Gemeenteblad van Noordoostpolder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordoostpolder | Gemeenteblad 2022, 62311 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordoostpolder | Gemeenteblad 2022, 62311 | beleidsregel |
Beleidsregels giften en schadevergoedingen Participatiewet gemeente Noordoostpolder
Het college van burgemeester en wethouders;
overwegende dat vanwege het minimumbehoeftekarakter van de bijstand het buiten beschouwen laten van ontvangen giften en schadevergoedingen niet onbeperkt kan zijn, waardoor het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor de wijze waarop de gemeente Noordoostpolder omgaat met de mogelijkheden die de Participatiewet biedt
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 31, tweede lid en onderdeel m van de Participatiewet
Besluit tot vaststelling van de volgende beleidsregels: ‘Beleidsregels giften en schadevergoedingen Participatiewet gemeente Noordoostpolder’.
Artikel 2 Volledige vrijlating giften
Giften in natura door de voedselbank, kledingbank, speelgoedbank, een godsdienstige instelling of soortgelijke charitatieve instelling worden buiten beschouwing gelaten voor zover die giften naar hun aard en waarde algemeen gebruikelijk zijn en gelet op de omstandigheden van de belanghebbende en diens gezin noodzakelijk zijn.
Artikel 4 Vaststellen van de waarde van giften in natura
Giften in natura worden omgerekend naar de geldelijke waarde in het economisch verkeer.
Artikel 6 Inlichtingen- en administratieplicht
De belanghebbende is verplicht om controleerbare bewijzen van de giften en schadevergoedingen te bewaren en daarin op verzoek inzage te geven of daarvan kopieën te verstrekken. In het geval belanghebbende niet kan aantonen dat een gift of een schadevergoeding aan de voorwaarden van volledige of gedeeltelijke vrijlating voldoet, is het een middel.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in zijn vergadering van 1 februari 2022.
De secretaris,
De burgemeester
Artikel 2 Volledige vrijlating giften
Het gaat om een doelgerichte gift. Hiermee wordt beoogd om te voorzien in een specifiek product of een specifieke dienst. Als de gift in geld wordt verstrekt, is het geld enkel te besteden aan het product of de dienst.
Of een gift in het kader van het bepaalde in dit onderdeel buiten beschouwing wordt gelaten is volledig afhankelijk van de specifieke individuele situatie. Niet het product of de dienst op zichzelf bepaalt of de gift buiten beschouwing wordt gelaten, maar de omstandigheden waardoor het product of de dienst voor de belanghebbende noodzakelijk is.
Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om uitgebreid en gedetailleerd onderzoek te verrichten of de belanghebbende bijzondere bijstand of een maatwerkvoorziening had kunnen krijgen. Blijkt uit de situatie en de beschikbare gegevens dat belanghebbende hierop redelijkerwijs aanspraak had, dan wordt aangenomen dat aan deze bepaling wordt voldaan.
Artikel 3 Gedeeltelijke vrijlating giften
De vrijlating geldt niet voor het inkomen dat voortkomt uit belegging van giften, zoals rente en dividend. Dit soort inkomen wordt aangemerkt als inkomen uit vermogen.
Hieronder vallen alle giften die in een kalenderjaar worden ontvangen. Om te bepalen of de vrijlatingsgrens van € 1.200,00 wordt overschreden, wordt gebruik gemaakt van een cumulatieve telling. Zodra de som van de giften de vrijlatingsgrens van € 1.200,00 bereikt, is al het meerdere een middel.
Als iemand anders een betaling doet die tot de kosten van levensonderhoud worden gerekend, dan is dit indirect ook een gift.
Artikel 4 Vaststellen van de waarde van giften in natura
Een gift in natura wordt omgerekend naar de financiële waarde ervan in het economisch verkeer. Leidend is de waarde van het product of de dienst zoals die zou zijn op het moment van aanschaf of verkoop. De waarde in het economisch verkeer is niet per definitie gelijk te stellen met de verkoopwaarde. Er moet worden uitgegaan van een redelijke prijs. Woeker- of dumpprijzen (veel hoger of lager dan gemiddeld) worden beschouwd als onredelijk.
Voor de waardebepaling wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van objectieve maatstaven zoals:
De vrijlating geldt niet voor het inkomen dat voortkomt uit belegging van schadevergoedingen, zoals rente en dividend. Dit soort inkomen wordt aangemerkt als inkomen uit vermogen.
Het gaat hier om een vergoeding voor kosten die rechtstreeks voortvloeien uit de geleden schade en die als algemeen gebruikelijk worden beschouwd. Er moet sprake zijn van een direct oorzakelijk verband. Voorbeelden zijn:
Het is aan de belanghebbende om aan te tonen dat de kosten waarop dit deel van de schadevergoeding betrekking heeft zich ook daadwerkelijk voordoen of redelijkerwijs gemaakt zullen worden.
Vergoeding voor immateriële schadevergoeding (smartengeld) is een vergoeding als compensatie van ondervonden leed. Met het vrijlaten van een derde deel is aangesloten op de rechtspraak.
Dit deel van de schadevergoeding is bedoeld voor de kosten van levensonderhoud. Het vervangt het inkomen dat door de toegebrachte schade geheel of gedeeltelijk niet meer kan worden verdiend. Het wordt toegerekend aan de periode waarop de vergoeding betrekking heeft. Deze periode begint op de datum dat de schade is ontstaan. De uitgangspunten zijn:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-62311.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.