Verkeersbesluit voor een beperking doorijbreedte aan de kleine Puntbrug te Vroomshoop

ONDERWERP

Beperking doorrijbreedte kleine Puntbrug in Vroomshoop.

INLEIDING

De kleine Puntbrug in Vroomshoop is één van de twee verbindingen tussen Zwolsekanaal Noordzijde en Zwolsekanaal Zuidzijde. Het is een kleine brug met een historisch karakter. De brug is oud en kwetsbaar. Om die reden is in het verleden besloten de ophaalfunctie ervan buiten werking te stellen. Het draagver-mogen van de brug moet zo lang mogelijk intact blijven. Om die reden is óók besloten een hoogtebeper-king in te stellen. Achterliggende gedachte is dat lagere voertuigen óók minder zwaar zullen zijn.

In de praktijk blijkt deze doorrijhoogtebeperking niet goed te werken. Het portaal, met de daaraan gemon-teerde balk, is regelmatig door te hoge voertuigen aangereden en fors beschadigd geraakt. Daarom zal er nu, naast de beperking van de hoogte, ook een beperking van de breedte ingesteld worden. Smallere voertuigen zijn immers doorgaans minder hoog en óók minder zwaar.

WETTELIJK EN REGELGEVEND KADER

Wegenverkeerswet 1994, Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer en RVV.

Artikel 15 WVW vormt de basis voor het nemen van verkeersbesluiten. Artikel 18 van deze wet regelt de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten. Hoofdstuk II van het BABW regelt de handelswijze voor de totstandkoming van een verkeersbesluit. Artikel 15 lid 1 behelst de plaatsing van verkeersborden. Artikel 8 van het BABW en artikel 67 van het RVV gaan over het plaatsen en aanbrengen van onder-borden. In het RVV (Reglement Verkeerstekens Verkeersregels) van 1990 staan de verkeersborden specifiek omschreven.

Bevoegdheid

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om een verkeersbesluit te nemen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de afdoening van verkeersbesluiten gemandateerd aan de behandelend medewerker onder voorwaarde dat de besluiten niet strijdig zijn met het gemeentelijk beleid en na paraaf van de verantwoordelijke wethouder.

Advisering 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft over-leg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Tijdens de vergadering van de adviesgroep verkeer (met deelnemers van VVN, politie en gemeente) heeft hij hierover een positief advies uitgebracht.

Motivering en belangen

Ingevolge artikel 21 van het BABW is de verplichting opgenomen om verkeersbesluiten goed te moti-veren. Tevens is in artikel 2 van de WVW 1994 de verplichting opgenomen de belang(en) van het verkeersbesluit te benoemen.

DOELSTELLING EN BELANGEN

Doelstelling en belangen van het besluit zijn gelegen in;

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan. Dat geldt met name voor de in die weg gelegen brug. 

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van weggebruikers (met name de kwetsbare fietser).

Daarnaast is het belang gelegen in ‘het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden’.

BEOORDELING

Huidige situatie

De kleine Puntbrug heeft een functie voor de bewoners van de achtergelegen wijk. Automobilisten en fietsers maken er regelmatig gebruik van. Ook grotere (bedrijfs)voertuigen gaan over deze brug. Deze categorie voertuigen is hoger en zwaarder. Naast het feit dat de doorrijhoogteberperking regelmatig werd beschadigd vormt dit een extra (gewichts)belasting van deze brug.

Gewenste situatie

Om het karakter en het draagvermogen van de brug te behouden moeten hogere en bredere voertuigen, die logischerwijs ook zwaarder zijn, worden geweerd. Theoretisch zou er ook een gewichtsbeperking voor deze brug ingesteld kunnen worden. Handhaving zal in de praktijk echter erg lastig zijn. Daarom kiezen wij voor een breedtebeperking gecombineerd met fysieke maatregelen.

Verschillende belangen

Er spelen verschillende belangen. De brug is van historisch belang en moet behouden worden. De bewoners van de achtergelegen wijk maken, met hun auto, regelmatig gebruik van deze brug. Het is de kortste route van- en naar het centrum. Fietsers, waaronder ook de schoolgaande jeugd naar de Oranje-school aan de Oranjestraat, maken ook regelmatig gebruik van deze verbinding. Daarnaast maken enkele ondernemers, die gevestigd zijn op het bedrijventerrein de ‘Sluis’, gebruik van deze brug.

Belangenafweging

De brug is van historisch belang maar ook de verkeersveiligheid speelt een rol. De brug is relatief smal en gelet op de beperkte breedte ervan is een voorrangsregeling ingesteld. Per keer kan slechts één voertuig de brug passeren. De brug heeft een ondergeschikt karakter en is niet bedoeld voor de afhandeling van grotere hoeveelheden zwaar en/of breed verkeer. Ook uit oogpunt van verkeersveiligheid is het sowieso niet wenselijk is om groter/zwaarder verkeer te combineren met kwetsbare (jonge) fietsers.

Op een afstand van ongeveer 700 meter bevindt zich een tweede verbinding over het Zwolsekanaal. Deze heet ‘de Sluis’ en sluit aan op het gelijknamige bedrijventerrein. In tegenstelling tot de kleine Puntbrug heeft deze verbinding ruim voldoende breedte en draagvermogen om grotere hoeveelheden groot en zwaar verkeer te kunnen verwerken. Door de goede aansluiting met het bedrijventerrein zal het overgrote deel van de chauffeurs van grotere voertuigen deze route sowieso al nemen.

Totale afsluiting van de kleine Puntbrug is niet wenselijk en ook niet nodig. Voor automobilisten en fietsers kan deze brug nog prima gebruikt worden. Voor zwaarder verkeer is deze brug echter niet geschikt. Mede gelet op de functie en de bruikbaarheid van beide verbindingen is het niet onredelijk om van gebruikers van grotere/zwaardere voertuigen te verlangen de route via ‘de Sluis’ te nemen. Deze bevindt zich op slechts 700 meter afstand. Rekening houdend met alle belangen zijn wij van mening dat met het hier aan de orde zijnde verkeersbesluit sprake is van een goede balans tussen de verschillende belangen.

Eindconclusie

Er is een uitvoerige belangenafweging geweest. Door het weren van groter/breder verkeer kan de brug in stand blijven. Ook de veiligheid van de fietser kan door deze maatregel worden vergroot. Er is een prima alternatief in de vorm van de toegangsweg via de Sluis. Dat hiervoor (afhankelijk uit welke richting men komt) 700 meter moet worden gereden achten wij niet onoverkomelijk. Het besluit valt binnen de band-breedte van de ons toekomende beoordelingsruimte en beleidsruimte. Het verkeersbesluit kan worden genomen.

UITVOERING

Hoewel de doorrijbreedte 2,3 meter is wordt doorgaans een marge van 10 cm. aan beide zijden gehanteerd. De breedtebeperking op het bord zal daarom 2,1 m aangeven.

BESLUIT

Wij hebben besloten om een verkeersbesluit te nemen voor het plaatsen van bebording en het aanbren-gen van paaltjes om breder verkeer te kunnen weren van de kleine Puntbrug. Te weten;

  • 1.

    Borden RVV C18 - 2,1m, te plaatsen die attenderen op de breedtebeperking van de brug.

  • 2.

    Rood/witte paaltjes aan te brengen om de beperkte breedte te accentueren.

  • 3.

    Het besluit algemeen bekend te maken en te wijzen op de rechtsbeschermingsmogelijkheden op grond

van de Algemene wet bestuursrecht.

Besluit inzien?

Het besluit ligt vanaf 23 februari 2022 ter inzage. U kunt de stukken inzien in het gemeentehuis, Manitobaplein 1 in Vriezenveen. Dit kan tijdens openingstijden.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Belanghebbenden kunnen volgens de Algemene wet bestuursrecht een bezwaarschrift indienen. Dit moet binnen 6 weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt. Het bezwaarschrift moet worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand, Postbus 67, 7670 AB Vriezenveen. Op het bezwaarschrift moet de naam, het adres en handtekening van de indiener staan. Ook de dagtekening mag niet ontbreken. Verder moet in het bezwaarschrift staan waartegen bezwaar gemaakt wordt en de gronden (motivering) van het bezwaar.

Vriezenveen, PM

Burgemeester en wethouders van gemeente Twenterand

namens dezen,

wethouder verkeer en vervoer

B J Harmsen

Naar boven