Gemeenteblad van Zaanstad
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zaanstad | Gemeenteblad 2022, 577293 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zaanstad | Gemeenteblad 2022, 577293 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Winkeltijdenverordening Zaanstad 2022
De Winkeltijdenwet regelt dat winkels dagelijks tussen 6 uur en 22 uur geopend mogen zijn, behalve op zon- en feestdagen.
De gemeenteraad kan toestemming verlenen aan winkels om ook voor 6 uur, na 22 uur en op zon- en feestdagen geopend te zijn. In deze verordening regelt de gemeente Zaanstad wanneer voor deze ruimere opening een algemene vrijstelling geldt voor alle winkels. Ook staat er in deze verordening wanneer er door een winkel een individuele ontheffing kan worden aangevraagd.
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 20-09-2022;
gelet op artikel 3 van de Winkeltijdenwet;
Artikel 2. Algemene vrijstelling
Voor het in artikel 2, tweede lid, van de wet vervat verbod geldt een vrijstelling voor standplaatsen die deel uitmaken van een evenementenvergunning, gedurende de tijden die zijn opgenomen in deze vergunning.
Artikel 5. Permanente ontheffingen voor avondwinkels
Artikel 6. Weigeringsgronden ontheffing avondwinkel
Een ontheffing als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van deze verordening wordt niet verleend indien:
Artikel 8. Locatie- en persoonsgebonden ontheffing
Een ontheffing op grond van deze verordening is locatie- en persoonsgebonden en niet overdraagbaar.
Artikel 9. Wijzigen of intrekken van de ontheffing
Het college kan een ontheffing wijzigen of intrekken als:
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de door het college aangewezen toezichthouders.
Voor iedere aanvraag voor een ontheffing op grond van artikel 4 of 5 van deze verordening zijn leges verschuldigd. De hoogte van het bedrag is te vinden in de tarieventabel, behorende bij de op dat moment van kracht zijnde legesverordening.
Deze verordening wordt bekendgemaakt door plaatsing in het Gemeenteblad en publicatie op overheid.nl
Artikel 15. Inwerkingtreding en intrekking
Aldus besloten in de raadsvergadering van 01-12-2022.
Op 1 juli 2013 is de Winkeltijdenwet ingrijpend gewijzigd. Vanaf dat moment werd het aan gemeenten zelf gelaten om de openstelling op zon- en feestdagen te reguleren bij verordening middels een (algemene) vrijstelling. Met de winkeltijdenwet is ook het bijbehorende vrijstellingenbesluit gewijzigd, waarbij een groot aantal artikelen zijn komen te vervallen. Het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet kent nog een aantal situaties waarin aanvullende openingstijden landelijk zijn toegestaan. Hieronder vallen bijvoorbeeld: apotheken, ziekenhuizen, verpleeghuizen, stations, luchthavens, benzinestations en winkels die hoofdzakelijk kranten en tijdschriften verkopen. De standplaatsenverkoop stond voorheen in het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet maar wordt nu geregeld in de gemeentelijke verordening middels een algemene vrijstelling. De overige vervallen categorieën vallen onder de algemene vrijstelling zoals genoemd in artikel 2 van deze verordening.
Naast deze wijzigingen worden in deze verordening uitgebreidere en algemeen geldende regels neergelegd voor de avondopenstelling. Hierbij is ook rekening gehouden met mogelijke negatieve gevolgen van verlengde openstelling en zijn bepalingen opgenomen om de leefbaarheid in de omgeving van avondwinkels te waarborgen.
In dit artikel zijn enkele begripsbepalingen opgenomen. Voor de definitie van winkel wordt verwezen naar artikel 1 van de Winkeltijdenwet. Daarin is een winkel gedefinieerd als: ‘een voor het publiek toegankelijke besloten ruimte, waarin goederen aan particulieren plegen te worden verkocht’. Het verschil met de Verordening Winkeltijden Zaanstad 2011 is dat de in de wet genoemde feestdagen niet meer apart genoemd worden. Deze worden in de winkeltijdenverordening namelijk algemeen vrijgesteld tussen 06.00 uur en 22.00 uur, dit op basis van de bevoegdheid die artikel 3 van de wet de gemeenteraad hiertoe geeft.
Artikel 2. Algemene vrijstelling
Het is winkeliers toegestaan hun winkel te openen tussen 06.00 uur en 22.00 uur. Dit geldt op alle dagen, dus ook op zondagen, op Nieuwjaarsdag, op Goede Vrijdag na 19 uur, op tweede Paasdag, op Hemelvaartsdag, op tweede Pinksterdag, op 24 december na 19 uur en op eerste en tweede Kerstdag. De enige uitzondering hierop is 4 mei na 19 uur. De vrijstelling geldt ook voor verkoop die niet in een winkel plaatsvindt, hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan een bloemenstal.
Voor verkoop op evenementen wordt aangesloten bij de tijden die in de evenementenvergunning staan.
Artikel 4. Incidentele ontheffing
Voor een incidentele winkelopenstelling tussen 22.00 uur en 06.00 uur kan het college een eenmalige ontheffing verlenen op basis van artikel 4, eerste lid. Deze ontheffing kan worden geweigerd wanneer de openbare orde en veiligheid in de omgeving in het geding zijn, of als een negatief effect op het woon- en leefklimaat verwacht wordt door verlening van deze ontheffing. Ook kunnen er voorschriften aan deze incidentele ontheffing worden verbonden.
Artikel 5. Permanente ontheffing voor avondwinkels
Het college kan op aanvraag avondwinkels een permanente ontheffing verlenen voor openstelling tussen 22 en 24 uur. Dit onder de bij deze verordening bepaalde voorwaarden. Deze zijn onder andere ter bescherming van het woon- en leefklimaat, de veiligheid en de openbare orde rondom de avondwinkel.
Zo geldt de ontheffing alleen tussen 22 uur en 24 uur, hiervoor is aangesloten bij de openingstijden die voor lichte horeca gelden, en mag er geen bezorging vanuit de avondwinkel plaatsvinden tijdens deze verlengde openingstijden. Dit om overlast voor omwonenden door de verlengde avondopenstelling te voorkomen. Ook is het niet toegestaan om klanten van de winkel ter plaatse consumpties te laten eten of drinken, dit om een verkapte vorm van horeca tegen te gaan.
Voor een ontheffing verleend in het horecaconcentratiegebied geldt dat op donderdag, vrijdag en zaterdag geen alcohol mag worden verkocht na 22 uur.
Tot slot geldt de ontheffing niet op 4 mei, dan moeten alle winkels vanaf 19 uur gesloten zijn.
Bij de aanvraag moeten enkele bescheiden worden overgelegd, zoals een geldig legitimatiebewijs van de aanvrager (de latere houder van de ontheffing), en een schriftelijk stuk waaruit de juridische relatie van de aanvrager met het desbetreffende perceel tot uitdrukking komt, hierbij valt te denken aan een huurovereenkomst of een eigendomsbewijs. Daarnaast wordt ook een uittreksel van de inschrijving van de winkel bij de Kamer van Koophandel gevraagd waarop tevens het adres van de winkel vermeld staat.
Het laatste lid bepaald dat bij de verlening van de ontheffing, indien de specifieke situatie daar aanleiding toe geeft, nog nadere voorschriften aan de ontheffing verbonden kunnen worden. Bijvoorbeeld over het opruimen van afval in de omgeving van de winkel of de verkoop van alcohol wanneer de locatie is gelegen in de nabijheid van het horecaconcentratiegebied of op een andere locatie waar op advies van politie of toezichthouders de alcoholverkoop na 22 uur niet gewenst is.
Er zijn enkele weigeringsgronden die verband houden met de verlening van de permanente ontheffing voor een avondwinkel, als bedoeld in artikel 5. In artikel 6 worden deze genoemd.
Zo wordt de ontheffing niet verleend wanneer de aanvrager (de beoogd ontheffinghouder) in enig opzicht van slecht levensgedrag is.
Gedragingen die in ieder geval worden meegenomen in de beoordeling van het levensgedrag zijn: betrokkenheid bij geweldsdelicten, witwaspraktijken, gebruik en/of handel in drugs, mensenhandel, arbeidsuitbuiting, rijden onder invloed, discriminatie en een eerdere weigering van een vergunning of ontheffing vanwege levensgedrag. Eerst worden enkel de gedragingen en veroordelingen die in een periode van vijf jaar voor het indienen van de aanvraag hebben plaatsgevonden meegenomen in de beoordeling van het levensgedrag. Dit om te voorkomen dat iemand eindeloos wordt achtervolgd door in het verleden gemaakte fouten.
Wanneer er gedragingen en/of veroordelingen zijn in de vijf jaar voordat de aanvraag werd ingediend, dan worden gedragingen en/of veroordelingen langer dan vijf jaar voordat de aanvraag werd ingediend ook betrokken bij het te nemen besluit. Ook een combinatie van andere gedragingen en veroordelingen dan hierboven genoemd kunnen leiden tot het weigeren van een ontheffing. Wanneer een persoon in een tijdsbestek van een aantal jaar stelselmatig wet- en regelgeving overtreedt dan is de kans dat hij/zij dit blijft doen groot, ook bij het exploiteren van de avondwinkel.
Het één of meerdere malen voorkomen in bestuurlijke rapportages van gemeente en politie inzake voornoemde strafbare feiten, waarbij een aanvrager verdachte is of is geweest, waarbij de verdenking niet is weggenomen en er nog nader onderzoek plaatsvindt naar betrokkenheid, wordt eveneens betrokken bij de beoordeling van slecht levensgedrag.
Als toetsingscriterium geldt ook of, en zo ja hoe, de aanvrager in een functie in voorgaande bedrijven heeft gehandeld. De ontheffing kan worden geweigerd als de aanvrager op ondeugdelijke wijze een winkel hebben geëxploiteerd, bijvoorbeeld door het veroorzaken van overlast of doordat er illegale activiteiten hebben plaatsgevonden en/of bestuurlijke handhaving noodzakelijk is gebleken. Dit toetsingscriterium maakt het lastiger voor een onkundige of onverantwoordelijke aanvrager om (opnieuw) een avondwinkel te openen of over te nemen.
Daarnaast staat in dit artikel dat de ontheffing wordt geweigerd indien verlening naar verwachting een negatief effect zal hebben op het woon- en leefklimaat, de veiligheid en de openbare orde.
Hierbij valt te denken aan de volgende situaties:
Het idee hierachter is dat de verlengde openstelling die door de ontheffing mogelijk wordt gemaakt geen nadelige gevolgen mag hebben op de directe omgeving van de winkel. De leefbaarheid voor de bewoners van Zaanstad is hierbij leidend.
De beslistermijn voor het beslissen op een aanvraag voor een ontheffing bedraagt acht weken. De termijn van acht weken is gebaseerd op hetgeen hierover in de Algemene wet bestuursrecht is opgenomen (artikel 4:13, tweede lid). Deze beslistermijn kan eenmalig met maximaal acht weken worden verlengd.
Artikel 8. Locatie- en persoonsgebonden ontheffing
Bij de behandeling van een aanvraag voor een ontheffing wordt zowel naar de locatie van de avondwinkel als naar de persoon van de aanvrager gekeken. De ontheffing is daarom niet overdraagbaar. Dit betekent dat wanneer de houder van de ontheffing de winkel op een andere locatie zou willen voortzetten, hiervoor een nieuwe aanvraag moet worden gedaan. Hetzelfde geldt bij verkoop van de winkel: de nieuwe eigenaar moet, als deze tussen 22 uur en 24 uur geopend wil zijn, zelf een ontheffing aanvragen.
Artikel 9. Wijzigen of intrekken van de ontheffing
Wanneer de ontheffing eenmaal is verleend kan het zo zijn dat deze door het college wordt gewijzigd of zelfs ingetrokken. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer bij de aanvraag onjuiste gegevens zijn verstrekt en de ontheffing bij verstrekking van de juiste gegevens niet zou zijn verleend. Daarnaast kunnen veranderde omstandigheden leiden tot een onaanvaardbare aantasting van de openbare orde, veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse of zelfs gevaar opleveren.
Ook bij het niet nakomen van de bepalingen op grond van deze verordening of de voorschriften die aan de ontheffing zijn verbonden kan deze worden gewijzigd of ingetrokken.
Tot slot kan het nog zo zijn dat de houder van de ontheffing deze niet gebruikt, in dat geval kan het college de ontheffing ambtshalve, of op verzoek, intrekken.
Dit artikel vereist geen nadere toelichting.
Ontheffingen die zijn verleend op grond van de eerdere winkeltijdenverordeningen worden geacht te zijn verleend op grond van deze verordening.
Er is één uitzondering: voor zover reeds verleende ontheffingen qua toegestane openingstijden afwijken van hetgeen in deze verordening is opgenomen in artikel 5, eerste lid, sub a, blijven de toegestane openingstijden, zoals in deze reeds verleende ontheffing zijn opgenomen, van kracht. De ontheffing is niet overdraagbaar of mee te nemen naar een andere locatie, in die gevallen moet een nieuwe ontheffing worden aangevraagd en gelden de in deze verordening vastgelegde toegestane openingstijden.
Voor de behandeling van een aanvraag voor een ontheffing of een bijschrijving op grond van artikel 4 of 5 van deze verordening zijn leges verschuldigd. Deze worden in rekening gebracht zodra de aanvraag in behandeling is genomen. Dit houdt in dat ook bij een afwijzende beslissing de leges verschuldigd zijn. De hoogte van de leges is terug te vinden in de geldende legesverordening.
Dit artikel vereist geen nadere toelichting.
Dit artikel vereist geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-577293.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.