Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwartewaterland van 20 december 2022 tot wijziging van de Beleidsregels Wmo 2022 gemeente Zwartewaterland in verband met actualisatie van de beleidsregels met name gericht op optimale uitvoering van de (integrale en preventieve) ondersteuning (Wijzigingsbesluit 2022 Beleidsregels Wmo 2022 gemeente Zwartewaterland)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zwartewaterland;

 

gelezen het voorstel aan het college van burgemeester en wethouders van 20 december 2022;

 

gelet op titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Verordening Sociaal Domein gemeente Zwartewaterland 2020;

 

overwegende dat voor de uitvoering van de ondersteuning in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Verordening Sociaal Domein Gemeente Zwartewaterland het wenselijk is (nadere) regels te stellen;

 

besluit:

ARTIKEL 1  

De Beleidsregels Wmo 2022 gemeente Zwartewaterland 2022 worden als volgt gewijzigd:

 

1.

 

In het veertiende lid van artikel 2 wordt “(als het gaat om huisgenoten is het gebruikelijke hulp; als het gaat om niet-huisgenoten is het mantelzorg)” vervangen door een “.” en wordt toegevoegd de volzin “Mantelzorg is onbetaalde en vrijwillige boven gebruikelijke hulp door een mantelzorger verleend aan een hulpvrager die al dan niet zijn huisgenoot is.”.

 

2.

 

Aan artikel 10 wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 10.

    Ten aanzien van belanghebbende met een MND aandoening, waaronder ALS, wordt het ALS protocol hulpmiddelen, opgesteld door ALS patiënts connected, in acht genomen als leidraad voor de procedure van melding tot beschikking voor zover in ieder geval de wet, de Verordening Sociaal Domein gemeente Zwartewaterland 2020 of deze beleidsregels zich daar niet tegen verzetten.

3.

 

Na artikel 10 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

 

Artikel 10a Verkort aanvraagproces

 

  • 1.

    Een verkort aanvraagproces bij aanpassing of verlenging van een lopende maatwerkvoorziening is mogelijk indien:

    • a.

      de situatie van de betreffende cliënt, waaronder de situatie omtrent de aard van de melding, goed bekend is bij het college;

    • b.

      de melding is gedaan voor de einddatum van de lopende indicatie;

    • c.

      de client instemt met een verkort aanvraagproces bestaande uit:

      • i.

        contact anders dan een huisbezoek;

      • ii.

        een mondelinge aanvraag;

      • iii.

        een verkort verslag van het gesprek als bedoeld in artikel 2.2.3; en

    • d.

      tussen het college en de cliënt overeenstemming bestaat over de voorwaarden waaronder de maatwerkvoorziening wordt aangepast of verlengd.

  • 2.

    Een verkort aanvraagproces is in ieder geval niet van toepassing bij:

    • a.

      een melding en daarmee verband houdende (eerste) aanvraag waarbij de client nog niet bekend is;

    • b.

      een melding waarbij de cliënt wel bekend is, maar het een geheel nieuwe maatwerkvoorziening betreft;

    • c.

      voorzieningen die verstrekt worden door middel van een pgb;

    • d.

      afwijzing of afschaling van de voorziening, tenzij hierover overeenstemming bestaat tussen de cliënt en het college; en

    • e.

      vervanging van vaste woningaanpassingen.

4.

 

Na artikel 10a (nieuw) wordt een artikel ingevoegd, luidende:

 

Artikel 10b Bepaling maatwerkvoorziening

 

Het college beslist tot verstrekking van een maatwerkvoorziening op grond van een stappenplan waarbij achtereenvolgend het college:

  • a.

    de hulpvraag ten behoeve van zelfredzaamheid of participatie dan wel beschermd wonen of opvang en het zo snel mogelijk op eigen kracht kunnen handhaven in de samenleving vaststelt;

  • b.

    de beperkingen in de zelfredzaamheid of participatie dan wel de problemen bij het zich handhaven in de samenleving vaststelt;

  • c.

    bepaalt in hoeverre de cliënt de beperkingen dan wel problemen op eigen kracht, met gebruikelijke hulp, met mantelzorg of met hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk dan wel met gebruikmaking van algemene voorzieningen kan verminderen of wegnemen; en

  • d.

    verstrekt voor zover de cliënt de beperkingen dan wel problemen niet kan verminderen of wegnemen ter compensatie van de resterende beperkingen dan wel problemen die de cliënt ondervindt een maatwerkvoorziening als passende bijdrage voor de realisatie van het beoogde resultaat van de hulpvraag gericht op zelfredzaamheid of participatie dan wel beschermd wonen of opvang en het zo snel mogelijk op eigen kracht kunnen handhaven in de samenleving.

5.

In artikel 21, twaalfde lid, vervallen de laatste twee volzinnen.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt per 1 januari 2023 in werking.

Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 20 december 2022 van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwartewaterland,

de secretaris,

S. Ruddijs

de burgemeester,

ing. E.J. Bilder

Toelichting Wijzigingsbesluit 2022 Beleidsregels Wmo gemeente Zwartewaterland 2022

 

Algemeen

Door de wijzigingen van het wijzigingsbesluit is het besluit Beleidsregels Wmo gemeente Zwartewaterland 2022 geactualiseerd waardoor met name de (integrale) ondersteuning geoptimaliseerd is.

 

Het Wijzigingsbesluit 2022 Beleidsregels Wmo 2022 gemeente Zwartewaterland betreft 5 wijzigingen. Navolgend wordt per categorie de betreffende wijzigingsonderdelen vermeld. In de paragraaf Toelichting per wijzigingsonderdeel worden de wijzigingsonderdelen toegelicht.

 

Wijzigingsonderdelen per categorie

 

Correcties

Onderdelen: 1

 

Verduidelijking

Onderdelen: 1

 

Gewijzigde inzichten

- Protocol doelgroep MND aandoening

Deze toevoeging betreft een doelgroep protocol voor belanghebbenden met een MND aandoening. Dat protocol wordt als leidraad in acht genomen, en derhalve overwogen. Het volgen van het protocol kan niet in rechte worden afgedwongen.

Onderdelen: 2

 

- Verkort aanvraagproces: snellere ondersteuning is in bepaalde gevallen mogelijk door een verkort aanvraagproces, hetgeen de ondersteuning ten goede komt.

Onderdelen: 3

 

- Maatwerk

Voor de hulp-op-maat verhuiskostenvergoeding is de inkomensgrens van 120% van de toepasselijke bijstandsnorm geschrapt om maatwerk te kunnen bieden en het primaat (voorrang) van verhuizen recht te doen.

Onderdelen: 5

 

Consistente uitvoering

Onderdelen: 4 (stappenplan bepaling maatwerkvoorziening)

 

Toelichting per wijzigingsonderdeel

1.

 

Op grond van de wet Wmo 2015, de wetsgeschiedenis daarvan (Kamerstukken II 2013/2014, 33841, nr. 64, pag. 87 en jurisprudentie NL:RBMNE:2017:67) is er een verschil tussen de begrippen mantelzorg en gebruikelijke hulp. Gebruikelijke hulp kan verleend worden door een huisgenoot en betreft hulp die naar algemeen aanvaarde opvattingen in redelijkheid mag worden verwacht van de echtgenoot, ouders, inwonende kinderen of andere huisgenoten. Mantelzorg betreft bovengebruikelijke hulp die op vrijwillige en onbetaalde basis door een mantelzorger wordt verleend aan een hulpvrager die al dan niet zijn huisgenoot is.

 

Gebruikelijke hulp

Hulp die de zwaarte gelet op de duur en intensiteit van gebruikelijke hulp door huisgenoten niet overstijgt is onbetaald maar niet vrijwillig in die zin dat het college voor die hulp geen maatwerkvoorziening (hulp-op-maat) verleent.

 

Hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk

Hulp verleend door andere personen uit zijn sociale netwerk die de zwaarte van gebruikelijke hulp (door huisgenoten) niet overstijgt is vrijwillig en onbetaald.

 

Bovengebruikelijke hulp verleend door mantelzorger

Hulp die de zwaarte gelet op de duur en intensiteit van gebruikelijke hulp (door huisgenoten), dan wel de hulp van andere personen uit zijn netwerk (niet-huisgenoten) te boven gaat en wordt verleend op vrijwillige en onbetaalde basis aan de hulpverlener die al dan een huisgenoot is van de hulpverlener betreft mantelzorg verleend door een mantelzorger.

 

2.

 

Dit lid betreft een doelgroep protocol voor belanghebbenden met een MND aandoening.

 

De combinatie verordening Sociaal Domein en de Beleidsregels Wmo regelen binnen het kader van de (Wmo) wetgeving de maatschappelijke ondersteuning. Daarbij wordt maatwerk (en eigen kracht/leefwereld) als uitgangspunt genomen. Desondanks is zowel de uitvoering als de belanghebbende met een MND aandoening gebaat bij een specifiek protocol die is afgestemd op de karakteristieke behoeften ten aanzien van de ondersteuning, van melding tot beschikking. Dat protocol wordt als leidraad in acht genomen, en derhalve overwogen, voor zover in ieder geval de wet, de Verordening Sociaal Domein gemeente Zwartewaterland 2020 of deze beleidsregels zich daar niet tegen verzetten. Het volgen van het protocol kan derhalve niet in rechte worden afgedwongen.

 

Motor Neuron Disease of motorneuronziekte is de benaming voor een groep aandoeningen waarbij de motorische zenuwen in de hersenstam of in het ruggenmerg zijn aangedaan.

MND aandoeningen: ALS, PLS en PSMA | HSP | Ziekte van Kennedy | MMN | PPS | SMA.

 

3.

Op grond van dit artikel kunnen cliënten waarvan de situatie goed bekend is bij het college en in verband met de huidige maatwerkvoorziening, sneller ondersteund worden zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de ondersteuning hetgeen de ondersteuning ten goede komt.

 

4.

 

Op grond van artikel 3:2 van de Awb in samenhang met artikelen 2.3.2 en 2.3.5 van de Wmo 2015 vloeit voort dat het college voldoende kennis dient te vergaren over de voor het nemen van een besluit over maatschappelijke ondersteuning van belang zijnde feiten en omstandigheden en af te wegen belangen.

 

Artikel 2.3.2 van de Wmo 2015 geeft voorschriften voor het onderzoek dat door het college dient te worden verricht naar aanleiding van een melding van een behoefte aan maatschappelijke ondersteuning.

 

Artikel 2.3.5 van de Wmo 2015 bepaalt dat het college beslist tot verstrekking van een maatwerkvoorziening ter compensatie van beperkingen in de zelfredzaamheid of participatie dan wel van de problemen bij het zich handhaven in de samenleving voor zover de client de beperkingen dan wel problemen naar het oordeel van het college niet op eigen kracht, met gebruikelijke hulp, met mantelzorg of met hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk dan wel met gebruikmaking van algemene voorzieningen kan verminderen of wegnemen. De maatwerkvoorziening levert, rekening houdend met de uitkomsten van het in artikel 2.3.2 bedoelde onderzoek, een passende bijdrage aan het realiseren van een situatie waarin de cliënt in staat wordt gesteld tot zelfredzaamheid of participatie en zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kan blijven, dan wel aan het voorzien in de behoefte van de client aan beschermd wonen of opvang en aan het realiseren van een situatie waarin de client in staat wordt gesteld zich zo snel mogelijk weer op eigen kracht te handhaven in de samenleving. Het vijfde lid van dit artikel bepaalt dat de maatwerkvoorziening, voor zover daartoe aanleiding bestaat, is afgestemd op onder meer de omstandigheden en mogelijkheden van de cliënt.

 

Samengevat stappenplan van het college voor bepaling maatwerkvoorziening:

  • 1.

    Vaststellen hulpvraag behalen beoogd resultaat.

  • 2.

    Vaststellen beperkingen of problemen die een belemmering vormen.

  • 3.

    Bepalen in hoeverre cliënt zelf de beperkingen of problemen kan verminderen gelet op eigen kracht, leefwereld en algemene voorzieningen.

  • 4.

    Verstrekken maatwerkvoorziening als compensatie voor de resterende beperkingen of problemen.

Bovenstaande is tevens uiteengezet in jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep: ECLI:NL:CRVB:2018:819.

 

5.

 

Het schrappen van de inkomensgrens voor de hulp-op-maat (maatwerkvoorziening) verhuiskostenvergoeding, brengt het twaalfde lid van artikel 21 in overeenstemming met het uitgangspunt van de gemeentelijke ondersteuning hulp op maat te bieden en daarbij tevens de kostenefficiëntie te betrachten. Specifiek wordt het lid in overeenstemming gebracht met artikel 5.2.1 van de verordening Sociaal Domein gemeente Zwartewaterland 2020 dat het primaat van verhuizen regelt (verhuiskostenvergoeding heeft voorrang op andere woonvoorzieningen) bij hulp-op-maat.

Naar boven