Verkeersbesluit voor het instellen van een 30 km/u zone op de Oranjelaan in ’t Veld, doormiddel van het plaatsen van de borden A1(zone) en A2(zone) en het aanpassen van de voorrangssituatie op de kruisingen met de Dreef, de John F. Kennedylaan en de Rijdersstraat.

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon zijn op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon heeft de bevoegdheid tot het nemen van een verkeersbesluit gemandateerd middels de vastgestelde mandaat regeling.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Overwegingen

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade is het gewenst om op Oranjelaan in ’t Veld de zone 30 uit te breiden.

Doormiddel van het plaatsen van bord A1(zone) en A2(zone) op de volgende locaties in ’t Veld:

Zwarteweg, op het kombord ten noorden van de kruising met de Akkerwinde ;

Rijdersstraat, ten westen van de kruising met de Zwarteweg;

Leijerpolderweg, op het kombord, ten zuiden van de kruising met de Rijdersstraat;

Koggeweg, op het kombord, ten zuiden van de kruising met de Rijdersstraat;

Rijdersstraat, op het kombord, ten oosten van de kruising met de Koggeweg;

Valbrugweg, op het kombord, ten noorden van de kruising met de Pastoor Cleerbesemlaan

Een en ander zoals weergegeven op de bijlage van dit besluit.

De Oranjelaan heeft het uiterlijk van een weg waar een maximale snelheid van 30 km/u gereden mag worden. De straat heeft een open verharding en heeft een breedte van 5m. Om de zone 30 geloofwaardig te maken wordt de voorrangssituatie, aangegeven met bord B6 en haaientanden, op de kruising met de Dreef, de John F. Kennedylaan en de Rijdersstraat opgeheven.

Motivering

Met het bovenstaande wordt beoogd dat alle gebruikers niet harder rijden dan 30 km/u en dat op kruisingen voorrang wordt verleend aan verkeer van rechts.

Belangenafweging

Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.

Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er op 2 november 2022 overleg geweest met de gemandateerde van de politiechef, eenheid Noord-Holland, en deze kan instemmen met bovengenoemde maatregel. 

Awb-procedure

Er heeft geen ontwerpbesluit ter inzage gelegen.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om doormiddel van het plaatsen van bord A1(zone) en A2(zone) de 30 km/u zone in ’t Veld uit te breiden op de Oranjelaan, waarmee ook de voorrangsregeling op de kruising met de Dreef, de John F. Kennedylaan en de Rijdersstraat opgeheven zal worden.

Bebording

Bebording volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken (RVV) 1990 Bijlage 1.

A1(zone)A2(zone) - maximumsnelheid;

B6 - verleen voorrang aan het verkeer op de kruisende weg;

Haaientanden.

Mededelingen

Dit verkeersbesluit is onderdeel van een reeks verkeersbesluiten om bijna alle wegen in ’t Veld binnen de al deels aanwezige 30 km/u zone te laten vallen. De onderwerpen van de andere verkeersbesluiten zijn:

Verkeersbesluit voor het instellen van een 30 km/u zone op de Koggeweg in ’t Veld, doormiddel van het plaatsen van de borden A1(zone) en A2(zone).

Verkeersbesluit voor het instellen van een 30 km/u zone op de Dreef in ’t Veld, doormiddel van het plaatsen van de borden A1(zone) en A2(zone) en het aanpassen van de voorrangssituatie op de kruisingen met de Wilhelminalaan, de Oranjelaan en de Julianalaan.

Verkeersbesluit voor het instellen van een 30 km/u zone op de John F. Kennedylaan in ’t Veld, doormiddel van het plaatsen van de borden A1(zone) en A2(zone) en het aanpassen van de voorrangssituatie op de kruisingen met de Oranjelaan en de Julianalaan.

Verkeersbesluit voor het instellen van een 30 km/u zone op de Julianalaan in ’t Veld, doormiddel van het plaatsen van de borden A1(zone) en A2(zone) en het aanpassen van de voorrangssituatie op de kruisingen met de Dreef en John F. Kennedylaan.

Verkeersbesluit voor het instellen van een 30 km/u zone op de Pastoor Cleerbesemlaan in ’t Veld, doormiddel van het plaatsen van de borden A1(zone) en A2(zone) en het aanpassen van de voorrangssituatie op de kruisingen met de Valbrugweg, de Kivitlaan en de Gruttolaan.

Verkeersbesluit voor het instellen van een 30 km/u zone op de Rijdersstraat, van de kruising met de Zwarteweg tot en met de kruising met de Koggeweg, in ’t Veld.

Verkeersbesluit voor het instellen van een 30 km/u zone op de Valbrugweg in ’t Veld vanaf de komgrens tot aan de kruising met de Rijdersstraat, doormiddel van het plaatsen van de borden A1(zone) en A2(zone) en het aanpassen van de voorrangssituatie op de kruisingen met de Pastoor Cleerbesemlaan en de Rijdersstraat.

Verkeersbesluit voor het instellen van een 30 km/u zone in de Wilhelminalaan in ’t Veld, doormiddel van het verwijderen van A2(zone).

Verkeersbesluit voor het instellen van een 30 km/u zone op de Zwarteweg, vanaf de kruising met de Rijdersstraat tot de kruising met de Dreef, in ’t Veld.

Bezwaarclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen 6 weken na verzending bezwaar indienen via de websitewww.hollandskroon.nl/bezwaar-maken. Tijdens de bezwaarprocedure blijft het genomen besluit van kracht. Meer informatie over de behandeling van uw bezwaarschrift kunt u vinden op www.hollandskroon.nl/bezwaar-maken. Heeft u er veel belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Dit kan alleen als u ook bezwaar maakt bij de gemeente. Wanneer een voorlopige voorziening wordt aangevraagd treedt het besluit pas in werking nadat hierover een beslissing is genomen.

Afschriften

Politie Noord-Holland

Ondertekening

Namens burgemeester en wethouders van Hollands Kroon

A. Schipper

Medewerker Verkeer

Naar boven