Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2022, 65864 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2022, 65864 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Rotterdams Onderwijsbeleid 2022-2023
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de concerndirecteur Maatschappelijke Ontwikkeling van 8 februari 2022, M2201-2183;
gelet op de artikelen 3, 4, 6, 7, 13 en 14 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014 (SVR 2014);
overwegende, dat het wenselijk is een Subsidieregeling vast te stellen, ter uitvoering van het Rotterdams onderwijsbeleid 2019-2022 Gelijke Kansen voor elk talent;
Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten en doelgroepen.
Artikel 5 Berekening van uurtarieven
Bij het hanteren van uurtarieven in de subsidieaanvraag kunnen de volgende standaardberekeningswijzen worden toegepast:
Voor de toepassing van deze subsidieregeling geldt voor de hieronder genoemde subsidies voor de periode van 1 augustus 2022 tot en met 31 juli 2023 een subsidieplafond van in totaal € 46.740.000. Dit bedrag is onder voorbehoud van de jaarlijkse goedkeuring van de begroting door de gemeenteraad van Rotterdam en onder voorbehoud van verkrijging van middelen van het Rijk. Het subsidieplafond bestaat uit de volgende deelplafonds:
Artikel 7 Wijze van verdeling en hoogte van de subsidie
De subsidies worden verdeeld overeenkomstig bijlage 2, met uitzondering van het schoolontwikkelingsbudget dat wordt verdeeld overeenkomstig bijlage 3.
Voor het subsidieonderdeel Sociale veiligheid in en om scholen wordt één gezamenlijke aanvraag voor het vo en één gezamenlijke aanvraag voor het mbo ingediend, ten behoeve van scholen waar de noodzaak het hoogst is. Zowel het vo (inclusief vso) als het mbo kiest uit het eigen midden een penvoerder die namens de sector een subsidieaanvraag indient.
Groep 1 bevat po en vo scholen met het inspectieoordeel zeer zwak of onvoldoende, aangevuld met scholen die een schoolbestuur zelf aandraagt waarvan het schoolbestuur een risico ziet voor de schoolprestatie of een ander ontwikkelrisico. Deze voordracht wordt onderbouwd met de eigen kwaliteitsnormen en -ambities van het schoolbestuur. Scholen met de waardering Goed of het predicaat Excellent van de Inspectie van het Onderwijs zijn uitgezonderd voor groep 1.
Onverminderd artikel 12 van de SVR 2014, gelden voor de subsidieontvanger die een subsidie ontvangt voor activiteiten in het kader van schoolontwikkeling de volgende verplichtingen:
indien middelen beschikbaar voor scholen in groep 2 ingezet worden op scholen in groep 1, worden deze middelen ingezet voor extra activiteiten gericht op verhoging van de schoolprestaties en verbetering van de schoolresultaten en daarmee het verkleinen van schoolverschillen om boven de ondergrens po of norm vo te komen;
Artikel 12 Burgerschapsinitiatieven en deskundigheidsbevordering burgerschap
De subsidie Burgerschapsinitiatieven en deskundigheids-bevordering burgerschap is voor ondersteuning aan kleinschalige burgerschapsinitiatieven die bijdragen aan de uitgangspunten van het Rotterdamse manifest ‘Scholen: veilige oefenplaats voor burgerschap’ op scholen en ve-instellingen en is voor initiatieven die bijdragen aan deskundigheidsbevordering van leraren en overige onderwijsprofessionals met als doel van leerlingen democratische burgers te maken. Er wordt naar gestreefd dat iedere school een veilige oefenplaats is voor democratisch burgerschap.
Artikel 13 Zij-instroom en opscholing onderwijsassistenten
Artikel 15 Anders organiseren, innoveren en ruimte directies
Deze subsidie dient ter stimulering van experimenten en pilots, die op de lange termijn bijdragen aan een andere opbouw van de organisatie of die bijdragen aan het duurzaam aantrekkelijk maken van het beroep van leraar en ter versterking van de inzet van directies en teams voor de ontwikkeling en uitvoering van deze initiatieven.
Artikel 16 Rotterdamse lerarenbeurs
De subsidie Rotterdamse lerarenbeurs is voor het stimuleren van het beste onderwijs in Rotterdam door medewerkers die bij de uitoefening van hun beroep direct bijdragen aan de bevordering van het leerproces, te ondersteunen in hun ontwikkeling en hen te boeien en te binden aan het uitoefenen van hun vak in Rotterdam.
Onverminderd artikel 12 van de SVR 2014, gelden voor de subsidieontvanger die een subsidie ontvangt voor activiteiten in het kader van de Rotterdams lerarenbeurs de volgende verplichtingen:
de beurs wordt ingezet voor een activiteit die een bijdrage levert aan de bekwaamheid van de medewerkers die werkzaam zijn in het onderwijs zoals opgenomen in de Wet op de beroepen in het onderwijs, of die werkzaam zijn bij een ve-instelling en die bij de uitoefening van hun beroep direct bijdragen aan het leerproces van peuters, leerlingen en studenten; en
medewerkers ten behoeve waarvan de Rotterdamse lerarenbeurs wordt aangevraagd hebben een vaste aanstelling van ten minste 0,575 fte indien zij werkzaam zijn in het po, het vo of het v(s)o, hebben een vaste aanstelling van ten minste 0,5 fte indien zij werkzaam zijn in het ve of hebben een aanstelling van ten minste een half jaar indien zijn werkzaam zijn in het mbo.
Artikel 17 Van onderwijs naar arbeidsmarkt
De subsidie Dagprogrammering is voor dagprogrammering op po-scholen in de Children’s Zone. De dagprogrammering draagt bij aan goede onderwijsresultaten, bredere vorming en een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Dagprogrammering is de uitbreiding van de onderwijstijd op basisscholen met tien lesuren per leerling per week (400 uur per leerling).
Artikel 20 Dagprogrammering buiten de Children’s Zone
De subsidie Dagprogrammering buiten de Children’s Zone is voor dagprogrammering op po scholen in wijken buiten het gebied van de Children’s Zone, maar wel in het werkgebied van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid, zijnde Charlois, Feijenoord en IJsselmonde. De dagprogrammering draagt bij aan goede onderwijsresultaten, bredere vorming en een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Dagprogrammering is de uitbreiding van de onderwijstijd op basisscholen met tien lesuren per leerling per week (400 uur per leerling).
Artikel 21 Dagprogrammering Voortgezet Onderwijs
De subsidie Dagprogrammering Voortgezet Onderwijs is een pilot en beschikbaar voor dagprogrammering op acht scholen voor voortgezet onderwijs in het werkgebied van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid. De dagprogrammering draagt bij aan goede onderwijsresultaten, bredere vorming en een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Dagprogrammering is de uitbreiding van de onderwijstijd op scholen voor voortgezet onderwijs met zes lesuren per leerling per week (240 uur per leerling). Het extra programma is bedoeld voor een derde van de leerlingen.
Artikel 22 Schakelklassen primair onderwijs
Artikel 27 Inwerkingtreding en werkingsduur
Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 1 augustus 2023, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op subsidies die op grond van deze subsidieregeling zijn verstrekt.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 februari 2022.
De secretaris,
V.J.M. Roozen
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIR): 010-417 2514 of bir@rotterdam.nl
Bijlage 1 Activiteiten en doelgroepen als bedoeld in artikel 3, tweede lid
In onderstaande tabel wordt uitgewerkt door welke doelgroepen de diverse subsidies kunnen worden aangevraagd.
Bijlage 2 Wijze van verdeling en hoogte van de subsidie als bedoeld in artikel 7
Bijlage 3: Berekening verdeling schoolontwikkelingsbudget als bedoeld in artikel 7
Basisbestanden van DUO: data.duo.nl
Voortgezet onderwijs, leerlingen
Inzet van het beschikbare bedrag
Het beschikbare bedrag van € 20.000.000 wordt voor het schoolontwikkelingsbudget gesplitst naar po, vo en (v)so en ingezet conform verder beschreven systematiek.
Algemene uitgangspunten voor berekening
De beschikbare middelen zijn onderverdeeld naar drie hoofdgroepen: po, vo en (v)so (zie onderstaande tabel). De scholen voor (v)so kunnen maximaal € 10.000 subsidie per vestiging krijgen. De te verdelen middelen voor po en vo worden berekend door het totale budget te verminderen met € 10.000 per schoolvestiging (v)so per hoofdgroep (zie onderstaande tabel).
Berekening schoolontwikkelingsbudget primair onderwijs
Stap 1: Bereken het totaal van de Rotterdamse achterstandsscore
= Tel alle berekende Rotterdamse achterstandsscores bij elkaar op
Stap 2: Correctie voor totaalbedrag Vaste Voet
= € 13,08 miljoen – aantal scholen * € 10.000 = € 11,14 miljoen
= € 11,14 miljoen / (leerlingen + totaal Rotterdamse achterstandsscores)
Stap 4: Bereken het bedrag per school
= € 10.000 + Bedrag per leerlingen * (aantal leerlingen school + Rotterdamse achterstandsscore van de school)
Berekening schoolontwikkelingsbudget voortgezet onderwijs
Het resterende bedrag wordt over alle leerlingen (van praktijkonderwijs tot gymnasium) voortgezet onderwijs verdeeld.
Het bedrag per leerling wordt bepaald op basis van het beschikbare gecorrigeerde vo-budget, het leerlingaantal op de betreffende schoolvestigingen en het aantal leerlingen dat daarvan woont in een APC-gebied. De berekening is als volgt:
Stap 1: Bereken bedrag per leerling vmbo, lwoo en pro
= (1/3 van totale beschikbare gecorrigeerde bedrag voor hoofdgroep vo) / (aantal leerlingen vmbo, lwoo en pro)
Stap 2: Bereken het bedrag alle leerlingen per leerling vo
= (totale beschikbare gecorrigeerde bedrag voor hoofdgroep vo min bedrag voor vmbo, lwoo en praktijkonderwijs) / (totaal aantal leerlingen hoofdgroep vo + 10 maal aantal leerlingen uit APC-gebieden)
Stap 3: Bereken het bedrag per school
= (bedrag per leerling vmbo, lwoo en pro + bedrag alle leerlingen per leerling vo) * aantal leerlingen op school
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de begrippen uitgelegd die in de subsidieregeling worden gehanteerd. Aanvullend op de begrippenlijst opgenomen in artikel 1 zijn de volgende begrippen ook van belang:
Nationaal Programma Rotterdam Zuid: het programma is een samenwerkingsverband van Rijk, gemeente, schoolbesturen, woningcorporaties, zorginstellingen en werkgevers van Zuid, politie en Openbaar Ministerie met als doel om Zuid in 2030 op het niveau van G4 steden gemiddeld te komen; dat geldt voor zowel school als werk als wonen.
Artikel 4 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
In deze artikelen wordt uitgelegd welke kosten voor subsidie in aanmerking komen. De bedoelde accountantskosten in dit artikel maken deel uit van het totaal verleende bedrag. Er worden geen extra middelen beschikbaar gesteld.
In dit artikel wordt uitgelegd hoe subsidie voor Rotterdams onderwijsbeleid kan worden aangevraagd. De subsidie voor het schooljaar 2022-2023 kan worden aangevraagd tot en met 1 mei 2022. Na het indienen van deze aanvraag is een hersteltermijn mogelijk. Deze termijn wordt in overleg met de gemeente bepaald.
Voor schoolbesturen met één school bestaat de subsidieaanvraag uit een PDF-aanvraagformulier bestuursanalyse en een Excel-aanvraagformulier school. Voor iedere school in groep 1 schoolontwikkeling dient een PDF-aanvraagformulier schoolanalyse te worden ingediend.
Voor schoolbesturen met meer dan één school bestaat de subsidieaanvraag uit een PDF-aanvraagformulier bestuursanalyse, een Excel-aanvraagformulier bestuur en per school een Excel-aanvraagformulier school. Voor iedere school in groep 1 schoolontwikkeling dient een PDF-aanvraagformulier schoolanalyse te worden ingediend.
Voor houders ve-instellingen bestaat de subsidieaanvraag uit een Excel-aanvraagformulier ve-instelling.
De formulieren zijn opvraagbaar via het webportaal van de gemeente Rotterdam. Schoolbesturen en houders ve-instelling die voor schooljaar 2021-2022 reeds subsidie ontvingen voor Rotterdams onderwijsbeleid ontvangen de aanvraagformulieren per e-mail.
Bij de subsidie voor schoolontwikkeling wordt onderscheidt gemaakt in scholen in groep 1 en scholen in groep 2. Voor deze toedeling hanteert de gemeente het inspectieoordeel wat op 1 maart voorafgaand aan de aanvraag beschikbaar is. In overleg met de gemeente kan er beargumenteerd worden afgeweken van deze peildatum indien er zicht is op een meer recent inspectieoordeel.
Artikel 18 Sociale veiligheid in en om scholen
Deze subsidie ter bevordering van de veiligheid op scholen is bestemd voor het mbo en het vo (inclusief vso). Er wordt voor zowel de besturen in het mbo als de besturen in het vo een bedrag beschikbaar gesteld. Voor dit bedrag kan een gezamenlijke aanvraag ingediend worden voor inzet op veiligheid op de scholen die hier het meest behoefte aan hebben.
Artikel 19 Dagprogrammering en Artikel 20 Dagprogrammering buiten de Children’s Zone
Dagprogrammering beslaat 10 uur per week boven op de reguliere onderwijstijd. In totaal is Dagprogrammering op jaarbasis 400 uur bovenop de reguliere 940 uur. Schoolbesturen dienen op basis van het programma van eisen een aanvraag in voor 10 uur dagprogrammering per week. Een deel van dagprogrammering is subsidiabel, die uren zijn onder regie van de school. Een deel van de verstrekking is in natura (zoals Lekker Fit!, IKEI). Het programma van eisen wordt door de gemeente met de betrokkenen afgestemd en gedeeld. Scholen van buiten de Children’s Zone, maar in het werkgebied van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid, kunnen kiezen voor een groeimodel. De stap van nul naar tien extra activiteituren per week kan voor de schoolorganisatie te groot zijn, de scholen kunnen ervoor kiezen om in stappen toe te werken naar 10 uur dagprogrammering per week. Uit de aanvraag moet blijken wat het groeipad van de school naar 10 uur dagprogrammering is.
Artikel 22 Schakelklassen primair onderwijs
Voor de uitvoering is expertise op het gebied van opvang nieuwkomers vereist. Deze expertise is aanwezig bij een beperkt aantal scholen.
Deze scholen die hier bedoeld worden, zijn opgenomen in Artikel 22 lid 5. Voor een nieuwe aanvraag subsidie schakelklassen kan contact opgenomen worden met de beleidsadviseur schakelklassen van de gemeente Rotterdam.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-65864.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.