Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2022, 574862 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2022, 574862 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijziging van de verordening financiën Rotterdam 2021
De Raad van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 22 november 2022 (raadsvoorstel nr. 22bb007822/22bo6670);
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;
voor de effectuering van deugdelijk financieel beleid en beheer en een deugdelijke financiële organisatie aanvullende regels nodig zijn;
De Verordening financiën Rotterdam 2021 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
Na artikel 6 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 6a Overzicht van incidentele baten en lasten
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 21, derde lid, onderdeel b, wordt ‘taakveld’ vervangen door ‘programma’.
De toelichting op de verordening financiën Rotterdam wordt als volgt gewijzigd:
De toelichting op artikel 1 vervalt.
In de toelichting op artikel 4 vervalt ‘De toewijzing van middelen aan concrete bedrijfsprocessen en taakvelden is een bevoegdheid van het college en komt tot uitdrukking in de taakveldenraming.’
Na de toelichting op artikel 6 wordt een toelichting ingevoegd, luidende:
Artikel 6a Overzicht van incidentele baten en lasten
Wettelijk is bepaald dat in de begroting en jaarstukken een overzicht wordt gegeven van de incidentele baten en lasten. Om de administratieve last te beperken, kan de gemeenteraad besluiten dat kleinere bedragen buiten beschouwing worden gelaten. Voorwaarde is wel dat het overzicht geen vertekend beeld oplevert van de werkelijkheid. Met het oog hierop worden incidentele baten en lasten kleiner dan € 1 mln. buiten beschouwing gelaten. Met deze ondergrens wordt aangesloten bij de ondergrens die wordt gehanteerd bij het inventariseren van de financiële restrisico’s, die worden betrokken bij het berekenen van het weerstandsvermogen.
Het kan voorkomen dat incidentele lasten of baten zich meerdere jaren voordoen, maar dat ze in jaar x boven de ondergrens uitkomen en in jaar y onder de ondergrens. Omwille van de vergelijkbaarheid tussen jaren, worden in dat geval ook de bedragen onder de ondergrens in het overzicht verwerkt.
Om te voorkomen dat het overzicht te uitgebreid wordt, kunnen incidentele baten en lasten tot op zekere hoogte gebundeld worden gepresenteerd. Dit is verdedigbaar, omdat het overzicht als achterliggend doel heeft om te kunnen vaststellen of de structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Een uitgebreide specificatie van de incidentele lasten en baten heeft geen toegevoegde waarde. Omdat het geëigende niveau van bundeling in de praktijk sterk kan wisselen, is er geen bovengrens bepaald. Wel moeten ze logisch met elkaar samenhangen (bijvoorbeeld incidentele baten en lasten ter bestrijding van het coronavirus) of vergelijkbaar van aard zijn (bijvoorbeeld incidentele baten en lasten uit grondexploitaties).
Na de toelichting op artikel 12 wordt een toelichting ingevoegd, luidende:
Artikel 13 Reserves en voorzieningen
Het tweede lid van artikel 13 biedt de mogelijkheid om overmaat in een bestemmingsreserve, zonder voorafgaand raadsbesluit, ten gunste van het resultaat van het verantwoordingsjaar te brengen. Op grond van het artikel kan deze vrijval al verwerkt worden in de concept-jaarrekening. De omvang van de vrijval wordt bepaald op het bedrag dat niet meer aangewend zal worden voor het doel van de betreffende reserve.
Een onderschrijding in een jaar van een onttrekking ten opzichte van de begroting heeft geen directe relatie met de hier bedoelde vrijval. Een onderschrijding kan een gevolg zijn van vertraging in de uitvoering. Het bedrag van een onderschrijding in een begrotingsjaar is dan nog steeds nodig voor de realisatie van het doel van de betreffende reserve en kan dan niet vrijvallen.
De Rotterdamse Investeringsmotor (RIM) is een door de raad ingestelde bestemmingsreserve. De raad autoriseert toevoegingen en onttrekkingen aan, alsook vrijval van (een deel van) de RIM op totaalniveau. Overhevelingen tussen de deel-reserves (cilinders) binnen de RIM behoeven geen goedkeuring van de raad. De raad wordt wel geïnformeerd over o.a. deze overhevelingen binnen de RIM.
Het investeringsbeleid is o.a. gebaseerd op het uitgangspunt dat de investeringsruimte voor nieuwe investeringen is gekoppeld aan de verwachte, langjarige groei van algemene dekkingsmiddelen (‘groei met groei’). Hoe meer ‘groeimiddelen’, hoe meer ruimte voor investeringen die de groei van Rotterdam accommoderen. In aanvulling hierop wordt voor de dekking van dit type investeringen gebruik gemaakt van de bedragen die de gemeenteraad in het verleden hiervoor structureel beschikbaar heeft gesteld. En er wordt gebruik gemaakt van de bespaarde rente die jaarlijks wordt gegenereerd over het eigen vermogen dat de gemeente aanhoudt om het kengetal solvabiliteit (i.c. de verhouding tussen het eigen vermogen en het totale vermogen) tenminste 20% te laten zijn en daarmee te voldoen aan de signaalwaarde die de Provincie Zuid-Holland, als financieel toezichthouder, hieraan stelt. Resterende bespaarde rente wordt gebruikt voor de dekking van overige investeringen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-574862.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.