Gemeenteblad van Altena
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2022, 578066 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2022, 578066 | beleidsregel |
Beleidsregel reiskostenvergoeding re-integratieactiviteiten Altena 2023
1. Algemeen – Welke taak heeft de gemeente bij het zoeken naar werk?
De gemeente Altena heeft als taak om bepaalde groepen inwoners te helpen passend werk te vinden of daarnaartoe te groeien. Het gaat over de volgende groepen inwoners:
Het kan zijn, dat deze inwoners reiskosten moeten maken om te werken of aan het werk te komen, bijvoorbeeld door een opleiding, proefplaatsing of een leer-werktraject. Dan kan de gemeente in bepaalde gevallen hulp geven. In deze beleidsregels staat wat de gemeente kan doen en welke voorwaarden daaraan verbonden zijn
3. Doelgroep-Welke inwoners ondersteunt de gemeente bij de reiskosten?
4. Werkgevers en andere organisaties – Welke rol spelen zij?
Uitgangspunt: Zodra de inwoner bij een werkgever of maatschappelijke organisatie betaald of onbetaald werk gaat verrichten, is het in principe een verantwoordelijkheid van die werkgever of organisatie om in een reiskostenvergoeding te voorzien. Dat kan vastgelegd zijn in een cao of individuele arbeidsovereenkomst. Als dat niet is geregeld, bespreekt de inwoner met de werkgever of maatschappelijke organisatie de mogelijkheid van een reiskostenvergoeding. Blijft de werkgever of organisatie erbij dat de inwoner geen reiskostenvergoeding krijgt, dan beoordeelt de gemeente of de inwoner ondersteuning van de gemeente kan krijgen.
Let op: een inwoner die gesubsidieerd of beschut werk gaat verrichten, kan in de meeste gevallen gebruik maken van de regiotaxi van MidZuid voor het vervoer naar de werkplek. Als dat zo is, dan gelden de bepalingen uit deze beleidsregels niet voor die inwoner.
5. Ondersteuning van de gemeente – Welke vorm en hoogte?
Zodra de reisafstand enkele reis van deur tot deur groter is dan 6 km, kan de inwoner in aanmerking komen voor ondersteuning. Uitgangspunt van de gemeente is, dat de inwoner zelf verantwoordelijk is om op de plek van bestemming te komen. De volgende reiskosten worden dan vergoed:
Eigen vervoer: De gemeente vergoedt € 0,21 per km, ongeacht het vervoermiddel. De vergoeding wordt gebaseerd op de maximale belastingvrije vergoeding. Dit bedrag wordt jaarlijks afgestemd met het bedrag dat de belastingdienst hanteert. De reiskostenvergoeding wordt niet afgerond op hele euro’s. De reisafstand wordt bepaald aan de hand van de ANWB-routeplanner, kortste gangbare route.
Beschikt de inwoner niet over passend eigen vervoer, en is openbaar vervoer ook niet geschikt? Dan bepaalt de gemeente welke manier van reizen passend is, na overleg met de inwoner. Factoren die daarbij een rol spelen zijn:
Stelt de gemeente vast, dat het gebruik van een gewone (niet-elektrische) fiets een passende manier van reizen is? Dan kan de gemeente een tweedehands fiets verstrekken aan de inwoner, als deze niet zelf over een fiets beschikt en deze niet zelf kan aanschaffen. De consulent zal hierover een advies uitbrengen op basis van de individuele bijzondere omstandigheden van de inwoner.
6. Geen ondersteuning – In welke gevallen?
In de volgende gevallen kan de inwoner geen ondersteuning bij de reiskosten krijgen:
Als een andere organisatie, zoals UWV, de inwoner ook ondersteunt om aan het werk te komen, dan gaat de gemeente in overleg met die andere organisatie om de hulp aan de inwoner af te stemmen en taken te verdelen. Gaat het om reiskosten voor een opleiding, onbetaald werk of een leer-werktraject, die betaald wordt door UWV, dan kunnen de reiskosten eventueel gedeeld worden met de gemeente.
7. Nazorg – Wat kan de gemeente nog doen?
Op het moment dat de gemeentelijke uitkering van de inwoner eindigt, houdt ook de ondersteuning van de gemeente in de reiskosten op. Die ondersteuning kan toch worden voortgezet als het gaat om inwoners met een inburgeringsplicht, die een taalcursus volgen die de gemeente noodzakelijk vindt. Er zijn twee voorwaarden:
De ondersteuning kan worden voortgezet tot maximaal zes maanden na beëindiging van de gemeentelijke uitkering.
8. Administratief proces – Hoe vindt de betaling plaats?
De gemeente betaalt een reiskostenvergoeding aan de inwoner per maand, op basis van een in te dienen declaratie van de daadwerkelijk gemaakte kosten. Indien nodig kan de gemeente de vergoeding van reiskosten als voorschot verstrekken.
Gaat het om kortdurende arbeid of opleiding, dan kan de reiskostenvergoeding ineens of over een kortere periode dan een maand worden betaald
Van de bepalingen in deze beleidsregels kan worden afgeweken, als toepassing van de betreffende bepaling volgens de gemeente een onredelijke uitkomst geeft voor de inwoner.
Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 januari 2023. De Beleidsregel reiskostenvergoeding re-integratieactiviteiten Altena 2022 wordt per die datum ingetrokken. Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels ondersteuning bij reiskosten voor re-integratie Altena 2023.
De beleidsregels hebben onmiddellijke werking. Dat betekent dat de regels in deze beleidsregel van toepassing zijn vanaf het moment waarop deze beleidsregels ingaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-578066.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.