Gemeenteblad van Vijfheerenlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2022, 7717 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2022, 7717 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Rectificatie: Lijst met categorieën in het kader van de verklaring van geen bedenkingen 2021 Vijfheerenlanden
[Deze publicatie betreft een rectificatie vanwege plaatsing in de onjuiste categorie. De oorspronkelijke publicatie is op 3 januari 2022 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2022, 602.]
LIJST MET CATEGORIEEN IN HET KADER VAN DE VERKLARING VAN GEEN BEDENKINGEN
Lijst met categorieën in het kader van de verklaring van geen bedenkingen zoals bedoeld in artikel 2.27 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto artikel 6.5 lid 3 van het Besluit Omgevingsrecht.
Met de komst van de Omgevingswet verandert het instrumentarium ten aanzien van vergunningverlening. Op 4 mei 2021 heeft het college besloten om vanaf 1 januari 2022 (of, indien wordt besloten tot uitstel van de invoering van de Omgevingswet, zoveel later als de invoeringsdatum van de Omgevingswet opschuift) mee te werken aan initiatieven via een omgevingsvergunning (uitgebreide procedure) in plaats van een bestemmingsplanwijziging. Dit brengt met zich mee dat voor de omgevingsvergunning (uitgebreide procedure) een verklaring van geen bedenkingen benodigd is. Dit houdt in dat de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen af dient te geven aan het college over de planologische aspecten en pas dan kan de omgevingsvergunning voor die activiteit door het college verleend worden. Deze verklaring kan slechts worden geweigerd in het belang van een goede ruimtelijke ordening. Wordt de verklaring van geen bedenkingen geweigerd, dan dient ook de omgevingsvergunning geweigerd te worden. De verklaring van geen bedenkingen is integraal onderdeel van het besluit omtrent een omgevingsvergunning.
De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) biedt de mogelijkheid om afwijkingen van het bestemmingsplan mogelijk te maken door middel van een buitenplanse afwijking op grond van een limitatieve lijst met gevallen. Deze lijst is opgenomen in het Besluit Omgevingsrecht (Bor) in hoofdstuk IV, artikel 4. Door een dergelijke lijst vast te laten stellen is het niet nodig voor iedere individuele aanvraag omgevingsvergunning (uitgebreide procedure) een verklaring van geen bedenkingen te laten afgeven door de gemeenteraad. Dit komt het proces van dienstverlening ten goede.
In lid 3 van artikel 6.5 van het BOR wordt de mogelijkheid geboden aan de gemeenteraad om een lijst van categorieën vast te stellen waarbij een dergelijke verklaring van geen bedenkingen niet vereist is. In die gevallen is het college zelf bevoegd te beoordelen of een activiteit in overeenstemming of in strijd is met een goede ruimtelijke ordening. Voor gemeente Vijfheerenlanden is een lijst met categorieën opgesteld, waarin het college geen verklaring bij de gemeenteraad hoeft te vragen. Deze gevallen zijn onder B. opgesomd.
Wanneer een omgevingsvergunning wordt aangevraagd zal het college beoordelen of het bevoegd gezag is. In de meeste gevallen is dit het geval. Vervolgens beoordeelt het college voor welke activiteiten vergunning wordt aangevraagd. Daarbij zal ook blijken welke procedure van toepassing is.
Bij strijdigheid met het bestemmingsplan zal het college moeten bekijken of er een mogelijkheid is om afwijking te verlenen. Indien dat niet mogelijk, dan zal het college tot de conclusie komen dat enkel met toepassing van een omgevingsvergunning (uitgebreide procedure) de activiteit vergund kan worden. Op dat moment wordt uiteraard bekeken of één van de hieronder genoemde gevallen van toepassing is. Zo ja, dan is het college bevoegd om de volledige aanvraag verder te behandelen en hierop te besluiten. Is er geen sprake van één van de hieronder genoemde gevallen, dan stuurt het college de aanvraag met alle benodigde gegevens naar de gemeenteraad met het verzoek om een verklaring van geen bedenkingen af te geven. De gemeenteraad beoordeelt dan of de activiteit in overeenstemming is met een goede ruimtelijke ordening en legt een ontwerp verklaring van geen bedenkingen ter inzage. In praktijk zal aan de gemeenteraad een voorstel worden gedaan, waarmee de gemeenteraad al dan niet instemt. Tevens zal de ontwerpverklaring van geen bedenkingen samen met het ontwerpbesluit, dat ziet op de overige activiteiten, ter inzage worden gelegd. Vervolgens bestaat er voor belanghebbenden gedurende zes weken de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen. Vervolgens worden eventuele zienswijzen tegen de ontwerpverklaring aan de gemeenteraad toegezonden en wordt een definitief besluit genomen over de verklaring van geen bedenkingen. Het college kan met behulp van de verklaring tenslotte het besluit op de omgevingsvergunning nemen.
Géén verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad van gemeente Vijfheerenlanden is vereist in de volgende gevallen:
Toelichting: Indien de gemeenteraad reeds de ruimtelijke kaders heeft vastgesteld, is het college gehouden aan deze kaders. De activiteit dient dan uiteraard te voldoen aan deze kaders.
Toelichting: Indien de gemeenteraad geen ruimtelijke kaders heeft vastgesteld is een realisatie van twintig woningen (door nieuwbouw of wijziging van gebruik) planologisch gezien in stedelijk gebied denkbaar. Het aantal woningen past daarmee in de prestatieafspraken 2021 die met de woningcorporaties zijn gemaakt.
*Bestaand stedelijk gebied=grenzen zoals aangegeven in bijgevoegde kaarten ‘Bebouwde kom grenzen gemeente Vijfheerenlanden’
Maatschappelijke-, recreatieve-, sportvoorzieningen
Bij het realiseren, (ver)bouwen of wijzigen van maatschappelijke voorzieningen, recreatieve voorzieningen of voorzieningen ten behoeve van sport, in bestaand stedelijk gebied, mits bij realisatie de maximale oppervlakte van de bebouwing** niet meer dan 1500 m² bedraagt en bij wijziging de maximale oppervlakte met niet meer dan 1500 m² toeneemt, met inbegrip van onbebouwde gronden.
Toelichting: de doelstelling is het niveau van maatschappelijke en recreatieve voorzieningen en sportvoorzieningen op peil te houden en nieuwe ontwikkelingen op dat gebied te stimuleren. Deze activiteiten vinden plaats in het kader van het algemeen belang en komen veelal voort uit sectoraal raadsbeleid. Deze ontwikkelingen kunnen vanwege het maatschappelijk belang, op basis van deze lijst, zonder nadere heroverweging door de raad worden gerealiseerd.
**bebouwing omvat ook bouwwerken geen gebouw zijnde.
Bij het realiseren, (ver)bouwen of wijzigen van commerciële voorzieningen (o.m. winkels, kantoren, bedrijfsruimten) in bestaand stedelijk gebied, als gevolg waarvan de vloeroppervlakte aan voorzieningen bij realisatie met niet meer dan 1500 m² toeneemt en bij wijziging de maximale oppervlakte met niet meer dan 1500 m² toeneemt, met inbegrip van bijbehorend terrein, bijbehorende bebouwing en andere voorzieningen. Hetzelfde geldt voor buiten het bestaand stads- en dorpsgebied, met dien verstande dat de vloeroppervlakte aan voorzieningen met niet meer dan 250 m² toeneemt.
Toelichting: de doelstelling is het niveau van commerciële voorzieningen op peil te houden en nieuwe ontwikkelingen op dat gebied te stimuleren. Deze activiteiten vinden plaats binnen het bestaand stedelijk gebied en komen veelal voort uit sectoraal raadsbeleid. Deze ontwikkelingen kunnen op basis van deze lijst, zonder nadere heroverweging door de raad worden gerealiseerd.
*Bestaand stedelijk gebied=grenzen zoals aangegeven in bijgevoegde kaarten ‘Bebouwde kom grenzen gemeente Vijfheerenlanden’
Weg- en waterinfrastructuur en groen
Toelichting: Aanpassing van de openbare ruimte en in het bijzonder de optimalisatie van de verkeersafwikkeling, het oppervlaktewaterbeheer en openbare groenvoorzieningen vindt plaats in het kader van het algemeen belang en komen veelal voort uit sectoraal raadsbeleid, zoals het Verkeerscirculatieplan en gemeentelijk Waterplan. Deze ontwikkelingen kunnen op grond van het maatschappelijk belang, binnen de bestaande beleidskaders, zonder nadere heroverweging worden geëffectueerd. Deze regeling heeft uitsluitend betrekking op lokale infrastructurele voorzieningen, zoals lokale wegen. Provinciale wegen en Rijkswegen zijn uitgezonderd.
Toelichting: In de bestemmingsplannen voor het buitengebied van Vijfheerenlanden is reeds een uitgebreide regeling met verschillende mogelijkheden opgenomen. Omdat niet alle nieuwe situaties vooraf voorzien kunnen worden, is deze categorie opgenomen in deze lijst.
Toelichting: In de bestemmingsplannen voor het buitengebied van Vijfheerenlanden is reeds een uitgebreide regeling met verschillende mogelijkheden opgenomen. Omdat niet alle nieuwe situaties vooraf voorzien kunnen worden, is deze categorie opgenomen in deze lijst.
Indien sprake is van een activiteit binnen een beschermd stads- en dorpsgezicht is altijd, dus ook in bovengenoemde gevallen, een verklaring van geen bedenkingen vereist.
Toelichting: Ontwikkelingen in dergelijke kwetsbare gebieden vergen een vergaande belangenafweging. De kaders die voor deze gebieden gelden, dienen streng bewaakt te worden.
Géén verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad van gemeente Vijfheerenlanden is vereist in de volgende gevallen:
Toelichting: De omgevingsvergunning kan bestaan uit meerdere deelactiviteiten. Deze deelactiviteiten (bouw, kap, milieu enz.) hebben allen een toetsingskader, in de Wabo of in de decentrale regelgeving (verordeningen). Indien een onderdeel van de omgevingsvergunning geweigerd moet worden, dient de gehele omgevingsvergunning geweigerd te worden. Hierop geldt de uitzondering dat de aanvrager kan verzoeken om de omgevingsvergunning toch te verlenen voor de deelactiviteiten die wel vergund kunnen worden. Doet hij dat wel dan kan het toch nog noodzakelijk zijn om een verklaring van geen bedenkingen aan te vragen. Zo niet, dan is het overbodig om de gemeenteraad de aanvraag voor een verklaring van geen bedenkingen voor te leggen, aangezien zich dan reeds een andere weigeringsgrond heeft voorgedaan.
Toelichting: De gemeenteraad neemt op een bepaald moment het besluit om een ontwerpverklaring ter inzage te leggen voor belanghebbenden. Daarmee geeft hij aan positief te staan tegenover de betreffende ontwikkeling. Indien belanghebbenden geen zienswijzen indienen, zijn er geen redenen om de gemeenteraad nog het definitieve besluit omtrent de verklaring van geen bedenkingen te laten nemen. Er zijn immers geen zienswijzen die de eerder ingenomen positieve grondhouding kunnen doen veranderen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-7717.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.