Gemeenteblad van Diemen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Diemen | Gemeenteblad 2022, 81118 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Diemen | Gemeenteblad 2022, 81118 | ander besluit van algemene strekking |
Lijst met gevallen waarvoor advies en instemming van de gemeenteraad nodig is voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit als bedoeld in artikel 16.15a sub b
Onder de aangewezen gevallen van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 16.15a, sub b van de Omgevingswet worden verstaan:
een bijbehorend bouwwerk 1 of uitbreiding daarvan gelegen buiten de bebouwde kom en:
Toelichting op de lijst per categorie:
Voor oppervlaktes en hoogtes van bouwwerken wordt aangesloten bij de “wijze van meten” in het omgevingsplan.
Deze categorie is met het omzetten van de huidige bestemmingsplannen in één omgevingsplan van rechtswege waarschijnlijk nog minder vaak van toepassing omdat de doelen nog niet heel duidelijk verwoord staan in de huidige bestemmingsplannen. Wanneer het Omgevingsplan nieuwe stijl (deels) wordt vastgesteld wordt dit een steeds nuttiger handvat.
Bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet hebben we een actuele Omgevingsvisie waarin een duidelijke visie op de fysieke leefomgeving staat, met daarin een uitwerking in strategische keuzes, een gebiedsgerichte uitwerking en duidelijke spelregels voor ontwikkelingen. Passen de aangevraagde activiteiten hier niet in, en zijn ze in strijd met het omgevingsplan, dan gaat de aanvraag naar de gemeenteraad voor advies en instemming.
Bebouwing ten behoeve van functies die niet in de Omgevingsvisie benoemd worden, bijvoorbeeld openbare voorzieningen, maar die duidelijk wel nodig zijn voor verwezenlijken van de Omgevingsvisie, worden gezien als passend binnen de Omgevingsvisie (en kunnen dus door het college afgehandeld worden, tenzij de maten zoals bij punt 7 genoemd overschreden worden).
Onder de huidige regelgeving gaan aanvragen voor de bouw van nieuwe woningen die niet binnen het bestemmingsplan passen naar de raad. In de nieuwe situatie zullen alleen projecten met een significant effect op de fysieke leefomgeving aan de raad worden voorgelegd voor advies en instemming. De keuze voor het aantal 10 is enigszins arbitrair. Het zorgt er in ieder geval voor dat alle echt (middel) grote projecten en wooncomplexen langs de raad komen. Een project met hoogstens 10 woningen kan ook een behoorlijke impact hebben op de fysieke leefomgeving. Het college is geëquipeerd om deze aanvragen op een goede wijze te behandelen.
Het gaat hierbij om een woningbouwplan voor een samenhangende aaneengesloten locatie. Het is niet de bedoeling dat de bouw van bijvoorbeeld 16 woningen in de bebouwde kom op een samenhangende locatie in tweeën wordt gesplitst en in twee afzonderlijke aanvragen wordt ingediend waardoor deze afzonderlijk geen gevallen zijn die door de raad zijn aangewezen (salamitactiek).
De provinciale omgevingsverordening kent beperkingen voor het toevoegen van woningen in het landelijk gebied. In geval een aanvraag in strijd is met deze omgevingsverordening kan de gemeente deze enkel weigeren. Het is niet wenselijk dat zo’n aanvraag dan wel aan de raad voorgelegd wordt. Vandaar dat een dergelijke aanvraag uitgezonderd is en dus door het college afgehandeld (=geweigerd) kan worden.
Dit artikel ziet alleen op de bouw van nieuwe woningen. Niet op een gebruikswijziging naar wonen (bijv. kantoorgebouw wordt omgezet naar woningen). Nu valt zo’n gebruikswijziging binnen de bebouwde kom onder de kruimellijst en deze hoeft nu dus niet voorgelegd te worden aan de raad voor een Vvgb. Dit blijft voor de bebouwde kom hetzelfde; het college kan deze functiewijzigingen zelf afhandelen mits passend binnen de Omgevingsvisie. Zie punt 10 voor de regeling buiten de bebouwde kom.
Aanvragen voor antennemasten die niet binnen het door de raad vastgestelde beleid vallen (dus indien hoger of andere locatie dan aangewezen in dit beleid) gaan voor advies en instemming naar de raad. Het college is nu bevoegd voor antennemasten tot 40 meter hoogte, ook als deze niet binnen het beleid vallen (kruimellijst). De raad kan hiermee iets vaker besluiten voorgelegd krijgen in het kader van aanvragen voor antennemasten.
Nu liggen de buitenplanse functieveranderingen van bouwwerken binnen de bebouwde kom bij het college. Dit wordt verruimd met buitenplanse functieverandering van gronden binnen de bebouwde kom. Uiteraard alleen indien het past binnen de doelen van het omgevingsplan, de Omgevingsvisie en/of de doelen van een programma. Aanvragen voor gemeentelijke herinrichtingen van openbaar gebied binnen de bebouwde kom komen indien passend binnen voornoemde dus niet meer langs de raad. In het algemeen wordt de raad voorafgaand altijd al wel betrokken bij de grotere herinrichtingen in het kader van het ontwerp en de financiering.
Voor functieveranderingen buiten de bebouwde kom geldt nu dat alleen functieveranderingen van bouwwerken ten behoeve van logiesfuncties voor werknemers of de opvang van asielzoekers of andere categorieën vreemdelingen bij het college liggen. Dit wordt verruimd met gebruik van gronden en bouwwerken tot 200 m2 (beperkt effect op de fysieke leefomgeving), daarboven wordt wel naar de raad gegaan voor advies en instemming. Niet-ingrijpende herinrichtingen buiten de bebouwde kom blijven net als nu bij het college liggen.
Gezien de grote effecten op de fysieke leefomgeving worden buitenplanse aanvragen voor de grootschalige opwek van duurzame energie vanzelfsprekend aan de raad voorgelegd voor advies en instemming. Vormen van opwek van energie die niet passen binnen de Omgevingsvisie worden ook conform punt 2 aan de raad voorgelegd voor advies en instemming.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-81118.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.