Gemeenteblad van Edam-Volendam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Edam-Volendam | Gemeenteblad 2022, 85612 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Edam-Volendam | Gemeenteblad 2022, 85612 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam houdende de vaststelling van tijdelijke subsidieregels die bijdragen aan de ondersteuning en het bevorderen van de naleving van de verplichtingen tijdens de coronapandemie (Subsidieregeling controle coronatoegangsbewijs Edam-Volendam 2021)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam;
gelet op artikel 3, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Edam-Volendam;
gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat artikel 4:23, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht een wettelijk voorschrift vereist dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt,
dat vanwege de situatie in Nederland als gevolg van de coronapandemie de controle van een coronatoegangsbewijs op grond van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling maatregelen Covid-19 (hierna: Tijdelijke regeling) essentieel wordt geacht.
dat deze controle wordt uitgevoerd door beheerders van voorzieningen waarvoor het beschikken over een toegangsbewijs krachtens de Wet publieke gezondheid is voorgeschreven.
dat daarvoor de inzet van ondersteunend personeel en materiaal nodig is;.
dat het gewenst is om organisaties die belast zijn met de controle coronatoegangsbewijzen een compensatie aan te bieden voor de kosten die worden gemaakt in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 ter uitvoering van de tijdelijke regeling;
vast te stellen de Subsidieregeling controle coronatoegangsbewijs Edam-Volendam 2021.
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
Een subsidie op basis van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt voor de activiteit “controle coronatoegangsbewijzen”, zoals deze volgens de Tijdelijke regeling in de periode 22 september 2021 respectievelijk 6 november 2021 tot en met 31 december 2021 verplicht moest worden uitgevoerd door de doelgroep onder artikel 3.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan ondernemingen, verenigingen, stichtingen en andere partijen die:
die beschouwd wordt als een voorziening waar zij op grond van de Tijdelijke regeling in de periode vanaf 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 verplicht waren de coronatoegangsbewijzen en identiteitsdocumenten van hun bezoekers en het publiek te controleren en de personen die geen geldig coronatoegangsbewijs of geen geldig identiteitsdocument tonen de toegang te ontzeggen; en
Als subsidiabele kosten worden die kosten beschouwd die door de aanvrager gemaakt moesten worden voor de naleving van controle op coronatoegangsbewijzen en identiteitsbewijzen voor de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021. De volgende kosten komen in aanmerking:
Indien een aanvraag onvolledig is of anderszins niet voldoet aan de vereisten ten tijde van het sluiten van de indieningstermijn, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld de aanvraag binnen 10 dagen te completeren. Indien de aanvraag niet binnen deze periode wordt aangevuld wordt deze niet meegenomen in de wijze van verdelen.
Het college kan één of meerdere bepalingen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing, gelet op het belang dat de desbetreffende bepaling beoogt te beschermen, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 22 februari 2022,
Het college van burgemeester en wethouders van Edam-Volendam,
de secretaris,
H. van der Woude.
de burgemeester,
L.J. Sievers.
In het kader van de bestrijding va de coronapandemie heeft het rijk besloten tot de verplichte controle van coronatoegangsbewijzen en identiteitscontroles op diverse locaties. In de Wet publieke gezondheid (Wpg) is momenteel uitputtend opgesomd in welke sectoren een coronatoegangsbewijs als voorwaarde kan worden gesteld voor deelname aan resp. toegang tot voorzieningen. Dat betreft de zgn. ctb-plichtige sectoren. Om toegang te krijgen tot deze sectoren dienen de aangewezen partijen coronatoegangsbewijs te scannen en het identiteitsbewijs van de bezoeker te vergelijken met de gegevens van de scan.
Zij moeten de bezoekers/deelnemers de gelegenheid bieden om hun contactgegevens achter te laten voor het bron- en contactonderzoek. Daarnaast moet vooraf de gezondheidscheck uitgevoerd worden. Aan een persoon mag toegang verleend worden als:
Bij elk bezoek moet deze controle opnieuw worden uitgevoerd.
De verplichte controle op het coronatoegangsbewijs (CTB) vraagt daarom om extra inzet van ondernemers en vrijwilligersorganisaties in de sectoren sport, horeca, evenementen en cultuur. Als gemeente erkennen we deze aanvullende belasting. Bovendien zijn juist deze sectoren in de afgelopen periode al hard getroffen. Deze organisaties bieden we daarom een eenmalige financiële tegemoetkoming voor de extra inzet vanwege de verplichte controles in de periode van 22 september tot en met 31 december 2021.
Dit artikel bevat de begripsbepalingen.
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
De subsidie is bedoeld als een tegemoetkoming in de kosten die zijn gemaakt voor de verplichte controle op de coronatoegangsbewijzen en identiteitsdocumenten. Met ‘tegemoetkoming’ wordt bedoeld dat de gemeente een deel van de gemaakte kosten kan subsidiëren, maar dat het zeer waarschijnlijk is dat dit bedrag eventueel niet alle gemaakte kosten dekt. Degenen die verplicht waren de controle uit te voeren, zullen hier zelf ook een bijdrage aan moeten leveren. Afhankelijk van de gelegenheid is de verplichting op het controleren van de coronatoegangsbewijzen in gegaan op 22 september 2021 of 6 november 2021.
Met ingang van 22 september 2021 is het verplicht om het coronatoegangsbewijs en identiteitsdocumenten te controleren bij:
Met ingang van 6 november 2021 is het tevens verplicht om het coronatoegangsbewijs en identiteitsdocumenten te controleren bij:
Let op: de kosten worden vergoed inclusief de betaalde BTW. Als u als subsidieontvanger ondernemer bent en u btw aangifte doet, dan dient u deze subsidie mee te nemen als omzet en de btw die in deze subsidie zit af te dragen.
Alleen die partijen voor wie het sinds 22 september of 6 november 2021 verplicht is (op grond van de Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19) om de bezoekers te controleren op een coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument, kunnen een aanvraag om subsidie indienen. Deze partijen moeten dan wel een locatie in de gemeente Edam-Volendam hebben en (extra) kosten hebben gemaakt voor de genoemde activiteiten.
Artikel 4 Aard en aanvraag subsidie
In artikel 6 van de ASV staat beschreven welke gegevens moeten worden ingediend bij een aanvraag om subsidie. In deze subsidieregeling wordt afgeweken van deze bepaling, waardoor de aanvrager minder gegevens hoeft over te leggen, wat in diens voordeel is.
Een subsidie onder deze subsidieregeling kan worden aangevraagd tussen 15 maart 2022 en 15 april 2022. Maar de subsidie is bedoeld voor de periode van 22 september 2021 (of 6 november 2021) tot en met 31 december 2021. De aanvraag is dus altijd bedoeld voor kosten die al gemaakt zijn gedurende deze periode.
De hoogte van de subsidie wordt berekend op basis van de opgegeven kosten die volgens het kostenrekentool in aanmerking komen voor subsidie. Indien een ondernemer, vereniging stichting of andere partij meerdere locaties heeft, dient de aanvrager de algehele kosten in het kader van één gezamenlijke aanvraag in te dienen. Hierbij maakt hij kenbaar dat het om meerdere locaties gaat indien van toepassing.
Kosten met inbegrip van de BTW die de ondernemer, stichting, vereniging of andere aangewezen partij heeft gemaakt voor activiteiten of werkzaamheden gedurende 22 september 2021, respectievelijk 6 november 2021 tot en met waarvan logischerwijs verwacht mag worden dat deze bijdragen aan het bevorderen of vergemakkelijken van de controle op het CTB. Deze kosten mogen zowel betrekking hebben op apparatuur, materiaal als bemensing.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 8 Verplichtingen voor de aanvrager
Steekproefsgewijs kan de gemeente controleren of de maatregelen/ activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd daadwerkelijk zijn uitgevoerd.
De subsidie wordt direct vastgesteld. Er vindt geen verantwoording achteraf plaats over daadwerkelijk gemaakte kosten.
Artikel 10 Subsidieplafond en verdeelcriteria
Dit artikel bevat de basis van het subsidieplafond dat het college jaarlijks kan vaststellen. Om dat te kunnen doen, moet er eerst budget worden toegekend door de gemeenteraad. In het subsidieplafond wordt het bedrag aangegeven, dat gedurende de werking van deze regeling beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies. Het subsidieplafond is naar zijn aard een beperking van de verplichting van het bestuursorgaan om aan aanspraken op financiële middelen te voldoen. Met het aangeven van het maximale volume van subsidiëring ten behoeve van deze regeling wordt bereikt, dat een subsidie wordt geweigerd (artikel 4:25 Awb) als de middelen zijn uitgeput die in de begroting beschikbaar zijn gesteld. Het is de bedoeling dat de aanvragers financieel tegemoet wordt gekomen en niet dat een volledige compensatie van gemaakte kosten centraal staat. Indien minder middelen beschikbaar zijn dan aan subsidie is gevraagd wordt het beschikbare subsidiebedrag voor deze regeling verdeeld over alle complete aanvragen op basis van een verdeelpercentage
(€ 80.000mgedeeld door het totaal gevraagd subsidiebedrag van alle complete aanvragen keer honderd is de verdeelpercentage).
Door publicatie van deze regeling wordt het subsidieplafond en de verdeelregels bekend gemaakt en treden zij in werking.
Met het opnemen van een hardheidsclausule in de regeling heeft het college de mogelijkheid, in gevallen waarin toepassing van de regeling – met het oog op een adequate subsidieverstrekking – een onbillijkheid van overwegende aard zou opleveren, een onderdeel van die regeling (of van een onderliggende subsidieregeling) buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken. Het kenmerk van een hardheidsclausule is dat vooraf niet (precies) te voorzien is of afwijking nodig zal zijn en zo ja, om welke gevallen of groepen gevallen het bij de toepassing zal gaan. Voorts beperkt de toepassing van de hardheidsclausule zich tot (eventuele) onbillijkheden van overwegende aard. De toepassing van een hardheidsclausule zal in het algemeen beperkt blijven tot een enkel individueel geval.
Artikel 12 Inwerkingtreding, uitwerkingtreding en citeertitel
De bekendmaking en inwerkingtreding van de regeling is gebaseerd op de Bekendmakingswet. De regeling moet worden gepubliceerd in het officiële publicatieblad. Dat is het Gemeenteblad Edam-Volendam (artikel 6 Bekendmakingswet). De doorlopende (geconsolideerde) tekst wordt daarbij beschikbaar gesteld via de decentrale regelingenbank op overheid.nl (artikel 19 Bekendmakingswet).
De citeertitel bepaalt hoe deze regeling heet. Dit vergemakkelijkt de vindbaarheid.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-85612.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.