Wijziging Algemene Subsidie Verordening Meierijstad 2018 (1e wijziging)

De raad van de gemeente Meierijstad;

Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 21 december 2021;

Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

Gelezen het advies van de commissie van 3 februari 2022;

Besluit :

Vast te stellen de

Verordening tot wijziging van de Algemene Subsidie Verordening Meierijstad 2018 (1e wijziging)

Artikel I Wijziging verordening

 

A.

Artikel 1 komt te luiden:

Artikel 1. Definities

In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • Activiteit: De activiteit die door de vereniging/instelling wordt uitgevoerd en door het gemeentebestuur wordt gesubsidieerd;

  • Activiteitenplan: Een overzicht van de activiteiten overeenkomstig artikel 4:62 van de wet;

  • Algemene groepsvrijstellingsverordening: Verordening (EU) nr. 651/2014 van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU L 127), dan wel later daarvoor in de plaats tredende Europese regelgeving;

  • College: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meierijstad;

  • De-minimisverordening: Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun (PbEU L 352), verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun in de landbouwproductiesector (PbEU L 352/9) en verordening (EU) nr. 717/2014 van de Commissie van 27 juni 2014 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun in de visserij- en aquacultuursector (PbEU L 190/45), dan wel later daarvoor in de plaats tredende Europese regelgeving;

    • Europees steunkader: Een mededeling, richtsnoer, kaderregeling, besluit of vrijstellingsverordening op het gebied van staatssteun die de Europese Commissie of de Raad van de Europese Unie, gelet op de artikelen 106, derde lid , 107, 108 of 109 van het Verdrag heeft vastgesteld;

  • Gemeente: Gemeente Meierijstad;

  • Onderneming: iedere eenheid, ongeacht haar rechtsvorm of wijze van financiering, die een economische activiteit uitoefent;

  • Plaatselijke gemeenschap: De ingezetenen van de gemeente Meierijstad;

  • Subsidie: Een subsidie als bedoeld in artikel 4:21 van de wet;

  • Subsidievaststelling: De door de raad of het college na afloop van een of meer bepaalde activiteiten of een bepaalde periode genomen besluit, waarbij het exacte subsidiebedrag wordt vastgesteld;

  • Subsidieverantwoording: De door een vereniging/instelling voorafgaand aan de subsidievaststelling, in te dienen jaarlijkse afrekening en/of jaarlijks activiteitenverslag;

  • Subsidieverlening: De door de gemeenteraad of het college genomen jaarlijkse beschikking voorafgaande aan de activiteit of periode waarvoor subsidie wordt verleend;

  • Verdrag: Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie;

  • Vereniging/instelling: Een rechtspersoon naar burgerlijk recht en ingeschreven in het Handelsregister, die zonder winstoogmerk activiteiten uitvoeren die bijdragen aan de uitvoering van het gemeentelijk beleid;

  • Wet: Algemene wet bestuursrecht.

B

Artikel 3 komt te luiden:

Artikel 3. Subsidieregeling

Het college kan bij nadere regels (hierna te noemen: subsidieregeling) vaststellen welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Voor zover van toepassing, wordt hierin tevens bepaald welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen, hoe de subsidie wordt berekend en hoe de subsidiebedragen worden uitbetaald.

C.

Artikel 4, eerste lid komt te luiden:

  • 1.

    In het algemeen worden slechts activiteiten gesubsidieerd die georganiseerd worden rechtspersonen met rechtspersoonlijkheid, die zijn gevestigd in Meierijstad. Een subsidie kan worden aangevraagd door het daartoe bevoegde orgaan van de rechtspersoon, of een daartoe gemachtigd persoon.

D.

In de artikelen 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 17, 18, 19, 21 en 22 wordt “nadere regels” telkens vervangen door “subsidieregeling”.

E.

In artikel 5, tweede lid wordt “verwijzen” vervangen door “verwijst”.

F

Aan artikel 10, eerste lid onder b wordt na de huidige tekst toegevoegd:

In de subsidieregeling kunnen regels worden gesteld over de eventuele tussentijdse aanpassing van de hoogte van deze subsidies aan gewijzigde omstandigheden.

G.

Artikel 12 wordt gewijzigd als volgt:

  • 1.

    In het tweede lid vervalt de tekst bij letter f en worden de huidige letters g en h vernummerd tot f en g.

  • 2.

    Het zesde lid vervalt.

H.

Aan artikel 15 wordt , na vernummering van het huidige tweede lid tot het derde lid, een nieuw tweede lid toegevoegd dat luidt:

  • 2.

    In de beschikking tot subsidieverlening, of -bij directe vaststelling- in de beschikking tot subsidievaststelling, kunnen voorschriften worden opgenomen omtrent het voorkomen en tegengaan van grensoverschrijdend gedrag (zoals aannamebeleid, gedragsprotocol, onafhankelijke vertrouwenspersoon en meldprotocol). Bij subsidieregeling kan het college ook regels stellen omtrent het voorkomen en tegengaan van grensoverschrijdend gedrag.

I.

Artikel 16, tweede lid komt te luiden:

2. Voor subsidies van €5.000,- tot en met €10.000,--, daaronder niet begrepen de subsidie in de huisvestingskosten, dient de subsidieontvanger jaarlijks het door diens bevoegde orgaan vastgestelde financieel- en inhoudelijk verslag in van het afgelopen kalenderjaar/boekjaar.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de van de bekendmaking.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 17 februari 2022

De raad voornoemd,

De griffier, De voorzitter,

A.F.J. Franken ir. C.H.C. van Rooij

Korte toelichting bij de “Verordening tot wijziging van de Algemene Subsidie Verordening Meierijstad 2018”

  • In artikel 1 is het woord ‘begripsbepalingen’ vervangen door ‘definities’ en zijn de definities op alfabetische volgorde herschikt. Dit conform de VNG richtlijn 100 ideeën voor de gemeentelijke regelgever;

  • In artikel 3 is het uitgangspunt vastgelegd dat nadere regels van het college ter uitvoering van de ASV worden aangeduid als Subsidieregeling. Vervolgens is waar nodig in betrokken bepalingen het woord ‘nadere regels’ vervangen door ‘subsidieregeling’. Dit is ook conform de hiervoor genoemde VNG richtlijn. De raad kan het college niet verplichten om nadere regels vast te stellen. Daarom is de redactie van de eerste zin aangepast in die zin dat bepaald is dat het college subsidieregelingen kan vaststellen;

  • Artikel 4, eerste lid is gewijzigd om duidelijk te maken dat subsidie niet alleen aan verenigingen of stichtingen kan worden verleend maar in beginsel ook aan andere rechtspersonen met rechtspersoonlijkheid. Deze aanpassing volgt op de rapportage ‘Toekomstbestendig beheer en exploitatie ’t Spectrum’ (bijlage bij Raadsinformatiebrief van 3 augustus 2021), waarin gemeld wordt dat de huidige ASV subsidieverlening aan een BV uitsluit. Voor de goede orde dient te worden opgemerkt dat het hier een algemene wijziging betreft en niet een wijziging die is bedoeld om de subsidiëring van de BV ’t Spectrum weer mogelijk te maken.

  • In artikel 10, eerste lid is aangegeven dat in de subsidieregeling regels kunnen worden gesteld over de eventuele tussentijdse aanpassing van de hoogte van subsidies die voor 4 jaar worden aangevraagd aan gewijzigde omstandigheden. Te denken valt hierbij aan een wezenlijke wijziging van ledenaantallen of andere relevante grondslagen;

  • In artikel 12 is in het tweede lid de bepaling over de relatie tussen subsidies en de wet normering topinkomens geschrapt. Dit naar aanleiding van jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State;

  • In artikel 12 is het zesde lid geschrapt in verband met de inwerkingtreding van de Wet terugvordering staatssteun;

  • Aan artikel 15 is een nieuw derde lid toegevoegd over het voorkomen en tegengaan van ongewenst gedrag ten opzichte van kinderen of kwetsbare personen. Die mogelijkheid zit nu ook al in sommige subsidieregelingen;

  • In artikel 16 is verduidelijkt hoe de hoogte van de subsidie voor de toepassing van deze regel wordt berekend en dat een subsidieontvanger van een lager subsidiebedrag kan volstaan met een jaarlijkse toezending van de door het bevoegd orgaan (bijvoorbeeld algemene ledenvergadering) vastgestelde jaarstukken.

Naar boven