Wijziging Gouds mandatenbesluit

Het college van burgemeester en wethouders van Gouda en de burgemeester van Gouda;

 

gelezen het voorstel van;

 

gelet op artikel 160, 168 en 171 van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

Artikel I het Gouds mandatenbesluit als volgt te wijzigen:

A. Artikel 21 wordt als volgt gewijzigd:

 

gemandateerde portefeuillehouder Jeugd en welzijn, maatschappelijke ondersteuning en Publieke gezondheid

inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan

Was:

wordt

Artikel 21:

[…]

3. De portefeuillehouder jeugd en welzijn is bevoegd om jaarlijks, aan de hand van de uitgevoerde evaluatie, een geactualiseerd Samenwerkingsprotocol met de Raad voor de Kinderbescherming vast te stellen.

Artikel 21:

[…]

3. De portefeuillehouder jeugd en welzijn is bevoegd om jaarlijks, aan de hand van de uitgevoerde evaluatie, een geactualiseerd Samenwerkingsprotocol met de Raad voor de Kinderbescherming vast te stellen.

4. De portefeuillehouder jeugd en welzijn is bevoegd tot het opleggen van een last onder dwangsom op basis van de Wmo 2015 en de Jeugdwet.

 

B. Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:

 

Gemandateerde gemeentesecretaris/algemeen directeur

inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan

Was:

wordt

Artikel 24:

1.De gemeentesecretaris/algemeen directeur is bevoegd te beslissen op klachten over gedragingen van directeuren.

 

2.De gemeentesecretaris/algemeen directeur is bevoegd burgers de toegang te ontzeggen tot de ruimten van de desbetreffende diensten, indien dit dringend noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten.

Artikel 24:

1.De gemeentesecretaris/algemeen directeur is bevoegd te beslissen op klachten over gedragingen van directeuren.

 

2.De gemeentesecretaris/algemeen directeur is bevoegd burgers de toegang te ontzeggen tot de ruimten van de desbetreffende diensten, indien dit dringend noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten.

 

3. De gemeentesecretaris/algemeen directeur is bevoegd burgers een contact beperking op te leggen met de gemeente en medewerkers van de gemeente.

 

C. Artikel 30 wordt als volgt gewijzigd:

 

gemandateerde afdelingshoofd centraal juridische afdeling (CJA)

inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan

Was:

wordt

Artikel 30 lid 1:

1.Het afdelingshoofd CJA is bevoegd te beslissen op verzoeken om schadevergoeding (niet WRO-planschade) tot een bedrag van maximaal € 1.250,-.

Artikel 30 lid 1:

1.Het afdelingshoofd CJA is bevoegd te beslissen op verzoeken om schadevergoeding (niet WRO-planschade) tot een bedrag van maximaal € 10.000,-.

 

D. Artikel 36 wordt als volgt gewijzigd:

gemandateerde afdelingshoofd werk en financiën (WNF)

inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan

Was:

wordt

Artikel 36 lid 5:

[…]

5. Het afdelingshoofd WNF is bevoegd toegang tot de maatschappelijke opvang te verlenen of te weigeren, bij afwezigheid van het afdelingshoofd WNF wordt deze bevoegdheid uitgeoefend door de algemeen directeur aangewezen plaatsvervanger.

[…]

Artikel 36 lid 5:

[…]

5. Het afdelingshoofd WNF is bevoegd toegang tot de maatschappelijke opvang te verlenen of te weigeren voor personen van 23 jaar of ouder, bij afwezigheid van het afdelingshoofd WNF wordt deze bevoegdheid uitgeoefend door de algemeen directeur aangewezen plaatsvervanger.

[…]

 

E. Artikel 28, 43 en 51 worden als volgt gewijzigd:

 

gemandateerde afdelingshoofd beheer openbare ruimte (BOR)

inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan

Was:

wordt

Artikel 28:

[…]

5. Het afdelingshoofd BOR is bevoegd een omgevingsvergunning vaste marktstandplaats te verlenen (artikel 3.59 van de Verordening fysieke leefomgeving).

6. Het afdelingshoofd BOR is bevoegd voorschriften en beperkingen te verbinden aan een omgevingsvergunning vaste marktplaats (artikel 3.60 van de Verordening fysieke leefomgeving).

7. Het afdelingshoofd BOR is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om gebruik te maken van een andere dan elektrische verlichting of van het verbod om elektriciteit te betrekken van een ander dan degene door het college voor het leveren daarvan is aangewezen, of om zelf hierin te voorzien (artikel 5.25 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

8. Het afdelingshoofd BOR is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om op de standplaats gebruik te maken van luidsprekers, versterkers en andere middelen ter versterking van het geluid of van het verbod om radio's, cd-spelers en overige geluidsapparatuur op de standplaats aanwezig te hebben voor een ander doel dan de verkoop daarvan (artikel 5.26 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

9. Het afdelingshoofd BOR is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om verwarmingstoestellen of bak- en kookinstallaties te gebruiken en het daarbij stellen van voorwaarden (artikel 5.27 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

10. Het afdelingshoofd BOR is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod om tijdens de duur van de markt op het marktterrein met goederen of waren ten verkoop rond te rijden of te lopen, slechts voor zover het betreft de verkoop van alcoholvrije dranken en geringe eet- en drinkwaren ten behoeve van de vergunninghouders (artikel 5.29 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

11. Het afdelingshoofd BOR is bevoegd de omgevingsvergunningen vaste marktstandplaats in te trekken en te schorsen (artikel 3.62 en 3.63 van de Verordening fysieke leefomgeving).

12.Het afdelingshoofd BOR is bevoegd dagplaatshouders of standwerkers uit te sluiten (artikel 3.64 van de Verordening fysieke leefomgeving).

13.Het afdelingshoofd BOR is bevoegd te beslissen op verzoeken om vergunning voor het ophalen van diverse categorieën afvalstoffen.

14.Het afdelingshoofd BOR is bevoegd aanbiedplaatsen voor het ophalen van huisvuil aan te wijzen.

15.Het afdelingshoofd BOR is bevoegd dagen en tijden aan te wijzen voor het overdragen of het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen aan de inzameldienst.

16.Het afdelingshoofd BOR is bevoegd verkeersbesluiten te nemen en in te trekken (artikel 18, eerste lid, onder d, Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 Besluit Algemene Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).

17.Het afdelingshoofd BOR is bevoegd verkeersbrigadiers aan te stellen als bedoeld in artikel 56, vierde lid, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

Artikel 28:

[…]

5. Het afdelingshoofd BOR is bevoegd de omgevingsvergunningen vaste marktstandplaats te schorsen (artikel 3.63 van de Verordening fysieke leefomgeving).

6.Het afdelingshoofd BOR is bevoegd dagplaatshouders of standwerkers uit te sluiten (artikel 3.64 van de Verordening fysieke leefomgeving).

7.Het afdelingshoofd BOR is bevoegd te beslissen op verzoeken om vergunning voor het ophalen van diverse categorieën afvalstoffen.

8.Het afdelingshoofd BOR is bevoegd aanbiedplaatsen voor het ophalen van huisvuil aan te wijzen.

9.Het afdelingshoofd BOR is bevoegd dagen en tijden aan te wijzen voor het overdragen of het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen aan de inzameldienst.

10.Het afdelingshoofd BOR is bevoegd verkeersbesluiten te nemen en in te trekken (artikel 18, eerste lid, onder d, Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 Besluit Algemene Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).

11.Het afdelingshoofd BOR is bevoegd verkeersbrigadiers aan te stellen als bedoeld in artikel 56, vierde lid, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

12. Het afdelingshoofd BOR is bevoegd te beslissen op aanvragen tot het aansluiten van het riool door middel van een toestemmingsverklaring

 

Gemandateerde afdelingshoofd Services

inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan

was

wordt

Artikel 43:

1.Het afdelingshoofd SRV is bevoegd alle in de Paspoortwet en Paspoortuitvoeringsregeling Nederland aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden uit te oefenen.

[...]

12. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen om ventvergunningen, voor maximaal 5 dagen, op grond van artikel 5:8 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020.

13. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen om vergunning tot het houden van collectes en kledinginzamelingen op grond van artikel 5:7 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020.

14. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen om een vergunning voor het ophangen van spandoeken en/of het plaatsen van driehoek/sandwichborden op grond van artikel 3:25 van de Verordening fysieke leefomgeving.

15. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op de aanvragen tot verhuur van hun woningen op grond van de Leegstandwet. Verzoeken van woningcorporaties of andere vastgoedbeheerders die betrekking hebben op woningcomplexen worden eerst voor akkoord voorgelegd aan het hoofd van afdeling RBA.

16. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen tot het aansluiten van het riool door middel van een toestemmingsverklaring.

17.Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen op verlof tot ontleding en toestemming tot verlenging van de termijn tot begraven of verbranden en de afgifte van een laissez passer voor lijken op grond van de Wet op de lijkbezorging.

18.Het afdelingshoofd SRV is bevoegd handtekeningen te legaliseren en documenten te waarmerken.

19.Het afdelingshoofd SRV is bevoegd aanvragen van een verklaring omtrent gedrag in ontvangst te nemen en door te geleiden.

20.Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op grond van artikel 5 tot en met 12 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek (gevonden voorwerpen).

21.Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen om een vergunning voor het houden van een loterij op grond van artikel 3 van de Wet op de kansspelen (niet zijnde een onderdeel van een evenement).

Artikel 43:

1.Het afdelingshoofd SRV is bevoegd alle in de Paspoortwet en Paspoortuitvoeringsregeling Nederland en het Paspoortbesluit aan de burgemeester opgedragen bevoegdheden uit te oefenen.

[…]

12. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen om vergunning tot het houden van collectes en kledinginzamelingen op grond van artikel 5:7 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020.

13. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen om een vergunning voor het ophangen van spandoeken en/of het plaatsen van driehoek/sandwichborden op grond van artikel 3:25 van de Verordening fysieke leefomgeving.

14. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op de aanvragen tot verhuur van hun woningen op grond van de Leegstandwet. Verzoeken van woningcorporaties of andere vastgoedbeheerders die betrekking hebben op woningcomplexen worden eerst voor akkoord voorgelegd aan het hoofd van afdeling RBA.

15.Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen op verlof tot ontleding en toestemming tot verlenging van de termijn tot begraven of verbranden en de afgifte van een laissez passer voor lijken op grond van de Wet op de lijkbezorging.

16.Het afdelingshoofd SRV is bevoegd handtekeningen te legaliseren en documenten te waarmerken.

17.Het afdelingshoofd SRV is bevoegd aanvragen van een verklaring omtrent gedrag in ontvangst te nemen en door te geleiden.

18.Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op grond van artikel 5 tot en met 12 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek (gevonden voorwerpen).

19.Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen om een vergunning voor het houden van een loterij op grond van artikel 3 van de Wet op de kansspelen (niet zijnde een onderdeel van een evenement).

20. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd de omgevingsvergunning vaste marktstandplaats in te trekken (artikel 3.62 en 3.63 van de Verordening fysieke leefomgeving).

21. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd een omgevingsvergunning vaste marktstandplaats te verlenen (artikel 3.59 van de Verordening fysieke leefomgeving).

22. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd voorschriften en beperkingen te verbinden aan een omgevingsvergunning vaste marktplaats (artikel 3.60 van de Verordening fysieke leefomgeving).

23. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om gebruik te maken van een andere dan elektrische verlichting of van het verbod om elektriciteit te betrekken van een ander dan degene door het college voor het leveren daarvan is aangewezen, of om zelf hierin te voorzien (artikel 5.25 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

24. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om op de standplaats gebruik te maken van luidsprekers, versterkers en andere middelen ter versterking van het geluid of van het verbod om radio's, cd-spelers en overige geluidsapparatuur op de standplaats aanwezig te hebben voor een ander doel dan de verkoop daarvan (artikel 5.26 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

25. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om verwarmingstoestellen of bak- en kookinstallaties te gebruiken en het daarbij stellen van voorwaarden (artikel 5.27 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

26. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod om tijdens de duur van de markt op het marktterrein met goederen of waren ten verkoop rond te rijden of te lopen, slechts voor zover het betreft de verkoop van alcoholvrije dranken en geringe eet- en drinkwaren ten behoeve van de vergunninghouders (artikel 5.29 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

27. Het afdelingshoofd SRV is bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffing van het innemen van een marktstandplaats met een kraam (artikel 5.19 en 5.20 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

 

gemandateerde controleurs openbare ruimte A en B

inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan

Was:

wordt

Artikel 51:

[…]

3.Controleurs openbare ruimte zijn bevoegd vergunninghouders te gelasten om zich onmiddellijk van de markt te verwijderen (artikel 3.65 van de Verordening fysieke leefomgeving).

 

4.Controleurs openbare ruimte zijn bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om gebruik te maken van een andere dan elektrische verlichting of van het verbod om elektriciteit te betrekken van een ander dan degene door het college voor het leveren daarvan is aangewezen, of om zelf hierin te voorzien (artikel 4.25 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

 

5.Controleurs openbare ruimte zijn bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om op de standplaats gebruik te maken van luidsprekers, versterkers en andere middelen ter versterking van het geluid of van het verbod om radio's, cd-spelers en overige geluidsapparatuur op de standplaats aanwezig te hebben voor een ander doel dan de verkoop daarvan (artikel 4.26 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

 

6.Controleurs openbare ruimte zijn bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffingen van het verbod om verwarmingstoestellen of bak- en kookinstallaties te gebruiken en het daarbij stellen van voorwaarden (artikel 4.27 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

 

7.Controleurs openbare ruimte zijn bevoegd te beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod om tijdens de duur van de markt op het marktterrein met goederen of waren ten verkoop rond te rijden of te lopen, slechts voor zover het betreft de verkoop van alcoholvrije dranken en geringe eet- en drinkwaren ten behoeve van de vergunninghouders (artikel 4.29 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

 

8.Controleurs openbare ruimte zijn bevoegd de handel in bepaalde artikelen te verbieden gedurende een bepaalde termijn, indien dit in het belang van de orde op de markt of van de volksgezondheid noodzakelijk wordt geacht (artikel 4.30 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

 

9.Controleurs openbare ruimte zijn bevoegd tot het verlenen een ontheffing van het verbod van artikel 4.7 lid 2 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda (artikel 4.22 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

Artikel 51:

[…]

3.Controleurs openbare ruimte zijn bevoegd vergunninghouders te gelasten om zich onmiddellijk van de markt te verwijderen (artikel 3.65 van de Verordening fysieke leefomgeving).

 

4.Controleurs openbare ruimte zijn bevoegd de handel in bepaalde artikelen te verbieden gedurende een bepaalde termijn, indien dit in het belang van de orde op de markt of van de volksgezondheid noodzakelijk wordt geacht (artikel 5.30 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

 

5.Controleurs openbare ruimte zijn bevoegd tot het verlenen een ontheffing van het verbod van artikel 4.7 lid 2 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda (artikel 5.22 van de Regeling fysieke leefomgeving Gouda).

 

F. Artikel 44 wordt als volgt gewijzigd:

 

gemandateerde Afdelingshoofd STZ

inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan

Was:

wordt

Artikel 44:

[…]

2. Het afdelingshoofd STZ is bevoegd ambtenaren aan te wijzen, belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde in de Afvalstoffenverordening Gouda 2011, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Alcoholwet, Winkeltijdenwet, Wet op de Kansspelen, Verordening fysieke leefomgeving, Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020, Parkeerverordening 2012, Wegsleepverordening gemeente Gouda inclusief eerste wijziging en de op deze wetten en verordeningen gebaseerde regelgeving en besluiten als toezichthouder, als bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht en krachtens artikel 5.10,derde lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

[…]

13. Het afdelingshoofd STZ is bevoegd de bevoegdheid toe te passen tot het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van artikel 35 Huisvestingsverordening Gouda wegens overtreding van artikel 23a Huisvestingswet.

Artikel 44 lid 2:

[…]

Het afdelingshoofd STZ is bevoegd ambtenaren aan te wijzen, belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde in de Huisvestingswet, Afvalstoffenverordening Gouda 2011, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Alcoholwet, Winkeltijdenwet, Wet op de Kansspelen, Verordening fysieke leefomgeving, Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020, Parkeerverordening 2012, Wegsleepverordening gemeente Gouda inclusief eerste wijziging en de op deze wetten en verordeningen gebaseerde regelgeving en besluiten als toezichthouder, als bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht en krachtens artikel 5.10,derde lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

[…]

13. Het afdelingshoofd STZ is bevoegd de bevoegdheid toe te passen tot het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van artikel 37 Huisvestingsverordening Gouda wegens overtreding van artikel 23a Huisvestingswet.

 

G. Artikel 48 en 53 worden als volgt gewijzigd:

 

gemandateerde afdelingshoofd Opgroeien en start arbeidsmarkt (OSA)

inhoud van het mandaat – ondermandaat toegestaan

Was:

wordt

Artikel 48 lid 4:

4. Het afdelingshoofd OSA is bevoegd bij de raad voor de kinderbescherming een verzoek tot onderzoek te doen over een maatregel met betrekking tot gezag over een minderjarige op grond van artikel 2.4, eerste lid, van de Jeugdwet.

Artikel 48 lid 4:

4. Het afdelingshoofd OSA is bevoegd tot het indienen van een verzoek tot onderzoek bij de Jeugdbeschermingstafel Midden-Holland.

 

gemandateerde voorzitter Jeugdbeschermingstafel

inhoud van het mandaat – geen ondermandaat toegestaan

Was:

wordt

Artikel 53:

1.De voorzitter van de Jeugdbeschermingstafel is bevoegd een oordeel te treffen over een individuele voorziening inhoudende dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp en verblijf niet zijnde verblijf bij een pleegouder nodig is o.g.v. artikel:

  • -

    1:255 lid 2 BW (n.a.v. verzoek een minderjarige onder toezicht te stellen (VOTS));

  • -

    1:265b lid 2 BW (n.a.v. verzoek tot machtiging om de minderjarige gedurende dag en nacht uit huis te plaatsen (MUHP));

  • -

    6.1.2 lid 5 Jeugdwet (n.a.v. verzoek tot machtiging om een jeugdige in een gesloten accommodatie op te nemen ex art. 6.1.8 Jeugdwet);

  • -

    6.1.9 lid 1 Jeugdwet (n.a.v. verzoek tot spoedmachtiging gesloten accommodatie ex art. 6.1.8 Jeugdwet);

  • -

    6.1.4 lid 3 Jeugdwet (n.a.v. verzoek tot voorwaardelijke machtiging gesloten accommodatie ex art. 6.1.8 Jeugdwet).

2.De voorzitter van de Jeugdbeschermingstafel is bevoegd een op grond van één van de bovenstaande artikelen getroffen individuele voorziening in te trekken indien het verzoek is afgewezen.

 

Mandaat wordt verleend voor zover dat genomen wordt in het kader van:

  • -

    een verzoek ondertoezichtstelling (VOTS) door de Raad van de Kinderbescherming of Openbaar Ministerie als vermeld in artikel 1:255 lid 2 BW;

  • -

    een machtigingsverzoek (MUHP) door de Raad van de Kinderbescherming of Openbaar Ministerie als vermeld in artikel 1:265b lid 2 BW;

  • -

    een verzoek gericht op het verkrijgen van een machtiging als vermeld in artikel 6.1.8 Jeugdwet, zoals een verzoek (MUHP) door de coördinator Sociaal Team.

inhoud machtiging

 

De voorzitter van de Jeugdbeschermingstafel is bevoegd ten behoeve van een jeugdige die zijn woonplaats heeft binnen de gemeente een individuele voorzieningen te treffen op het gebied van jeugdhulp indien en voor zover het betreft:

  • -

    voorzieningen inzake preventieve jeugdbescherming; of

  • -

    voorzieningen inzake preventieve drang.

Dit mandaat wordt verleend voor het treffen van individuele voorzieningen tot maximaal zes maanden preventieve jeugdbescherming of preventieve hulpverlening binnen het drangkader.

Artikel 53:

1. De voorzitter van de Jeugdbeschermingstafel is bevoegd een oordeel te treffen over een individuele voorziening inhoudende dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp en verblijf niet zijnde verblijf bij een pleegouder nodig is o.g.v. artikel:

  • -

    1:255 lid 2 BW (n.a.v. verzoek een minderjarige onder toezicht te stellen (VOTS));

  • -

    1:265b lid 2 BW (n.a.v. verzoek tot machtiging om de minderjarige gedurende dag en nacht uit huis te plaatsen (MUHP));

  • -

    6.1.2 lid 5 Jeugdwet (n.a.v. verzoek tot machtiging om een jeugdige in een gesloten accommodatie op te nemen ex art. 6.1.8 Jeugdwet);

  • -

    6.1.9 lid 1 Jeugdwet (n.a.v. verzoek tot spoedmachtiging gesloten accommodatie ex art. 6.1.8 Jeugdwet);

  • -

    6.1.4 lid 3 Jeugdwet (n.a.v. verzoek tot voorwaardelijke machtiging gesloten accommodatie ex art. 6.1.8 Jeugdwet).

2.De voorzitter van de Jeugdbeschermingstafel is bevoegd een op grond van één van de bovenstaande artikelen getroffen individuele voorziening in te trekken indien het verzoek is afgewezen.

 

Mandaat wordt verleend voor zover dat genomen wordt in het kader van:

  • -

    een verzoek ondertoezichtstelling (VOTS) door de Raad van de Kinderbescherming of Openbaar Ministerie als vermeld in artikel 1:255 lid 2 BW;

  • -

    een machtigingsverzoek (MUHP) door de Raad van de Kinderbescherming of Openbaar Ministerie als vermeld in artikel 1:265b lid 2 BW;

  • -

    een verzoek gericht op het verkrijgen van een machtiging als vermeld in artikel 6.1.8 Jeugdwet, zoals een verzoek (MUHP) door de coördinator Sociaal Team.

inhoud machtiging

 

De voorzitter van de Jeugdbeschermingstafel is bevoegd ten behoeve van een jeugdige die zijn woonplaats heeft binnen de gemeente een individuele voorzieningen te treffen op het gebied van jeugdhulp indien en voor zover het betreft:

  • -

    voorzieningen inzake preventieve jeugdbescherming; of

  • -

    voorzieningen inzake preventieve drang.

Dit mandaat wordt verleend voor het treffen van individuele voorzieningen tot maximaal zes maanden preventieve jeugdbescherming of preventieve hulpverlening binnen het drangkader.

3. De voorzitter van de Jeugdbeschermingstafel is bevoegd bij de raad voor de kinderbescherming een verzoek tot onderzoek te doen over een maatregel met betrekking tot gezag over een minderjarige op grond van artikel 2.4, eerste lid, van de Jeugdwet.

 

H. Artikel 71 t/m 75 worden als volgt gewijzigd:

 

gemandateerde Manager maatschappelijke Zorg, Manager crisisdienst, Regiodirecteur Groene Hart Stichting Lelie zorggroep, Directeur William Schrikker, Medewerkers van de sector

Was:

wordt

Artikel 71 Manager Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis – ondermandaat toegestaan

De manager van Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 4, zevende lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda.

 

Artikel 72 Manager Crisisdienst – ondermandaat toegestaan

De manager crisisdienst is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 4, zevende lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda.

 

Artikel 73 Regiodirecteur Groene Hart Stichting Lelie zorggroep, locatie De Reling – ondermandaat toegestaan aan de coördinator van De Reling

De regiodirecteur Groene Hart Stichting Lelie zorggroep, locatie De Reling is bevoegd toegang tot de opvang te verlenen of te weigeren.

 

Artikel 74 Directeur William Schrikker Jeugdbescherming en Jeugdreclassering– ondermandaat toegestaan

De directeur van de William Schrikker Jeugdbescherming en Jeugdreclassering is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 4, zevende lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda.

 

Artikel 75 Medewerkers van de sector Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden– geen ondermandaat

  • 1.

    De medewerkers van de sector Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden zijn bevoegd om uitvoering te geven aan de gemeentelijke taak in het kader van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz). Daartoe wordt in ieder geval gerekend het uitvoeren van de artikelen 5:1 en 5:2 van hoofdstuk 5 van de Wvggz (Voorbereiden Zorgmachtiging) voor zover het de taken van het college van burgemeester en wethouders betreft.

  • 2.

    De medewerkers van de sector Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden zijn bevoegd om de betrokkene te horen alvorens een crisismaatregel wordt genomen, zoals bedoeld in artikel 7:1 lid 3 sub b Wvggz.

Artikel 71 Manager Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis – ondermandaat toegestaan

De manager van Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 4, zevende lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda.

 

Artikel 72 Medewerkers van de sector Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden– geen ondermandaat

  • 1.

    De medewerkers van de sector Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden zijn bevoegd om uitvoering te geven aan de gemeentelijke taak in het kader van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz). Daartoe wordt in ieder geval gerekend het uitvoeren van de artikelen 5:1 en 5:2 van hoofdstuk 5 van de Wvggz (Voorbereiden Zorgmachtiging) voor zover het de taken van het college van burgemeester en wethouders betreft.

  • 2.

    De medewerkers van de sector Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden zijn bevoegd om de betrokkene te horen alvorens een crisismaatregel wordt genomen, zoals bedoeld in artikel 7:1 lid 3 sub b Wvggz.

Artikel 73 Manager Crisisdienst – ondermandaat toegestaan

De manager crisisdienst is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 4, zevende lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda.

 

Artikel 74 Regiodirecteur Groene Hart Stichting Lelie zorggroep, locatie De Reling – ondermandaat toegestaan aan de coördinator van De Reling

De regiodirecteur Groene Hart Stichting Lelie zorggroep, locatie De Reling is bevoegd toegang tot de opvang te verlenen of te weigeren.

 

Artikel 75 Directeur William Schrikker Jeugdbescherming en Jeugdreclassering– ondermandaat toegestaan

De directeur van de William Schrikker Jeugdbescherming en Jeugdreclassering is bevoegd een passende tijdelijke maatregel te treffen op basis van artikel 4, zevende lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Gouda.

 

I. Artikel 88 wordt als volgt gewijzigd:

 

gemandateerde afdelingshoofd Human Resource Management

inhoud van het mandaat

Was:

wordt

Artikel 88 lid 1:

1.Het afdelingshoofd Human Resource Management is bevoegd tot het uitvoeren van de rechtspositionele bevoegdheden van gedetacheerd personeel, niet genoemd in artikel 85, zevende lid, van dit Gouds mandatenbesluit.

Artikel 88 lid 1:

1.Het afdelingshoofd Human Resource Management is bevoegd tot het uitvoeren van de rechtspositionele bevoegdheden van gedetacheerd personeel, niet genoemd in artikel 85, negende lid, van dit Gouds mandatenbesluit.

Artikel II inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking een dag na bekendmaking.

Aldus besloten in de vergadering van 1 februari 2022

Burgemeester en wethouders van Gouda,

de secretaris,

drs. R.C. Bakker

de burgemeester,

mr. drs P. Verhoeve

Naar boven