Gemeenteblad van Horst aan de Maas
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Horst aan de Maas | Gemeenteblad 2022, 83038 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Horst aan de Maas | Gemeenteblad 2022, 83038 | beleidsregel |
Toetsingskader subsidie vrijetijdseconomie Horst aan de Maas
De raad van de gemeente Horst aan de Maas;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 december 2022;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;
Het Toetsingskader subsidie vrijetijdseconomie Horst aan de Maas en de Subsidieverordening vrijetijdseconomie Horst aan de Maas vast te stellen.
Vrijetijdseconomie bestaat uit méér dan alleen de toeristisch-recreatieve sector. Het is een netwerk van verschillende disciplines die met elkaar verbonden zijn en samen het vrijetijdsproduct maken. Naast verblijfs- en dagrecreatie dragen ook: natuur en landschap, kunst & cultuur(historie), horeca, detailhandel, mobiliteit en agri & food, bij aan de vrijetijdseconomie. Deze disciplines kunnen elkaar versterken door samen te werken en te komen tot een gezamenlijk toeristisch recreatief aanbod. Dit begint lokaal, in Horst aan de Maas. Om een optimaal resultaat te bereiken is samenwerking tussen overheid, ondernemers en andere stakeholders wenselijk. Dit is ook terug te zien in het regionaal actieprogramma.
Regionaal actieprogramma vrijetijdseconomie 2018-2025
In het actieprogramma vrijetijdseconomie heeft de regio Noord-Limburg zichzelf de ambitie gesteld dat zij beter wil presteren dan het nationaal gemiddelde.
De werkt actief mee aan de uitvoering van dit regionale actieprogramma en vertaalt lokaal beleid naar de 5 actielijnen van dit actieprogramma.
De gemeente Horst aan de Maas wil de vrijetijdseconomie duurzaam en toekomstbestendig door-ontwikkelen. Naast de regionale actielijnen, wordt ook ingezet op een kwalitatief hoogwaardige, professionele en goed georganiseerde samenwerkende vrijetijdsector. Samenwerking en structuurversterking van de sector spelen daarbij een belangrijke rol.
Samenwerking om onze ‘parels’ te verbinden dit kunnen parels zijn op gebied van erfgoed, landschap, cultuur of ondernemers met een uniek product. Daarbij wordt de balans bewaard tussen economische belang en een goede leefomgeving voor de inwoners.
De gemeente wil de belangrijke positie die ze inneemt op het gebied van toerisme en recreatie versterken.
Daartoe zijn een aantal kwantitatieve doelen1 gesteld, deze zijn:
De afgelopen jaren zijn deze doelen sterk beïnvloed door gevolgen van de coronacrisis en daardoor moeilijk meetbaar.
Naast deze kwantitatieve doelen zijn er ook kwalitatieve doelen zoals het versterken van de structuur van de sector, en het verhogen van de toekomstbestendigheid van de sector.
Om op lokaal niveau invulling te geven aan het regionale actieprogramma, heeft de gemeente een subsidiebudget beschikbaar gesteld waarmee projecten op het gebied van vrijetijdseconomie en die voldoen aan de in dit toetsingskader geformuleerde criteria, financieel kunnen worden ondersteund. Voor de gewenste structuurversterking en stimulering van de samenwerking, hebben een aantal ondernemers en maatschappelijke instellingen uit de vrijetijdssector zich georganiseerd in de Adviesraad Vrijetijdseconomie welke per april 2021 actief is.
De adviesraad vrijetijdseconomie (hierna: de adviesraad) bestaat uit vertegenwoordigers van lokale ondernemers en maatschappelijke organisaties vanuit de volgende disciplines:
Doel van de adviesraad is om met een brede vertegenwoordiging projectmatig te werken en een breed netwerk op te zetten, zodat men elkaar makkelijker vindt en crossovers kunnen ontstaan. De adviesraad informeert, enthousiasmeert en stimuleert de achterban. De adviesraad prioriteert en adviseert de gemeente over de subsidieaanvragen, voor projecten op het gebied van vrijetijdseconomie, die bij de gemeente worden ingediend.
Projecten die worden ingediend, worden in de adviesraad besproken en als de adviesraad kansen ziet om nog andere partijen aan het project te verbinden zal dit in het advies meegegeven worden.
Proces voor een subsidie vanuit het subsidiebudget vrijetijdseconomie Horst aan de Maas
Het maximale subsidiebudget (subsidieplafond) vrijetijdseconomie wordt jaarlijks bepaald op basis van de geschatte inkomsten van de retributiebelasting en verhoging van het lage tarief toeristenbelasting. Het maximale budget dat jaarlijks beschikbaar wordt gesteld bedraagt € 300.000,-.
In geen geval kan dit budget worden overschreden. In geval dat met honorering van een aanvraag het maximale subsidiebudget wordt overschreden, wordt de inhoudelijke behandeling van de betreffende aanvraag opgeschort. Op het moment dat nieuw budget beschikbaar is gesteld worden, indien de aanvrager dat wenst, de nog openstaande subsidieaanvragen alsnog in behandeling genomen.
Het subsidiebudget vrijetijdseconomie is een instrument om projecten die voldoen aan de in dit toetsingskader geformuleerde subsidiecriteria financieel te ondersteunen. Zoals hiervoor al toegelicht wordt met de adviesraad beoogd dat partijen binnen de vrijetijdseconomie met elkaar de samenwerking opzoeken, om zodoende te komen tot crossovers, maar ook om partijen te stimuleren zaken op te pakken en snel in te springen op ontwikkelingen en trends.
Ontvangen aanvragen worden door de gemeente getoetst en als voldaan wordt aan de indieningscriteria voor advies voorgelegd aan de adviesraad. De gemeente houdt in de afweging van de beslissing op de subsidieaanvraag rekening met het advies van de adviesraad en kan daarvan alleen afwijken indien dat deugdelijk is onderbouwd.
College gemandateerd aan het teamhoofd Economie & Gebiedsontwikkeling. Dit onder de voorwaarde dat vooraf afstemming heeft plaatsgevonden met de verantwoordelijk portefeuillehouder. Onder de uitvoering van het toetsingskader wordt meer specifiek verstaan de verlening en weigering van aangevraagde subsidies, toepassing van de hardheidsclausule, het verbinden van voorschriften aan de subsidieverlening en subsidievaststelling. Twee keer per jaar wordt aan het college gerapporteerd over de projecten die een subsidie op grond van dit toetsingskader hebben ontvangen.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen
De belangrijke positie die Horst aan de Maas inneemt op gebied van toerisme en recreatie willen we versterken. De vrijetijdseconomie zal als geheel versterkt moeten worden door de kwaliteit van het aanbod van onder andere: dag- en verblijfsrecreatie, maar ook cultuur, landschap, horeca, verbeterd en meer onderscheidend wordt.
De aanvraag dient aan te sluiten bij minimaal twee van de actielijnen van het actieprogramma Vrijetijdseconomie Noord Limburg, met uitzondering van actielijn 5 (marketing), projecten die puur en alleen gericht zijn op promotie. Deze komen niet in aanmerking voor een subsidie op basis van dit subsidiekader. Voor het regionale actieprogramma zie bijlage 1.
Het project dient bij te dragen aan de algehele structuurversterking en toekomstbestendigheid van het toeristisch aanbod en de toeristisch recreatieve sector. Het project is daarom niet eenmalig, tenzij het een pilot betreft voor een activiteit of een terugkerend evenement. Ter beoordeling of het project bijdraagt aan de gewenste structuurversterking, wordt gekeken naar de volgende criteria:
De aanvraag: formele indieningscriteria
Voordat een projectaanvraag in behandeling wordt genomen, dient deze te voldoen aan een aantal minimale indieningscriteria.
De aanvraag kan buiten behandeling worden gesteld indien deze, nadat de aanvrager daartoe in de gelegenheid is gesteld, niet voldoet aan de formele indieningscriteria.
Aanvragen die aan alle formele indieningscriteria en de doelstelling voldoen, komen (afhankelijk van advies adviesraad en beschikbare subsidiebudget) in aanmerking voor een subsidie op grond van dit beleids- en toetsingskader.
De maximaal toe te kennen subsidie per aanvraag bedraagt:
Projecten die een bijdrage leveren aan de hoofddoelstelling (zie hiervoor), voldoen aan alle indienings- en subsidiecriteria en een structuurversterkend karakter hebben, kunnen in aanmerking komen voor een subsidie uit het subsidiebudget vrijetijdseconomie. Dit is ter beoordeling van de gemeente. Om daadwerkelijk in aanmerking te komen voor een bijdrage wordt een aanvraag ingediend bij de gemeente Horst aan de Maas. De aanvraag wordt tevens voor advies voorgelegd aan de adviesraad.
De adviesraad stelt een advies op en brengt dit ter kennis van de portefeuillehouder. Het College kan, op voordracht van de portefeuillehouder, gemotiveerd afwijken van het advies van de adviesraad.
Een aanvraag wordt digitaal ingediend via de website www.horstaandemaas.nl. De aanvraag wordt getoetst en indien wordt voldaan aan de indienings- en subsidiecriteria voor advies doorgestuurd naar de adviesraad.
Mocht de aanvraag niet geheel voldoen aan de indieningscriteria, dan wordt in overleg met de aanvrager de aanvraag alsnog naar de adviesraad worden door gestuurd om te beoordelen of er mogelijkheden zijn om de aanvraag te verbeteren/te wijzigen, opdat deze voldoet aan de subsidiecriteria.
De adviesraad komt 4 keer per jaar samen om advies uit te brengen over de aanvragen, of vaker als de adviesraad daartoe besluit. Aanvragen dienen minimaal 2 weken voor deze bijeenkomst ingediend te zijn. De data voor de adviesraad en indieningstermijn zijn te vinden op Externe link: www.horstaandemaas.nl.
Het College beslist binnen 12 weken na ontvangst van de aanvraag. Het College kan de beslistermijn eenmaal voor ten hoogste 4 weken verdagen. Indien aan de orde, doet het teamhoofd hiervan schriftelijk of per e-mail mededeling aan de aanvrager.
De gemeente kan de aanvraag weigeren indien:
Na positief beluit van het college om de subsidie te verlenen, wordt 80% van het subsidiebedrag binnen 14 dagen aan de aanvrager betaald.
Het restant, zijnde 20% van de verleende subsidie, wordt aan de aanvrager betaald binnen 14 dagen nadat de eindrapportage is ingediend (voorzien van alle bijbehorende bijlagen) én deze door de gemeente is goedgekeurd. Ten behoeve van de evaluatie van de werking van dit beleids- en toetsingskader, worden de eindrapportages ook ter kennis gebracht van de adviesraad.
Na voorafgaande instemming van de verantwoordelijk portefeuillehouder kan, in bijzondere gevallen, waarin strikte toepassing van het onderhavige beleids- en toetsingskader tot onbillijkheden leidt, op een voor een aanvrager gunstige wijze worden afgeweken van dit beleids- en toetsingskader.
Een aanvraag voor een subsidie in de projectkosten van een project wordt niet in behandeling genomen indien de projectaanvraag niet is opgesteld conform het hierna volgende model. De aanvraag kan middels een digitaal formulier worden gedaan op de website Externe link: www.horstaandemaas.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-83038.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.