Handhavingsuitvoeringsprogramma Fysieke Leefomgeving 2022

1. INLEIDING

Hierbij treft u aan het handhavingsuitvoeringsprogramma fysieke leefomgeving 2022 (in vervolg: HUP2022). Het HUP 2022 is de jaarlijkse uitwerking van het handhavingsbeleid dat is opgenomen in de Handhavingsnota Fysieke leefomgeving 2021-2026 (in vervolg: handhavingsnota). Deze nota bevat het meerjarenbeleid.

 

In het HUP2022 wordt eerst in het kort de handhavingsorganisatie beschreven. Daarna wordt per taakveld beschreven hoe we toezicht en handhaving vormgeven. We doen dat aan de hand van de vijf w-vragen:

  • 1.

    wat houdt het taakveld in?

  • 2.

    wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

  • 3.

    wat gaan we daarvoor doen?

  • 4.

    wanneer voeren we deze taak uit?

  • 5.

    wat zijn de gevolgen van de Omgevingswet/Wet kwaliteitsborging voor deze taak?

    toelichting:

    Hoewel op het moment van opstellen van dit uitvoeringsprogramma de inwerkingtredingsdatum nog niet definitief is, is de verwachting dat de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging per 1 juli 2022 in werking treden. Deze wetten hebben ook gevolgen voor toezicht en handhaving. In het navolgende wordt per taakveld kort beschreven wat die gevolgen zijn en hoe wij ons daarop voorbereiden.

Het HUP2022 ziet zowel op bevoegdheden van het college als op zelfstandige bevoegdheden van de burgemeester. Het HUP2022 wordt dan ook door beide bestuursorganen vastgesteld. Op grond van artikel 7:3 van het Besluit Omgevingsrecht en in het kader van de algemene verantwoordings- en inlichtingenplicht van college en burgemeester, zoals opgenomen in artikel 169 en artikel 180 van de Gemeentewet, wordt het vastgestelde HUP2022 ter informatie toegezonden aan de gemeenteraad.

Ook wordt het vastgestelde HUP2022 toegezonden aan de provincie, de ODNV, de VNOG, het waterschap, de politie en het Openbaar Ministerie.

Gemeenteraadsverkiezingen

Het HUP2022 wordt (mede) door het huidige college vastgesteld en is geënt op door het huidige college vastgesteld beleid. Het voornemen is om na de gemeenteraadsverkiezingen op basis van het dan vastgestelde coalitieprogramma/bestuursakkoord in gesprek te gaan met de nieuwe raad over de handhavingsprioriteiten voor de komende raadsperiode.

2. HANDHAVINGSORGANISATIE

De uitvoering van het HUP2022 is ondergebracht bij het cluster Toezicht en Handhaving dat valt onder het team Ruimte.

 

Uitgangspunt bij het opstellen van het HUP2022 is de bestaande formatie. Deze is taakstellend en de basis voor de werkzaamheden in 2022 en de daarin te stellen prioriteiten. Dat neemt echter niet weg dat we door personele omstandigheden, de implementatie van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging en door het grote werkaanbod ook in 2022 capaciteit zullen moeten inhuren.

 

De vaste formatie van het cluster Toezicht en Handhaving bestaat uit beleidsmedewerkers (2,8 fte), juridisch medewerkers/beleidsuitvoerders (3,1 fte), inspecteurs/toezichthouders (2 fte) en buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) (2,0 fte).

 

Per 1 januari 2022 bestaat de inhuurformatie uit:

  • -

    boa openbare ruimte (Meidoornplein-manager) 24 uur per week tot 1 mei 2022

  • -

    juridisch medewerker (36 uur per week tot 1 juli 2022)

  • -

    trainee toezicht en handhaving (36 uur per week tot 1 mei 2022)

  • -

    toezichthouder openbare orde (naleving corona-maatregelen 24 uur per week tot medio januari (bekostiging uit door rijk beschikbaar gestelde gelden)

  • -

    toezichthouder openbare orde (Meidoornplein e.o.) 16 uur per week tot 1 februari 2022

  • -

    toezichthouder permanente bewoning (incidenteel)

3. UIT TE VOEREN WERKZAAMHEDEN

 

3.1. P&C-cyclus

Wat houdt de taak in?

Het cluster Toezicht en Handhaving levert een bijdrage aan de gemeentelijke P&C-cyclus voor die onderdelen van de gemeentelijke begroting die zien op Toezicht en Handhaving.

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

We hebben voor deze taak 80 uur gereserveerd bij de beleidsmedewerkers.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • -

    deel-budgethouderschap/budgetbewaking

  • -

    input leveren aan meerjarenbegroting

  • -

    input leveren aan bestuursrapportages

  • -

    input leveren aan financiële jaarrekening

Wanneer voeren we deze taak uit?

Deze taak wordt jaarrond uitgevoerd.

Welke gevolgen hebben de Omgevingswet en de Wkb voor deze taak

Geen.

 

3.2. Toezicht en Handhaving omgevingsvergunning brandveilig gebruik

Wat houdt de taak in?

Het betreft hier het toezicht op het brandveilig gebruiken van gebouwen en het voeren van de daaruit voortvloeiende handhavingsprocedures. Deze taak is beschreven in paragraaf 2.1. van de handhavingsnota.

 

Dit taakveld ziet op het gebruik van het gebouw en niet op het bouwen zelf (de brandveiligheid van de constructie). Het toezicht op de brandveiligheid van de constructie maakt deel uit van het toezicht op de omgevingsvergunning.

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Voor de uitvoering van deze taak hebben we in 2022 20 juridische uren en 50 controle uren beschikbaar.

Wat gaan we daarvoor doen?

De controle op de naleving is overgedragen aan de Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland (VNOG). De gemeente (college) is bevoegd gezag. Dit betekent dat de VNOG namens de gemeente controles uitvoert en waar nodig maatregelen voorschrijft. Mocht het noodzakelijk zijn om daadwerkelijk een bestuurlijke dwangmaatregel op te leggen, dan wordt het dossier overgedragen aan de gemeente en verzorgt de gemeente de oplegging hiervan en de verdere juridische afwikkeling.

 

De naleefbereidheid op dit onderdeel is erg hoog, waardoor we net als andere jaren een beperkt aantal juridische uren hiervoor reserveren. Dit neemt echter niet weg dat brandveiligheid een zeer hoge prioriteit heeft en overtredingen met voorrang behandeld worden: mochten voor dit onderdeel meer uren noodzakelijk zijn dan herprioriteren we op andere taken. Mocht herprioritering niet mogelijk of wenselijk zijn, dan komen we met een inhuurvoorstel.

 

Naast uren voor het voeren van juridische procedures hebben we ook controle-uren gereserveerd voor dit taakveld. Deze uren zijn bestemd voor het voeren van overleg met de VNOG en het uitvoeren van gezamenlijke controles. Deze gezamenlijke controles hebben tot doel er voor te zorgen dat de controle op de brandveiligheid van constructie en die op brandveilig gebruiken op elkaar afgestemd zijn en de eventuele maatregelen die hieruit voortvloeien op elkaar aansluiten. Zo willen we voorkomen dat inwoners en ondernemers geconfronteerd met elkaar tegensprekende eisen.

Wanneer voeren we deze taak uit?

Deze taak wordt jaarrond uitgevoerd.

Welke gevolgen hebben de Omgevingswet en de Wkb voor deze taak?

Controle op brandveilig gebruik valt buiten de reikwijdte van de Wet kwaliteitsborging.

 

Het feitelijk toezicht op de bouwtechnische uitvoering van het bouwplan zal met inwerkingtreding van de Wkb bij de categorie 1 bouwwerken grotendeels gebeuren door de kwaliteitsborger. Gevolg hiervan is dat het voeren van het afstemmingsoverleg en het gezamenlijk controleren met de VNOG ook zal verschuiven van de gemeente naar de kwaliteitsborger. Omdat de Wkb niet eerder dan 1 juli 2022 in werking zal treden en zeker de eerste periode na inwerkingtreding nog sprake zal zijn van een gewennings-/oefenperiode, verwachten we in 2022 niet minder controle-uren dan in 2021 kwijt te zijn aan deze taak.

 

De Omgevingswet heeft geen gevolgen voor deze taak.

 

3.3. Toezicht en Handhaving/Alcoholwet

Wat houdt de taak in?

Dit taakveld betreft het toezicht op de naleving van de Alcoholwet. Het gaat daarbij om controle van horecagelegenheden op vergunningvoorschriften, controle op het schenken van alcohol zonder vergunning en het controleren op leeftijdsgrenzen. Ook het controleren op tijdelijke ontheffingen bij bijvoorbeeld evenementen of paracommerciële inrichtingen (zoals sportclubs) valt onder dit taakveld. Daarnaast behoren beleidsmatige werkzaamheden tot het taakveld.

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Het toezicht op de naleving ligt bij de boa’s. We hebben daarvoor 200 uur gereserveerd. Daarnaast hebben we 100 uren voor de beleidsmedewerkers gereserveerd.

Wat gaan we daarvoor doen?

We hebben in Oldebroek ongeveer 40 horeca-inrichtingen die in het bezit zijn van een geldige alcoholvergunning. Deze willen we in 2022 allemaal 1 maal controleren op de vergunningvoorwaarden. Waar nodig zullen vergunningen geactualiseerd moeten worden en daar waar de ondernemers hierin weigerachtig zijn, zullen we handhavingsprocedures moeten opstarten. Het controleren op speelautomaten maakt deel uit van deze controle. Steekproefsgewijs zullen we tijdelijke ontheffingen controleren.

 

Voor de controle op de leeftijdsgrenzen is eind 2021 een mystery guest onderzoek uitgevoerd door een extern bureau. De resultaten van dit onderzoek en de eventuele vervolgstappen zullen in 2022 worden uitgewerkt en indien nodig zullen er acties worden uitgezet. Bij heterdaadsituaties zullen de boa’s direct handhavend optreden.

 

Daarnaast moet de gemeenteraad iedere vier jaar een Preventie- en Handhavingsplan Alcohol vaststellen (tegelijk met de vaststelling van de nota Volksgezondheid). Eind 2021 is in NEO-verband een conceptplan gemaakt en het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2022-2025 zal in het eerste kwartaal van 2022 worden aangeboden aan de gemeenteraad.

 

In 2022 zal een evaluatie plaatsvinden van de bestaande horecaconvenanten. Het convenant met de reguliere horeca zal in ieder geval worden aangepast en uitgebreid met afspraken over ondermijning / Outlaw Motorcycle Gangs (OMG's).

 

Het adviseren over binnengekomen aanvragen om vergunningen en ontheffingen, waaronder het in samenspraak met de beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid adviseren over toepassing van de Wet Bibob, behoort ook tot dit taakveld. Ook het voeren van handhavingsprocedures en het afhandelen van klachten en verzoeken om handhaving vallen onder dit taakveld.

 

Er komt nieuw Bibob beleid in 2022. De mogelijkheden worden verruimd. Naast milieu, bouw (signaal gestuurd en boven een bepaald bedrag) en alcoholvergunning (altijd) komen er ook andere onderwerpen. Hoe we hier in Oldebroek vorm aan gaan geven moet nog worden onderzocht. Uitbreiding heeft invloed op de werkprocessen van de vergunningen.

Wanneer voeren we deze taak uit?

In verband met de geldende coronamaatregelen die met enige regelmaat zorgen voor (gedeeltelijke) sluiting of aanpassingen voor zowel horecagelegenheden als evenementen is het niet goed in te schatten wanneer deze taken uitgevoerd kunnen worden. Het zijn economisch zware tijden voor deze ondernemers.

De uitwerking van de controles op naleving willen we daarom verder oppakken in het tweede kwartaal van 2022. Ongeoorloofde alcoholverstrekking kan het jaarrond door onze boa’s geconstateerd worden.

Welke gevolgen hebben de Omgevingswet en de Wkb voor deze taak

Geen.

 

3.4. Toezicht en Handhaving evenementen

Wat houdt de taak in?

Dit taakveld betreft het toezicht op evenementen die in de gemeente plaatsvinden. Het gaat daarbij om evenementen waarvoor een vergunning is verleend, kleinschalige evenementen waarvoor een melding is ingediend en illegale evenementen (evenementen die uitgevoerd worden zonder dat daarvoor een vergunning is verleend of melding is gedaan).

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Het toezicht op de naleving ligt bij de boa’s. We hebben daarvoor 200 uur gereserveerd. Daarnaast hebben we 40 uren voor de beleidsmedewerkers gereserveerd.

Wat gaan we daarvoor doen?

De vergunningplichtige evenementen willen we in principe allemaal controleren. Dit kan door middel van een inspectie vooraf of een inspectie tijdens het evenement.

 

Het accent bij die controles ligt op het voldoen aan de vergunningvoorwaarden. Toezien op een ordentelijk en veilig verloop van het evenement is het uitgangspunt bij de controle. Voor zover bij het evenement alcohol wordt geschonken controleren we of daarbij voldaan wordt aan de regelgeving. Afhankelijk van het type evenement en/of de grootte hiervan controleren we evenementen samen met de VNOG, politie en/of de ODNV.

 

De kleinschalige, meldingsplichtige, evenementen controleren we steekproefsgewijs. Afhankelijk van de situatie kan dat een controle vooraf of tijdens het evenement zijn. Ook bij dit type evenement geldt dat een ordentelijk en veilig verloop van het evenement voorop staat.

 

Bij constateringen van illegale evenementen treden we handhavend op. Afhankelijk van aard en grootte van de overtreding wordt proces-verbaal opgemaakt of wordt het evenement geheel of gedeeltelijk stilgelegd. Illegale evenementen worden in beginsel niet gedoogd.

 

Afhankelijk van de grootte van het evenement of op verzoek van een organisator zal er vanuit de gemeente een vooroverleg en/of evaluatiegesprek worden ingepland met de organisator van het evenement, waarbij ook een medewerker van handhaving zal aanschuiven.

Het adviseren over binnengekomen aanvragen om vergunningen en ingediende meldingen, behoort ook tot dit taakveld. Evenzeer geldt dit voor het voeren van handhavingsprocedures en het afhandelen van klachten en aanvragen om handhaving.

Wanneer voeren we deze taak uit?

Evenementen vinden in beginsel het hele jaar plaats, hoewel het accent ligt op de zomermaanden.

Welke gevolgen hebben de Omgevingswet en de Wkb voor deze taak

Geen.

 

3.5. Toezicht en Handhaving Milieu

Wat houdt de taak in?

De uitvoering van “inrichtingsgebonden” milieutaken, maar ook de sloop- en asbesttaken heeft de gemeente grotendeels overgedragen (gemandateerd) aan de Omgevingsdienst Noord-Veluwe (ODNV). Daartoe behoort niet alleen de controletaak, maar ook de jaarlijkse programmering en prioritering en het namens de gemeente voeren van handhavingsprocedures. De ODNV stelt jaarlijks een jaarprogramma op en doet van de uitvoering jaarlijks verslag. De ODNV controleert risico-gestuurd en branchegericht

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Hoewel deze taak grotendeels is overgedragen aan de ODNV hebben we zelf 250 beleids-/juridische uren gereserveerd.

Wat gaan we daarvoor doen?

Deze uren zijn bestemd voor ondersteuning van de ODNV bij bezwaar- en beroepsprocedures, het overleg voeren met de ODNV (casusoverleg en deelname aan overleggroepen), de uitvoering van niet overgedragen taken (bijvoorbeeld inning van verbeurde dwangsommen) en het uitvoeren van taken op het gebied van asbest (asbestcoördinatie).

Wanneer voeren we deze taak uit?

Deze taken worden jaarrond uitgevoerd.

Welke gevolgen hebben de Omgevingswet en de Wkb voor deze taak

De ODNV bereidt zich voor op de inwerkingtreding van deze wetten. Daar waar er sprake is van bouwen van of op een milieu-inrichting zal de ODNV mogelijk te maken krijgen met de kwaliteitsborger in plaats van met de gemeentelijk bouwinspecteur.

 

Los van bouwactiviteiten zoals hier bovengenoemd hebben de Omgevingswet en de Wkb geen gevolgen voor de gemeente bij de uitvoering van deze taak.

 

3.6. Toezicht en Handhaving Wabo en Bouwbesluit/Omgevingswet en Wkb (v.a. 1 juli 2022)

Wat houdt de taak in?

Deze taak ziet op het toezicht op de naleving van de regels die bij of krachtens de Wabo gesteld zijn. Het gaat om het handelen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning voor de onderdelen bouw en aanleg. Toezicht op naleving van bestemmingplannen hoort ook tot deze taak. Ook het toezicht op het Bouwbesluit bij bestaande objecten en bij vergunningvrije bouw behoort tot dit taakveld.

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Deze taak wordt uitgevoerd door de inspecteurs die daarvoor 2700 uur beschikbaar hebben, door onze juridisch medewerkers/beleidsuitvoerders die daarvoor 3000 uur beschikbaar hebben en door onze beleidsmedewerkers die daarvoor 1900 uur beschikbaar hebben.

Wat gaan we daarvoor doen?

a. het houden van toezicht op verleende vergunningen

Het leeuwendeel van de werkzaamheden van de inspecteur/toezichthouders bestaat uit het controleren van omgevingsvergunningen. Het gaat daarbij voornamelijk om de activiteit bouw. Op jaarbasis hebben we een controlevoorraad van 230 á 250 omgevingsvergunningen. Voor de controle daarvan hebben we circa 1900 uur beschikbaar. Dit betekent dat per vergunning gemiddeld ongeveer 8 uur beschikbaar is.

De werkzaamheden bestaan uit voorbereiding, uitvoering van controles en de juridisch administratieve uitwerking.

 

Gezien de beperkte beschikbare uren, controleren we op hoofdlijnen. Accent daarbij ligt op het uitzetten van de bouw, controle van wapening en andere constructieve elementen en het uitvoeren van eindcontroles.

De inspecteurs bepalen zelf op basis van aard en grootte van het bouwwerk en overige bijzonderheden de benodigde controlemomenten en stemmen dat af met de bouwer en met externe handhavingspartners.

 

Prioriteit bij de bouwcontroles ligt op constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid. Tegen afwijkingen op die vlakken treden we zonder meer op. Ook bij maatafwijkingen van meer dan 10% treden we op.

Andersoortige overtredingen hebben geen prioriteit en hier zal alleen tegen worden opgetreden naar aanleiding van klachten of handhavingsverzoeken van omwonenden. Ook als het tolereren van een overtreding zou leiden tot anderszins onveilige situatie dan wel tot een stedenbouwkundig exces treden we op (let op: met stedenbouwkundig exces doelen we niet op welstandsexcessen. De gemeente heeft geen welstandexcessenbeleid geformuleerd, waardoor het niet mogelijk is om die gebieden die welstandsvrij zijn, op te treden tegen excessen op het gebied van welstand. Daarbij moet opgemerkt worden dat zich in de afgelopen jaren geen situaties hebben voorgedaan, waarbij het ontbreken van een wlestandsexcessenbeleid tot problemen geleid heeft)..

 

Bij vermoeden van ondermijning wordt hiervan melding gemaakt bij de beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid.

b. het controleren op illegaliteiten

De inspecteurs hebben 800 uur beschikbaar voor het controleren op illegale bouw, illegale aanleg en illegaal gebruik. Het gaat daarbij om ambtshalve constateringen en om zaken die hun grondslag vinden in klachten of handhavingsverzoeken.

 

Deze capaciteit is voldoende voor het uitvoeren van controles en bijkomende werkzaamheden in circa 40 handhavingszaken. We gaan ervan uit dat circa de helft daarvan zijn grondslag vindt in klachten en/of handhavingsverzoeken. Gelet op de bestaande jurisprudentie pakken we die zonder meer op.

 

Voor de overige uren geldt dat we die reserveren voor die overtredingen die leiden tot stedenbouwkundige excessen (zie onder a inzake welstandsexcessen), veiligheidsproblemen of onaanvaardbare aantasting van de leefbaarheid. Controle op permanente bewoning van recreatieverblijven valt hier ook onder. De afgelopen jaren hebben we de aanpak van permanente bewoning op park IJsselheide projectmatig opgepakt. Hiervoor waren extra financiële middelen beschikbaar waardoor we intensiever konden handhaven. Deze projectmatige aanpak heeft het gewenste resultaat gehad. De problematiek is dermate verminderd dat we de aanpak van permanente bewoning op dit park niet meer projectmatig, maar als onderdeel van de reguliere werkzaamheden kunnen uitvoeren.

 

De inspecteurs bepalen zelf de benodigde controlemomenten en stemmen dat waar nodig af met externe handhavingspartners.

 

Als tijdens een controle het vermoeden van ondermijning ontstaat wordt hiervan melding gemaakt bij de beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid.

c. het controleren op Bouwbesluit bij bestaande bouwwerken en vergunningvrije bouw

We hebben hier geen uren voor gereserveerd. Dit betekent dat we hier niet structureel en actief op handhaven. Dit neemt echter niet weg dat op basis van meldingen/klachten van inwoners, signalen anderszins, incidenten of ambtshalve vermoedens ontstaan tijdens controlerondes, we wel optreden als zich situaties voordoen waarbij de veiligheid in het geding is. Deze zaken worden met voorrang opgepakt.

d. het voeren van juridische procedures

Het gaat hier om de juridische afwikkeling van door de inspecteurs gedane constateringen en afdoening van klachten. We wikkelen het volledige proces in eigen beheer af, van het horen tot en met de procedure bij rechtbank en Raad van State en uitvoering van dwangmaatregelen. De capaciteit hiervoor sluit aan op de controlecapaciteit. Behandeling van verzoeken in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur (v.a. 1 mei Wet open overheid) vallen ook onder dit taakveld.

e. het uitvoeren van projecten op gebied van handhaving

  • -

    project aanpak verrommeling. In 2021 zijn we begonnen met de voorbereidingen voor dit project. Daar gaan we in 2022 mee verder: we ronden het plan van aanpak af voor het tegengaan van verrommeling van erven en terreinen, waaronder openbare ruimte als bermen. In het plan van aanpak concretiseren we wat we verstaan onder verrommeling en wat we willen aanpakken, berekenen we daarvoor benodigde controle- en juridische capaciteit en doen we voorstellen voor fasering en/of temporisering;

  • -

    implementatie RX-mission. In het voorjaar van 2022 willen we als gemeente van start gaan met het nieuwe zaaksysteem RX-mission. RX-mission is het zaaksysteem voor vergunningverlening en toezicht en handhaving. Het vervangt het bestaande zaaksysteem Squit XO. RX-mission sluit aan op de Omgevingswet en de Wkb. De implementatie wordt gezamenlijk opgepakt met de gemeenten Hattem en Heerde. Het cluster Toezicht en Handhaving participeert actief in het implementatietraject en nadat het programma in werking is, levert het cluster een key user voor de drie gemeenten: voor het onderdeel toezicht en handhaving;

  • -

    implementatie Omgevingswet en Wkb;

    Het team toezicht en handhaving participeert actief in een groot aantal werkgroepen die ingesteld zijn in het kader van het implementatietraject. Daarnaast doen we mee met twee Wkb-proefprojecten binnen de gemeente. Het gaat daarbij om een woningbouwproject en om de nieuwbouw van de brandweerkazerne.

f. beleidsmatige werkzaamheden

Tot het taakveld horen diverse beleidsmatige werkzaamheden:

  • -

    afronding van de vaststelling van het HUP2022 (januari)

  • -

    opstellen jaarverslag 2021 (1e kwartaal)

  • -

    opstellen van het HUP2023 (v.a. november 2022)

  • -

    actualisering beleid permanente bewoning deze actualisatie stond al op de planning voor 2021. Personele omstandigheden hebben er toe geleid dat we daar niet aan toegekomen zijn. We proberen dit project in 2022 op te pakken.

  • -

    juridische kwaliteitszorg. We bewaken de kwaliteit van processen en standaarden en passen die zo nodig aan; we zorgen voor implementatie van wetgeving en jurisprudentie; we doen een juridische toetsing en toets op handhaafbaarheid in bestemmingsplanprocedures, principeverzoeken en vergunningaanvragen (jaarrond),

  • -

    we hebben een juridische consultfunctie voor team Ruimte;

  • -

    we implementeren het contractbeheer binnen het team Ruimte. In 2021 hebben we in nauw overleg met de medewerkers van het team een plan van aanpak gemaakt om te komen tot een verbetering van het contractbeheer en daarmee van de kwaliteit van de overeenkomsten die binnen team Ruimte gesloten worden. In 2022 gaan we het plan van aanpak uitvoeren.

Wanneer voeren we deze taak uit?

Controles en juridische procedures vinden jaarrond plaats. Controles op permanente bewoning vinden plaats buiten de vakantieperioden. De beleidsmatige werkzaamheden vinden deels jaarrond en deels verspreid over het jaar plaats.

Welke gevolgen hebben de Omgevingswet en de Wkb voor deze taak?

Zoals het er ten tijde van het opstellen van dit HUP2022 naar uitziet, zullen deze wetten op 1 juli 2022 in werking treden. Wij zorgen er voor dat onze handhavingsorganisatie klaar is om met en onder deze nieuwe regelgeving te werken.

Omgevingswet

De Omgevingswet heeft met name tot gevolg dat de juridische grondslag voor toezicht en handhaving verandert. Daar waar tot 1 juli de basis is gelegen in de Wabo, bestemmingsplannen en bijzondere wetten en regels, is die na 1 juli gelegen in de Omgevingswet en het omgevingsplan. Dit betekent dat onze standaarden hierop aangepast moeten worden. Wij doen dat door in samenwerking met de gemeenten Hattem en Heerde onder externe begeleiding (door de Processpecialisten) onze werkprocessen en standaarden te herschrijven.

 

Qua inhoud heeft de Omgevingswet geen ingrijpende gevolgen voor de taak Toezicht en Handhaving voor de taken van Toezicht en Handhaving. Wel is het zo dat beleidsmatige keuzes die de gemeenteraad kan maken in het omgevingsplan gevolgen kunnen hebben voor Toezicht en Handhaving. Als de gemeenteraad bijvoorbeeld in de toekomst zou besluiten om het aantal planologisch vergunningvrije activiteiten uit te breiden ten opzichte van de huidige regeling die van rechtswege onderdeel wordt van het Omgevingsplan (bruidsschat), betekent dat een verschuiving van toezicht op vergunningen naar toezicht op vergunningvrije activiteiten.

Wet Kwaliteitsborging

De minister heeft in het wetgevingstraject benadrukt dat deze wet geen gevolgen heeft voor de publiekrechtelijke taak die de gemeente heeft in het kader van toezicht en handhaving. De gemeente behoudt voor bouwwerken die vallen onder de werkingssfeer van de wet (gevolgklasse-1 bouwwerken) de toezicht- en handhavingsbevoegdheden en houdt bij overtredingen de beginselplicht om hier tegen op te treden.

 

Een andere belangrijke opmerking is dat deze wet alleen van toepassing is op de bouwtechnische aspecten van een bouwwerk dat valt onder werkingssfeer van de wet. De wet heeft geen gevolgen voor andere aspecten die van toepassing zijn op een bouwwerk:

  • -

    de toets aan het Omgevingsplan/afwijking van omgevingsplan: vergunning voor omgevingsplanactiviteit,

  • -

    welstand,

  • -

    bouwverordening,

  • -

    andere vergunningen (bijvoorbeeld kappen van bomen, uitweg).

De verantwoordelijkheid voor deze andere aspecten bij toetsing, vergunningverlening en toezicht en handhaving blijft een exclusieve gemeentelijke taak.

 

Ondanks dat we onze publiekrechtelijke toezicht en handhavingsbevoegdheid volledig behouden, gaan we voor bouwwerken waar private kwaliteitsborging plaatsvindt, ons toezicht anders vormgeven. Wij vinden dat inwoners en bouwers niet geconfronteerd moeten worden met zowel de privaatrechtelijke kwaliteitsborger die de bouwtechnische aspecten controleert, als met de gemeente die ook controleert op de bouwtechnische aspecten. Bij bouwwerken die onder gevolgklasse 1 vallen en die door de kwaliteitsborger worden gecontroleerd doen wij in principe geen bouwtechnische controle meer, wij hebben er vertrouwen in dat met private kwaliteitsborging de bouwtechnische kwaliteit van een bouwwerk gegarandeerd wordt.

 

Wanneer komen wij nog wel op de bouw voor een controle van de bouwtechnische aspecten:

  • -

    de private kwaliteitsborger verzoekt om bij een controle aanwezig te zijn;

  • -

    de private kwaliteitsborger doet een melding van een overtreding en de bouwer is ondanks aandringen van de kwaliteitsborger niet genegen de overtreding op te heffen;

  • -

    de private kwaliteitsborger doet een formele aanvraag om handhaving;

  • -

    een belanghebbende doet een formele aanvraag om handhaving: in andere gevallen verwijzen wij betrokkene door naar de kwaliteitsborger;

  • -

    wij hebben ambtshalve het vermoeden dat er een overtreding plaatsvindt. Spoedeisende gevallen uitgezonderd waarin direct gemeentelijk optreden noodzakelijk is, koppelen wij een geconstateerde overtreding ter afhandeling door aan de kwaliteitsborger;

  • -

    voor het uitvoeren van een steekproef. De uitkomst hiervan koppelen we terug aan de kwaliteitsborger. Vooral in de begintijd van de Wkb lijkt het verstandig om toch nog af en toe op de bouw te komen, om te bezien hoe het gaat. Ook in die situaties waarin wij in het beoordelingsproces bijzondere risico’s hebben benoemd die opgenomen moeten worden in de risicobeoordeling kan een steekproef wenselijk zijn;

  • -

    Indien na afloop van de bouw het ‘dossier bevoegd gezag’ wordt ingediend, waarin is aangegeven dat de borger zijn goedkeuring van het bouwwerk niet geeft.

Verder zullen we bij dit type bouwwerken de volgende acties uitvoeren:

  • -

    we beoordelen of er vooraf lokale omstandigheden en/of risico’s benoemd moeten worden die in de risicobeoordeling moeten worden meegenomen. Uitgangspunt is dat we dat we hier spaarzaam mee omgaan: Het vooraf meegeven van lokale omstandigheden en risico’s doen we slechts bij wijze van uitzondering: alleen als de specifieke omstandigheden hier om vragen;

  • -

    we beoordelen de volledigheid van de bouwmelding en de daarbij behorende risicobeoordeling en borgingsplan. Dit betreft een in beginsel globale beoordeling/beoordeling op hoofdlijnen;

  • -

    we beoordelen de gereedmelding van de bouw en de daarbij behorende stukken (waaronder het dossier bevoegd gezag. Ook dit betreft een beginsel globale beoordeling/beoordeling op hoofdlijnen , omdat we er in principe vanuit mogen gaan dat de borger terecht een verklaring heeft afgegeven dat het bouwwerk voldoet.

  • -

    We zien er op toe dat de vereiste meldingen worden ingediend en dat een kwaliteitsborger wordt ingeschakeld. Het toezien op het inschakelen van een kwaliteitsborger is een toets die aan de voorkant wordt uitgevoerd, bij de melding bouwactiviteit.

  • -

    Maar het kan wellicht ook voorkomen dat mensen bouwen zonder vergunning en dat blijkt dat het een categorie 1-bouwwerk betreft waarvoor indiening van een melding en inschakeling van een kwaliteitsborger noodzakelijk is.

De controle van andere aspecten dan bouwtechnische aspecten van bouwwerken vallend onder de Wkb, blijven wij volgens de bestaande toezichtssystematiek uitvoeren. Zo blijven wij de controle uitvoeren van de vergunning voor de omgevingsplanactiviteit (waaronder uitzetten bouw, eindcontrole). Wij streven er naar om deze controles zoveel mogelijk af te stemmen met de kwaliteitsborger.

 

Daarmee zal voor bouwwerken die vallen onder de Wkb een deel van de inspecteurswerkzaamheden verschuiven van feitelijke controle buiten, naar administratieve controle binnen. Het is niet de verwachting dat de Wkb capaciteitswinst oplevert.

 

Voor bouwwerken die niet vallen onder Wet Kwaliteitsborging blijft onze toezichtsystematiek ongewijzigd: wij streven er naar om bij de cruciale bouwfasen een controle uit te voeren (uitzetten, fundering/wapening, constructie, eindcontrole).

 

De Wkb heeft geen gevolgen voor de prioritering zoals die hierboven, onder a, beschreven is.

 

Samen met de gemeenten Hattem en Heerde en onder externe begeleiding (de processpecialisten) beschrijven wij en waar nodig passen wij onze werkprocessen aan en zorgen we voor adequate standaarden. We zorgen voor adequate mandaten zodat we snel en slagvaardig kunnen handelen en we in het belang van onze inwoners, processen zo kort mogelijk kunnen houden. Onze medewerkers zijn voldoende opgeleid

 

3.7. Toezicht openbare orde en veiligheid / naleving bijzondere wetten

Wat houdt de taak in?

Dit taakveld betreft het toezicht op de leefbaarheid in de gemeente zoals de gemeentelijke boa’s die uitvoeren en hun inzet op het gebied van openbare orde en veiligheid en naleving bijzondere wetten.

 

Ook de juridisch en organisatorische ondersteuning van de boa’s en de beleidsmatige samenwerking van Toezicht en handhaving met het onderdeel Openbare Orde en Veiligheid vallen binnen dit taakveld.

Wie voert deze taak uit en hoeveel uren zijn daarvoor beschikbaar?

Deze taak wordt uitgevoerd door de boa’s die daar 1950 uren voor hebben en door de beleidsmedewerkers die daarvoor 1100 uur beschikbaar hebben.

Wat gaan we daarvoor doen?

Het betreft de dagelijkse werkzaamheden van de boa’s. Bij het uitvoeren van hun werkzaamheden heeft het bewaken van de leefbaarheid in de gemeente en het tegengaan van ondermijning prioriteit. De boa’s dragen bij aan de uitvoering van het integraal veiligheidsbeleid.

 

In het veld opereren onze boa’s als gastheer en –vrouw van de gemeente, maar treden verbaliserend op als de situatie daar om vraagt. Zij zijn zichtbaar in de samenleving en inwoners kunnen hen aanspreken als zij dat willen.

De boa’s plannen zelf hun werkzaamheden en werktijden in en stemmen die af met interne en externe handhavingspartners. Op operationeel niveau wordt samengewerkt met de gemeenten Elburg en Nunspeet (uitvoeren van gezamenlijke controles en onderlinge vervanging).

 

In 2021 is een Meidoornpleinmanager aangesteld. De Meidoornpleinmanager is zichtbaar voor inwoners, ondernemers en partners die ook op het Meidoornplein werken, zoals politie en straathoekwerk. De Meidoornpleinmanager is de schakel tussen de partijen die allemaal zijn betrokken bij het Meidoornplein, zowel binnen als buiten het gemeentehuis. In het derde en vierde kwartaal van 2021 is daarnaast extra ingezet op controles naar aanleiding van (jeugd)overlast op het Meidoornplein. Daarvoor hebben de boa’s in wisselende samenstelling ieder weekend extra avonddiensten gedraaid. Mogelijk dat ook in 2022 hiervoor extra inzet zal worden gevraagd. In ieder geval zal één boa zich in 2022 meer gaan ontwikkelen als jeugdboa.

 

Een substantieel deel van de taak van de boa’s bestaat momenteel ook uit controle van de corona- Covid19 maatregelen. De controle van deze maatregelen worden ingepast in hun reguliere werkzaamheden. In principe gaan we er vanuit dat de coronacontroles binnen de huidige formatie uitgevoerd kunnen worden. Als verscherping van de maatregelen of omstandigheden anderszins extra inzet noodzakelijk maakt en dit ten koste gaat van de reguliere boa-werkzaamheden, dan zullen we daarvoor externe capaciteit inhuren.

 

Een ander substantieel deel van hun takenpakket bestaat uit het afvalcoachschap. Sinds het najaar van 2020 zijn, als uitvoering van het in december 2019 vastgestelde nieuwe afvalbeleid, de boa’s van start gegaan als afvalcoach. In die taak treden zij in contact met inwoners met als doel hen te helpen om het scheiden van afval te vergemakkelijken. Dat doen de boa’s door het geven van gerichte voorlichting, het verzamelen van info voor algemene communicatie over afvalscheiding en door uitvoeren van bijzondere acties. Dit willen we in 2022 vervolg geven. Daarvoor wordt in samenwerking met het cluster afval en grondstoffen een separaat plan van aanpak gemaakt.

 

Opsporing en controle van jeugdketen behoort ook tot dit taakveld. We zijn aan het bekijken of in NEO- verband kan worden gestart met het actualiseren van het beleid. Verder vernemen de boa’s en inspecteurs wel eens vermoedens over jeugdketen, en middels social media komen we soms meer te weten. Maar het daadwerkelijk achterhalen en constateren van een jeugdketen is en blijft lastig.

Wanneer een keet wordt geconstateerd, zal deze meermaals worden gecontroleerd. Daarbij wordt ook gelijk de straathoekmedewerker en de brandweer geïnformeerd.

 

In 2022 zal één van de boa’s een praktijkopleiding volgen om stagiairs te begeleiden.

 

In 2021 is gestart met lokaal ondermijningsoverleg. Voor 2022 geldt dat hier extra acties uit kunnen voortkomen voor toezicht en handhaving. Denk aan controles en het oppakken van overtredingen.

 

De organisatorische en juridische ondersteuning van de boa’s behoort ook tot dit taakveld. Daarbij hoort de ondersteuning op casusniveau, het boa-coördinatorschap en het voeren van juridische procedures.

Ook zal in 2022 een boa-beleidsplan worden gemaakt als antwoord op de toenemende complexiteit van het werkveld van de boa’s. Het beleidsplan omvat alle facetten van het werkveld van de boa’s betreffende de openbare ruimte in de gemeente Oldebroek.

 

We streven naar een optimale beleidsmatige samenwerking met het onderdeel openbare orde en veiligheid. We doen dit door het bieden van juridische ondersteuning, het voeren van overleg (structureel en op casusniveau) en het afstemmen van werkzaamheden.

Wanneer voeren we deze taak uit?

Deze taken worden jaarrond uitgevoerd.

Welke gevolgen hebben de Omgevingswet en de Wkb voor deze taak

Geen.

Vastgesteld door burgemeester en wethouders op 14 december 2021.

Vastgesteld door de burgemeester op 14 december 2021.

Naar boven