Gemeenteblad van Dijk en Waard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dijk en Waard | Gemeenteblad 2022, 578365 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dijk en Waard | Gemeenteblad 2022, 578365 | beleidsregel |
Beleidsregels bekostiging leerlingenvervoer Dijk en Waard 2023
Als nadere uitwerking op de verordening bekostiging leerlingenvervoer Dijk en Waard 2023 zijn de volgende beleidsregels opgesteld. Per onderdeel wordt verwezen naar het betreffende artikel.
Artikel 6 lid7: Algemene voorwaarden voor toekenning van de vervoersvoorziening, betreft uitwerking van alternatieve adressen.
Primair wordt het leerlingenvervoer bekostigd over de afstand tussen de woning en de dichtstbijzijnde toegankelijke school. Het woonadres is de structurele verblijfplaats van de leerling. In het geval van co-ouderschap kunnen dit 2 woonadressen zijn. Beide ouders dienen afzonderlijk een aanvraag in.
Naast het structurele woonadres accepteert de gemeente één alternatief adres als er geen voorliggende voorziening is die het vervoer van het tweede adres naar school of van school naar het tweede adres voor haar rekening neemt of zou moeten nemen. Hierbij gelden de volgende criteria:
Artikel 7, lid 4d en e: Herziening, opschorting, intrekking of terugvordering van de vervoersvoorziening, betreft protocol ‘onaanvaardbaar wangedrag’
Onaanvaardbaar wangedrag door leerlingen is gedrag waardoor de verkeersveiligheid, veiligheid van de chauffeur of leerlingen wordt gehinderd of in gevaar gebracht.
Om orde en rust in het vervoer te handhaven en veilig vervoer te garanderen gelden de volgende gedragsregels:
Protocol maatregelen leerlingen
Doel van maatregelen is het wegnemen van een bedreigende, hinderlijke of gevaarlijke situatie. De ondernomen acties worden in het dossier van de betreffende leerling vastgelegd.
De gemeente onderzoekt (eventueel in samenspraak met school, vervoerder en/of ouders) of het ongewenst gedrag te maken heeft met de beperking van de leerling en wat daarbij de best passende oplossing is, bijvoorbeeld een andere zitplaats, begeleiding van de leerling in het vervoer of een andere wijze van vervoer.
Ad. a. Een eerste waarschuwing
Ouders ontvangen een brief waarin wordt medegedeeld dat bij herhaling van het ongewenste gedrag de leerling voor een termijn van maximaal 4 weken wordt geschorst van leerlingenvervoer.
Vindt opnieuw ongewenst gedrag plaats dan ontvangen ouders een brief waarin hen, onder verwijzing naar de waarschuwingsbrief, wordt medegedeeld dat de leerling voor een termijn van 1 dag tot maximaal 4 weken wordt uitgesloten van het leerlingenvervoer.
Als de leerling zich na de schorsing opnieuw schuldig maakt aan ongewenst gedrag, dan wordt de leerling uitgesloten van het leerlingenvervoer met een maximum van 2 maanden (exclusief vakanties).
Ad c. Uitsluiting zonder voorafgaande waarschuwing
Als sprake is van een zeer ernstige situatie waardoor de veiligheid in het geding is kan direct zonder voorafgaande waarschuwing worden geschorst voor nader te bepalen periode.
Als de leerling zich na de schorsing opnieuw schuldig maakt aan ongewenst gedrag, dan wordt de leerling uitgesloten van het leerlingenvervoer met een maximum van 2 maanden (exclusief vakanties).
Tijdens schorsing wordt geen alternatief vervoer geregeld of tegemoetkoming toegekend. De gemeente koppelt elke actie terug naar de vervoerder, school en afdeling leerplicht. Ouders blijven verantwoordelijk voor de schoolgang van hun kind.
Bij onaanvaardbaar wangedrag van ouders gaat het om loosmelding, d.w.z. als de leerling niet tijdig wordt afgemeld bij de vervoerder, waardoor deze onnodig aan de deur staat. Ook onaanvaardbaar is het als de leerling regelmatig te laat klaar staat.
De ondernomen acties worden in het dossier van de betreffende leerling vastgelegd.
Tijdens schorsing wordt geen alternatief vervoer geregeld of tegemoetkoming toegekend. De gemeente koppelt elke actie terug naar de vervoerder, school en afdeling leerplicht.
Artikel 8: de dichtstbijzijnde toegankelijke school in relatie tot de taalklas en andere wetgeving
Kinderen van nieuwkomers zijn kinderen van asielzoekers, statushouders, arbeidsmigranten, of kinderen die naar Nederland komen vanwege gezinshereniging. Het gaat om kinderen die rechtstreeks uit het buitenland komen of nog geen jaar in Nederland zijn en de Nederlands taal niet of onvoldoende beheersen om direct aan het reguliere basisonderwijs deel te nemen. De kinderen kunnen na maximaal één jaar onderwijs in een taalklas in principe deelnemen aan het reguliere basisonderwijs. Uitgangspunt is dat kinderen zelfstandig, al dan niet onder begeleiding van ouders/verzorgers, naar school gaan. Ouders kunnen ter ondersteuning hun netwerk inschakelen (familieleden, buren, vrienden, kennissen).
Voor deze kinderen hanteert de gemeente de volgende uitgangspunten cq regels:
Een vergoeding / voorziening van leerlingenvervoer naar deze taalklas wordt onder de volgende voorwaarden verstrekt:
In andere gevallen wordt tijdelijk een vergoeding/voorziening versterkt totdat het kind wel zelfstandig (met of zonder begeleiding) kan reizen. Een vergoeding kan ook via Haltewerk verstrekt worden. Dit is een vorm van maatwerk gezien de specifieke situatie, waarbij in beginsel geen vergoeding wordt verstrekt als de afstand minder is dan 6 kilometer.
Het kan voorkomen dat aangepast (leerlingen)vervoer nodig is vanuit een andere regeling (m.n. jeugdhulp). In het lopende contract (vanaf augustus 2022) is dit meegenomen onder de voorwaarden dat deze passen binnen de afspraken bij regulier leerlingenvervoer (o.a. zelfde schooltijden, combineren met andere leerlingen, binnen de regio of aangrenzende regio). Ook dit is maatwerk en vereist overleg met alle betrokkenen, waaronder de vervoerder.
Artikel 19c: Vervoersvoorziening in de vorm van aangepast vervoer, betreft uitwerking van begrip ernstige benadeling
In artikel 19 c is opgenomen dat aanspraak bestaat op aangepast vervoer als ouders aantonen dat het onmogelijk is om de leerling te begeleiden of dat er sprake is van ernstige benadeling van het gezin als zij de leerling begeleiden bij het reizen. Het is het gezin zelf niet gelukt om een andere oplossing te zoeken.
Het geven van begeleiding tijdens het reizen is in beginsel de verantwoordelijkheid van de ouders. Hierover bestaat diverse jurisprudentie (o.a. ECLI:NL:RVS:2015:3382 en ECLI:NL:RVS:2019:822). Als de ouders zelf niet in staat zijn om te begeleiden moeten zij dit zelf proberen op te lossen bijvoorbeeld door het netwerk in te schakelen. Geen reden voor het toekennen van aangepast vervoer is:
Er kan echter sprake zijn van dusdanig bijzondere omstandigheden dat in bovengenoemde situaties wel aangepast vervoer wordt toegekend. Denk bij bijvoorbeeld:
Het is aan de ouders om aannemelijk te maken dat er sprake is van ernstige benadeling.
Er is wel sprake van onmogelijkheid tot begeleiding van de leerling als:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-578365.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.