gemaakt het schrappen van die onderdelen aan te merken als een logisch te volgen afweging.
Schrappen van artikel 7 tussentijdse aanpassing in bestaande collegetaken en bevoegdheden:
Het huidige artikel 7 is ooit opgenomen om tussen twee reguliere actualiseringen van de regeling wijzigingen te kunnen aanbrengen in bestaande overgedragen collegetaken en bevoegdheden.
Dit artikel 7 heeft geleid tot verwarring bij aanvang van het proces rond de regionale overdracht van het doelgroepenvervoer. Het artikel blijkt nooit te zijn gebruikt en wordt aangemerkt als onwenselijk.
De Werkgroep governance Regio heeft desgevraagd - gehoord het advies van de regionale werkgroep BJZ - geadviseerd dit artikel te schrappen. In de slotbepalingen is nu expliciet opgenomen een tweejaarlijks onderhoud van de regeling waardoor aanpassingen snel verwerkt kunnen worden via de daarvoor geëigende wijzigingsprocedure via de raden en de colleges.
Artikelsgewijze toelichting op de actualisering 2022:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In de lijst met definities zijn enkele definities ter volledigheid toegevoegd.
Hoofdstuk 3 Regio Gooi en Vechtstreek
Artikel 4 Afstemming en coördinatie
In dit artikel zijn de taken beschreven die de Regio voor de gemeenten desgevraagd kan uitvoeren. Aan deze taken is ter volledigheid aansluitend op de samenwerkingspraktijk toegevoegd de taak subsidieverlening. In samenwerking is hiervan enkele jaren geleden gebruik gemaakt bij de subsidieregeling ‘ Schoon Thuis’.
In de taakopdracht van gemeenten is het instrument inkoop niet in alle gevallen passend als het gaat om inzet van publieke middelen voor doelen die op non-profit basis of in een nog experimentele fase worden uitgevoerd. Voorbeelden zijn bevordering van het bereiken van doelstellingen op terrein van gezondheid, zorg, welzijn en duurzaamheid.
Subsidieverlening kan via een mandaat door de Regio namens de gemeenten worden uitgevoerd of indien sprake is van een regionaal overgedragen taak via artikel 5 (onderdeel taken en bevoegdheden). De verordenende bevoegdheid ligt bij gemeenteraden. Een gemeenschappelijke regeling die mede is aangegaan door de gemeenteraden biedt de juridische mogelijkheid tot overdracht van een deel van de verordenende bevoegdheid om samen in te zetten bij de realisatie van een regionaal overgedragen taak. De regionale afvalstoffenverordening geldt regionaal ter ondersteuning van de afvalinzameling.
Artikel 5 Overgedragen taken en bevoegdheden
Geactualiseerde verwijzing naar de nieuwe Wet ambulancezorgvoorzieningen die per 1 januari 2021 in werking is getreden.
Redactionele verbetering en ordening van de huidige tekst.
Artikel 7 Wijzigingen overgedragen taken en –bevoegdheden:
Is als overbodig en als politiek omstreden geschrapt. Regelmatige actualisering van de regeling die is opgenomen in de slotbepalingen maakt dit artikel overbodig. In spoedeisende gevallen kan door de colleges een delegatiebesluit genomen worden die met de toestemming van de raad van kracht wordt om vervolgens mee te nemen bij een eerstvolgende actualisering van de regeling.
Artikel 7 (hernummerd) Regionale samenwerkingsagenda:
Het betreft de gecodificeerde samenwerkingspraktijk. Overeenkomstig de samenwerkingspraktijk vindt de vaststelling van de RSA plaats door de gemeenteraden. Dit is nu met zoveel woorden in de regeling opgenomen. De Regionale samenwerkingsagenda (RSA) is een instrument voor gemeenteraden om focus aan te brengen in de regionale samenwerking. In de samenwerkingspraktijk wordt bij aanvang van een nieuwe zittingsperiode door het algemeen bestuur, met de inhoudelijke inbreng vanuit de portefeuillehoudersoverleggen, de RSA voorbereid. Vanwege een rommelig verloop in het begin van de zittingsperiode 2018-2022 is door de werkgroep governance Regio de aanbeveling gedaan om vooraan in het proces in de vorm van startnotitie nauwkeurig af te stemmen met de gemeenteraden. Het algemeen bestuur voert in het regionale proces de regie en stelt ook de startnotitie vast. Griffiers worden gevraagd het algemeen bestuur te adviseren over de onderlinge afstemming van de te volgen raadsprocessen en procedures. Regiopodia worden ingezet voor de dialoog tussen de gemeenteraadsleden van de verschillende gemeenten en met de regionaal bestuurlijk trekkers. De inzet van Regiopodia (als middel) is niet opgenomen in dit artikel, omdat dit onderdeel uitmaakt van het proces dat in de startnotitie wordt beschreven. Op basis van een eerste ontwerp RSA wordt na de inhoudelijke afstemming en het advies van de portefeuillehouders een zienswijzeprocedure via de gemeenteraden doorlopen. Het algemeen bestuur geeft na afstemming met en advies van de portefeuillehoudersoverleggen een gemotiveerd oordeel over de zienswijze en de verwerking daarvan in een definitief ontwerp RSA. De gemeenteraden worden daarna door het algemeen bestuur in de gelegenheid gesteld om op regionaal niveau te komen tot onderlinge afstemming ter voorbereiding van de fase van besluitvorming. Het doel van die afstemming tussen de gemeenteraden is om de RSA in de verschillende gemeenteraden eenduidig vast te stellen.
Artikel 9 (hernummerd) Samenstelling algemeen bestuur:
De tweede volzin van leden 1 en 2 van dit artikel komt voort uit de periode waarin werd gewerkt met gewogen stemverhoudingen. De Wet bepaalt dat het dagelijks bestuur geen meerderheid mag uitmaken van het algemeen bestuur. Vanaf 2018 is overgeschakeld op een systeem van 1 stem per vertegenwoordiger in het algemeen bestuur. Als Weesp per 1 januari 2022 uittreedt vormt het dagelijks bestuur geen meerderheid in het algemeen bestuur. In het dagelijks bestuur zitten 3 stemhebbende leden. De voorzitter heeft geen stem. Er is om die reden geen wettelijke noodzaak om het aantal leden van het algemeen bestuur te verdubbelen.Ter voorkoming van onnodige bestuurlijk drukte worden de tweede volzinnen in lid 1 en lid 2 geschrapt.
Artikel 23 (hernummerd) Portefeuillehoudersoverleggen:
Onder artikel 23 (hernummerd) is in lid 2 verduidelijking aangebracht in de regionale taakverdeling tussen het algemeen bestuur en de portefeuillehoudersoverleggen. Tevens is ook hier de geldende praktijk opgenomen dat de gemeenteraden de regionale samenwerkingsagenda vaststellen. Het algemeen bestuur voert regionaal de regie in het proces dat leidt tot het opstellen en het vaststellen van de regionale samenwerkingsagenda. De portefeuillehoudersoverleggen zijn van de inhoud en adviseren (namens de colleges) het algemeen bestuur over de inhoud en verwerking van de zienswijzen van de gemeenteraden in het ontwerp van de regionale samenwerkingsagenda.
Artikel 44 (hernummerd) Actualisering en evaluatie:
In samenhang met het schrappen van artikel 7 (oud) en mede met het oog op de gewijzigde Wet dient in een regeling die is aangegaan voor onbepaalde termijn een evaluatie bepaling te zijn opgenomen.
Uitgegaan wordt van een tweejaarlijkse actualisering die goed aansluit op de bestaande praktijk.
Voor de brede evaluatie van de regeling sluit een frequentie van 10 jaar aan bij de perioden waarop de samenwerking afgelopen decennia fundamenteel ter discussie kwam en werd onderworpen aan een proces van herijking. Het vijfde lid biedt de mogelijkheid deze termijnen - naar behoefte van de deelnemende gemeenten - te vervroegen of te verplaatsen naar een ander vast te stellen tijdstip.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-90099.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.