Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse maatschappelijke voorzieningen 2022

Door middel van het verstrekken van een eenmalige subsidie te voorkomen dat maatschappelijke voorzieningen die in financiële nood verkeren hun activiteiten geheel of gedeeltelijk moeten beëindigen als gevolg van de hogere energiekosten in de periode tussen 1 januari 2022 en 31 december 2022. De regeling heeft een subsidieplafond van € 1.000.000 voor sport, €1.000.000 voor kunst en cultuur en 1.000.000 voor welzijnsinstelling.

 

De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse maatschappelijke voorzieningen 2022

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel van Artikel 160 lid 1 onder a van de Gemeentewet. Artikel 160 lid 1 sub e van de Gemeentewet

 

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

de Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse maatschappelijke voorzieningen 2022

Artikel 3  

Het doel van de regeling is om door middel van het verstrekken van een eenmalige subsidie te voorkomen dat maatschappelijke voorzieningen die in financiële nood verkeren hun activiteiten geheel of gedeeltelijk moeten beëindigen als gevolg van de hogere energiekosten in de periode tussen 1 januari 2022 en 31 december 2022.

Artikel 13 Vervaldatum

Deze regeling vervalt van rechtswege op 31 december 2023

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 15 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse maatschappelijke voorzieningen 2022.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 13 december 2022

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Bijlage: Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse maatschappelijke voorzieningen 2022

 

Toelichting

 

Algemeen deel

Maatschappelijke organisaties worden hard getroffen door inflatie en snel stijgende energielasten. Om noodzakelijke ondersteuning te bieden is de Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse maatschappelijke voorzieningen vastgesteld vooruitlopend op maatregelen van het Rijk. De regeling maakt het mogelijk om maatschappelijke organisaties financieel te ondersteunen in geval er sprake is van financiële nood, waardoor zij hun activiteiten moeten staken of in hun voortbestaan worden bedreigd.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Sportaanbieders: sportaanbieders die een aanvraag tegemoetkoming kunnen doen, dienen structurele sportactiviteiten en programma’s aan te bieden zoals genoemd in de Agenda Sporten en Bewegen of structurele sportactiviteiten en programma’s aan te bieden gericht op de doelgroepen: senioren 65 +, mensen met een handicap, jeugd in de leeftijd 2 tot en met 17 jaar en levend in een huishouden met een inkomen lager of gelijk aan 120% van het sociaal minimum, statushouders of vluchtelingen, kwetsbare jeugd in de leeftijd 2 tot en met 23 jaar, Amsterdammers met een SV Jeugd (het Jeugdfonds Sport en Stadspas Sport), Amsterdammers die gebruik kunnen maken van het Senioren Sportfonds in Zuidoost en Buitenveldert. Tot slot kunnen sportaanbieders met een subsidie- of inkooprelatie met de gemeente Amsterdam voor het realiseren van maatschappelijke doelen gezondheid, kwetsbaarheid eenzaamheid en integratie dan wel partner zijn bij het Amsterdams Sportakkoord een aanvraag doen.

 

Welzijnsinstellingen: in geval van welzijnsinstellingen kan het gaan om instellingen die hele panden zoals Huizen van de Wijk exploiteren/ beheren/ programmeren, maar ook om kleine organisaties die dat doen voor een buurtkamer, of gebruik maken van een ruimte waar in de huur hogere energielasten worden doorberekend. Het kan ook gaan om bijvoorbeeld een kerk of moskee naar rato waarin deze een maatschappelijke functie vervult.

 

Artikel 3 Doel van de regeling

Het doel van de regeling is om door middel van het verstrekken van een eenmalige subsidie te voorkomen dat maatschappelijke voorzieningen die in financiële nood verkeren hun activiteiten moeten beëindigen als gevolg van de hogere energiekosten in de periode tussen 1 juli 2022 en 31 december 2022.

Om in aanmerking te komen geldt dat geen compenserende maatregel vanuit Rijk of provincie beschikbaar is. Eventueel later ontvangen compensatie van rijk of provincie wordt bij de vaststelling in mindering gebracht.

 

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Middelen zijn uitsluitend beschikbaar voor tegemoetkoming van excessieve energiekosten waarbij het weerstandsvermogen ontoereikend is en de continuïteit van de organisatie in gevaar komt.

Middelen zijn zowel voor gesubsidieerde als niet- gesubsidieerde organisaties beschikbaar, maar alleen voor organisaties waarvan de activiteiten geheel of merendeels in Amsterdam plaatsvinden

Middelen zijn zowel beschikbaar voor tegemoetkoming in hogere energiekosten als voor tegemoetkoming van huurlasten die aantoonbaar het gevolg zijn daarvan.

 

Artikel 5 Berekening hoogte subsidie

voorbeeld:

In dit reken voorbeeld worden de verliezen buiten beschouwing gelaten.

 

Balans jaarrekening 2021

Algemene reserve

€ 10.000

10%

continuïteitsreserve

€ 5.000

5%

voorziening onderhoud

€ 5.000

5%

kortlopende schulden

€ 80.000

80%

 

 

 

totaal vermogen

€100.000

100%

 

situatie 1 verhoging van de energierekening van € 15.000

situatie 2 verhoging van de energierekening van € 13.000

situatie 3 verhoging van de energierekening van € 5.000

 

Berekening hoogte subsidie:

de toegenomen energiekosten - de som van de algemene reserve en de continuïteitsreserves over 2021 voor zover dit bedrag niet nodig is om een minimaal weerstandsvermogen van 10% ten opzichte van het totale vermogen te behouden.

 

Berekening weerstandsvermogen = algemene reserve + continuïteitsreserve = € 10.000 + € 5.000 = € 15.000

 

Berekening minimale weerstandsvermogen: 10% van totale vermogen = 10% van € 100.000 = € 10.000

Berekening situatie 1: € 15.000 - € 15.000 + € 10.000 = € 10.000 subsidie

Berekening situatie2: € 13.000 - € 15.000 + €10.000 = € 8.000 subsidie

Berekening situatie 3: € 5.000 - € 15.000 + € 10.000 = € 0, geen subsidie

 

Artikel 6 Subsidieplafond en verdeelsleutel

Zoals in de algemene inleiding al is aangegeven is gekozen voor het naar rato verdelen van de beschikbare middelen in geval meer wordt aangevraagd dan de hoogte van de subsidieplafonds.

 

Artikel 7 Aanvrager

In artikel 1 is in de begripsomschrijvingen omschreven wat wordt verstaan onder een sportaanbieder, culturele instelling, broedplaats en welzijnsinstelling.

 

Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

Onder b

Voor een aanvrager die meer dan één locatie heeft, geldt dat het energiecontract dan wel de huurovereenkomst van de verschillende locaties dient te worden overgelegd.

 

Artikel 9 Aanvraagtermijn verlening

Om te kunnen beoordelen of de ingediende aanvragen het subsidieplafond overschrijden en het beschikbare bedrag naar rato toe te kennen dienen alle aanvragen voor een bepaalde datum te worden ingediend.

 

Artikel 12 Bij de aanvraag tot vaststelling in te dienen gegevens

Bij de aanvraag vaststelling dienen gegevens te worden overgelegd waaruit blijkt of een tegemoetkoming van het Rijk of de provincie is ontvangen voor dezelfde periode als op grond van deze regeling een tegemoetkoming is ontvangen. Indien dat het geval is, zal de subsidie lager worden vastgesteld.

Naar boven