Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2022, 576782 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2022, 576782 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening van de raad van de gemeente Amsterdam tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening 2008 in verband met het creëren van een bevoegdheid voor de burgemeester tot het vaststellen van beperkte openingstijden voor horeca- en prostitutiebedrijven en het instellen van schenktijden (Wijzigingsverordening van de APV sluitingstijden horeca en prostitutie 2022)
De Algemene plaatselijke verordening Amsterdam 2008 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3.15 Afwijkende openingstijden
De burgemeester kan in het belang van de openbare orde, het woon- en leefklimaat, de gezondheid of andere bijzondere omstandigheden besluiten om, zo nodig in afwijking van de voor de desbetreffende horecabedrijven op grond van artikel 3.8 verleende exploitatievergunning, de openingstijden van horecabedrijven in een bepaald gebied tijdelijk of langdurig te beperken.
De burgemeester kan als er naar zijn oordeel sprake is van bijzondere omstandigheden of bijzondere horecabedrijven de openingstijden incidenteel verruimen. Het verruimen van openingstijden wegens bijzondere omstandigheden is beperkt tot vijf maal per jaar per horecabedrijf, tenzij dit aantal door de burgemeester voor een bepaalde categorie bedrijven of een bepaald gebied is verruimd.
Artikel 3.35 Afwijkende openingstijden prostitutiebedrijf
De burgemeester kan in het belang van de openbare orde, de veiligheid, de gezondheid, de bescherming van prostituees, of ter voorkoming of beperking van overlast de openingstijden van een prostitutiebedrijf of van prostitutiebedrijven, zo nodig in afwijking van de voor de desbetreffende horecabedrijven op grond van artikel 3.27 verleende exploitatievergunning, in een bepaald gebied tijdelijk of langdurig beperken.
De toelichting wordt als volgt gewijzigd:
Aan de toelichting op artikel 2.8A wordt na “Voor het beperken van de verkoop van sterk alcoholische drank voor gebruik elders dan ter plaatse bestaat deze bevoegdheid al op basis van artikel 2.17 lid 5 APV.” toegevoegd:
Op basis van de mogelijkheden die de Alcoholwet hiertoe biedt kent de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) op dit moment een bepaling die de burgemeester de mogelijkheid geeft om een alcoholoverlastgebied aan te wijzen (artikel 2.8A APV). In een alcoholoverlast gebied moet sprake zijn van ernstige aantasting van de openbare orde, de leefomgeving of de volksgezondheid door het gebruik van alcohol in dat gebied. Op dit moment kan in een alcoholoverlastgebied de verkoop van alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse verboden worden of kunnen hier beperkingen aan worden opgelegd. Daarnaast kunnen in dit gebied nieuwe Alcoholwetvergunning geweigerd worden. Met het toevoegen van lid sub c wordt het in een aangewezen alcoholoverlastgebied mogelijk de verkoop van alcohol voor gebruik ter plaatse te verbieden of te beperken. Hiermee wordt het mogelijk de schenktijden in de horeca te beperken. Deze bevoegdheid is gebaseerd op artikel 25a en 25f van de Alcoholwet.
De toelichting op artikel 3.15 komt te luiden:
De in het eerste lid bedoelde bevoegdheid kan bijvoorbeeld worden gebruikt in situaties waarin de openbare orde en het woon- en leefklimaat in een bepaald gebied tijdelijk ernstig te lijden hebben als gevolg van een aantal factoren waaronder de aanwezigheid van een bepaald bedrijf of de aanwezigheid van een aantal bedrijven.
In het tweede lid is een bevoegdheid gecreëerd voor de burgemeester om de openingstijden van de horecabedrijven in een bepaald gebied te beperken. Dat kan betekenen dat alle horecazaken in een bepaald gebied op hetzelfde tijdstip moeten sluiten maar ook dat per categorie (dagzaak, avondzaak, nachtzaak) de openingstijden beperkt worden, waardoor er wel differentiatie in de sluiting van de horeca blijft bestaan. De openingstijden die op grond van het tweede lid worden opgelegd gaan voor op de openingstijden in een exploitatievergunning.
Het derde lid geeft de burgemeester de bevoegdheid om horecazaken die zich richten op de (nacht)cultuur een ontheffing te verlenen van de beperkte openingstijden, waardoor deze weer de sluitingstijd krijgen zoals deze oorspronkelijk was vergund (peildatum november 2022). Onder (nacht)cultuur wordt onder andere verstaan horecabedrijven met een gecureerd programma waarbinnen op regelmatige basis muziekoptredens of culturele activiteiten plaatsvinden waarvoor een afzonderlijke toegangsprijs wordt berekend waarop het BTW-tarief van 9% voor podiumoptredens van toepassing is. Een gecureerd programma is een cultureel of muziekprogramma dat is samengesteld door de programmeur(s) van een horecazaak, inclusief de uitvoering daarvan.
Het vierde lid geeft de burgemeester de bevoegdheid om gebieden aan te wijzen waarin de openingstijden van de artikelen 3.12 en 3.13 onder a met één respectievelijk twee uur worden verlengd. Het doel van dit zogenaamde afkoeluurtje is om een rustiger en meer gespreid vertrek van bezoekers mogelijk te maken in uitgaansgebieden waar zich veel bezoekers en veel horecabedrijven bevinden (horecaconcentratiegebieden).
De burgemeester geeft in een beleidsnota aan op welke wijze hij met deze bevoegdheid omgaat en aan welke voorwaarden een aanwijzing moet voldoen.
Voorbeelden hiervan zijn dat er in dit extra uur geen alcohol meer wordt geschonken, geen nieuwe klanten worden binnengelaten en dat er voor de handhaving van deze regels geen extra politiecapaciteit behoeft te worden ingezet. Verder moeten stadsdelen alvorens zij een voorstel voor verruiming van de openingstijden ter instemming aan de burgemeester voorleggen zelf zorgen voor voldoende draagvlak overeenkomstig de geldende inspraakregels.
De in het vijfde lid bedoelde verruiming wordt vooral gebruikt voor incidentele festiviteiten die door de exploitant van een horecabedrijf worden georganiseerd.
Bij zijn beoordeling of een aanvraag hiertoe kan worden gehonoreerd betrekt de burgemeester ervaringen die met eerdere aanvragen zijn opgedaan, klachten van omwonenden et cetera. Gelet op het grote aantal horecabedrijven in Amsterdam is het aantal keren dat een bedrijf per jaar een aanvraag kan doen op maximaal vijf gesteld. De burgemeester kan voor een specifieke categorie bedrijven of bedrijven een bepaald gebied besluiten tot het instellen van een ander maximum.
De toelichting op artikel 3.35 komt te luiden:
Artikel 3.34 bevat algemene openingstijden voor prostitutiebedrijven. Daarnaast is het op grond van artikel 1.6, eerste lid mogelijk om beperkingen aan een vergunning te verbinden, zodat in een vergunning voor een prostitutiebedrijf beperktere openingstijden kunnen worden vastgesteld. Artikel 3.35 geeft de burgemeester een extra bevoegdheid om beperkte openingstijden op te leggen voor een bedrijf of voor bedrijven in een bepaald gebied.
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 22 december 2022.
De voorzitter
Femke Halsema
De raadsgriffier
Jolien Houtman
Deze verordening komt voort uit de door het college onderkende noodzaak tot het verbeteren van de leefbaarheid van de binnenstad. Maatregelen die kunnen bijdragen aan het verbeteren van de leefbaarheid zijn eerdere sluitingstijden van publieksaantrekkende functies zoals horeca- en prostitutiebedrijven. In de APV bestond nog geen mogelijkheid deze openingstijden collectief te vervroegen, die mogelijkheid is nu gecreëerd. Tevens is de mogelijkheid tot het opleggen van schenktijden aan de horeca opgenomen in artikel 2.8A.
Het gebruik maken van deze bevoegdheden vereist een apart aanwijzingsbesluit door de burgemeester. De voorgestelde wijzigingen van de APV beperken zelf dus niet de openingstijden noch worden in de APV beperkingen aan de verkoop van alcohol voor gebruik ter plaatse gesteld, maar de bevoegdheid om besluiten te nemen die dit bewerkstelligen wordt wel in de APV vastgelegd. Een besluit om de openingstijden te beperken of schenktijden vast te leggen moet door de burgemeester gemotiveerd worden. Tegen een besluit waarbij de burgemeester van deze bevoegdheden gebruik maakt kan bezwaar en beroep worden aangetekend.
De bevoegdheid tot het stellen van tijden aan het verstrekken van alcohol voor gebruik ter plaatse wordt neergelegd in artikel 2.8A APV. Daarmee wordt duidelijk dat van deze bevoegdheid gebruik gemaakt kan worden in een gebied dat als alcoholoverlastgebied is aangewezen. Voor andere gebieden bestaat de mogelijkheid ook op grond van artikel 25a Alcoholwet.
Artikelen 3.15 en 3.35 worden gewijzigd om het collectief aanpassen van de openingstijden mogelijk te maken.
In onderstaande tabellen zijn de oude en de nieuwe versie van beide artikelen weergegeven, waarbij de wijzigingen cursief zijn aangegeven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-576782.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.