Wijzigingsbesluit Subsidieregeling voor woningeigenaren met energiearmoede gemeente Winterswijk

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk.

 

De Subsidieregeling voor woningeigenaren met energiearmoede gemeente Winterswijk, zoals vastgesteld op 7 juni 2022, wordt als volgt gewijzigd:

 

I

 

Artikel 5., lid 7, wordt als volgt gewijzigd:

  • 7.

    De Aanvrager draagt zorg voor de uitvoering van de maatregel(en) uiterlijk 30 september 2023.

II

 

Artikel 6., lid 1, onder a, onder sub-lid i, wordt als volgt gewijzigd:

  • i.

    De Eigenaar-bewoner in aanmerking komt voor de energietoeslag 2022 of de energietoeslag 2023; of

III

 

Artikel 7., lid 2, onder g, wordt als volgt gewijzigd:

  • g.

    indien gebruik wordt gemaakt van artikel 6.1.a.: de beschikking van Fijnder dat de Aanvrager in aanmerking komt voor de energietoeslag 2022 of de energietoeslag 2023 of een kopie van een geldige Mini Manna Pas.

IV

 

De Wijzigingen onder I tot en met III treden in werking op de eerste dag na publicatie van dit besluit.

Aldus vastgesteld te Winterswijk op 20 december 2022.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk,

de secretaris,

S.M.H. Weir

de burgemeester,

B.J.J. Bengevoord

Toelichting wijziging subsidieregeling

Het TNO rapport “De feiten over energiearmoede in Nederland, Inzicht op nationaal en lokaal niveau” (TNO 2021 P11678 / 21 september 2021) stelt dat energiearmoede kan worden gedefinieerd in termen van gebrek aan het hebben of kunnen krijgen van een woning met een voldoende hoge energiekwaliteit. Als inwoners wonen in minder goed geïsoleerde huizen en daardoor te maken krijgen met een hoge energierekening en/of gezondheidsklachten, dan is de kern van het energiearmoede probleem niet de hoge energierekening maar de lage energiekwaliteit van de woning.

 

Deze subsidieregeling stelt zich als doel om de energiekwaliteit van de woning van de bovengenoemde doelgroep te verbeteren. Om de doelgroep te definiëren is uitgegaan van de volgende gegevens uit het TNO rapport:

  • Er is sprake van een lage energiekwaliteit bij energielabel C of hoger;

  • Meer dan 98% van de doelgroep woont in een woning met bouwjaar voor 2010.

Het TNO rapport laat zien dat de huizen van energiearme huishoudens niet significant kleiner of groter zijn dan gemiddeld. De waarde van de woningen van energiearme huishoudens liggen daarentegen wel aanzienlijk lager dan gemiddeld, met uitzondering van de energetisch minder goede woningen waarvan de eigenaren onvoldoende financiële capaciteit hebben om zelf te verduurzamen. Dit past bij het beeld dat het hier deels gaat om vrijstaande (deels monumentale) panden die slecht geïsoleerd zijn. De oppervlakte van de woning is voor het afbakenen van deze subsidieregeling hierdoor geen geschikt criterium, de WOZ-waarde is in dit verband wel een geschikt (extra) criterium.

 

Ervan uitgaande dat verhuurders zoals De Woonplaats en andere (particuliere) verhuurders zelf verantwoordelijk zijn voor de energiekwaliteit van hun woningen geldt deze subsidieregeling alleen voor Eigenaar-bewoners.

 

Uitgangspunt is dat deze subsidieregeling minder complex van opzet is dan de landelijke ISDE-regeling. De landelijke regeling wordt vooral gebruikt door relatief draagkrachtige Eigenaar-bewoners. Daarom is ervoor gekozen om bij deze subsidieregeling niet het criterium te hanteren dat er minimaal twee energiebesparende maatregelen getroffen moeten worden, ook gelden er geen minimale oppervlaktes die geïsoleerd moeten worden. Daarnaast kan bij de ISDE-regeling alleen achteraf subsidie worden aangevraagd is, wat een extra drempel is voor de doelgroep. Bij deze subsidieregeling kiezen we ervoor om Eigenaar-bewoners vooraf duidelijkheid te geven over de subsidietoekenning. De kwalitatieve criteria van de Energiebesparende maatregelen zoals de minimale isolatiewaarden zijn wel vergelijkbaar met de criteria van de landelijke ISDE-regeling.

 

De verdeling in Winterswijk qua geregistreerde energielabels van woningen is als volgt:

 

Hoe hoger het energielabel is, hoe meer energie er nodig is voor verwarming, koeling, warm water en ventilatie van de woning. Een woning met energielabel F verbruikt bijvoorbeeld ruim twee keer zoveel energie (max. 380 kWh/m2) ten opzichte van een woning met energielabel B (max. 190 kWh/m2).

 

Op basis van het bovenstaande komen voor deze subsidieregeling Eigenaar-bewoners in aanmerking waarbij voor de Woning geldt dat:

  • De Woning geen Energielabel A of B heeft; en

  • De Woning een Bouwjaar heeft van voor 2010.

Voor de bepaling van de hoogte van de subsidie zijn twee groepen gedefinieerd. De eerste groep Eigenaar-bewoners kan 100% van de kosten van de Energiebesparende maatregelen gesubsidieerd krijgen omdat er bij deze groep sprake is van én een woning met een lage energiekwaliteit én een te laag (besteedbaar) inkomen. Deze eerste groep kan gezien de urgentie als eerste aanspraak maken op de subsidieregeling. Op deze manier wordt voorkomen dat inwoners die nu geen energiemaatregelen treffen door gebrek aan financiële middelen, benadeeld worden na publicatie van de subsidieregeling, ten opzichte van Eigenaar-bewoners die wel over voldoende financiële middelen beschikken en al een opdracht hebben verstrekt voor de uitvoering van Energiebesparende maatregelen. Bij de tweede groep Eigenaar-bewoners wordt niet gekeken naar de financiële draagkracht, maar is er wel sprake van een woning met lage energiekwaliteit en een relatief lage WOZ-waarde. Op deze manier zorgen we ervoor dat de subsidie terecht komt bij Eigenaar-bewoners met een laag (besteedbaar) inkomen, een woning met een lage energiekwaliteit en/of een lage woningwaarde.

 

De oorspronkelijke doelgroep van deze subsidieregeling (vastgesteld op 7 juni 2022) bestaat uit Eigenaar-bewoners die recht hebben op de energietoeslag 2022 via Fijnder, een geldige Mini Manna pas hebben, of een woning hebben met een WOZ-waarde van maximaal € 250.000. Via de wijziging van de subsidieregeling (vastgesteld op 20 december 2022) is de doelgroep uitgebreid, zodat ook Eigenaar-bewoners die recht hebben op de energietoeslag 2023 subsidie kunnen aanvragen. Omdat de inkomensgrens hiervoor in de gemeente Winterswijk in 2023 bepaald is op 150% van het sociaal minimum, wordt hiermee de doelgroep uitgebreid met rond de 200 tot 300 Eigenaar-bewoners.

 

De verwachting is dat maximaal zo’n 5000 Eigenaar-bewoners aanspraak kunnen maken op deze subsidieregeling. Een deel hiervan (naar schatting 300 tot 450 woningeigenaren) komt in aanmerking voor 100% subsidie van de Energiebesparende maatregel(en).

 

Om Eigenaar-bewoners voldoende tijd te geven om gebruik te maken van de subsidieregeling is de termijn voor de uitvoering van de Energiebesparende maatregel(en) verlengd van 31 maart 2023 naar 30 september 2023. Hiervoor is gekozen omdat in de praktijk is gebleken dat het uitvoeren van maatregelen door bedrijven lang kan duren, door personeelstekorten en schaarste in materialen.

De verlenging van de uitvoeringstermijn van de achterliggende landelijke regeling maakt het mogelijk om deze uitvoeringstermijn te verlengen.

 

 

Naar boven